به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
هرچند هم که ما نظریه هایی از قبیل گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کنیم، هستند دول با خوی و خصلت امپریالیستی که نظریه "برخورد تمدن‌ها" را مطرح کنند، حتی اگر از تبعات آن مطلع باشند
"خیبرآنلاین" - محمد برم مشکینی * / با شروع قرن بیست و یکم در کنار جهانی شدن اقتصاد و اطلاعات، اکنون ناامنی جهانی تمام ابعاد زندگی انسانی را دربر گرفته است. یکی از عوامل اصلی همه این نابسامانی ها عطش سیری ناپذیر امپریالیسم برای استثمار سایر ملل است. تشخیص دقیق اینکه کدام سیاست اعمال شده یا موردنظر "امپریالیستی" می باشد، مشکل است. امروزه امپریالیسم همانند گذشته سعی دارد در پس نقاب ناجی به استثمار ملل بپردازد.

در ادامه بحث طبق اصول ژئوپلیتیک هاووس هوفر "اهداف نظامی دولت نیاز به سیاست اقتصادی خودکفا دارد" و همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد اقتصاد آمریکا یکی از بدهکارترین های دنیا و به تعبیری در حال فروپاشی است و این فروپاشی به ازبین رفتن هژمونی آمریکا منجر خواهد شد.

کمی جلوتر و پس از اینکه سیاست 2 ستونی آمریکا در منطقه خلیج فارس با پیروزی انقلاب اسلامی برهم خورد، سردمداران این رژیم تصمیم به ابلاغ سیاستی گرفتند که با تضعیف ملت و دولت حکومت های این منطقه از تکرار انقلابی دیگر جلوگیری کند؛ این سیاست "توازن ضعف" نام دارد. اما مشکل اصلی این سیاست این است که به اشتراکات دینی و مذهبی مردم منطقه توجهی نشده است. چیزی که ما امروز در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن می بینیم، ابراز وجود همین احساسات مشترک است که به وسیله یک محرک خارجی، ایران، به حالت پویا درآمده است. این پیروزی های راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه، آمریکا را به نحوی گیج و گنگ کرد که استراتژی نظامی مطروحه خودش را نیز زیر سوال می برد. طبق استراتژی آمریکا در حمله به افغانستان و عراق در زمان بوش "گروه های تروریستی باید نابود شوند، با آنها نمی توان سازش نمود یا از طریق سد نفوذ استفاده کرد". اما چیزی که امروزه قابل مشاهده است، سیاستی کاملا مخالف این استراتژی است.

هرچند هم که ما نظریه هایی از قبیل گفت‌وگوی تمدن ها را مطرح کنیم، هستند دول با خوی و خصلت امپریالیستی که نظریه "برخورد تمدن ها" را مطرح کنند، حتی اگر از تبعات آن مطلع باشند.

اما برای ادامه این سیاست توسط جمهوری اسلامی، نباید سیاست خارجی در سیاست داخلی محور قرار داده شود، چرا که این آشکارترین نقض استقلال کشور است. در همین راستا و در جامعه مصرف زده امروز، شرکت های خارجی یا به تعبیری شرکت های در اختیار امپریالیسم، در ایام گذشته بهتر از شرکت های داخلی توانست از منابع و منافع ملی ما استفاده ببرند. شاید زمانی پیش آمده که قراردادی مبنی بر واردات الاغ بسته ایم و زمانی پیش آمده که به دلیل اتخاذ یک سیاست، روزانه بالغ بر 100 میلیون دلار ضررکرده ایم اما هرچه بوده، تا همین حد کفایت می کند. تقاضای بنده از دولت محترم این است تا در راستای مردمی سازی اقتصاد کشور به شرکت های دانش بنیان و اقتصادمحور اهتمام ویژه ای بورزد.



* محمد برم مشکینی
دانشجوی علوم سیاسی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
اینها که ادعای مبارزه با امریکا را دارند محض رضای خدا حتی یک حرکت واقعی ضد منافع امپریالیست انجام نمیدهند برم مشکینی میفرمایند جامعه مصرف زده!بگذریم از اینکه در ایران نه کافه هست نه سینما نه گردشگر به داخل می‌فرستیم نه خارج (در قیاس با دیگر کشورها کمترین سهم را داریم)خانه ولباس ودرستی هم نداریم شما نگاهی به بافتهای ناکارامد که نتیجه صرفه جویی در مصالح ونیرو است نداشته باشید شما همین آپارتمانهای مسکونی لوکس گران شمال تهران را ببینید لوس انجلس را هم ببینید زندگی مردم ما با آپارتمان نشینی شده زندگی در تبعید، لوس انجلس اطراف برج ها واپارتمانها کلا ویلایی است اما ویلایی در تهران به دلیل کمبود منابع ناممکن است این مصرف گرایی است؟! کجای جامعه ما مصرف زده است (...) ،عادت غذایی یک مرد امریکایی حتی ضعیف و ریز نه درشت هیکل( که اکثرا دو متر قد دارند صد وسی کیلو وزن) روزانه یک کیلوگرم گوشت گاو را در خود دارد آیا مردان ایرانی حتی اگر یک در هزار هیکل آمریکایی داشته باشند روزانه دویست گرم گوشت در بهترین حالت مصرف دارند؟(...) کجای جامعه ما مصرف زده است غرب به کشور فقر داده یک عده (...) کاسه داغتر از آش فقر بیشتری برای ملت ما میخواهند محمد برم مشکینی به یقین از قوم (...) است و به یقین نمیداند (...) او را از چه کسی (...) احمدی نژاد آمد خصوصی سازی کرد گمان کردیم انحصار میرود حاملهای انرژی را آزاد سازی کرد گمان کردیم قیمت دلار را به برابری قدرت خرید آنزمان که دویست تومان بود میرساند نشد فقط زمینه ساز پیش روی لیبرال مارش ماکرونی امروز، به دست اصلاحات شد حالا برم مشکینی (...) به جامعه ما میگوید مصرف زده خوبه حالا از قیافش میباره (...) عکس هم انداخته (...) جماعت در بهترین حالت بازیگر میشه یعنی زن باشه میشه (...) مرد باشه میشه (...) و از (...) شرم وباکی ندارن چون براش متولد شدن سیاست کار (...) نیست (...) وارد سیاست بشه نتیجه میشه منافق و (...) از صورت پیداست (...) شغل عادیه (...) از (...) چه انتظاری میشه داشت (...) اگر قدرت بگیره کشته نشه نتیجه میشه منافق (...) خاک بر مردم ما خاک بر سر من نفرین بر زمین وزمان به این زمین وزمان که قدرت رو به اسم آزادی از (...) گرفت داد به (...) اربابی رو به اسم لغو بردگی از سفید گرفت داد به سیاه نفرین به این زمین و زمان
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: