به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تعریف و تمجیدهای دولتمردان از آمار رشد اقتصادی تمامی نداشت و در نهایت هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور جدی‌ترین حملات را به منتقدین رشد اقتصادی 7.4 درصدی وارد کرد و گفت که خودش و رئیس جمهور کارشناسان آماری را نمی‌شناسند و هیچ دستوری درخصوص آمارسازی‌ها به آنها نداده‌اند
"خیبرآنلاین" - 14 روز از وعده مسئولان بانک مرکزی برای اعلام جزئیات آمار رشد اقتصادی می‌گذرد، اما هنوز آماری از درون ساختمان میرداماد به بیرون درز پیدا نکرده است. شنبه 2 هفته پیش بود که رئیس جمهور در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و میهمانان داخلی و خارجی در آماری غیرمنتظره اعلام کرد که اقتصاد ایران در نیمه اول سال 95 با 7.4 درصد رشد اقتصادی رو به رو شده است. یک ساعت بعد مسئولان بانک مرکزی سراسیمه در خبری بر روی پایگاه اطلاع رسانی خود آمار رئیس دولت تدبیر و امید را تایید کردند و وعده دادند که به زودی جزئیات رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال را منتشر می‌کنند.

به گزارش نسیم آنلاین، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی هم چند ساعت بعد در مصاحبه‌ای ضمن توجیه این آمار عجیب و غیر قابل باور آن را ناشی از افزایش فروش نفت در ماههای پسابرجام دانست، اما اعلام کرد که آمار بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات هم مثبت است و به زودی اعلام می‌شود. با این وجود کارشناسان و فعالان اقتصادی از همان ساعات اول این آمار را باور نکردنی دانستند و خواستار انتشار جزئیات این آمار از سوی مسئولان ساختمان میرداماد شدند.

رئیس کل بانک مرکزی هم در ساعات پایانی شب به ناچار در کانال تلگرامی خود به دفاع از این آمار پرداخت و اعلام کرد با وجود تورم تک رقمی و رشد اقتصادی 7.4 تیم اقتصادی دولت عملکرد موفقی را از خود به جا گذاشته است.

چند روز بعد علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در مصاحبه‌ای بدون اشاره به جزئیات آمار رشد اقتصادی 7.4 درصدی آن را نقطه‌ای درخشان در کارنامه دولت دانست و اعلام کرد که با این آمار ایران رتبه نخست رشد اقتصادی را در خاورمیانه دارد.

اما این همه ماجرا نبود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت روحانی چند روز بعد در جمع خبرنگاران آمار جدیدی را برای رشد اقتصادی اعلام کرد که آمار رئیس جمهور و بانک مرکزی را زیر سوال می‌برد.

معاون روحانی گفت که براساس گزارش مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست امسال به 6.5 درصد رسیده است. وی با دادن اطلاعاتی اندک درباره نرخ رشد اقتصادی اعلام کرد که نرخ رشد بخش غیرنفتی اقتصاد نیز در این دوره 4.5 درصد محاسبه شده است. البته در همان روزها بانک جهانی هم آمار رشد اقتصادی 7.4 درصدی را رد نموده و اعلام کرد که رشد اقتصادی نیمه اول امسال حدود 3 تا 4 درصد خواهد که آن هم به دلیل افزایش فروش نفت خام است.

با این وجود تعریف و تمجیدهای دولتمردان از آمار رشد اقتصادی تمامی نداشت و در نهایت هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور جدی‌ترین حملات را به منتقدین رشد اقتصادی 7.4 درصدی وارد کرد و گفت که خودش و رئیس جمهور کارشناسان آماری را نمی‌شناسند و هیچ دستوری درخصوص آمارسازی‌ها به آنها نداده‌اند.

اما با این وجود جهانگیری باز هم سخنی از جزئیات آمار نرخ رشد اقتصادی مطرح نکرد. حالا کارشناسان و فعالان اقتصادی 2 هفته است که چشمشان به ساختمان میرداماد خشک شده اما بانک مرکزی هنوز جزئیات آمار عجیب رشد اقتصادی خود را اعلام نکرده است. در این 2 هفته مهمترین سوالی که کارشناسان و فعالان اقتصادی از بانک مرکزی درخصوص آمار رشد اقتصادی پرسیده‌اند، این است که چگونه بدون داشتن آمار رشد اقتصادی سال 94 اقدام به محاسبه رشد اقتصادی نیمه اول امسال کرده است؟ همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که وقتی آمار رشد اقتصادی اعلام می‌شود، اعلام جزئیات آن کار چندان زمانبری نیست و در عرض یک یا حداکثر 2 روز به راحتی می‌توان آن را اعلام کرد. حالا باید دید مسئولان ساختمان میرداماد چه زمانی به وعده خود درباره اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی عمل می‌کنند؟ آیا بهتر نیست جزئیات آماری که برای اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و مردم قابل لمس نیست زودتر اعلام شود تا ابهامی باقی نماند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: