به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
باید کاری کرد که خدا راضی باشد، باید صله ارحام وجود داشته باشد و از افراد ضعیف و ناتوان مراقبت کنند، همچنین باید مسائل اسلامی و موضوعات مربوط به محیط زیست را رعایت کنند
"خیبرآنلاین" - آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: حضرت می فرماید که زمانی بر مردم می آید که انسان مخیر بین ناتوانی و گناه می شوند، در آن زمان ناتوانی را بپذیرید.

به گزارش رسا، وی افزود: ممکن است 2 برادر باشند یکی به پست برسد و تجارت مخصوص داشته باشد اما برادر دیگر زندگی ساده ای دارد، آن فرد که به پستی رسیده، به برادر خود می گوید که انسان ناتوانی هستی! بیین که در مدت کوتاه به چه مقامی رسیدم؛ اما این رسیدن به مقام به قیمت اجناس تقلبی، قاچاق، رشوه خواری، دزدی و بردن حقوق مردم بوده است؛ در این انجا به فردی که از مرز حق عدول نکند، بی دست و پا می گویند!

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشت: فلان کس یکبار نماینده مجلس یا شورای فلان شهر شد و از راه های نامشروع و غلط زندگی خود را تأمین کرد و بار خود را بست. به افرادی که زندگی ساده ای دارند و مقید به آداب هستند می گویند عاجز و ناتوان هستند! برخی به بهای فروختن دین، انصاف و وجدان صاحب اموال بسیار می شوند. پیامبر فرمود اگر به چنین زمانی رسیدید، انگ عجز را بپذیرید اما به سمت گناه نروید.

وی ادامه داد: پیامبر از هزار و 400 سال قبل زمان ما را می دیده است، برخی بدون تقید به موازین شرع به کجاها می رسند، برخی هم که مقید هستند، زندگانی معمولی و ساده ای دارند که آنها را متهم به عدم مدیریت و عجز می کنند؛ جنگل ها را نابود می کنند و از طریق آن پول ذخیره می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: داد دادستان بلند شده که این همه می گوییم که کنار دریا را اشغال نکنند و زمین هایی که برای آنها نیست، را نگیرند، اما می رویم می بینیم که آنجا کاخ ها ساختند و متأسفانه مجوز هم گرفتند! چه کسی مجوز داده است؟ با یکدیگر زدوبند می کنند و سهمی قرار می دهند و با گناه به زندگانی مرفهی می رسند. گاهی شخصی 30 سال کارمند است اما باز هم زندگی ساده ای دارد اما برخی در زمان کم به ثروت بسیار می رسند.

وی عنوان کرد: اینجا اتهام ناتوانی می زنند وگرنه کسی که به وظیفه عمل کند، ناتوان نیست، حلال و حرام را نباید قاطی کرد و به رباخواری و رانتخواری دست زد، این ثروت ها را برای چه کسی جمع می کنند؟ اگر بخواهند آلاف و الوف جمع کند، برای خود و بچه هایش هم زیاد می آید. گاهی جنون جمع آوری ثروت سراغ انسان می رود، باید به زندگانی ساده، آبرومند، خداپسندانه و پربرکت قانع باشیم، زندگی اینگونه افراد حجم دارد اما برکت ندارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ایجادشده از سوی برخی استانداران برای مردم، از دولت خواست که برای این افراد کلاس آموزش اسلام شناسی و ایران شناسی برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که دولت برای استانداری می فرستد، قبلا باید برای آنها کلاس آموزش ایران شناسی و اسلام شناسی قرار دهد تا بدانند جایی که می روند، مردم چه مذهبی دارند، بر چه مسائلی حساسیت دارند و خط قرمزهای آنان چیست، این مسائل را به کسانی که استاندار می شوند، باید حالی کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی  گفت: در زمینه اسلام شناسی هم باید به آنها بگویند که جمهوری اسلامی 2 کلمه است و اسلامی بودن بسیار مهم و معنادار به شمار می رود، باید اینها را بدانند تا وقتی به مناطق می روند با مردم درگیر نشوند.

وی افزود: چندین جا با مردم درگیر شدند، در خراسان جنوبی استاندار با مردم درگیر شده، چون اسلام شناسی و ایران شناسی او درست نبوده و آن کلاس را ندیده است، در شیراز درگیر شدند و از همه بدتر در سیستان و بلوچستان استانداری فرستادند که تعادل بین شیعه و سنی را برهم زده است، این کارها برای چیست؟ برای آرای انتخاباتی این بت بزرگ است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: عده ای از ائمه جمعه از سیستان و بلوچستان نزد ما آمدند و گفتند شیعیان در حال رفتن هستند و قلع و قمع می شوند، گذشته از همه چیز، اگر تعادل بین شیعه و سنی را برهم زدید خطر تجزیه پیش می آید، متأسفانه روی این مسائل فکر نمی کنند، باید قبلا کلاسی برای آنها بگذارند تا با منطقه ای که می روند، آشنا باشند.

وی ادامه داد: باید ابتدا بررسی شود که مردم خراسان جنوبی و جاهای دیگر چگونه هستند و چه حساسیت ها و خط قرمزهایی دارند، این درگیری  متأسفانه در خیلی جاها واقع شده چون آنها آشنایی ندارند و خیال می کند که اینجا هم پاریس است و باید فرهنگ پاریس در آنجا پیاده شود، مثلا مدتی پاریس بوده و با آنجا آشنایی دارد، حال خیال می کند که اینجایی که رفته، پاریس است.

این مرجع تقلید ابراز داشت:  اینجا مردم مذهبی هستند و نسبت به آن احترام می گذارند و حساسیت دارند، مردم می گویند که این همه شهید دادیم که جمهوری اسلامی روی کار بیاید و شما می خواهید محصول شهدا را بر باد بدهید، ناراحت می شوند. ای کاش چنین کلاسی برای آنها می گذاشتند تا متوجه باشند با چه افراد و چه منطقه ای روبرو هستند.

وی عنوان کرد: اینها برای مسؤولان هزینه دارد و محبوبیت و طرفداران آنها را کم می کند، مسؤولان باید محبوبیت بیشتری داشته باشند اما افرادی را می فرستند که برخی از آنها از منطقه شناخت ندارند و جمهوری اسلامی را نمی شناسند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ایام عید و توأم بودن آن با میلاد حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که خدا راضی باشد، باید صله ارحام وجود داشته باشد و از افراد ضعیف و ناتوان مراقبت کنند، همچنین باید مسائل اسلامی و موضوعات مربوط به محیط زیست را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: ازکارهایی که سبب تصادف و مرگ می شوند، باید پرهیز کنند، چه بسا انسان تصادف می کند و جان خود را از دست می دهد اما روز قیامت هم گرفتار است چون کار خلاف کرده و گرفتار شده؛ یعنی در مرگ خود مقصر بوده است، انسان باید احسن الحال که اتحاد، تقوا، صمیمت، محبت، دوستی، بیداری و هوشیاری است را از خداوند متعال بخواهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: