به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آقایان میراث‌خوران خوش‌نشینِ دیار غرب و وابستگان داخلیِ استکبار و خودباختگانِ مرعوب مدینه فاوستی، رجّالگان و زُنّاربستگان دِیر «مایکل جکسون» و شیفتگان جزایر ناتورالیست‌ها و مدّاحان پروسترویکای مفلوک شوروی مفلوک‌تر و نوچه‌های کمربسته «بوش» قداره‌بند و بُزمجه‌های از ترس رعد و برق به سوراخ خزیده. این پهلوان پنبه‌های جُبّان فضای خالی میان سطور نشریاتِ نشخوارگر جویده‌های فرنگیان...
"خیبرآنلاین" - احمد طحانی * /

1. حوادث پیچیده‌ی بعد از انتخابات سال 88 برکات زیادی داشته و دارد؛ از شناسایی تفکرات جدیدی که خود را پشت جریانی سیاسی پنهان کرده بودند گرفته تا بروز گفتمانی جدید و مطالبه گر. یکی از برکات حوادث سال 88، آشکارشدن نگاه منفعت طلبانه‌ی عده ای بود که از آنها تعبیر به «ساکتین فتنه» می شود. سیاست نظام اسلامی و پرچمدارش، همواره بر سعه‌ی صدر و روشنگری بوده است. به نحوی که در سال 88 نیز از یکسو با روشنگری و از سوی دیگر با آشکارشدن ماهیت «فتنه» بساط فتنه گری در «یوم الله» 9 دی توسط «مردم» جمع شد.

2. واژه‌ی جدیدی که پس از فتنه‌ی عجیب 88 به ادبیات سیاسی کشور اضافه شد، «کاسب فتنه» بود. این واژه را شخصیت های مختلفی به کار برده اند. از دلسوزان واقعی کشور و انقلاب گرفته تا کسانی که در کوران فتنه برای دستیابی به منافع بیشتر سکوت کرده بودند. این واژه در حقیقت معنای عمیقی دارد! اگر برای روشن شدن ماجرا به بعضی از زوایای فتنه نگاهی بیاندازیم، کاسب فتنه نیز خود به خود معنا می شود! مایکل لدین مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا 21 خرداد 88 می گوید: «فردا در ایران انتخابات نخواهد بود، بلکه یک انقلاب رنگی کلید می‌خورد!» او بعدا در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: «اگر از شما بپرسند این جنبش (فتنه) به چه زمانی برمی‌گردد، احتمالا خواهید گفت به یک سال پیش. اما من می‌گویم ما از اواسط دهه 60 با کسانی از دفتر نخست‌وزیری ایران در ارتباط و تماس بودیم و موضوع مذاکره و رابطه را پیگیری می‌کردیم!» این شعارها هم هنوز در گوش مردم تر و تازه است که «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» یا «مرگ بر اصل ولایت فقیه!» چه کسانی از نبود نظام اسلامی نفع می برند؟ و یا به بیان دیگر، انقلاب اسلامی با منافع چه کسانی در تضاد است؟ پاسخ روشن است: «کاسبان فتنه!»

3. بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم و شکل گیری پدیده‌ی جدیدی به نام «برجام» واژه‌ی دیگری نیز در ادبیات سیاسی کشور جاری شد: «کاسب تحریم!» این واژه که در واقع از روی واژه‌ی کاسبان فتنه شبیه سازی شده بود، نیز به سرعت در بین جریان ها و شخصیت های سیاسی و هوادارانشان پخش شد و دهان به دهان چرخید! اما معنای آن چیست؟ برای پی بردن به معنای واژه‌ی «کاسب تحریم» نیز توجه به این جملات می تواند بسیار راهگشا باشد:

نیک آهنگ کوثر می گوید «من و مهدی هاشمی بارها با هم در تماس بودیم. در یکی از موارد به من زنگ زد و وقتی فهمید من در حال رفتن به واشنگتن هستم از من خواست تا راجع به بحث تحریم اقتصادی ایران کسانی را در آمریکا ببینم و می خواست بداند در واشنگتن چه کسانی هستند که بشود با ارتباط و تشویقشان تحریمهای سنگین تری را علیه مردم ایران تحمیل کرد!» از سوی دیگر در نامه‌ی 30 وطن فروش به ترامپ که به تازگی منتشر شده است، نیز می خوانیم: «ما از رییس‌جمهور منتخب می‌خواهیم که این پیام آشکار را بفرستد که ایالات متحده افزایش تهدیدات جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان خود و همسایگانش را تحمل نخواهد کرد. دولت جدید در همکاری با کنگره، باید تحریم‌های موجود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امپراتوری مالی آیت‌الله خامنه‌ای را گسترش دهد و از وزارت خزانه‌داری بخواهد که این تحریم‌ها را با قدرت به اجرا درآورد.» با توجه به آنچه گذشت باید پرسید: چه کسانی از بیت المال «حقوق های نجومی» دریافت می کنند؟ چه کسانی انتخابات را بهانه ای برای رسیدن به قدرت می دانند؟ چه کسانی از آزادی «حلب» ناراحتند؟ قدرت موشکی سپاه برای چه کسانی ننگ است؟ چه کسانی سرداریِ «قاسم سلیمانی» در منطقه را قدرت طلبی می دانند؟ و چه کسانی ذلیلانه از استکبار درخواست فشار بیشتر بر ایران دارند؟ پاسخ روشن است: «کاسبان تحریم!»

4. حسن ختام این یادداشت نیز متن آتشین سید شهیدان اهل قلم است خطاب به کسانی که برای «لیبرالیسم» و «سکولاریسم» سینه چاک می کنند. قلم سید مرتضی آوینی خط بطلانی بر اندیشه های مشتی روشنفکرنماست که دل در گرو نابودی نظام مقدس اسلامی بسته اند. بله؛ شهید آوینی این چند خط را برای غرب پرستان دیروز و «کاسبان فتنه و تحریم» امروز نوشته است: «آقایان میراث‌خوران خوش‌نشینِ دیار غرب و وابستگان داخلیِ استکبار و خودباختگانِ مرعوب مدینه فاوستی، رجّالگان و زُنّاربستگان دِیر «مایکل جکسون» و شیفتگان جزایر ناتورالیست‌ها و مدّاحان پروسترویکای مفلوک شوروی مفلوک‌تر و نوچه‌های کمربسته «بوش» قداره‌بند و بُزمجه‌های از ترس رعد و برق به سوراخ خزیده. این پهلوان پنبه‌های جُبّان فضای خالی میان سطور نشریاتِ نشخوارگر جویده‌های فرنگیان...»

تا زمانی که سایه‌ی ولایت بر سر این نظام مقدس است و تا زمانی که ارزش های معنوی به روی دنیاطلبی سیلی می زند؛ شما کوردلان راه به جایی نخواهید برد! والسلام.

منابع:
1. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
2. فارس
3. باشگاه خبرنگاران جوان
4. مشرق نیوز

موریانه های مرموز!

* احمد طحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: