به‌روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در این سند به حقوق کودک اشاره شده است اما تعریف کودک از نظر ما با تعریفی که آنها دارند، متفاوت است. ما بحث جداسازی مدارس دختر و پسر را از ابتدای مدرسه داریم، ولی آنها تساوی جنسیتی را مطرح می‌کنند
"خیبرآنلاین" - دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به برنامه ملی آموزش ۲۰۳۰ گفت: این برنامه به دلیل مغایرت با اسناد بالادستی از نظر ما رسمیت ندارد.

به گزارش تسنیم، منصور کبگانیان درباره مصوبات نود و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور  اظهار داشت: دستور نشست ستاد بررسی سند ملی نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم و  برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش "سند 2030" بود.

وی با بیان اینکه در جلسه قبل  راهبردها، چشم انداز و اهداف سند ملی نوآوری و صنایع محصولات نرم فرهنگی به تصویب رسیده بود، یادآور شد: راهکارها و اقدامات عملیاتی و ملی مناسب در این حوزه به تصویب رسید و مصوب شد که نظام یکپارچه پایش و ارزیابی بازار ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی طراحی و استقرار پیدا کند.

کبگانیان ادامه داد: همچنین مصوب شد در این حوزه آینده نگاری، نیازسنجی و ذائقه سنجی انجام شود زیرا بسیاری از این فنآوری‌های نرم فرهنگی به خصوص آنهایی که سبقه غربی و سکولار دارند، به تدریج می توانند در ذائقه ایرانیان تغییر ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه در راهبرد دوم نیز اقداماتی به تصویب رسیده است، گفت: شرکت‌هایی که در حوزه برندها و نمانامه‌ها فعالیت می‌کنند، رتبه‌بندی و ارزیابی می‌شوند. همچنین در ارتباط با راهبرد سوم نیز اقدامات مناسبی به تصویب رسید که ایجاد کریدورها، شهرک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری و تجاری سازی  محصولات فرهنگی نرم  بخشی از  آنها بود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه راهبرد ششم این سند نیز به پایان رسید، افزود: 4 راهبرد دیگر و تصمیم‌گیری درخصوص ساختاری که این مصوبات را راهبری کند، به جلسه آینده ستاد نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

وی در ادامه به بررسی برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش سند 2030 اشاره و تصریح کرد: سوال بیشتر اعضا درباره این سند این بود که وقتی ما برای حوزه‌های مختلف کشور اسناد فرادولتی و فرابخشی داریم، ضرورتی نداشت در مجموعه‌ و اجلاس یونسکو این سند به صورت کامل پذیرفته شود.

کبگانیان با بیان اینکه در سالهایی برنامه‌ها و سیاستهایی مشخصی نداشتیم و دولتها اسنادی را که مجامع بین المللی برای ما تهیه می‌کردند به اجرا می‌گذاشتند، افزود: در دهه اخیر اسناد بالادستی بسیار مترقی و مشخصی در حوزه آموزش، پژوهش و علم فناوری برای کشور تعریف و تصویب شده است که جای خوشبختی است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه برخی بندهای برنامه چارچوب اقدام ملی 2030 تناقض صریح با اسناد ملی کشور به خصوص سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور دارد، گفت: با وجود اسناد فرادولتی و فرابخشی کامل، ضرورتی نداشت در مجموعه و اجلاس یونسکو این سند از سوی مسئولان به صورت کامل پذیرفته شود، زیرا هنگامی که بدون اعتراض موضوعی در اجلاسی تایید شود، برای تمام کشورهای حاضر از جمله جمهوری اسلامی تعهد ایجاد می‌کند.

کبگانیان  با اشاره به الزامی شدن این سند در مصوبه هیئت وزیران در جلسه 25 شهریورماه سال جاری افزود: هیئت وزیران تمام بخش‌ها و کمیته‌های مربوطه را برای اجرای کامل چارچوب اقدام ملی 2030 ملزم به اجرا کرده است. البته بررسی این سند با موافقت رئیس‌جمهور در دستور کار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و در ستاد نقشه علمی کشور مطرح شد و در جلسه آینده شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود.

کبگانیان اضافه کرد: جمعبندی جلسه پیرامون بررسی 2030 این بود که اگر این برنامه مغایرتی با اسناد بالادستی کشور دارد که مغایرت آن ثابت شده است، بنابراین 2030 از نظر ما رسمیت ندارد و باید دوباره در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای قوا بررسی شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به  برخی مغایرت‌های سند 2030 با قوانین کشور، اضافه کرد: در این سند به حقوق کودک اشاره شده است اما تعریف کودک از نظر ما با تعریفی که آنها دارند، متفاوت است. ما بحث جداسازی مدارس دختر و پسر را از ابتدای مدرسه داریم، ولی آنها تساوی جنسیتی را مطرح می‌کنند. البته این عناوین از سوی دوستان ما به‌گونه دیگری ترجمه شده و مثلا این مورد را عدالت جنسیتی مطرح می‌کنند، در صورتی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم و حتی در بحث آموزش دختران ما از پسران پیش گرفته‌اند ولی بحث آنها تساوی جنسیتی است.

وی گفت: بزرگترین انتقاد ما این است که یونسکو حقوقی را برای خودش محفوظ نگه داشته و حق نظارت را برای خود ایجاد کرده است به طوری که ما باید گزارش‌ها و اطلاعات دقیقی به آنها ارائه کنیم در حالی که هیچ دولتی خود را موظف به انجام این کار نمی‌داند،‌ زیرا چنین اقدامی حتی می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد؛ دولت آمریکا درباره این برنامه آموزشی اعلام کرده است که اینگونه مصوبات را نمی‌پذیرد ولی مسئولان ما سند را خوش‌بینانه ترجمه کرده و در برابر آن منفعلانه عمل می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: