به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش جبهه پایداری تحت عنوان "رویش جوانه‌های بصیرت" که به مناسبت گرامیداشت یوم الله 9 دی در مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران برگزار شد، گفت: انسان‌ها از این منظر که به مسایل اجتماعی اهمیت دهند یا بی‌تفاوت باشند، به 2 دسته تقسیم می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: افرادی هستند که در مقابل مسائل سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت دارند و البته منشأ این نوع احساس در انسان‌های مسئولیت پذیر، به حس نوع دوستی آنان، معرفت و شناخت از مسائل و جهان بینی آنان مربوط می‌شود.

وی اظهار داشت: برخی از گروه‌ها و افراد هستند که نمی‌خواهم نام آنها را بیاورم، می‌گویند ما نباید با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری داشته باشیم تا امام زمان(عج) ظهور کند، در حالی که این نقصی است که در شناخت افراد به وجود می‌آید و آنها را منحرف می‌سازد.

علامه مصباح یزدی تاکید کرد: حرکت امام(ره) ورق را برگرداند و خدا می‌داند چه حقی بر اسلام و ما مسلمانان دارد. امام(ره) به صراحت گفت بخش اعظم فقه اسلام، مسائل اجتماعی است، امروز نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی آنچنان وسعت یافته که دشمنان از براندازی آن ناامید شده‌اند.

اگر نتوانیم حکومت اسلامی را نگه داریم، بی‌عرضه‌ایم/موظف به ترمیم اشتباهات هستیم/تحریف فکر امام و فراموش‌کردن فکر انقلابی از خطرات مهم است/اگر لازم باشد برای حفظ انقلاب، باید جان داد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این نوع اختلافات از ابتدای تاریخ و در زمان پیامبر اسلام(ص) نیز وجود داشته و در تاریخ می‌بینیم که گاهی برخی از اصحاب پیامبر(ص) دچار سوءبرداشت‌هایی از فرمایشات رسول الله(ص) می‌شدند که این امر به دلیل تفاوت در روحیات آن افراد است.

استاد برجسته حوزه علمیه علت این اختلاف را در 2 نکته دانست: یا واقعا معنی آیات و روایات را نفهمیده‌ایم و یا براساس تمایلات نفسانی، این آیات را طوری تفسیر کرده‌ایم که برایمان زحمت نشود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ترک امر واجب، خیانت به خود انسان است، تصریح کرد: ترک واجبات برای خود انسان ضرر دارد و او را مستحق عذاب الهی می‌کند.

وی با اشاره به شکل‌گیری یک جریان فکری در اوایل دوره پهلوی مبنی بر اینکه نباید با دستگاه حاکم درافتاد، گفت: نتیجه این تفکر آن شد که توجه به وظایف اجتماعی و سیاسی از حوزه دین جدا تلقی شد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تکمیل اتفاقی که در آن برهه ی تاریخ به وقوع پیوست، ادامه داد: پس از روی کارآمدن رضاخان در ایران مقابله و مبارزه با اسلام سرعت گرفت تا حدی که برخی به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد همه روحانیون زندانی و شکنجه شوند، دیگر کسی نمی‌ماند تا برای مردم از مسائل روزه و نماز سخن بگوید. بنابراین برخی به این نتیجه رسیدند که بهتر است با دستگاه حکومت کنار بیایند و از آن دوران توجه به مسائل سیاسی از حوزه‌های علمیه کمتر شد.

وی افزود: در آن دوران در برخی استان‌ها تنها 1 یا 2 نفر پیدا می‌شدند که روحانی بودند و به مقابله با حکومت می‌پرداختند که این تعداد به حدی محدود بودند و رفتارشان به اندازه‌ای نامتعارف بود که به آنها آخوند سیاسی می‌گفتند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: عده‌ای افراد راحت‌طلب و تنبل آیات جهاد را به گونه‌ای دیگر معنا می‌کنند که متاسفانه در این روزها شاهد آن هستیم.

علامه مصباح با صراحت اعلام کرد: تنها یک نفر این پرچم را در سرزمین امام زمان(عج) برافراشت که دین از سیاست جدا نیست و آن را نیز به نتیجه رساند و آن نفر هم امام راحل بود.

وی این بخش از سخنانش را اینگونه جمعبندی کرد: چقدر باید بی عرضه باشیم که این حکومت اسلامی که با زحمت خون صدها هزار شهید به دست آمده، را نتوانیم نگه داریم، البته متاسفانه چنین خطری فی الجمله وجود دارد که آثار آن را کمرنگ می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به آثار و برکات انقلاب اسلامی اظهار داشت: خدا نعمتی به این وسعت و با این عزت و دوام به ما داد که نظیر آن را در عالم سراغ نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما موظف هستیم حرکت انقلاب را ادامه دهیم و اشتباهات آن را ترمیم کنیم تا بالاخره این انقلاب و دستاوردهای آن را به عنوان امانتی به نسل‌های بعد برسانیم.

وی یکی از خطرات احتمالی برای انقلاب را تحریف فکر امام(ره) دانست و اظهار داشت: علت تاکید رهبر معظم انقلاب بر مقوله انقلابی بودن، این است که حرکت امام(ره) یک حرکت انقلابی بود، بنابراین فراموش کردن فکر انقلابی و مسئولیت‌های اجتماعی، یک خطر است.

رییس موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی(ره) به نمونه‌هایی از القای عدم وظیفه حکومت اسلامی در قبال مسائل دینی اشاره کرد و گفت: یادمان نرفته که وزیر اسبق ارشاد با صراحت می‌گفت که مسائل دین ربطی به حوزه مسئولیت ما ندارد؛ انگار وظیفه‌شان، همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنر زمان شاه بوده است، امروز هم می‌بینیم که ایشان در انگلستان تشریف دارد و قدری استراحت می‌کند؛ اما چه بسا کسانی که همفکر او هستند نیز در داخل کشور وجود داشته باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی در همین زمینه خاطرنشان کرد: اگر روح انقلابی ضعیف شود همه چیز از بین می‌رود، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه و مردم و دانشگاه باید روحیه انقلابی خود را حفظ کنند چون مقابل انقلابیگری، تنبلی و بی تفاوتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز دشمنان از براندازی انقلاب ناامید شده‌اند، اظهار کرد: دشمنان با توجه به وضعیت کنونی جامعه اسلامی و با گذشت بیش از 37 سال از انقلاب به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند به براندازی این انقلاب و نظام امید ببندند و روز به روز نیز ناامیدتر می‌شوند.

علامه مصباح با بیان اینکه گاهی برخی می‌گویند وظیفه دولت تامین نان و امنیت مردم است، تصریح کرد: می‌گویند وظیفه دیگری نداریم! اگر این فکر باشد یعنی انقلاب از بین رفته است؛ انقلاب یعنی همت برای اجرای اسلام در مجموعه احکام و ارزش‌ها و اگر لازم باشد باید برای آن جان داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی آیات و روایات خاطرنشان کرد: اگر کارمان برای خدا و در راه رضای او باشد، تاثیر آن هم مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: برخی می گویند که امر به معروف و نهی از منکر زمانی باید انجام شود که احتمال ضرر در این زمینه وجود نداشته باشد! اما سوال این است که چنین امر به معروفی برای کجا و در چه زمانی انجام خواهد شد؟ در جامعه‌ای که حکومت اسلامی وجود دارد، امر به معروف تنها به مسائل روزمره مربوط نمی‌شود بلکه اگر دین در خطر باشد، ضرورت دارد که امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و دیگر دنبال احتمال ضررداشتن یا نداشتن نیز نباشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: