به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از همینک نزدیک به 40 روز تا انتخاب سرنوشت ساز رییس دولت دوازدهم باقیمانده است؛ آیا مردم رکورد اولین دولت تک دوره ای را به نام حسن روحانی ثبت خواهند کرد؟!
"خیبرآنلاین" - جبهه مردمی نیروهای انقلاب معروف به "جمنا" با همه ضعف ها و انتقادهایی که به آن وارد بود و هست، اما پس از چند ماه رایزنی فشرده و براساس سازوکاری شفاف و از قبل اعلام شده، نهایتا روز پنجشنبه 17 فروردین 96 در دومین مجمع عمومی خود و با رای اعضای مجمع که از سراسر کشور حضور داشتند، کاندیداهای مدنظر جهت رقابت با دولت پیر، خسته و ناکارآمد حسن روحانی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، کاندیداهای اعلام شده جبهه انقلاب براساس آرای حاضران در مجمع، به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
- مهرداد بذرپاش
- سید ابراهیم رئیسی
- علیرضا زاکانی
- سید پرویز فتاح
- محمدباقر قالیباف

در روز انتخاب کاندیداهای فوق، نامزدهای انتخاباتی دیگری همچون علی نیکزاد، حاجی بابایی، رستم قاسمی، محسن رضایی و عزت الله ضرغامی هم حضور داشتند که این افراد، حایز اکثریت رای دهندگان نشدند و طبق میثاقی که قبل از این امضا کرده اند، قطعا در فرایند انتخابات ثبت نام نخواهند کرد.

از جمع 5 کاندیدای منتخب نیز، 2 نفر، رسما اعلام انصراف کرده اند: سید پرویز فتاح و محمدباقر قالیباف (اینجا).

یعنی عملا 3 نفر از طرف این جبهه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهند شد و 3 نفر باقیمانده که قطعا ثبت نام خواهند کرد مهرداد بذرپاش، سید ابراهیم رئیسی و علیرضا زاکانی خواهند بود.

از سوی دیگر، با توجه به ردصلاحیت زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری 92، احتمال تکرار این اتفاق از سوی شورای نگهبان در فرآیند پیش رو نیز محتمل است که در این صورت، نهایتا 2 نفر از سوی جبهه انقلاب وارد کارزار انتخابات و تبلیغات و مناظرات خواهند شد: بذرپاش و رئیسی.

تصویر نهایی جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مشخص شد

موضوع دیگری که در این زمینه محل ابهام است، نوع تصمیم گیری دکتر سعید جلیلی است. جلیلی که در سال 92، به عنوان مرکز ثقل نیروهای انقلابی، بیش از 4 میلیون رای گفتمانی و ناب داشت، از مدتها قبل به عنوان یکی از گزینه های بالقوه انتخابات شناخته شده بود اما مخالفت وی با سازوکار جمنا، منجر به کناره گیری او از این جبهه شد تا همچنان به صورت مستقل، مسیر خود را ادامه دهد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، انتقال پایگاه رای و هسته اصلی حامیان جلیلی به سمت 2 کاندیدای نهایی جبهه انقلاب است به نحوی که سرشاخه های جبهه پایداری به صورت اعلام نشده و غیررسمی، عملا سردمداری پویش های مردمی دعوت از رئیسی را برعهده گرفته اند و همزمان، جمع قابل توجهی از نیروهای انقلابی و جوان حامی جلیلی در سال 92 در تهران و استانها، به مهرداد بذرپاش پیوسته اند.

مساله پراهمیت بعدی آن است که 2 چهره نهایی جبهه انقلاب در انتخابات، هم انقلابی هستند، هم منتقد برجام و هم همسویی حداکثری با تفکرات جلیلی دارند.

بنابراین، پیش بینی می شود که سعید جلیلی به جهت موارد فوق و نیز پرهیز از متهم شدن به وحدت شکنی، یا اصولا نامزد انتخابات نشود، و یا در ادامه راه، به حمایت از یکی از 2 کاندیدای حاضر در صحنه جبهه انقلاب کنار بکشد.

بدین ترتیب، صحنه انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم، تقریبا شکل جدی خود را پیدا کرده است: در یکسو حسن روحانی به عنوان نماینده یک دولت خسته و پیر با کارنامه 4 سال تعطیلی کارخانجات و تولید، رکود و عقبگرد، دوران اختلاس و غربزدگی، خسارت محض برجام و ناکارآمدی و...
و در سوی دیگر، سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک روحانی اصیل، سنتی، تولیت حرم رضوی، سالها تجربه حضور در قوه قضاییه و مورد وثوق طیف های مختلف جریان موسوم به اصولگرایان؛
و مهرداد بذرپاش، نماینده نسل جوان، پرتحرک، بابرنامه، باسواد، دارای تجربه در مدیریت های ارشد دولتی و مجلس، خوش سخن و خوش چهره و خوشرو با شعارهای اقتصادی.

از همینک نزدیک به 40 روز تا انتخاب سرنوشت ساز رییس دولت دوازدهم باقیمانده است؛ آیا مردم رکورد اولین دولت تک دوره ای را به نام حسن روحانی ثبت خواهند کرد؟! 29 اردیبهشت 96 پاسخ این سوال مشخص خواهد شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
1
کشاندن وی به انتخابات با قربانی کردن او
برابر است. اولا رییسی مرد قضاوت و متانت است نه مردن دهن به دهن گذاشتن
با روحانی. مرحوم شهید مدرس در مخالفت با رییس الوزرایی مستوفی الممالک
گفت که موستوفی شمشیر مرزصع و جواهر شانی است که روزهای بزم و سلام به
کار می آید. ما امروز به شمشیر فولادین نیاز داریم. وضع رییسی هم همین
است. او حریف روحانی نیست و اگر بیاید شکست می خورد و شکست او بی شک به
نام شکست رهبری نوشته خواهد شد که این یعنی فاجعه.
ثانیا فرضا هم رییسی رای بیاورد حریف مجلس و برجام و برجامیان نمی تواند
بشود. آنکه احمدی نژاد بود نتوانست در مقابل مجلس کاری بکند. رییسی چطور
می خواهد به جنگ مجلس برود؟
بگذارید روحانی بیاید و تک کاندیدا بماند و در انتخاباتی سرد با حداقل
آرا و زیر ده میلیون رای انتخاب شود. اگر انتخابات را پرشور کنید و
روحانی رای بالا بیاورد دیگر کار تمام است.
حاج اضغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
روحانی اجازه اقتصاد آزاد نمیدهند عوامل او در اتاق بازرگانی مرتب تهدید احتکار کالا وارز مشابه سال 91 دارند یک اصولگرا که بازار آزاد مثل احمدی نژاد ایجاد کند میخواهیم یک احمدی نژادی میخواهیم اینها را من نمیشناسم همانطور که دوست ما گفت رئیسی مرد قضا است اما بذر پاش را نمیشناسم و نمدانم به اقتصاد غیر انحصاری وآزاد معتقد است وعمل میکند یا خیر فقط چنین وعده ای در مقابل روحانی پیروز است و اولین رکورد تک دوره ای را ثبت خواهد کرد والا شک نکنید ناباورانه روحانی رئیس جمهور میشود
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
مرگ بر (...) بی کفایت
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: