به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از آنجایی که طبق سند تحول بنیادین کشور گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی شامل آموزه های قرآن کریم، اهل بیت علیهم السلام، میراث نظری امام خمینی(ره) و... است، لذا در ابتدای سند بومی آموزش 2030 این موضوع مورد تأکید قرار گیرد که تمام مفاهیم منبعث از این گزاره های ارزشی می باشد و غیر از آن مورد پذیرش نیست
"خیبرآنلاین" -

بسم الله الرحمن الرحیم

ما برای تربیت نسل آینده با حریفی به نام نظام سلطه بین المللی مواجه هستیم که برای نسل جوان ملت ها به ویژه ملت ایران برنامه دارد. نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربی ها کاری غلط است. آموزش و پرورش کار حاکمیتی است و دولت باید نقش آفرینی کند. مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان - 1395/2/13

ریاست محترم شورایعالی انقلاب فرهنگی، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین روحانی
اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی

از آنجایی که نظام سلطه جهانی که پس از آغاز روند مدرنیته، با ظاهرشدن در سیمایی جدید، تشکیل دهکده واحد جهانی را در سر می پروراند، جهت نیل به اهداف دین زدایی از عرصه حیات بشری و استقرار نظام تمدنی مادی، با تشکیل اتاق فکرهای مختلف تخصصی و ایجاد شبکه ای نظام مند در قالب نهادها و سازمان های بین المللی، سعی در بهره کشی هرچه بیشتر از کشورهای مختلف در جهت تامین منافع خود با شعارهایی جذاب و ملون نموده است.

لذا، انقلاب اسلامی، انقلابی الهی و برخواسته از لایه های عمیق باطنی بشر، برای مبارزه سازمان یافته با نظام کفر در همه شئون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به رهبری امام بزرگوار برآمد و بنیان های فکری این تمدن را به چالش کشید.

در ماه های اخیر، متأسفانه سخن از امضای سندی بین المللی به نام سند آموزش 2030 و رونمایی از سند اجرایی آن آن در کشور،تحت عنوان سند ملی آموزش 2030، به زبان آمده که بعد از مطالعه آن، دلسوزان ایران اسلامی را مورد بهت و حیرت قرار داد.

با توجه به این مسئله، تحلیل و جمع بندی خود را خدمت شما را ارسال می نماییم و درخواست داریم ضمن جلوگیری از اجرای این سند، تدابیری اندیشیده شود که پس از این، درباره دادن چنین تعهداتی دقت لازم مبذول شود.

سازمان ملل متحد در جهت تحقق اهداف خود، چشم اندازی با ۱۷ هدف تعیین شده را جهت رسیدن به توسعه پایدار در دستور کار قرار داد. اهدافی که باید در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ با تدوین ساز و کارهای مشخص به صورت میان مدت و بلند مدت، منتج به توسعه پایدار شود.

در این چرخه، چهارمین هدف در مسیر توسعه پایدار، موضوع "آموزش فراگیر و با کیفیت و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه" قرار داده شد و برای این هدف، سندی تهیه شد که به سند آموزش 2030 مشهور است که متأسفانه به امضاء نمایندگان ایران در یونسکو رسید.

لذا برای روشن تر شدن ابعاد این سند، موارد زیر مورد دقت قرار گرفت:

1- طبق موارد متعدد تصریح شده، چه در سند آموزش 2030 و چه در مصاحبه های موجود، این سند امضا شده است و کشور را به لحاظ حقوقی و مالی متعهد کرده است. بند 12 دیباچه، بند 19 مقدمه، پیشگفتار دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و بند 2 مقدمه و . . .

بررسی:
طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، کلیه توافق نامه ها، عهد نامه ها، مقاوله نامه ها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی، عالی ترین مرجع قانون گذاری در کشور برسد که متأسفانه در روند امضای سند فوق، جایگاه حقوقی مجلس شورای اسلامی نادیده گرفته شد.

2- طبق بند ۷ اساسنامه یونسکو، این نهاد بین‌المللی متولی عملیاتی سازی، هدایت و نظارت بر پیشبرد اجرای چارچوب عمل های جهانی می باشد.

در پیشگفتار سند ملی آموزش 2030 که توسط دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو جناب دکتر نصیری قیداری نوشته شده است، نیز آمده است: «ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﻠّﯽ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ اﯾﺮان ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺑﻨﺪ 7 اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﮥ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ، ﻧﻬﺎد ﻣﺘﻮﻟﯽ اﺟﺮای ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ در اﯾﺮان اﺳﺖ.»

بررسی :
2-1: طبق آنچه در بند ۳۶ و ۳۸ راهبرد میان مدت ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ یونسکو برای آموزش ۲۰۳۰ ذکر شده، یونسکو حتی می تواند محتوای آموزشی مدارس را نیز مرور و بازبینی کند. این مسئله با اصل ۱۵۳ قانون اساسی، "عقد هر گونه قرار داد که موجب سلطه بیگانگان بر کشور شود ممنوع است" . این مسئله با اصل قرآنی و قاعده نفی سبیل است و تسلط کفار یا به عبارتی طاغوت را بر مسلمین نفی می کند، تعارض آشکار دارد.

2-2: لازم به ذکر است که پس از مراجعه به سایت یونسکو مشاهده می شود که اطلاعات موجود رژیم صهیونیستی در 10 سال اخیر، فقط در یک سال، آن هم به طور ناقص داده شده است و وقتی صفحه جمهوری اسلامی را مشاهده می نماییم، تمام اطلاعات به صورت کامل در ده سال اخیر موجود است. صفحات مربوط به ایالات متحده امریکا، انگلستان و ... نیز به شدت ناقص است. دوستان محترم دولت به چه مجوزی همه اطلاعات نظام آموزشی و تربیتی کشور را در اختیار بیگانگان قرار داده اند. مگر نه این است که دست برتر در دنیا با کشورهایی است که اطلاعات دقیق تری از دشمن یا رقیب خود دارند؟!

3- هیئت وزیران در تاریخ 25/6/95، کارگروه ملی آموزش را برای «هماهنگی، ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش 2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار»، ابلاغ نمود.

بررسی:
3-1: دولت به چه مجوزی، بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای چنین تعهدی را در کشور، برای همه دستگاه ها الزام آور می کند؟

3-2: به فرض که این بند بتواند ملجأ قانونی برای اجرا پیدا کند، به چه اجازه ای وزارت آموزش و پرورش از یکسال پیش از ابلاغیه هیئت دولت، به اجرای آن پرداخته است؟ (مراجعه شود به سایت یونسکو و گزارش جلسات اجرا در آن)

4- مطابق با بندهای 18، 97، 100سند آموزش 2030، کشور متعهد به فراهم کردن امکان دسترسی اطلاعات و دادن تضمین وجود اطلاعات قابل دسترس است و حتی در بند 97 ذکر می شود: «داده های ملی، اطلاعات، نتایج به دست آمده از سازوکارهای موجود گزارش دهی، به همراه منابع اطلاعاتی جدیدی که بنا بر ضرورت ایجاد می شوند، در بازبینی منطقه ای و جهانی مورد استفاده قرار گیرند.»

بررسی:
4-1: نقد 2-الف نیز شامل این تعهد می شود و این تعهد مخالف با اصل 153 قانون اساسی است.

4-2: همانطور که در بند 97 این سند ذکر شده است، علاوه بر تضمین به دادن اطلاعات در دسترس، اطلاعات جدیدی که بنا بر ضرورت و تشخیص یونسکو ایجاد می شود، باید به یونسکو داده شود تا در بازبینی منطقه ای و جهانی قرار گیرد. تشخیص اطلاعات ضروری با چه مرجعی است؟ منظور از اطلاعات ضروری چیست؟ اگر اطلاعات امنیتی-تربیتی کشور(مانند آمار اعتیاد، رابطه جنسی و . . .) را خواستند، طبق این بند باید در اختیار مراجع بین المللی قرار دهیم؟

4-3: متأسفانه طبق بند 9 و 10 و 11 ماده 2 (وظایف) آئین نامه کمیته ملی آموزش، ابلاغی وزیر محترم علوم، دستگاه های ذی ربط باید برنامه ها و فعالیت ها را با یونسکو تنظیم کنند و به آنها گزارش دهند.

4-4: ممکن است گفته شود این بند را اجرایی نمی کنیم، اما کافیست به پیشگفتار سند ملی آموزش 2030 که توسط دبیرکمیسیون ملی یونسکو، دکتر نصیری قیداری نوشته شده است، مراجعه شود.

4-5: طبق بند 7 اساسنامه یونسکو نیز، یونسکو متولی عملیاتی سازی، هدایت و نظارت بر اجرای چارچوب عمل های جهانی است که کشورها آن را پذیرفته اند.

5- چه در سند آموزش 2030 و چه در سند توسعه پایدار و چه در سند ملی آموزش 2030، متعدد از مفاهیم «حقوق بشر»، «شهروند جهانی»، «صلح»، «منع خشونت»، «عدالت جنسیتی»، «دموکراسی»، «توسعه» و ... استفاده شده است و کشور متعهد به پذیرش نگاه بین المللی شده است.

در بندهای متعدد، موضوع آموزش حقوق بشر مطرح شده است. مثلا یک از راهبردهای شاخص بند 63 سند آموزش 2030 یونسکو اشاره دارد : «ترویج رویکرد بین رشته ای و در صورت لزوم، رویکرد ذی نفعان چندگانه برای تضمین آموزش برای توسعۀ پایدار و آموزش شهروندی جهانی در همۀ سطوح و در همۀ اشکال آموزش، از جمله: در قالب آموزش حقوق بشر با هدف ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت.»

همچنین در بندهای متعدد موضوع شهروند جهانی مطرح شده است. مثلا در جدول 3، هدف 7-4، مؤلفه های راهبردهای اساسی سند ملی آموزش آمده است :«تقویت آموزش های مربوط به شهروند جهانی به منظور ارتقاء مشارکت اجتماعی شهروندان» و . . .

بررسی:
5-1: مفاهیم حقوق بشر، صلح، دموکراسی، عدالت جنسیتی، منع خشونت و... ، مفاهیمی هستند که بین دیدگاه اسلامی و دیدگاه نظام تمدنی غرب، تفاوت های بنیادین و تئوریک وجود دارد. مگر می توان تعهدی بین المللی را پذیرفت و امضاء نمود و تعاریف آن را نادید بگیریم؟ تعهد به نظام سلطه برای اجرای این سند، غیر از اجرا برنامه ها و آموزش این مفاهیم نظری است؟

5-2: مگر غیر از این است که تفاوت نگاه تئوریک جمهوری اسلامی با تعاریف جاری در نظام بین الملل، اسباب تحریم و فشار بر کشور اسلامی عزیزمان بوده است؟ مگر غیر از این است که برای تثبیت نگاه اسلامی و حفظ استقلال دینی مان، حاضر به تقدیم هزاران هزار شهید بوده و هستیم؟ اگر قرار به پذیرش و سرسپردگی به نظام تمدنی مادی هستیم، پس چرا انقلاب کرده ایم؟

6- بند 10 سند آموزش 2030: «اصول به کار گرفته شده در تهیه این سند، برگرفته از اسناد و توافق نامه های بین المللی است که از آن جمله می توان به ماده 26 بیانیه جهانی حقوق بشر، پیمان نامه ی مبارزه با تبعیض در آموزش، پیمان نامه حقوق کودک، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیمان نامه ی سازمان ملل در مورد حقوق معلولان، پیمان نامه ی رفع تبعیض علیه زنان، پیمان نامه ی مربوط به وضعیت پناهندگان و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد حق آموزش در شرایط اضطراری اشاره کرد.»

بررسی:
6-1: همانطور که مستحضرید کنوانسیون حقوق کودک دارای تعارضات جدی با قوانین اسلام و قانون اساسی است (مانند : بند1 ماده 12، بند1 ماده 13، بند 2 ماده 13، بند1 ماده 14، بند3 ماده 14 و...) و با شرط تحفظ پذیرفته شد. بنظر گرامی تان آیا می شود سندی را امضا کرد که در آن تأکید شده است اصول به کارگیری آن، خلاف شرع  و قانون اساسی کشور عزیزمان باشد؟

6-2: ماده یک کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان، تبعیض را این گونه تعریف مى کند: «عبارت تبعیض علیه زنان در این کنوانسیون به هرگونه تمایز، استثنا (محدودیت) بر اساس جنسیت اطلاق مى شود که نتیجه آن خدشه دار کردن بهره مندى زنان از حقوق بشر و آزادى هاى اساسى در زمینه هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، مدنى، و یا هر زمینه دیگر است...» در این کنوانسیون بین المللى هر نوع تفاوت بین زن و مرد در حقوق و تکالیف، تبعیض محسوب شده است، ولو آنکه آن تفاوت ها ثمره تفاوت هاى تکوینى زن و مرد باشد که این با قوانین اسلام و ذات آفرینش تعارض دارد. چگونه سندی را به امضاء رسانده اید که اصول مندرج در آن با قوانین اسلام و حتی ذات آفرینش تعارض دارد؟

6-3: بنابر همین بند 10 سند آموزش2030 و تأکید بر اینکه اصول به کار گرفته شده در تهیه این سند، برگرفته از سندی مانند کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان است و با توجه به ماده یک کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان ذکر شده در نقد 6-ب، طبیعتاً مفهوم عدالت جنسیتی، جز تشابه جنسیتی چیز دیگری نمی باشد و لذا بنظر می رسد توضیحات برخی از مقامات دست اندرکار یا از سر غفلت می باشد و یا از باب توجیه و فرار از پاسخگویی است. ما نمی توانیم مفهومی غیر از تساوی جنسیتی مدنظر غرب را به کودکان خود آموزش دهیم، زیرا یونسکو عملکرد کشورمان را مورد تأیید قرار نمی دهد، چون با اصول اساسی سند آموزش 2030 در تعارض قرار می گیرد.

6-4: همانطور که در بند 10 سند آموزش 2030 ذکر شده است، مفهوم حقوق بشر نیز از اعلامیه ها و تفاسیر بین المللی اقتباس شده است. آیا طبق این تعاریف، جمهوری اسلامی محور شرارت نامیده نشد؟ آیا طبق این تعاریف، کشور جمهوری اسلامی مورد تحریم ظالمانه اروپا و امریکا قرار نگرفته است؟ آیا طبق این تعاریف، مردم مظلوم یمن مستحق کشتار نیستند؟ آیا طبق این تعاریف مردم مظلوم فلسطین تروریست خطاب نمی شوند؟

طبق این تعاریف، حزب الله لبنان گروهی تروریستی محسوب می شود و امریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهای صلح طلب به شمار می آیند.

در این زمینه و بقیه زمینه ها، نمی توانیم مفهومی غیر از تعاریف مدنظر غرب را به کودکان خود آموزش دهیم، زیرا یونسکو عملکرد کشورمان را مورد تأیید قرار نمی دهد، چون با اصول اساسی سند آموزش 2030 در تعارض قرار می گیرد.

حال سؤال جدی این است که مسئولین محترم متعهد شده اند که این گونه حقوق بشری را به فرزندان ایران زمین آموزش بدهند؟

7- مطابق با سند آموزش 2030: «دولت ها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاست ها، طرح ها و اقدامات ملی، چرخه سیاست گزاری و برنامه ریزی، سازماندهی نظام آموزشی و آماده سازی منابع ادغام کنند»

بررسی:
7-1: یکی از نکات مبهم این است که در صورت تعارض این اهداف جهانی با مبانی، اهداف و سیاست های کشور، چه اتفاقی می افتد؟ آیا کشور می تواند تفسیر مرجع ناظر خود(یعنی یونسکو) را نپذیرد؟ آیا تجربه برجام و بدعهدی امریکا و کشورهای اروپایی و تحمیل تفاسیرشان، برای دقت در این امر ضروری نیست؟ مرجع حل و فصل تعارضات کجاست؟

7-2: با توجه به تعهد غیرقانونی داده شده به اجرای این سند در کشور، تبعات حقوقی عدم اجرای آن برای کشور چیست؟

8- در ششمین راهبرد شاخص بند 63 سند آموزش 2030، آمده است : «حمایت از نظام های ارزیابی قوی برای آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروند جهانی، به منظور ارزیابی نتایج شناختی و اجتماعی-احساسی یادگیری ...»

بررسی:
8-1: منظور از نظام های ارزیابی قوی چیست؟ به چه نظارت نانوشته ای متعهد شده ایم؟

8-2: شاید در ظاهر این بند مشکلی وجود نداشته باشد. اما متأسفانه تفسیر آن ها از شهروند جهانی، شهروندی است متناسب با آداب نظام سلطه که مناسبات آن ها را در دنیای مادی به هم نریزند و متأسفانه به آموزش چنین انسان هایی متعهد شده ایم و لذا از این منظر، بزرگان عرصه جهاد که امروز در جنگ نیابتی با تکفیری ها هستند، همگی باید تحریم شوند و در لیست سیاه قرار گیرند(که گرفته اند)، چون شهروندانی غیرجهانی و غیر پاسخگو هستند. لذا ادبیات جهاد و شهادت، مورد تأیید آنها نیست.

9- در هدف 7-4 سند آموزش 2030 آمده است: «تضمین اینکه تا سال 2030، همه یادگیرندگان به دانش و مهارت های لازم برای ترویج توسعه پایدار، به ویژه از طریق : آموزش برای توسعه پایدار و سبک های زندگی پایدار، حقوق بشر، تساوی جنسیتی، ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت و....»

بررسی:
9-1: شهروند جهانی یعنی سبک زندگی با مؤلفه های دهکده جهانی. نمی توانیم از یکسو بر سبک زندگی ایرانی-اسلامی تأکید کنیم و از سوی دیگر سبک زندگی جهانی که غیر از سبک زندگی تمدن غربی نیست، تأکید کنیم.

9-2: در سند ملی آموزش 2030، جدول 3، هدف7-4، راهبردهای اساسی اجرایی هدف 7-4 سند آموزش 2030 در ایران را اشاره کرده است :«سیاست گذاری برای ترویج آموزش توسعه پایدار و مفاهیم مرتبط آن به شیوه های مختلف» و یا: «تقویت آموزش های مربوط به شهروند جهانی به منظور ارتقاء مشارکت اجتماعی شهروندان» و البته مواردی از این دست برای سکولاریزه کردن مبانی اعتقادی نسل آینده، متعدد برنامه ریزی و ذکر شده است.

10- مطابق با بند 28 سند: «اهداف ویژه آموزش 2030، خاص و قابل اندازه گیری هستند و به طور مستقیم در تحقق هدف کلی آموزش 2030 نقش دارند. این اهداف، ایجاد کننده همتی جهانی اند ...»

بررسی:
همانطور که در این بند ذکر شده است، اهداف کلی این سند به اهداف ویژه ای تبدیل شده است که قابل اندازه گیری است و لذا متغیرهای کیفی آن شامل «حقوق بشر»، «شهروند جهانی»، «صلح»، «منع خشونت»، «عدالت جنسیتی»، «دموکراسی»، «توسعه» را تبدیل به کمیت نموده است. با تبدیل متغیر کیفی به متغیری کمی و قابل اندازه گیری، تقریباً فرصت تفسیر و اجرای بومی سند را متناسب با ارزش های اسلامی-ایرانی گرفته است و فقط مجری ایجاد شرایط مورد تأیید یونسکو هستیم تا آمار و ارقام شاخص ها، مورد تأیید قرار گیرد که متأسفانه به دلیل اجرای غیرقانونی آن در سال 2016 مورد تشویق یونسکو بوده ایم.

11- طبق بند 13 سند آموزش 2030: «هیچ یک از اهداف این سند را نباید تحقق یافته دانست، مگر اینکه برای همه محقق شده باشد»

بررسی:
متأسفانه در این بند کشورها علاوه بر تعهد حقوقی، یک تعهد غیرحقوقی نیز به بقیه کشورها داده اند. لذا اگر کشوری به اجرای سند نپردازد، در مقابل بیش از 150 کشور قرار خواهد گرفت.

12- در مقدمه سند ملی آموزش 2030، در ابتدای صفحه24 ذکر شده است :«ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 ﮐﻪ ﻫﻤﺎن آرﻣﺎن ﭼﻬﺎرم از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آرﻣﺎنﻫﺎی اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪای «ﺟﺎﻣﻊﻧﮕﺮ» و «ﭼﻨﺪ ﻣﻮﻟﻔﻪای» اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﺖ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ را در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﻄﻮح (ﭘﯿﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﻋﺎﻟﯽ و آﻣﻮزشﻫﺎی ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪای) و ﻣﺎﻫﯿﺖ (رﺳﻤﯽ، ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻧﺎﯾﺎﻓﺘﻪ) در ﺑﺮ ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﻫﺪفﮔﺬاریﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در آن، ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 را، اوﻟﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊﻧﮕﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش ﻣﺤﺴﻮب ﮐﺮد.»
همچنین، مطابق بند 13 ذکر شده از سند آموزش 2030 و بند دوم هدف راهبردی 2(راهبرد میان مدت 2014-2021 یونسکو در زمینه آموزش) آن با عنوان«توانمندسازی فراگیران برای تبدیل به شهروندان جهانی خلاق و پاسخگو»، اشاره شده است: «در زﻣﺮه ﺗﻼﺷﻬﺎی ﻻزم ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ارﺗﻘﺎی آﻣﻮزش ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻋﻨﺼﺮ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ از آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺪاوم ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺨﺸﯿﺪ».

بررسی:
12-1: متأسفانه جمهوری اسلامی اجرای همه اهداف را در کنار یکدیگر(مطابق با بند12) ، هم به یونسکو و هم به بقیه کشورهای امضاکننده(مطابق بند11) تعهد داده است. این سند یک کل بهم پیوسته است و هیچ کشوری نمی تواند فقط متعهد به بخشی از آن شود، بلکه باید همه آن را اجرا کند و به سبب نقش نظارتی یونسکو که پذیرفته شده است، طبیعتاً این سازمان برنامه های اجرایی ایران را تأیید نمی کند جز اینکه مطابق اهداف و مقاصد و محتوای مورد نظر آنها باشد.

12-2: ادعای دست اندکاران تهیه سند ملی آموزش 2030 بر بومی سازی سند می باشد که با کنار هم قرار دادن این دو بند از سند ملی آموزش 2030 و سند آموزش 2030 یونسکو می توان به خوبی مشاهده کرد که بومی سازی چیزی جز بازی با الفاظ برای پیاده شدن اهداف نظام تمدنی غرب در جمهوری اسلامی نیست.

13- بند 32 راهبرد میان مدت 2014-2021 یونسکو در زمینه آموزش، یک هدف اساسی از آموزش 2030 را، «ترویج و تأثیر بر ارزش ها، طرز تلقی ها و رفتارهایی است که فراگیران را برای اینکه تبدیل به کمک کنندگان مؤثری برای جامعه سالمتر، برابرتر، صلح آمیزتر و پایدارتر شوند، توانمند می سازد»، بیان شده است.

بررسی:
سؤال جدی که وجود دارد این است که چه ارزش هایی قرار است ترویج شود و منظور از جامعه صلح آمیز و پایدار برای رسیدن به هدف توسعه پایدار چیست؟

برای روشن شدن منظور نظر یونسکو از صلح و منع خشونت و تعریف آنها از جوامع صلح آمیز، به بخشی از سخنرانی دبیرکل یونسکو در خاکسپاری شیمون پرز، رییس رژیم کودک کش صهیونیستی اشاره می شود که در سایت یونسکو موجود است: «شیمون پرز، یک نشانه محونشدنی در تاریخ خاورمیانه است و پیام او مهمتر از هرچیز دیگریست. در این روز، یونسکو متعهدتر می شود به ترویج ارزش هایی که او برای آنها ایستاد تا ترویج کند گفتگو و ابتکار برای صلح را. همه مردم سزاوارند در عزت، صلح و امنیت زندگی کنند. این مسئله رویای او بود ...»

14- در بند1 اهداف آیین نامه کمیته ملی آموزش، ابلاغی وزیر محترم علوم، به اتخاذ سیاست های موثر و کارآمد جهت بومی سازی برنامه های یونسکو در زمینه آموزش مطابق با اولویت های ملی و اسناد بالادستی آموزش در ایران اشاره شده است.

بررسی:
14-1: در این بند اشاره به بومی سازی شده است و استناد دست اندرکاران امضا و تهیه سند ملی آموزش 2030 برای کشور نیز چنین است. اما در بند 3 اهداف همین آیین نامه بیان شده است:« اصلاح و نوآوری در نظام آموزشی کشور، باید مطابق با چارچوب عمل جهانی آموزش و جهان کار و پاسخگویی آموزش به نیازهای اجتماعی و اقتصادی و انجام اصلاحات لازم در برنامه های درسی و تربیت معلم مطابق با اولویت های جهانی انجام شود». پس اگر اولویت های جهانی ملاک باشد، حرف از بومی سازی، حرف از تغییرات اسناد بومی به نفع اولویت های جهانی است.

14-2: وقتی در سند یونسکو اشاره شده است که این سند یک کل یکپارچه و به هم پیوسته است، آیا به این معنا نیست که تعاریف، مفاهیم، قانون، اجرا و نظارت بر اجرای آن را نمی توان دستکاری کرد.

14-3: سوال بسیار مهم این است که اگر تعارضی به لحاظ مبنایی و اجرایی با اسناد بالادستی جمهوری اسلامی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز 20 ساله، طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و... ایجاد شد، مطابق با سند آموزش 2030 و برای مطابقت اسناد بالادستی با سند یونسکو به منظور بومی کردن، جمهوری اسلامی باید اسناد بالادستی خود را تغییر دهد؟ یا اینکه یونسکو می پذیرد مجددا همه کشورهای امضا کننده را جمع کند و از آنها بخواهد سند را مطابق با اسناد بالادستی ایران تغییر دهند و مجددا امضا کنند؟ صد البته واضح است که جمهوری اسلامی موظف می شود اسناد بالادستی خود را تغییر دهد و تغییر سند امضاشده توسط حدود 160 کشور به خاطر اسناد بالادستی جمهوری اسلامی، غیر قابل توجیه است.

لذا حرف از بومی سازی چیزی جز تغییر اسناد بالادستی جمهوری جمهوری اسلامی و دیگر کشورها به نفع نظام سلطه می باشد.

15- در بند سوم هدف راهبردی 2(راهبرد میان مدت 2014-2021 یونسکو در زمینه آموزش) با عنوان«توانمندسازی فراگیران برای تبدیل به شهروندان جهانی خلاق و پاسخگو» اشاره شده است: «ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺷﺎﻣﻞ اچ آی وی و آﻣﻮزش ﺟﺎﻣﻊ ﺟﻨﺴﯽ را ﺗﺮوﯾﺞ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﮐﻪ ﻣﻬﺎرت های ﻻزم ﺑﺮای ﺷﯿﻮه ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮاﺑﺮ و ﺳﺎﻟﻢ را ﺗﺮوﯾﺞ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ ﮐﻪ رﻓﺎه ﻓﺮاﮔﯿﺮان را ﮔﺴﺘﺮش ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﯽ ﺷﻮد.

بررسی:
در این بند تأکید بر آموزش جامع جنسی قابل تأمل است. آیا به حقیقت دست اندرکاران و نمایندگان جمهوری اسلامی این بند را خوانده اند و پذیرفته اند؟!

16- دبیرکل ملی یونسکو(دکتر نصیری قیداری) در مقدمه سند آموزش 2030 ذکر می کند:«ارتباط تنگاتنگ آموزش با توسعه انسانی و پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست-محیطی است. این دیدگاه فراتر از رویکردی صرفا کاربردی به آموزش است و آن را ابزار جامع و حیاتی برای ترویج دموکراسی، حقوق بشر، ارتقای شهروند جهانی، بردباری و مشارکت مدنی و توسعه پایدار می داند. آموزش گفتگوی بین فرهنگی را تسهیل می کند و احترام به تنوع فرهنگی را که برای دستیابی به صلح و عدالت اجتماعی ضرورت دارد، ترویج می نماید.»

بررسی:
16-1: همانطور که دیده می شود دبیرکل ملی یونسکو نیز همسو با نگاه تمدن ظالمانه حاکم، اشاره دارند که این نگاه صرفاً ناظر به کاربرد نیست و درپی تغییر ارزش ها در جامعه اسلامی مان هستند و ایشان و دست اندرکارانشان به صورت عامدانه یا از غفلت، در پی ایجاد چنین استحاله ای در کشورمان هستند.

برای آنکه مطمئن شدن از نگاه مجموعه افرادی که به نگارش سند ملی آموزش مبادرت ورزیده اند  به یونسکو و برنامه های آن چیست، می توان مجدداً به نگاه و اعتقاد دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر نصیری قیداری، در پیشگفتار سند ملی آموزش 2030 مراجعه نمود : «از آﻧﺠﺎﺋﯽﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻬﺎد ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﻮﻓﻖ در اﻣﺮ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد، اﺟﺮای ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار 2030 ﺑﺎ ﻋﻨﻮان «ﺑﻪ ﺳﻮی آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺑﺮاﺑﺮ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺑﺮای ﻫﻤﻪ » ﺑﻪ ﻋﻬﺪة اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻬﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎ اﯾﻔﺎی ﺳﻪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪاﯾﺖ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ، ﻧﻈﺎرت و ﮔﺰارش دﻫﯽ، و ارﺗﻘﺎی ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ دوﻟﺖﻫﺎ، اﺟﺮای اﯾﻦ ﻫﺪف ﻣﻬﻢ را ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻧﻬﺎﺋﯽ ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030 در ﺳﯽ و ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در ﻧﻮاﻣﺒﺮ 2015، آﻏﺎز ﮐﺮده اﺳﺖ.»

16-2: همانطور که اشاره شده است، هدف در آموزش صرف آموزش برای امورات کاربردی فردی نیست، بلکه موضوع فراتر از آن و به عنوان ابزار جامع و حیاتی برای آرمان های نظام تمدن مادیست. برای واضح تر شدن موضوع، صحبت های اوباما رییس جمهور پیشین امریکا در دانشگاه وست پوینت در خرداد 1393، قابل تأمل است: «سومین جنبه رهبری امریکا در جهان تلاش این کشور برای تقویت و اجرای نظم بین المللی است. امریکا پس از جنگ جهانی دوم این خرد را داشت که نهادهای بین المللی را شکل بدهد تا صلح را حفظ کند و از پیشرفت انسانی حمایت کند. این نهادها کامل نیستند اما تقویت کننده ی نیرو و توان ما بوده اند، نیاز به اقدامات یکجانبه امریکا را کاهش داده اند و خویشتنداری در میان کشورها را نیز افزایش داده اند.

در اوج جنگ سرد، جان اف کندی، درباره ی ضرورت تکامل تدریجی در نهادهای انسانی صحبت کرده بود. این نهادهای بین المللی باید بتوانند به نیازهای امروز پاسخ بدهند و باید بخش مهمی از رهبری امریکا باشد.

حمایت از دموکراسی و حقوق بشر فراتر از ایده ال گرایی است و به موضوع امنیت ملی امریکا مربوط می شود.»

16-3: همانطور که در صحبت های اوباما آمده است، نهادهای بین المللی توسط امریکا شکل داده شد تا به عنوان ابزارهایی، صلح و آرامش را برای استکبار ایجاد کند. برای همین منظور دکترین امنیت ملی امریکا که توسط مرکز عملیات‌های نظامی و غیر نظامی امریکا(CMOC) مستقر در سازمان پنتاگون تهیه شد و در نیمه اول سال 2013 توسط رئیس‌جمهور این کشور باراک اوباما به نیروهای نظامی ابلاغ شد، به صورت خیلی واضح این نهادها را به عنوان بازوان مرکز عملیات نظامی و غیرنظامی امریکا(CMOC) می داند.(مراجعه شود به صفحه 20 فصل دوم دکترین نیروهای نظامی امریکا)

17- بالاخره اینکه مسئولین و دست اندرکاران(خصوصاً دبیرکل ملی یونسکو در ایران) در مصاحبه ها و سخنرانی ها اعلام نموده اند که اشکالات و تعارضات این سند را برطرف کرده اند و با استناد به بند 25 بیانیه ارزش های سند تحول بنیادین اشاره داشته اند که در راستای تاکید سند تحول بنیادین در استفاده از تجارب موفق در خارج از کشور، به امضا آن مبادرت نموده اند.

بررسی:
16-1: در سند بومی شده که به اسم سند ملی آموزش 2030 رونمایی کردند، کدام یک از مفاهیم گفته شده مانند «حقوق بشر»، «شهروند جهانی»، «صلح»، «منع خشونت»، «عدالت جنسیتی»، «دموکراسی»، «توسعه» و... بازتعریف شده اند؟

به نظر شما حذف کلمه جهانی از عبارت شهروند، به معنای عوض شدن تعهد ماست؟ جسارتاً! اگر امروز اسم گلابی را به بادمجان تغییر دهیم، به معنای عوض شدن محتوای گلابی است؟ واقعا این چنین استدلال های مضحکی زیبنده یک استاد دانشگاه به عنوان دبیرکل کمیسیون ملی ایران است؟

16-2: در سند تحول بنیادین داریم :«مدرسه تجلی بخش فرهنگی غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران «به ویژه تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کار آفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی»». این مفاهیم متعالی در کجای سند بومی شده آموزش 2030 در ایران، دیده شده است؟ مفهوم استکبارستیزی و دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی در کجای سند ملی آموزش2030 است؟

16-3: ظاهراً بزرگوران، استناد به بند 25 بیانیه ارزش های سند تحول بنیادین را مستمسکی برای فرار از پاسخگویی و توجیه های غیرمنطقی خود قرار داده اند، چرا که اولاً تجربه ای اتفاق نیفتاده که بخواهیم از آن استفاده کنیم. ثانیاً در این بند ذکر شده است :«ارج نهادن به دستاوردهای علمی و تجربه های بشری در چارچوب نظام معیار اسلامی...» باید صورت گیرد، در کدام مرحله از بومی سازی سند آموزش 2030، به کار در چارچوب ساختاری و محتوایی نظام معیار اسلامی، عمل کرده اید؟

با توجه به موارد ذکر شده، اینجانبان، امضاء کنندگان این بیانیه، موارد زیر را برای تصویب پیشنهاد می کنیم، در غیر این صورت، بدون شک و با کمترین تعللی سند آموزش 2030 و سند ظاهرا بومی شده 2030 رد شود و امضا و تعهد داده شده، پس گرفته شود:

الف – همانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ابتدای این سند، تعاریف تک تک مفاهیم مطابق با ارزش های اسلامی  ذکر شده در سند تحول بنیادین شرح داده شود.

ب- در خود سند آموزش 2030 ذکر شود که جمهوری اسلامی فقط موارد مورد نظر خود را اجرا می کند و چنانچه با قوانین بالادستی و منافع ملی کشورمان در تعارض بود اجرا نخواهیم کرد.

ج- مفاهیم استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی در سند ملی آموزش 2030 به عنوان مفاهیم کلیدی و بنیادین آموزش، مورد تأکید قرار گیرد.

د- ارزش غایی سند قرب الی الله تعریف شود و از آنجایی که طبق سند تحول بنیادین کشور گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی شامل آموزه های قرآن کریم، اهل بیت علیهم السلام، میراث نظری امام خمینی(ره) و... است، لذا در ابتدای سند بومی آموزش 2030 این موضوع مورد تأکید قرار گیرد که تمام مفاهیم منبعث از این گزاره های ارزشی می باشد و غیر از آن مورد پذیرش نیست.

بار دیگر کلام رهبری حکیم انقلاب اسلامی را بازخوانی می کنیم تا دقت همه را بر مسئله، بیش از پیش جلب نماییم : «جهانی شدن یعنی زیر بار فرهنگی که چند قدرت بزرگ توانسته‌اند بر اقتصاد دنیا، بر سیاست دنیا، بر امنیّت دنیا تحمیل بکنند [رفتن‌]؛ زیر بار این سیاست رفتن، در این قالب خود را جاکردن؛ این معنای جهانی شدن از نظر آنها است. وقتی می گویند جهانی بشوید، وقتی می گویند وارد خانواده‌ی جهانی بشوید معنایش این است؛ این همان وابستگی است، فرقی نمی کند.»
رهبر فرزانه انقلاب - دیدار نخبگان 25/9/95

1- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) اهواز
2- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز اموزش عالی سلمان فارسی شیراز
3- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
4- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان
5- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید شرافت تهران
6- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان
7- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س) اراک
8- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه
9- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا(س) سمنان
10- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر کردستان
11- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفر صادق(ع) خراسان شمالی
12- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) یزد
13- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا(س) زنجان
14- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شهرکرد
15- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی زینب کبری(س) بروجرد
16- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد(ع) بیرجند
17- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس صدیقه طاهره(س) مازندران
18- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان های استان تهران
19- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی(ره) گلستان
20- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دانشکده شهید باهنر تهران
21- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج
22- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان
23- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
24- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری خوی
25- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر کرمان
26- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر بندرعباس
27- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه(س)
28- بسیج پردیس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) بندرعباس
29- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدرگیلان
30- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفرصادق(ع) ایلام
31- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز حضرت فاطمه(س) قائم شهر
32- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید میرشاکی شهرستان الیگودرز استان لرستان
33- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند استان خراسان جنوبی
34- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی شهرستان خرم آباد استان لرستان
35- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز اموزش عالی شهید بهشتی اقلید فارس
36- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
37- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی سمنان
38- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بندرعباس استان هرمزگان
39- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک استان مرکزی
40- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس استان  ایلام
41- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز
42- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی مازندران
43- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی دانشور نیشابور خراسان رضوی
44- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه آذربایجان غربی
45- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی(ره) سلماس آذربایجان غربی
46- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت ا... خامنه ای (حفظه ا...) گرگان
47- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری نوشهر
48- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید آیت نجف آباد اصفهان
49- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی بوشهر
50- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی زنجان
51- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید ایزدپناه استان کهگیلویه و بویراحمد
52- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهرستان های استان تهران(شهرری)
53- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمان
54- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم(ص) اهواز  استان خوزستان
55- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان کرمانشاه
56- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز استان آذربایجان شرقی
57- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی(ع) استان گیلان
58- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام رضا(ع) اندیمشک استان خوزستان
59- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شیخ مرتضی انصاری شهرستان دزفول
60- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی عترت واوان
61- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز
62- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس کردستان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
بسیار عالی بود کمتر دیده بودم چنان ریز بینانه به سند پرداخته شده باشد،

طرفداران خیانت، سعی میکنند با ایجاد چهره ای غیر استدلالی از منتقدان ، نقد ها را بی اعتبار کنند و متاسفانه رفتار بعضی دوستان هم بر فتنه ی آنها میدان میدهد، در چنین شرایطی مستدل بودن سخن بسیار لازم است که کار شما عالی است
ممنون، یا علی ع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: