به‌روز شده در: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
اخبات طلبان آنهایی هستند که بینات و میزان ها را دیدند و معیارها گرفتند و پذیرفتند. در راه انسانیت خطرها را به جان خریدند، آزاد از آزادی شدند و به بندگی روی آوردند، خود را خرج بی ارزش ها نمی کنند، لِه نمی کنند و لِه نمی شوند
"خیبرآنلاین" - محمد ادریسی * / اکبات گرایان و اخبات طلبان چه کسانی هستند؟

جامعه و انسان ناقص و پرتحول است. تصحيح عقايد رسالت ماست اما تعويض عقايد فقط كار خداست. زندگی انسانها در مدل انتخاب آنهاست که خلاصه می شود.

از حواشی بگذریم. در متون ما برای سنجیدن و انتخاب مسیر درباره ی چهره ها و تیپ های مختلف سخن به میان آمده است؛ مثلا با مسلمانان، مومنین، کافران، منافقین، متقیان، محسنین و غیره؛ پس بنابراین نخست باید صادق و روراست باشیم و تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم و ببینیم که در کدامیک از این گروه ها قرار داریم و متناسب با روزگار و احوال خودمان آیات و روایات را انتخاب و بررسی کنیم و چه بسا با یک آیه و یا یک روایت یا یک کلمه از آنها بتوانیم یک عمر زندگی کنیم و زندگی بسازیم.

اکبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن کریم می خوانیم که "إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏ كُبِتُوا كَما كُبِتَ‏ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ". كلمه «كبت» به معناى خواركردن و پایین کشیدن است و مکبت ها یا منکبت ها کسانی هستند که فقط برای خود سنگ به سینه می زنند و در حقیقت می روند که رفته باشند حتی اگر هم به جایی نرسند و در خانه با خود می جنگند.

مشاوره و محاسبه و تدبیرشان کارگشا نیست و یا اینکه برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله ای استفاده می کنند و حقوق و حدود و خط قرمزها برایشان بی معناست و تا آنجا پیش می روند که نه تنها بندگان خدا را گرفتار، که با خدا و رسولان و جانشینان او هم دشمنی می کنند؛ چون دوستدار کسانی هستند که دشمن اند و دشمن کسانی می شوند که دوست اند.

اکبات طلبان ذلت سازند، خواسته یا ناخواسته چون به آنها گفته شد ممنوع، اما عبور کردند؛ شعله ورها دیدند و خاموش نکردند؛ به آنها اعتماد شد، خیانت کردند؛ دست دراز شد، نگرفتند؛ سفره پهن شد، شکمبارگی کردند؛ نصحیت شنیدند و عمل نکردند؛ جرم و فساد دیدند و چشم پوشاندند؛ کم ها را زیاد دیدند یا که بلعکس و خلاصه اینکه که داده ها را با پست‌دادها مقایسه نمی کنند و این نتیجه ی گرایش و خواست خود آنهاست.

اخبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن هست که "فَلَهُ اسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِين". کلمه «خبت» به معنای تواضع کننده و گوش به فرمان متواضع است و مخبتین کسانی هستند که بهترطلب اند نه بیشترطلب و برای رسیدن به خواسته هایشان از هر دری وارد نمی شوند، مغرور به امکانات و داشته ها و ناامید در نداشته ها نیستند.

پناه برای بی پناهان هستند، صبور در بحران ها و مشکلات می شوند، نگهبان می شوند، هماهنگ هستند، مدافع اند، رها نمی کنند و خدا در مشکلات و بحران ها و این انکسار نگهبان و مدافع آنهاست و ناامید رهایشان نمی کند.

اخبات طلبان آنهایی هستند که بینات و میزان ها را دیدند و معیارها گرفتند و پذیرفتند. در راه انسانیت خطرها را به جان خریدند، آزاد از آزادی شدند و به بندگی روی آوردند، خود را خرج بی ارزش ها نمی کنند، لِه نمی کنند و لِه نمی شوند و می دانند که غذاي لذيذ، دفع؛ لباس شيك، نخ نما؛ آتش شهوت، خاموش؛ و سقف ها ويران مي شود و آنكه تنها و بي وطن مي ماند، روح آدمی است پس فرمانبر او می شوند.

این یک طرح بحث بود نه یک نتیجه گیری کامل که با تحلیل ها و عبرت از حوادث باید ببینیم طرز تفکر و اجرای اخبات گریان و اکبات طلبان و تفاوت آنها در طلب ها و گرایش ها چیست که اینها نقطه مقابل هم نیستند. آیا برای همه ی وضعیت ها و افراد زن و مرد و حتی جریانات دیروز، امروز و فردا است یا نه و لازمه ی آن انصاف و استدلال و نگاهی به متون اصلی و تاریخ خودمان و دیگران و گفت و گو و کسب نظر است و درباره نشانه ها و مراحل و آثار و زمینه های اکبات و اخبات در فرد و جامعه ای که در آن بازار نقدها و ایسم ها و تئوری های گذرا همچون بازار مسگرها است، شاید ناگفته ها و حرف های در افکار و اندیشه های میدان ندیده قبل از در گورخوابیدن پیدا شود.



* حجت الاسلام محمد ادریسی
محقق و نویسنده

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
حرف تازه بود خسته شدیم از اصلاح طلبی و اصولگرایی اتفاقا این خواست رهبری هم هست که حرف نو زده بشه در جلسه با دانشگاهیان آقا گفت حرف نو پیدا کنید.
گوشامون عادت به تکراری ها داره و ترک عادت هم دیگه خودن می دونید...
غریبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالگراست؟ کم بود گفتمان اخبات گرا و اکبات طلب هم اضافه شد صلوات بفرست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
برای انتخابات پیش رو دارید ذهن مردم رو آماده می کنید که یه گزینه با این ویژگی ها رو کنید ؟!!!!!!
راستش رو بگید؟!
خوشبینانه اش اینه که یه بحث علمیه و فرهنگی نه سیاسی

به نظر میاد مکتب باید یک جا معرفی بشه تا قضاوت صورت بگیرد

از امپریالیسم تا لیبرالیسم هیچکدوم موفق نبودن بلکه

مکبتیسم و مخبتیسم که برگرفته از قرآنه بتونه در مقابل شون حرف برای گفتن داشته باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
کفش وزن های آمریکا = اکبات
انقلابیون زحمتکش داخلی=اخبات
مهرانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
درود بر حاج اقا ادریسی
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
مهمترين راه های وصول به رمز و رموزات آيات و روايات ، دل شکسته و آه سحرگاه و اشک ريختن در نهانخانه غيب و خلوتخانه عشق با يار است.شاید ضدها بار و ده بار خیلی از مفسرین این آیه کبتوا کما کبت الذین ... رو خونده باشن اما در هیچ کتاب تفسیر جدید و قدیمی نبود
میشه کتبت رو به باب برد و ازش مطلب فهمید.اکبت یکبت و اکبات

شیخ ادریسی می دونستم شما شاگرد ع ص بودین و در باره اخبات هم استاد شما حضرت استاد علی صفایی حرف های شیرینی داشت و در کتاب اخبات و فایل های صوتی هست اما درباره اکبات چیزی نگفته بود امید وارم کتابش رو بنویسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
چند سوال از خدمتون
با توجه به اینکه دستورات اسلامی ثابت ولی زمان متغیر است و در هر دوره نیازهای جدیدی پیدا می‌شود چطور اسلام می‌تواند با تغییرات و تحولات زمان هماهنگی داشته باشد؟

آیا باید با همه تغییرات زمان همراهی کرد یا بعضی از تغییرات؟ ملاک تشخیص چیست؟

آیا قوانین اسلامی باید متناسب با اقتضائات هر زمان تغییر کند؟
آیا واقعیت و حقیقت واحد و استنباط‌ از آن متفاوت است یا اینکه حقیقت متکثر است؟

آیا اخلاق و عدالت و مسائلی از این قبیل مطلق و ثابت‌اند یا نسبی و قابل تغییر؟
مرجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
جرعه ای از اخبات
آنهایى که روى خاک نینوا افتاده بودند و از عظمت همه افلاک و همه ملائکه بالاتر بودند؛ آنچه آنها را به اینجا رساند، همین دل مستغیث به حق آنها بود، همین ذکر «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» آنها بود، که باعث شد این وجود، کم نیاورد، در حالى که ما مبتلا به حالت‏هایى هستیم و بت‏هایى داریم که از پسِ این بت‏هاى بزرگ؛ یعنى نفس، خلق، دنیا و شیطان برنیامده‏ ایم و نخواهیم آمد، مگر اینکه او مدد و دستگیرى کند.

گام اول در حرکت، این است که از حالت‏ها و طاعت‏ها بگذریم، که اینها ملاک نیستند. آنچه از انسان مى‏ خواهند، انکسار است. این ادعا، ادعاى بزرگى است. در آن تأمل کنید!
ملاک تقرب و ملاک وصال، چیزى جز طاعت و عصیان است.
پس حقیقت اخبات، آن تواضع، آن ترس، آن ذلت، آن انکسار و آن استغاثه است. اینها همه، لازمه یکدیگر هستند.
زمینه ‏اى که اخبات را ایجاد مى‏ کند، فهم و ذکر و حبّ و بلاء و عبرت است.
و اثر اخبات هم، این است که دل، خاشع مى‏ شود. در معاشرت‏ها و برخوردها، نرمى و مهربانى و لینت مى ‏آید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُم».
وقتى رحمت الهى به قلب مخبت واصل شود، این دل، دریا مى ‏شود. این دل، نرم مى‏ شود و همه عالم را تحمل مى ‏کند. دشمن را تحمل مى‏ کند.
اینها شوخى نیست! اینها سیر طبیعى است که مُسَیِّرش حق است: «هُوَ الَّذِى یُسَیِّرُکُمْ»

علی صفایی حائری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: