به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
متأسفانه در استان گیلان بیکاری ۳ درصد افزایش یافته و به دنبال آن دیگر معضلات اجتماعی همچون طلاق با رشد بالایی همراه بوده است
"خیبرآنلاین" - روحانی در جریان بازدیدش از ستاد انتخابات کشور ادعا کرده فقط در سال گذشته ۶۳۰ هزار فرصت شغلی تازه به‌وجود آورده؛ ادعایی که البته نسبت به ادعاهای سابق (یعنی ایجاد ۷۰۰ هزار شغل) 70 هزار تایی آب رفته بود! آمار البته همین‌جوری هم غیرمنطقی است؛ عملکرد نومیدکننده‌ی اقتصادی دولت، مطلبی نیست که برای اثباتش دلیل اقامه کرد؛ آنقدر بدیهی که «تصور آن موجب تصدیق است.» روحانی ولی می‌گوید شاهکارش در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه است! مبنای آمار و ارقام شعارهای انتخاباتی آنها چیست؟ آقای روحانی آمار 700 هزار شغل جدید را دقیقاً از کجا درآورده است؟
 
به گزارش دانشجو، برای بررسی آمار و ارقام بیکاری بالطبیعه معتبرترین گزارش موجود، نتایج «آمارگیری فصلی نیروی کار» مرکز آمار ایران است. گزارشی که اجمالاً در فرمتی ثابت و با معیارهای روشن، نبض اقتصاد و اوضاع بازار کار مملکت را نشان می‌دهد. احتمالاً مهمترین پارامترهای این گزارش عبارتند از جمعیت فعال و نرخ بیکاری. فرمول‌های محاسبه‌ی هرکدامشان را در تصویر زیر براساس استاندارد مرکز آمار ملاحظه می‌کنید:
 

 
خوب براساس فرمول پیدا است برای محاسبه‌ی جمعیت بیکار هر فصل باید شاخص نرخ بیکاری را در شاخص جمعیت فعال ضرب کرد. برای راستی‌آزمایی مدعای ایجاد 700 هزار شغل خیلی ساده می‌توان جمعیت بیکار را در ابتدای این دولت با آخرین گزارش مرکز آمار در زمستان ۹۵، مقایسه کرد. براساس گزارش مرکز آمار، بهار ۹۲ جمعیت فعالِ بالایِ 10 سال (شامل شاغلین و افراد جویای کار) حدود 24 میلیون و 800 هزار نفر بوده با نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصد؛ این یعنی چیزی حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بیکار. گزارش مرکز آمار اما حال و روز زمستان ۹۵ را درآستانه‌ی 4 سالگی دولت اینطور تصویر می‌کند: جمعیت فعال حدود 25 میلیون و 800 هزار نفر با نرخ بیکاری ۱۲.۵ درصد؛ یعنی بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار. ببینید:


 
نتیجه روشن است؛ براساس گزارش مرکز آمار در 4 سال گذشته روحانی و دولتش نه تنها شغل تازه‌ای ایجاد نکردند، بلکه 600 هزار نفر را هم به لشگر بیکاران اضافه کردند. تقریباً به همان اندازه‌ای که آقای رئیس‌جمهور دیروز ادعا کرده؛ یعنی اگر ایجاد آن 630 هزار شغل جدید واقعیت داشت، نرخ بیکاری نه تنها نباید افزایش می‌یافت، بلکه روند نزولی هم پیدا می‌کرد. با این وجود واقعیت‌های آماری محتوای دیگری را نمایه می‌کنند.
 
گذشته از اینها اما احتمالاً معتبرترین متر و معیار، تجربیات واقعی مردم است. مردمی که هر کدامشان درمیان بستگان و دوستان، چندین و چند جوان تحصیل‌کرده‌ی بی‌کاری را پیدا می‌کنند که به آمار و ارقام تدبیر و امید نیشخند می‌زنند. و البته سیل کمپانی‌ها و صنایعی که به لطف اوضاع اقتصادی و سیاست‌های دولت روحانی دومینو-وار درحال تعطیلی است. برای بررسی این موضوع به سراغ نمایندگان مردم رفتیم تا از اوضاع کسب و کار در حوزه انتخابیه‌شان برایمان تعریف کنند.
 
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس، با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید، اظهار داشت: ما چندین مرتبه از رئیس‌جمهور محترم و وزرایی که با بحث اشتغالزایی سروکار دارند خواستیم رسماً اعلام کنند 700 هزار یا 1/5 میلیون شغلی که ادعا می‌شود، کجا است تا مردم بدانند این افراد در کجا مشغول به کارند.
 
وی افزود: به واسطه عضویتم در هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی جلساتی با صنعتگران شهرستان‌های استان اصفهان داشتم؛ در اکثر شهرستان‌های استان واحدهای تولیدی تعدیل نیرو انجام دادند. به طور مثال از ابتدای عمر دولت تاکنون در شهرک صنعتی اشترجان که تنها شهرک صنعتی استان است، بیش از 40 هزار نفر بیکار شده‌اند؛ این شهرک در شهرستان فلاورجان بوده و این آمار تنها مربوط به یکی از شهرستان‌های استان است. اگر بخواهیم شرایط بیکاری استان پهناوری مثل اصفهان را محاسبه کنیم، به آمار و ارقام بسیار بالاتری خواهیم رسید.
 
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید، اظهار داشت: بنده در نامه‌ای خطاب به آقای رئیس‌جمهور از وی خواستم تا مصداقی مشاغل جدیدی که ادعا می‌کنند را در استان آذربایجان شرقی اعلام کند تا ما هم مطلع شویم و بتوانیم برای مردم توضیح دهیم.
 
وی تصریح کرد: اغلب آمار و ارقام ارائه شده غیرواقعی و غیرقابل اعتماد است؛ متأسفانه ولی آقایان دلشان را به این حرف‌ها خوش کرده و آن را مثل «بالش پرِ قو» زیر سرشان گذاشته‌اند.
 
 نماینده مردم تبریز با تأکید براینکه واحدهای تولیدی این شهر در حال حاضر با کمتر از 50 درصد ظرفیتشان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: تنها یکی از واحدهای تولیدی استان یعنی «کارخانه شیرین عسل» در سال گذشته توانست حدود هزار نیرو جذب کرده و خط تولیدش را توسعه دهد؛ اما دیگر کارخانجات استان یا تعدیل نیرو داشتند و یا نهایتاً شرایط موجود را حفظ کردند.
 
سعیدی گفت: به‌طور مثال کارخانه تراکتورسازی تبریز توانست با هزار سختی وضعیت موجود را حفظ کند. اما از سوی دیگر کارخانه ماشین‌سازی وضعیت بحرانی دارد و حتی نتوانست حقوق کارمندان و کارگرانش را در آستانه ایام نوروز پرداخت کند. همچنین در سال گذشته کارخانجات فولاد این منطقه حدود 700، 800 نفر تعدیل نیرو داشتند.
 
وی تأکید کرد: شهریورماه سال گذشته کارخانه «ام‌دی‌اف آلومینه» را افتتاح کردیم که بزرگترین کارخانه ام‌دی‌اف ایران محسوب می‌شد، اما اواخر سال به دلیل واردات بی‌رویه حدود 100 نفر از نیروهایش تعدیل شدند. کارخانجات تولیدی کیف و کفش تبریز هم عمدتاً با تعدیل نیرو مواجه بودند.
 
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت، درباره‌ی اظهارات اخیر روحانی مبنی بر ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید، اظهار داشت: روحانی نباید گمان کند باز هم نزدیک ایام انتخابات می‌تواند کلیدش را دربیاورد و رأی مردم را از آن خود کند؛ مردم امروز دیگر آن کلید و آن مرد را باور ندارند. مثلاً ایشان اعلام کرده که در 4 سال گذشته کارهای زیادی انجام داده است؛ خیلی خوب، بگویید راه آهن رشت - قزوین که 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در دولت یازدهم چند درصد پیشرفت کرده؟ یا مثلاً بزرگراه رشت - قزوین که فقط 11 کیلومتر از 180 کیلومتر آن باقی مانده بود، چه میزان پیشرفت داشته است؟
 
وی یادآور شد: کارخانجات بزرگی مثل کارخانه چوب کاغذ ایران (چوکا) و چند کارخانه دیگر همچون کاشی خزر تعطیل شده‌اند و باقی کارخانه‌ها با کمتر از 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند. دولت کجا توانسته اشتغال‌زایی کند!؟ از سوی دیگر رئیس‌جمهور ادعا کرد دولتش توانسته در گیلان در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات قابل توجهی انجام دهد؛ اگر منظورشان نیروگاه پلاسر است؛ که باید گفت این نیروگاه پیش از دولت تدبیر و امید افتتاح شده بود!
 
نماینده مردم رشت پیرامون معضل بیکاری، گفت: متأسفانه در استان گیلان بیکاری ۳ درصد افزایش یافته و به دنبال آن دیگر معضلات اجتماعی همچون طلاق با رشد بالایی همراه بوده است.
 
وی افزود: رئیس‌جمهور در سفر به استان گیلان بیش از 50 وعده به مردم داد، امروز باید بگوید کدامیک از این وعده‌ها محقق شده است؟ قرار بود برای اصلاح 2 رودخانه آلوده در شهر رشت اعتباراتی تخصیص داده شود؛ در نهایت دولت 15 میلیارد بیشتر به این کار تخصیص نداد که آن هم بین دستگاه‌های مختلف مثل گوشت قربانی تقسیم شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خالد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
0
افزایش بیکاری مسلم است وعلت افزایش بیکاری فقط گرانیهایی است که روحانی با ایجاد انحصار در کسب وکار با هماهنگی اصناف ایجاد کرده این گرانیها با وجود انحصار برداشته نمیشوند مصرف مردم کاهش میابد وکارخانه ها یکی یکی تعطیل میشوند برای ایجاد اشتغال اول باید بازار رقابتی شود وهر کاسبی به هنر خود با ارزانی مردم را مشتری کند وفروش بالا موجب افزایش تولید وافزایش تولید منجر به افزایش شغل میشود تنها راه این کار، شکستن قفل انحصاری است که روحانی با کلید خود زده آن قفل را بشکنید در انحصار باز شود کالاها ارزان میشود مصرف بالا میرود و اشتغال ایجاد میشود والا تا قیام قیامت گرانی رکود را بیشتر میکند چون امروزه مواد اولیه کارخانه ها با دلار آزاد به صنایع فروخته میشود فلزات ومتان که این متان 10 به قیمت ده سنت امریکا فروخته میشود زیر بنای همه مواد اولیه حتی مس مفتول وفولاد است گرانی عامل بیکاری است گرانی را بردارید با انحصار نمیشود تورم را کنترل کرد بازار نیاز به نیرو دارد باید بازار رفع انحصار شود تا اینهایی که آمده اند وشغل ایجاد کرده اند با ارزانی مشتری ها را زیاد کنند نه گرانی، گرانی عامل تعطیلی کارخانه هاست روزی خداوند به موسی گفت قوم تو را تا چند روز آینده نابود میکنم وهیچ توبه ای هم پذیرفته نیست موسی به قوم خود هشدار داد قوم بین خانه های خود راه ایجاد کردند وبا هم به مبادلات پرداختند روز موعود فرا رسید و روزهای بعدی هم آمدند واتفاقی نیفتاد بنی اسرائیل به موسی (ع)گفتند چه شد وعده عذاب ،موسی گفت بارالهی مرا نزد قوم دروغگو کردی وحی آمد آن عذاب از قبل ظلم مردم به هم میامد یکی نان را گران میکرد دیگری ماهی را آن یکی لباس را میوه را ودر صورت عدم تبادلات و عدم ارتزاق از گرسنگی نابود میشدند واما اینها وقتی وعده عذاب را شنیدند قیمتها را ارزان کردند وزرنگ بازی را رها نموده وارتزاقشان جان گرفت وکار وکسب ایشان رونق گرفت وخداوند هرگز به مردم ستم نمیکند ومردم خودشان به خودستم میکنند اگر گفتم من عذاب میفرستم از آن روی است که ایشان بنده وآفریننده من هستند وعمل آنها از سوی من است پس من مستقیما به کسی عذاب نمیکنم همه بار گناهان خویش را میکشند وتاوان کرده خود را پس میدهند عینا مصداق امروز ایران ماست انحضار را بردارید تا کارافرینان جدید شغل کالا وخدمات بیشتر ایجاد کنند وقیمتها ارزان شود ومصرف بالا برود تا کسبه کار کنند وسود دهی داشته باشند تا به سرنوشت اقوام نابود شده دچار نشویم سودی که از رونق ارزانی میاید هزار سال از رکود گرانی نخواهد آمد خودمان به خودمان رحم نکنیم چه توقعی از اعمال وگناهان امریکا وامپریالیست داریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: