به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
ابتدا فضای مجازی را امن کنیم و به صورت کاملا ایمن بتوانیم از آن استفاده کنیم
"خیبرآنلاین" - رضا تقی پور با تبیین مباحث مطرح در دومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری گفت: عمده ترین مباحثی که در این اجلاس مطرح شد آسیب هایی است که با توجه به شرایط جهانی و شرایط کشورمان در حوزه تهدیدات نرم در حوزه عرصه های فرهنگی و اجتماعی با آن مواجهیم.
 
به گزارش صداوسیما، وی گفت: نمایندگان مجلس خبرگان با اشاره به این نگرانی ها، خواستار مدیریت این تهدیدات از جانب شورای عالی فضای مجازی هستند، شورایی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب ایجاد شد.
 
تقی پور تصریح کرد: همچنان در خیلی از مباحث کم و کاستی داریم و مسائل آنگونه که باید و شاید به ویژه در حوزه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مانند موتور جستجوی داخلی و پیام رسان های داخلی به خوبی پیش نمی رود.
 
عضو شورایعالی فضای مجازی تاکید کرد: شرط اینکه فضای مجازی امن داشته باشیم این است که بسیاری از فناروی بومی باشد اما متاسفانه اکنون این گونه نیست و بسیاری از نرم افزارهای پایه و اساسی مانند موتور جستجو، پیام رسان ها و نرم افزارهای کلان دیگر از نوع خارجی است.
 
وی گفت: دغدغه ها این است که اطلاعات شهروندان و حریم خصوصی آنان در این فضا مخدوش شود.
 
تقی پور همچنین در پاسخ به این پرسش که طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات در چه مرحله است گفت: اعلام کرده اند که دو فاز از شبکه افتتاح شده اما طبق ارزیابی ما کار پیشرفت زیادی نداشته و شاید آنچه انجام شده درصد کمی از مجموع این طرح است که به عنوان شبکه مستقل می تواند مرزبندی و حریم کشور را در فضای مجازی روشن کند.
 
وی با تصریح در خصوص میزان پیشرفت در ایجاد این شبکه افزود: کار بسیار عظیم و طرحی در سطح ملی است شاید نشود درصد دقیقی از پیشرفت کار را تعیین کرد اما قطعا حدود 10 درصد پیشرفت داشته است.
 
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت کندی در ایجاد این شبکه ملی گفت: کندی ها بیشتر شاید ناشی از ابهاماتی بود که مطرح کردند اما از نظر ما ابهاماتی نیست که پاسخ نداشته باشد زیرا از سال 89 که ایجاد این شبکه تبدیل به قانون شد کشورهای بسیاری چنین شبکه ملی برای خود ایجاد کردند.
 
تقی پور کره جنوبی، آلمان، برزیل و چین را نمونه ای از کشورهای دارای این شبکه ملی دانست و تصریح کرد: این تجربه ای نیست که بگوییم وجود ندارد گرچه شرایط ما قدری متفاوت است اما قطعا با وجود استادان، متخصصان و دانشمندان این حوزه در کشورمان دستیابی به این شبکه نباید طولانی می شد.
 
وی با رد ادعای مغایرت این شبکه با جریان آزاد اطلاعات در کشورمان گفت: متاسفانه طرف مقابل و بیشتر غربی ها از ابتدا این مطلب را القا می کردند که اگر ما می گوییم مرزها تعیین شود این به مثابه بستن مرزهاست در حالی که بارها دقیقا توضیح دادیم که نمی خواهیم مرزها بسته شود.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: مرزها باید مشابه آنچه در دنیای فیزیکی اتفاق می افتد و ما از طریق آن با دنیا تعامل داریم مشخص شود، اینگونه تعامل تعریف شده و مشخص می شود.
 
تقی پور تصریح کرد: اما آنچه اکنون با آن مواجهیم متاسفانه تسلط نرم افزارهای غربی و برداشت آنان از اطلاعات ما به ویژه از داده های حجیم است که به هیچ عنوان به نفع ملت ما نیست و متاسفانه باید بگویم امنیت ملی ما هم با هجمه مواجه می شود.
 
وی همچنین درباره نگرانی از التهاب آفرینی برخی در انتخابات آینده با سوء استفاده از فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی در کمیسیون های مختلف این مباحث را پیگیری و تدابیری را ویژه انتخابات آینده اتخاذ کرده است که به دستگاه های ذی ربط ابلاغ می شود.
 
تقی پور هشدار داد: وقتی کشوری مانند امریکا به عنوان صاحب این فناوری که مدیریت بخش زیادی از فضای مجازی را در اختیار دارد اقرار می کند که در انتخابات اخیرش از طریق فضای مجازی دخالت کرده و نتایج را مخدوش کرده اند، قطعا این تهدید و خطر برای کشور ما بیش از آنان می تواند وجود داشته باشد.
 
وی گفت: البته این به معنی استفاده نکردن از این فناوری نیست بلکه به این معنی است که ابتدا فضای مجازی را امن کنیم و به صورت کاملا ایمن بتوانیم از آن استفاده کنیم.
 
عضو شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای تدابیر این شورا ضمانت اجرا دارد؟ گفت: به هر صورت این تدابیر به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و امیدواریم طبق آنچه قانون معین کرده و در چارچوب اختیارات این شوراست، همه حول محور تدابیر این شورا تلاش کنند تا انتخاباتی سالم و کاملا قابل اعتماد برای مردم برگزار کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: