به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
هر آنچه در عرصه تکنولوژیک و فناوری به توفیقات بیشتری نائل شویم، در سایه آن قادر خواهیم بود هزینه تمام شده، ارتقای کیفی تولیدات و ظرفیت‌های تجاری دیگر کشورها را برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی به نحو مطلوب‌تری فراهم کرد
"خیبرآنلاین" - سالهاست امام خامنه ای بر لزوم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید می ورزند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حصول این امر خطیر، مستلزم در نظر گرفتن مؤلفه هایی همچون تقویت تولید داخلی، توسعه صادرات، مقابله با قاچاق کالا و ارز و پرهیز از واردات اقلام و محصولاتی است که با اتکا به توان و بنیه داخلی امکان تأمین، تهیه و توزیع آن وجود دارد.

بدون تردید هر آنچه در عرصه تولید داخلی تلاش شود به همان میزان زمینه رفع مشکلات اقتصادی به نحو شایسته تری فراهم خواهد شد.

نامگذاری سال 96 از سوی ولی امر مسلمین تحت عنوان اقتصاد مقاومتی و تکیه آن بر 2 عنصر نجاتبخش تولید و اشتغال، موید ضرورت و نقش تعیین کننده دو مؤلفه مذکور در توسعه و شکوفایی اقتصادی است.

اگرچه سال‌جاری به صورت مستقیم با عناوین اشاره شده، مزین و نامگذاری شده اما پیش از این و در طول سالهای گذشته نیز مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به تولید و ایجاد اشتغال تأکیدات مکرر و متعددی داشته اند و متأسفانه آن‌چنان‌ که باید در این حوزه تلاش نشد و حداقل اینکه برنامه های عملیاتی شده به‌صورتی جدی قادر به تأمین منویات معظم له و اهداف از پیش تعیین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی نبوده است.

مصادیق متعددی از برخی تصمیمات و اقدامات وجود دارد که به نوعی موید عدم حرکت در مسیر اشاره شده (تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی) است.

چندی پیش گزارشات منتشرشده در برخی رسانه ها و جراید از واردات بیش از 740 تن مسواک، در طول 11 ماهه سال 95 حکایت داشت.

سوزن، شانه، گیره و...بخش دیگری از اقلام وارداتی است که بعضاً با حجم انبوه وارد کشور می شوند، محصولاتی که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به ساده ترین نحو ممکن، امکان ساخت و تولید آن را دارند اما متأسفانه با واردات چنین محصولاتی، نه تنها مراکز تولید چنین اقلامی را با چالش هایی عدیده مواجه می سازد بلکه بستر اشتغالزایی را نیز تنگ و محدود می سازد.

تنها در بخش واردات مسواک، ارزش ریالی محصولات وارد شده (براساس گزارشات و بررسی های انجام شده) بیش از 29 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که به اعتقاد برخی کارشناسان این رویه نه تنها مراکز تولیدی را به رکود و تعطیلی می کشاند بلکه به غرور، شأن و اعتبار ملی نیز خدشه وارد می کند.

شهرام گرجی، کارشناس حوزه بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به لزوم دقت نظر و اعمال حساسیت هر چه بیشتر در خصوص نوع، میزان و کثرت محصولات وارداتی گفت: چندی پیش برخی جراید گزارشی را از واردات برخی اقلام و محصولات منتشر کردند که به اعتقاد بنده ورود بی رویه و نامتعارف چنین محصولاتی به کشور، آن هم در تناژهای بالا، در شأن ایران نیست.

وی افزود: طبق آمارهای رسمی گمرک، تنها در هفت ماهه نخست سال گذشته (1395) بیش از 200 تن سوزن دوزندگی از کشورهای چین، ژاپن و امارات متحده عربی و بیش از 218 تن سنجاق به ارزش 406 هزار دلار در طول مدت مذکور وارد کشور شده است.

گرجی عنوان کرد: علاوه بر واردات بیل و بیلچه بیش از 400 تن کلنگ و شن کِش از مبادی ورودی به کشور هدایت شده که ارزش ارز خارج شده برای محصولات اشاره شده بیش از یک میلیون دلار برآورد می شود.

کارشناس حوزه بازرگانی گفت: شُمولِ این محصولات وارداتی در بخش های دیگری نیز همچون جوراب، کلاه و... نیز قابل بررسی است که به اعتقاد بنده واردات این اقلام و محصولات در شأن و تراز ملت ایران نیست.

وی افزود: خسارت و تبعات منفی واردات چنین کالاهایی، دست کمی از قاچاق کالا ندارد و می طلبد با دقت نظر و نگاه توأم با وسواس نسبت به کاهش واردات اقلام اشاره شده اقدام شود.

علیرضا صفوی، فعال حوزه تولیدی و صنعتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت تجهیز واحدهای تولیدی داخلی به علم و فناوری روز، گفت: واردات برخی از اقلام و محصولات توجیه دارد و نه تنها تسهیل واردات آن بلا اشکال بلکه لازم، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اما در برخی محصولات، اقلام و کالاها، متأسفانه آن‌چنان که شایسته است، دور اندیشی و تدبیر نمی شود.

صفوی عنوان کرد: به‌صورت مشخص، ساخت و تولید سوزن دوزندگی، از علم و فناوری حساس و پیچیده ای برخوردار نیست، اما متأسفانه تکنیک تولید آن در ایران فراهم نشده است.

وی افزود: می طلبد مسئولان ذی‌ربط در کشور، زمینه ای را فراهم کنند که از ارتباطات و مراودات بین المللی در جهت انتقال علم و فناوری به کشور بهره کامل و وافی حاصل شود.

صفوی گفت: فرجام دوران پسابرجام زمانی توأم با دستاورد و توفیق خواهد بود که از این بستر برای ارتقای علمی و فناوری کشور استفاده شود، در غیر این‌صورت تبدیل کردن بازار داخلی ایران به محفل و محلی برای فروش محصولات و تولیدات خارجی آن هم در شرایطی که در بسیاری از بخش ها ، ظرفیت ها و بضاعت تولید داخلی از امکان ساخت آن برخوردار است، هنر نیست.

فعال عرصه تولیدی و صنعتی عنوان کرد: هر آنچه در عرصه تکنولوژیک و فناوری به توفیقات بیشتری نائل شویم، در سایه آن قادر خواهیم بود هزینه تمام شده، ارتقای کیفی تولیدات و ظرفیت‌های تجاری دیگر کشورها را برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی به نحو مطلوب‌تری فراهم کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: بدون تردید رونق تولید داخلی و تقویت صادرات محصولات غیرنفتی نه تنها به حصول شکوفایی اقتصادی می انجامد، بلکه از حیث تکنولوژیک و رشد صنعتی نیز گام‌های ارزنده‌تری در این خصوص به همراه خواهد داشت؛ زیرا حصول این امر جز با تحقق مؤلفه‌های اشاره شده به نحو مطلوبی میسر نخواهد شد که قطعا خروجی و ماحَصَل آن کلیت جامعه را مُتِنَفِع خواهد ساخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: