به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حوزه اجتماعی 2 درصد و خدمات شهری 1 درصد افزایش داشته ایم. در حوزه معماری و شهرسازی و مدیریت بحران افزایش نداشتیم. در حوزه بازپرداخت ها 6 درصد کاهش داشتیم چرا که بخشی از دیونی که بانک ها داشتیم، اقساطش تمام شده است و در این بخش تنفس گرفته ایم
"خیبرآنلاین" - محمدباقر قالیباف طی سخنانی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان تقدیم لایحه بودجه سال 1396 شهرداری تهران، ضمن تسلیت به خانواده هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: مهم است که براساس ماده 67 بتوانیم با وجود همه مشغله های کاری، بودجه شهرداری تهران را در پایان دیماه تقدیم کنیم. از اینکه این فرصت در شورا فراهم شد و همکاران من نیز زحمت طاقت فرسای تهیه بودجه را تحمل کردند، تقدیر و تشکر می کنم.

به گزارش فارس، قالیباف با اشاره به فضای حاکم بر بودجه سال 96 شهرداری تهران تصریح کرد: باید محیطی که در آن کار می کنیم و بودجه سال آینده را مورد توجه قرار دهیم تا در تنظیم و تصویب بودجه با دقت و ظرافت بهتری پیش برویم.

وی در ادامه به محدودیت های مالی اشاره کرد و گفت: بدون شک این محدودیت های مالی خصوصا در مسایلی که به صورت مستقیم بر شهرداری اثرگذار است، افق خیلی روشنی ندارد که فکر کنیم اتفاق بزرگی در آینده نزدیک رخ می دهد و این محدودیت در تامین منابع برداشته خواهد شد.

شهردار پایتخت ادامه داد: امروز منکر این نیستیم که در حوزه اقتصادی تحرکی اتفاق افتاده است اما این تحرک اقتصادی در سایه فروش نفت رخ داده است و تاثیری در حوزه مسایل شهرداری ها و البته شهرداری تهران ندارد. از این رو در رونق ساخت و ساز و حوزه های عمرانی که در اشتغال هم تاثیرگذار است، بر اساس اعداد و ارقام هنوز رشد منفی وجود دارد به نحوی که بیش از 10 درصد در بخش مسکن رشد منفی داریم. طبیعتا تا این آثار وجود داشته باشد نمی توانیم بگوییم این موارد در چشم انداز نزدیکی برطرف می شود.

وی به تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: بعد از تایید شورای نگهبان این لایحه به عنوان قانون ابلاغ شده و به مدت 5 سال تمامی برنامه ها از جمله برنامه شهرداری تهران را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه قرار باشد فرصت تغییری در مجلس شورای اسلامی فراهم شود نیازمند دو سوم آرا است از این رو تقریبا تغییر نشدنی است. از اینکه لایحه با ثبات و دوام شود اعتراضی نداریم، اما تا این مرحله در بعضی موارد دچار اشکالات جدی هستیم. به عنوان نمونه در لایحه برنامه ششم توسعه مصوبه ای وجود دارد که تمامی مسئولیت های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی در همه شهرداری های کشور به دیوان محاسبات منتفل شود. به صورت شفاف و روشن معتقدیم این خلاف قانون اساسی است و همین جا از اعضای شورای نگهبان می خواهیم به این بحث توجه شود.

شهردار پایتخت افزود: یک نهاد عمومی غیردولتی شامل بودجه های دولتی نیست. سوابق گذشته در تفسیر قانون اساسی نشان می دهد که شورای نگهبان صریحا اعلام کرده است دیوان محاسبات نمی تواند در بودجه های شهرداری ها دخالتی داشته باشد به جز آن بخشی از بودجه ها که دولت به شهرداری می دهد اما در لایحه ششم این اختیار که خلاف قانون اساسی است تصویب شده است که تاثیرات جدی دارد.

قالیباف به موضوع ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این هم خلاف قانون اساسی و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است که همه قوا مکلف به رعایت آن هستند. بخش قابل توجهی از ارزش افزوده عوارض شهرها است که به مالیات تبدیل شد و در سال نخست قرار بود 50 درصد عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها اختصاص پیدا کند. من سال اول به شدت پیگیری کردم و 1.5 درصد از ارزش افزوده متعلق به شهرداری ها شد. در گذشت زمان ارزش افزوده به 9 درصد رسید اما سهم شهرداری ها به 3.5 درصد رسیده است یعنی حدود یک سوم از ارزش افزوده را به شهراری ها می دهند. با اتفاقی که در تصویب لایحه برنامه ششم افتاد این عوارض به شهرهای دیگر رفت، این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده از حقوق شهرهاست و این خلاف قانون اساسی است. در این باره با دوستان در شورای نگهبان پیگیری حضوری، تلفنی و مکاتبه داشته ایم چرا که اثر سنگینی بر شورای شهر و شهرداری ها می گذارد.

قالیباف همچنین گفت: در تبصره 21 همه سازمان های اجرایی به جز بخش خصوصی و تعاونی ها از جمله سازمان های عمومی غیر دولتی و شوراهای شهر و شهرداری ها مکلف شده اند که هر گونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند. این به معنی انحلال شوراها است. اگر درآمد شهرداری ها را به خزانه دولت بریزیم و بعد از خزانه دولت تحویل بگیریم دیگر یک بند بنویسند شهرداری ها از نهاد عمومی غیردولتی تبدیل به نهاد دولتی زیر نظر وزارت کشور تبدیل شده اند.

شهردار تهران با با اشاره به تبصره 21 بودجه سال 96 تصریح کرد: بعد از این همه تلاش و کار و سابقه با یک تبصره به انحلال شوراها شهر در کل کشور می رسیم. یعنی دوباره تمرکز گرایی را دامن بزنیم و حداقل اختیاراتی که به مردم داده ایم را از آنها بگیریم؛ این خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: دولت به دلیل مشکلاتی که دارد 9 درصد بیشتر افزایش بودجه ندیده است، اما برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش دیده است. یعنی برای کل مترو در سال 95 به ما 245 میلیارد تومان تصویب کرده اند اما از این رقم 70 میلیارد تومان به ما هم نداده اند. همین ردیف به 125 میلیارد تومان در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه بهره برداری مترو هر روز گسترش پیدا می کند، اما کاهش بودجه مترو در این شرایط معنایی ندارد.

شهردار پایتخت گفت: اگر شورا یک کار تحلیلی انجام دهد مشخص می شود در 50 سال گذشته تا به امروز شهرداری تهران چه بخشی از بودجه های خود را از انفال و بودجه های عمومی دولتی دریافت کرده و خود شهرداری به عنوان نهاد عمومی از محل مردمی و دریافتی های مردمی، ساخت و ساز، پروانه و عوارض چقدر درآمد تامین کرده است. در مقابل در 7 – 8 سال اخیر ببینید این درصد به کجا رسیده است؟ این رقم از انفال عمومی به صفر میل پیدا کرده و به زیر 3 درصد رسیده است. این در حالی است که در گذشته این رقم کمک های دولتی هیچ وقت کمتر از 30 درصد نبوده است.

وی با اشاره به موارد مطروحه گفت: بودجه 96 را در چنین فضای حاکم بر آینده شوراها و شهرداری ها به جهت ساختاری و بودجه ای ارایه می کنیم.

قالیباف تاکید کرد؟ آیا اینکه در یک بودجه سالیانه یک تبصره بگذاریم که در آن معنای انحلال شوراها باشد، کار منطقی به نظر می رسد؟ ظاهر تبصره بودجه ای است و به معنی واریزی همه درآمد ها به خزانه دولت اما باطن آن به معنی انحلال شوراهاست.

وی تصریح کرد: از اعضای شورای اسلامی شهر تهران که در این بخش جلودار هستند و همچنین از آقای چمران به عنوان رئیس شورای عالی استان ها انتظار داریم پیگیری کنند تا چنین اتفاقی در لایحه برنامه ششم و بودجه سال 96 رخ ندهد. تبصره 21 بودجه سال 96 و موضوع ارزش افزوده نیز که در کمیسیون تلفیق شکل گرفت؛ هر دو یک خروجی داشته است و ما باید برای هر دو موضوع تلاش کنیم

شهردار تهران با ارایه نگاه کلی در حوزه حمل و نقل عمومی ابراز داشت: در دو برنامه گذشته خطوط مترو را از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه افزایش داده و تعداد واگن ها نیز از 300 واگن به 1300 واگن افزایش پیدا کرده است. از این رو سهم مترو در جا به جایی حمل و نقل عمومی مسافر از 5 درصد به 13 درصد تا قبل از برنامه دوم و 18 درصد تا سال سوم برنامه سوم ارتقا پیدا کرده است.  در حوزه اتوبوسرانی بیش از 200 دستگاه اتوبوس دوکابین، 50 دستگاه تک کابین به خطوط اضافه شده است. در کنار این موارد خطوط شش و هفت مترو خط مترو فرودگاه حضرت امام(ره) بیش از 90 درصد پیشرفت کار داشته است و همه تلاش ما این است که در سال جاری خط هفت را به طول حدود 30 کیلومتر به بهره برداری برسانیم. در خط شش مترو تهران که حدود 32 کیلومتر طول دارد حفاری ها و لاینینگ ها تمام شده است و خط شش مترو تهران نیز در پنج ماه آینده وارد مدار و بهره برداری خواهد شد. همچنین خط مترو فرودگاه امام به طول حدود 35 کیلومتر بالغ بر 80 درصد پیشرفت داشته است که تا دو ماه آینده به اتمام می رسد. حدود 70 کیلومتر مترو که در ابتدای برنامه اول شروع کردیم از مرز 250 کیلومتر عبور خواهد کرد. این یکی از افتخارات بزرگی است که رخ داده است

قالیباف گفت: در سال آینده سهم دولت در حوزه مترو 128 میلیارد تومان است. این رقم یعنی ساخت کمتر از 500 متر مترو در شهر تهران. ما به دولت گفتیم کار زیر ساختی، ریل و ساخت مترو را انجام می دهیم اما از دولت خواهش کردیم تنها واگن را اضافه کنند. دولت وعده داده است که هزارواگن اضافه کند که در حال طی کردن مراحل و در فراز و نشیب هستیم.

وی سپس به حوزه خدمات شهری پرداخت و اظهارکرد: سرانه فضای سبز ما 9.2 بود که در ابتدای برنامه دوم به 14 متر و در سه سال اول برنامه دوم به 16.8 متر به ازای هر نفر رسیده ایم. در زمینه جنگل کاری اطراف تهران و کمربند سبز پایتخت نیز به دنبال آن هستیم که مساحت کمربند سبز را به 50 هزار هکتار برسانیم. این کمربند سبز از 18 هزار هکتار شروع کردیم و الان در حدود 38 هزار هکتار از کمربند سبز انجام شده است. در حوزه فضای سبز درون شهری از 4 هزار و 800 هکتار به 5 هزار و 600 هکتار  رسیده ایم. این در حالی است که فضای سبز معابر شهری نیز به 8 هزار هکتار رسیده است.

شهردار تهران با پرداختن به اقدامات در حوزه پسماند گفت: تفکیک زباله در گذشته کمتر از 4 درصد بود که امروز این رقم به 19.5 درصد رسیده است و در 2 سال آینده تا پایان برنامه دوم شهرداری باید این رقم را به 25 درصد برسانیم.

وی درادامه با برشمردن آمار میادین میوه وتره بار احداثی بیان کرد: میادین تره بار در تهران 75 میدان بوده که به 180 میدان در پایان برنامه اول رسیده است. هم اکنون نیز به 208 میدان افزایش پیدا کرده است. درحوزه اتش نشانی هم از 75 ایستگاه آتش نشانی به 123 ایستگاه رسیده ایم. به طوری که تمامی نیازهای امروز شهر را پوشش می دهد. در حوزه مدیریت بحران هم از 102 سوله در برنامه دوم شهرداری به 111 سوله رسیده ایم.

وی به رشد سالن های سینما، تئاتر، احداث و تعمیرات مساجد، توسعه ورزشگاه ها و فضاهای ورزشی اشاره کرد و گفت: حدود 45 زمین ورزشی چمن در ابتدای برنامه شهرداری وجود داشته است که امروز این رقم به بالغ بر 700 زمین افزایش پیدا کرده است.

شهردار تهران در ادامه به حوزه آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: امروز شهرداری تهران 12 هزار و 500 نفر از افراد آسیب دیده شهر را مستقیما یا به صورت شبانه روزی در اختیار دارد و به آنها خدمت رسانی می کند و یا این افراد در طول روز در اختیار ما قرار دارند و شب ها به محل خوابگاه خودشان مراجعت می کنند. این رقم غیر از جایی است که شهرداری تهران به بقیه دستگاه ها همچون بهزیستی، سازمان های مردم نهاد و... کمک می کند.

در حوزه تحصیل کودکان کار در مدرسه صبح رویش فعالیت کرده ایم که این مدارس صبح رویش به 4 مجموعه رسیده است و مجموعه پنجم صبح رویش در حال راه اندازی است. در این زمینه 3 هزار کودک کار تحصیل می کنند و کتاب و هزینه و آموزش آنها بر عهده ما است.

قالیباف اظهارکرد: در زمینه بهبود افراد آسیب دیده 800 نفر را در مراکز ترک اعتیاد شهرداری تهران تحت پوشش قرار داده ایم. این غیر از آن بخشی است که به ازای هر معتاد کارتن خواب 400 هزار تومان به کمپ های بخش خصوصی کمک می کنیم تا زیر نظر بهزیستی مداوا شوند. از آنجایی که معتقدیم کمپ ها اشکالاتی دارند که وقتی آنجا می روند، با مشکلاتی روبرو می شوند ما دیدیم راهی نداریم جز اینکه در زمینه کمپ ها الگو سازی کنیم تا در این زمینه حرکت شود.

وی افزود: در سامان سراهای بانوان و آقایان درحوزه های بهداشت، درمان، نگهداری، لباس، غذا و... برای افراد آسیب دیده موارد تامین می شود.

شهردار پایتخت افزود: حدود 4 هزار نفر در شب های زمستان در مددسراهای شهرداری استقرار یافته و چند هزار نفر از افراد نیز در 19 مرکز پرتو شهرداری خدمات دریافت می کنند.

قالیباف با اشاره به اقدامات در حوزه هوشمندسازی گفت: در حوزه هوشمند سازی هزار و 500 کیلومتر زیر ساخت های فیبر نوری را تامین کرده ایم و تعداد سامانه های شهرداری نیز به 127 سامانه افزایش پیدا کرده است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه بافت های فرسوده به نرخ رشد 35 درصد رسیده ایم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که براساس آمار وزارت راه و شهرسازی نوسازی بافت فرسوده در کشور 8 درصد است. از این رو 4 برابر بقیه کشور در تهران بافت فرسوده نوسازی شده است

وی به رویکرد های بودجه سال 96 اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سیاست کلان مد نظر ما قرار داشته است. در کنار آن راهبردهای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین سیاست های اجرایی شهرداری تهران را مورد توجه قرار داده ایم. در این زمینه سعی کرده ایم هماهنگی نزدیکی با کمیسیون های شورا خصوصا کمیسیون برنامه و بودجه داشته باشیم تا کار هماهنگ تر پیش رفته برود.

قالیباف رویکرد بودجه شهرداری تهران را انقباضی دانست و گفت: حقوق و مزایا، نگهداشت، دیون، توسعه حمل و نقل عمومی، پروژه های نیمه تمام از اولویت های شهرداری تهران در بودجه سال 96 بوده است.

وی به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تاکید کرد و گفت: در این زمینه ما استانداردسازی همه فعالیت ها را پیش بردیم که در زمان مقضتی می توان توضیحات کامل را ارایه داد چرا که ما کلیه فعالیت ها را ریز کرده و کلیه آیتم ها و جزئیات آنها مشخص شده است که بر این اساس بررسی عملکرد ریالی صورت می گیرد.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز سامانه قیمت تمام شده در شهرداری برقرار شده است که مشخص شود یک پروژه از جهت ریالی چه قیمت تمام شده ای داشته است.

قالیباف بر ضرورت وجود برش برنامه پنج ساله در ارایه لایحه بودجه سال 96 گفت: در برنامه پنج ساله حدود 100 هزار میلیارد تومان برای پنج سال بدون کمک دولت تصویب شد. بر این اساس باید در سال 96 طبق برنامه پنج ساله 22 هزار و 800 میلیارد تومان پیشنهاد بودجه می دادیم تا بتوانیم افق برنامه را دنبال کنیم اما بر اساس شرایطی که در بودجه پیش آمده است ما این سیاست را ادامه ندادیم و رویکرد انقباضی را دنبال کردیم. پیشنهاد امسال ما برای بودجه سال 96 عدد 18 هزار و 489 میلیارد تومان است که 3.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: اگر حداقل افزایش حقوق و دستمزد ها، گرانی اقلام مصرفی و ... را محاسبه کنیم شاهد هستیم رقم بودجه باید افزایش بیشتری داشته باشد اما عموم بودجه 3.4 درصد افزایش داشته و به شدت انقباضی دنبال کردیم.
 
قالیباف افزود: پیشنهاد کردیم 11 هزار و 833 میلیارد تومان نقد و 6 هزار و 656 میلیارد تومان نیز غیرنقد باشد از این رو بودجه نسبت نقد و غیرنقد شهرداری تهران 36 به 64 درصد است.

شهردار تهران تاکید کرد: یکی از اقدامات خوب حوزه شفافیت مالی در شهرداری این است که بودجه های غیر نقدی در شهرداری در مدار مصوبه شورا قرار گرفته است. قبل از این تنها موضوعات نقد به شورا می آمده و تصویب می شده و بودجه غیر نقد در شورا مطرح نمی شده است. در حال حاضر بودجه پیوستی دارد که در آن املاک غیر نقد بودجه مشخص شده است. اگر سوابق گذشته شهرداری را در سال های دور تا قبل از بودجه تعهدی نگاه کنید تنها بودجه نقدی می آمده است اما از سال 86 این فرایند اصلاح شده است. ما به خاطر شفافیت بودجه معتقدیم بودجه غیرنقد هم باید در مدار خزانه قرار گیرد. این از نقاط مثبت است در این شرایط نباید بگوییم غیر نقدی ها را آورده اند که شفاف نشود اتفاقا آورده ایم که شفاف شود.

وی افزود: بعضی اوقات می گویند بودجه نسبت به قبل 17 برابر شده است اما خدمات و سرویس دهی این میزان افزایش پیدا نکرده است. بر اساس شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی ارایه شده از سوی بانک مرکزی در سال پایه 1390 ، شاخص سال 76 برابر با 13 اما سال 94 عدد شاخص 227 است. به این معنی که امروز بودجه ای که شهرداری با بودجه نقد و غیر نقد خود به صورت کامل ارایه می کند، نسبت به شاخص آن زمان چقدر از جهت قدرت انجام پروژه ها کاهش پیدا کرده است و افزایش نداشته است. سال 93 درآمد پایدار ما 3 هزار و 400 میلیارد بوده است که در سال 94 این رقم به 4 هزار میلیارد رسیده است یعنی ما در سال 94  حدود17 درصد رشد درآمد پایدار داشته ایم. بر اساس رشد سالیانه 10 درصد باید به 5 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار می رسیدیم اما امروز متاسفانه به دلیل دو موضوعی که در لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین لایحه بودجه عمومی کل کشور در سال 96 پیش آمده است، در این شرایط دو هزار میلیارد تومان از درآمد پایدار شهرداری تهران کاهش پیدا می کند. این بدین معنی است که ما از برنامه عقب می افتیم.

وی بابیان اینکه سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده به معنی بودجه نقد پایدار شهرداری تهران است، گفت: از این بودجه سال 96 در حوز مصارف 6 هزار و 909 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای، حقوق، نگهداشت و کمک به سازمان هاست. اگر می خواستیم طبق برنامه 5 ساله شهرداری پیش برویم امسال باید در اعتبارات مصرفی عدد 7 هزار و 125 میلیارد تومان را پیشنهاد می دادیم. اما در این زمینه صرفه جویی کردیم و این عدد را کاهش دادیم که از این رقم 300 میلیارد تومان پرکیلومتر مربوط به اتوبوس های خصوصی نیز در این عدد 6 هزار و 909 میلیارد دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ها حداقل باید 40 درصد بودجه خود را عمرانی ارایه دهند، اما یکی از افتخارات ما این بود که همیشه 70 درصد بودجه عمرانی بود و 30 درصد جاری، در شرایط حاضر به دلیل تصمیمی که گرفته شده و بودجه پایدار شهرداری کاهش پیدا کرده است، عدد 30 درصد بودجه جاری به 39 درصد افزایش پیدا کرده است.

قالیباف اظهارکرد: همه دولت ها همیشه در تراز عملیاتی عملکرد منفی داشته اند و همیشه از پول نفت برای اداره کشور استفاده می کردند. با همه شرایطی که ساخت و ساز در کشور تعطیل است، بدون محل فروش عوارض پروانه ها تراز عملیاتی ما در شهرداری تهران هنوز مثبت است. در بودجه 96 تراز عملیارتی ما 7 هزار و 234 میلیارد تومان و هزینه ما 6 هزار و 909 میلیارد تومان است. بدین معنی که اگر هیچ کار توسعه ای در شهر انجام ندهیم و ساخت ساز هم صورت نگیرد هنوز تراز ما منفی نشده است اما اگر این روند در سیاست های دولت ادامه پیدا کند همه شهرداری ها در سراسر کشور دچار آسیب می شوند.

شهردار پایتخت افزود: 8 هزار و 504 میلیارد تومان سرمایه ای، 3 هزار میلیارد تومان نیز مالی و برای بازپرداخت دیون دیده شده است. در حوزه حمل و نقل عمومی در سال 95 برابر با 33 درصد بودجه را اختصاص داده بودیم اما در سال آینده سهم حمل و نقل با احتساب 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی که پیش بینی شده است به 40 درصد افزایش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت حمل و نقل خرید واگن هاست، گفت: حداقل حقوق و دستمزد 10 تا 12 درصد افزایش پیدا کرده است اما بودجه شهرداری تهران حدود 4 درصد افزایش پیدا کرده است. در این شرایط سهم حمل و نقل باقی است و حتی از 33 درصد به 40 درصد افزایش پیدا می کند.

شهردار تهران افزود: در حوزه اجتماعی 2 درصد و خدمات شهری 1 درصد افزایش داشته ایم. در حوزه معماری و شهرسازی و مدیریت بحران افزایش نداشتیم. در حوزه بازپرداخت ها 6 درصد کاهش داشتیم چرا که بخشی از دیونی که بانک ها داشتیم، اقساطش تمام شده است و در این بخش تنفس گرفته ایم.

شهردار تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: ما بودجه سال 95 را تحلیل کرده و در کنار آن گزارش هایی همچون فهرست املاک فروش، پروژه های مطالعاتی، دیون شهرداری به بانک ها، دیون به اشخاص حقوقی و حقیقی، گزارش عملکرد 30 ماهه برنامه دوم و گزارشی از برش سال چهارم برنامه 5 ساله شهرداری تهران ارایه داده ایم. امسال بودجه شرکت ها و سازمان ها را نیز با شهرداری به صورت یکجا ارایه داده ایم، این در حالی است که قبلا گاهی اوقات بودجه شرکت ها و سازمان ها به ماه های بعدی موکول می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: