به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
چون مبانی حاکم بر سند آموزش 2030 سکولار است به مصالح ملی کشور توجهی ندارد. آنچه در اسناد بالادستی نظام با توجه به دیدگاه‌­های اسلامی و مصالح ملی تدوین شده است، مغفول می­‌ماند
"خیبرآنلاین" - رییس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با اشاره به اینکه سند آموزش ۲۰۳۰ دگرگونی اساسی در کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: ایران با تبدیل ۲۰۳۰ به سند ملی آن را الزام آور کرد.

کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص سند آموزش 2030 اظهار کرد: در سپتامبر 2015 (شهریور 94) اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی در این سند ذکر شده است جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. رییس جمهور کشور نیز در این نشست حضور داشتند و پس از آن به سرعت اقدامات مختلفی انجام شد.

وی گفت: سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌­ریزی یونسکو تصویب شد که حاوی نکات قابل تاملی است. تصویب نامه هیئت وزیران به امضاء معاون اول ریاست جمهوری (جناب آقای دکتر جهانگیری) ابلاغ شد.

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: 30 کارگروه­ تخصصی این سند با مدیریت دفتر یونسکو در ایران بدون اطلاع ­رسانی به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی آموزش توسعه 2030 را  آماده کردند و ناگهان در تاریخ 20 آذر 95 در مجموعه فرهنگی تلاش از آن رونمایی کردند. هر چند پیش از آن نیز خبرهایی گاه و بیگاه پیرامون این سند اعلام می­‌شد از آن جمله خبر 5 مهر 1395 که در سایت رسمی دفتر هیئت دولت اعلام شد مبنی بر آنکه: «از تعهدات جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی، برنامه آموزش 2030 است در این برنامه یونسکو با همراهی یونیسف، بانک جهانی، UNDP، UFPA، UN، WOMEN و UNHCRگردهمایی آموزش جهانی 2015 را در اینچئون کره جنوبی در سال 2015 سازماندهی کردند در این نشست بیانیه اینچئون برای آموزش 2030 را که نمایانگر دیدگاهی نوین نسبت به آموزش در 15 سال آتی است تصویب کردند.

خزعلی در پاسخ به این پرسش که آیا سند آموزش توسعه 2030 با قوانین بالادستی کشور مغایرت دارد؟ بیان کرد: در تصویب نامه هیئت وزیران ذکر شده است که این سند مستند به اصل 138 قانون اساسی است حال آن که در 3 بخش با این اصل منافات دارد:  سطح این سند بسیار وسیع­تر از موارد مذکور در اصل 138 قانون اساسی است. اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام می­‌کند که مصوبات هیئت وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. اصل 138 قانون اساسی اعلام می­‌کند تصویب نامه‌­های هیئت وزیران باید به اطلاع رئیس مجلس برسد. حال آنکه این مسئله به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

نماینده شورایعالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: لازم به ذکر است تهیه سند ملی آموزش 2030 و دادن تعهد به یونسکو با اصول 153، 77 و 125 قانون اساسی نیز در تعارض است.اصل 153 قانون اساسی می‌گوید: هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است. اصل 77 قانون اساسی می‌گوید: عهدنامه‏‌ها، مقاوله‌‏نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏‌نامه‏‏‌های بین‌‏المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اصل 125 قانون اساسی می‌گوید: امضای عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، موافقتنامه‏‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‏‌های مربوط به اتحادیه‏‌های بین‏‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور یا نماینده قانونی او است.

وی افزود:‌ تهیه سند ملی 2030 جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده مقام معظم رهبری که «شورایعالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه­‌های کشور» باشد منافات دارد. لازم به ذکر است ساختاری که برای چارچوب عمل ملی سند آموزش 2030 در تصویب نامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده شبیه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اعتبار آن در حدی است که به محض تصویب سند همه دستگاه‌­های دولتی موظف به اجرا می­‌شوند.

 رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: بیانیه نهایی نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 در 4 دیماه 1395 نیز بر گستردگی و تسریع در اجرایی شدن این سند تأکید می­‌کند.

خزعلی در پاسخ به این پرسش که مهم­ترین اشکالات محتوایی سند ملی آموزش 2030 چیست؟ افزود:  این سند بسیار مهم بوده و دگرگونی اساسی در کشور ایجاد خواهد کرد. کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ابتدای سند «چارچوب عمل ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران» اعلام کرده که هدف 4 برنامه توسعه پایدار  اصلی‌ترین هدف از اهداف 17گانه سند توسعه پایدار سازمان ملل است که زمینه­‌ساز تحقق سایر اهداف خواهد بود و محتوای آن «آموزش‌­های اجتماعی و شهروندی» و «آموزش مهارت‌­های رفتاری»  را هم در برمی­‌گیرد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان بیان کرد: آماده‌سازی این سند در وضعیتی است که جمهوری اسلامی ایران اسناد بالادستی بسیار با ارزشی منطبق با دیدگاه اسلامی و با عنایت به مسائل و مصالح ملی (مجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند دانشگاه اسلامی) را دارد و دستگاه­‌های مربوطه اقدامی برای تحقق این اسناد انجام نداده‌­اند و در عوض مشغول تهیه چارچوب عمل ملی آموزش 2030 بوده‌­اند. این در وضعیتی است که بند ب بخش اول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب 1390) اظهار دارد: «وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش و طراحی و تدوین برنامه‌­های اجرایی سند تحول راهبردی را بر عهده دارد و حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب این سند، برنامه‌­های خود را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می­‌رساند.»

وی اظهار کرد: مطابق هدف 4 در بندهای 4-1، 4-2، 4-3 و 4-5 «سند آموزش 2030» جمهوری اسلامی ایران موظف به آموزش برابری زنان با مردان، در محتواهای آموزش رسمی (مدارس، دانشگاه­‌ها و...) و غیررسمی می­‌شود، کلیشه­‌های جنسی را باید حذف کند.

خزعلی در پاسخ به این پرسش که سند آموزش 2030 در رابطه با محتوای کتاب‌های درسی نیز برنامه‌‌ای دارد؟ گفت: مطابق بند 4-5 سند آموزش 2030 باید حتماً مفاد حقوق بشر سازمان ملل در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه­‌ها به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و مطابق بند 4-7 «ملاک‌های توسعه سازمان ملل»، «آموزش­‌های جنسی»، «ترویج فرهنگ صلح و به عنوان نبود خشونت» (سازمان ملل آیات جهاد در کتب درسی را مصداق خشونت می­‌داند.)

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تصریح کرد: مطابق سند آموزش 2030 باید قوانین و مقرراتی وضع شود تا دختران و زنان 15 تا 49 سال به اطلاعات، آموزش و مراقبت‌های جنسی و تناسلی دسترسی یابند.مطابق سند ملی آموزش 2030 شاخص‌­های ارزیابی آموزش‌­های رسمی و غیررسمی در کشور باید محتوای سند آموزش سازمان ملل باشد و حتماً باید جمهوری اسلامی ایران این گزارش سالانه در مورد عملکرد خود براساس این شاخص‌­ها را به سازمان ملل ارائه کند به عنوان مثال «ارائه اطلاعات در مورد میزان خشونت و تجاوز در مدارس جمهوری اسلامی ایران»، «میزان آموزش شهروندی»، «میزان آموزش برای توسعه پایدار»، «میزان آموزش مهارت­های پیرامون ایدز.»

وی در پاسخ به این پرسش که سند آموزش 2030 درخصوص تربیت شهروند جهانی به چه مواردی اشاره دارد و این مسئله چه تضادی را با فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد؟ بیان کرد: در بند 13 آموزش شهروندی جهانی ذکر شده است که آموزش‌­هایی که باید انجام پذیرد عبارتند از: آموزش و کسب مهارت­‌های اجتماعی مانند توان شبکه­‌سازی با افراد دارای پیشینه­‌ها، اصالت­‌ها، فرهنگ­‌ها و دیدگاه­‌های مختلف (که بهائیان، داعش و طالبان، ضدانقلاب، افراد فاسد و مفسد اخلاقی، مروجین انحرافات اعتقادی را نیز شامل می‌‌‌شود.)

خزعلی افزود: با اجرای این سند عزم جدی در تمامی دستگاه­‌های آموزشی برای عملکرد براساس مدل توسعه غربی به جای مدل پیشرفت اسلامی ـ ایرانی ایجاد خواهد شد. همانگونه که در صفحه 24 چارچوب عمل ملی آموزش 2030» ذکر شده است این برنامه در سطح جهانی تدوین و تصویب شده در سطح منطقه­‌ای مورد تقسیم کار قرار گرفته در سطح ملی تدوین و اجرا می­‌شود و در سطح جهانی ـ منطقه‌­ای ـ ملی مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌­گیرد. لازم به ذکر است اهداف توسعه پایدار با شعار «دگرگون ساختن جهان ما» مطرح شده و ما در وضعیتی که مطابق فرموده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باید درصدد تمدن سازی اسلامی باشیم عملکرد ملی را براساس رهنمودهای سازمان ملل قرار می­‌دهیم. البته در وظایف یونسکو نیز آمده: «همفکری و همکاری با دانشگاه­‌ها و سایر نهادهای علمی و تحقیقاتی به منظور تربیت نیروی انسانی مطابق با اولویت‌­های جهانی».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سند آموزش 2030 زمینه ارائه اطلاعات حیاتی کشور را به نهادهای بین المللی فراهم می‌کند؟ ادامه داد:‌ در صفحه 60 «چارچوب عمل ملی آموزش 2030» به صراحت ذکر شده که شاخص‌­های ملی باید براساس داده­‌های یونسکو، یونیسف، بانک جهانی تعیین شود.مطابق سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است به طور مستمر و با فاصله­‌های کوتاه، تمامی اطلاعات آموزشی از حیث منابع، محتواها، افراد آموزش دهنده و آموزش گیرنده، مکان‌های آموزشی و ... را به سازمان ملل ارائه کند و این یعنی ارائه اطلاعات دقیق به سازمان ملل و از آن طریق به آمریکا و مراکز براندازی نظام.(از جمله ارائه برخی اطلاعات علمی که با خون افرادی چون شهدای هسته‌­ای به دست آمده است.)

خزعلی با اشاره به اینکه مطابق بند 17 «راهبرد پاسخ­گویی و اقدام» دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌­شود به کنوانسیون­‌ها، میثاق نامه‌­ها، توافق‌نامه­‌ها و پروتکل­‌های سازمان ملل که به آموزش مرتبط هستند عمل کند، افزود: حال آنکه جمهوری اسلامی ایران به برخی از این کنوانسیون­‌ها به دلیل مغایرت متعدد مواد آن با شرع مقدس اسلام ملحق نشده است (مانند کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان) ولی در این سند متعهد به اجرای بخش‌­هایی از آن بدون بررسی کارشناسی می‌­شود (سازمان ملل این اسناد را مرتبط با آموزش می‌­داند همانگونه که در بند 10 «اصول کلی و اهداف سند آموزش 2030» ذکر کرده است: «اصول مندرج در این سند برگرفته از اسناد و موافقت‌ نامه‌­های بین‌­المللی از جمله: اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون محو تمامه اشکال تبعیض علیه زنان  است.»

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: نکته مهم آنکه جمهوری اسلامی ایران شتابزده و عجولانه به صورت داوطلبانه سند ملی آموزش 2030 را تهیه و به یونسکو ارائه داده و طرح عملیاتی شدن آن را شروع کرده است تا به آنجا که آقای سعدالله نصیری قیداری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در آذر 95 اعلام می‌­کند: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه آمادگی و تمهید تدارکات لازم برای اجرای آموزش 2030 مورد تقدیر قرار گرفت.» لازم به ذکر است در مجمع عمومی سازمان ملل و با حضور سران کشورها بیانیه­‌های فراوانی صادر شده و بیانیه نهایی نشست اعلام می­‌شود. هیچ یک از این بیانیه­‌ها برای هیچ کشوری الزام آور نیست. در سازمان ملل فقط قطع‌نامه­‌های شورای امنیت ضمانت اجرایی دارد. حال اگر سند آموزش تا سال 2030 سازمان ملل و نیز بیانیه اینچئون الزام ­آور نبوده جمهوری اسلامی ایران با تبدیل آن به سند ملی آن را برای کشور الزام ­آور کرده است.

خزعلی مطرح کرد: در مقابل این اقدام، برخی مسئولان فرهنگی اصولگرا درصدد هستند سند ملی آموزش 2030 را در مرکزی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی یا کمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس به بحث گذارده و موارد حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران را بر این سند مشخص سازند.

وی بیان کرد:‌در برخی مواد سند ممکن است متوجه مقصود اصلی سند نشویم و حق تحفظ قائل نشویم در این موارد مجبور می­‌شویم مطابق پیگیری­‌های یونسکو عمل و به موارد خلاف هم اقدام کنیم (تجربه قبلی در مورد کنوانسیون حقوق کودک اتفاق افتاد که وقتی موارد خلاف شرع و خلاف قانون کنوانسیون حقوق کودک احصاء می‌­شد هیچ صاحب نظری متوجه نشد وقتی کنوانسیون حقوق کودک از نقش والدین در مراقبت از کودک نام می‌­برد مقصود «والدین دارای فرزند خارج از چارچوب ازدواج» و «والدین همجنس» نیز است و پس از تحقیق دقیقی که در عبارات «کمیته حقوق کودک سازمان ملل» انجام مشخص شد این کمیته به همه کشورهای عضو تأکید کرده که والدین همجنس باز (که کودکی را به فرزندی تقبل کردند) و والدین صاحب فرزند از روابط نامشروع، باید از جایگاه و حقوقی مساوی با والدینی که بر اثر ازدواج دارای فرزند شده­‌اند برخورددار باشند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت:‌ چون مبانی حاکم بر سند آموزش 2030 سکولار است به مصالح ملی کشور توجهی ندارد. آنچه در اسناد بالادستی نظام با توجه به دیدگاه‌­های اسلامی و مصالح ملی تدوین شده است، مغفول می­‌ماند. نمونه‌­های اندکی از این موارد عبارت است از اموری که بارها و بارها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور بر آنها تأکید شده و در سند «چارچوب عمل ملی آموزش 2030» هیچ اثری از آنها یافت نمی­‌شود از جمله  مفاهیمی چون اعتقاد به خدا، وحی، معاد، نبوت و امامت، رهبری نظام اسلامی و ولایت فقیه، آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا، ارزش­‌های انقلاب، حمایت از مستضعفان جهان، مبارزه با استکبار، مصادیق تقوای الهی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، عفت، شجاعت، همه مباحثی که به حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی مربوط است، انسجام ملی، بیان تکالیف دینی، توجه به تمدن اسلامی ـ ایرانی، آرمانی بودن جامعه عدل مهدوی، خدامحوری نه انسان محوری، اهمیت پاکدامنی و ازدواج، استحکام خانواده، ارزش‌­ها، نقش‌­ها و مسئولیت­‌های جنسیتی (دختران – پسران)، عدالت، قناعت و انضباط مالی و پرهیز از اسراف.

وی  گفت: پیشنهاد حذف و کنارگذاشتن سند تدوین شده تحت عنوان سند ملی آموزش 2030 و مخالفت صریح با اساس و بنیان تدوین و رونمایی آن و ابلاغ عدم احراز شرایط قانونی معاهده در زمان امضا به دلیل مغایرت با قانون اساسی (مطابق با اصل 170 قانون اساسی) ارائه می‌شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اصولگرا خخخخخخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
میشه پیام منو بذارین لطفا؟
خاک بر سر ما بعد از چهل سال از انقلاب گذشته این احوالمونه !!!
نهاد های فرهنگی و حوزه های علمیه و ... با این همه ادعا چه میکردن این چهل سال که روز به روز وضع حجاب و فرهنگ و همه زندگیمون شده این ! مگه رئیس جمهور از حوزه علمیه نیومده؟ مگه ادعای اصولگرایی و انقلابی بودن نداشته؟ میدونین تو ذهن من چیه الان؟ میگم آخه مگه این وزیر و رئیس جمهور و دولت چهل سال تو این دوره و انقلاب بزرگ نشدن؟ خب پس چرا شدیم این؟ دولت نهم و دهم مگه دولت انقلابی و مسلمون و پیرو ولایت فقیه نبود؟ چرا صلاحیت اونا برای این دوره رد شد؟ مگه خاتمی و هاشمی و منتظری و دیگران مال این حوزه ها و این انقلاب نیستن؟ به نظر شما من که یه جوونم باید چیو قبول کنم؟ هرچی هم بگید طلحه و زبیر و این حرفا قبول ندارم. چرا همه شدن طلحه و زبیر و پسر نوح؟ من میگم رهبر مثلا الان رئیسی رو قبول داره. باشه قبول بهش رای میدم فردا که شد احمدی نژاد چی؟ دوره پهلوی مردم اینقدر از دین فاصله نگرفته بودن که الان دور شدن.من که هیچ تعجب نکردم چون منتظر بدترش هستم. روحانیون هروقت توی تلویزیون برنامه دارن کمتر روزی هست که درمورد دادن خمس حرف نزنن . این همه نشستین تو حوزه ها و پول خمس خوردین چکار کردین؟ وقتی میگم خاک بر سر ما با این (...) نگین چرا گفتی
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
روحانی دوست داریم - منتظر باشید با 2030 در اینده نه چندان دور دخترتون زن بگیره و پسرتون شوهر کنه مشکلی نیست مثل کشورهای دیگه این تعامل با دنیاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: