به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم اعلام کرده بود که "برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخابات آماده‌ام."
"خیبرآنلاین" - در روزهای اخیر خبری منتشر شد که مناظره‌های سیما برخلاف گذشته نه به صورت مستقیم و زنده که به صورت «ضبط‌شده» پخش می‌شود و موجب واکنش‌های گوناگون از سمت فعالان سیاسی و همچنین کاندیداها شد.

به گزارش تسنیم، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های انتخاباتی سیما در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پخش زنده مناظره‌ها است. مناظره‌هایی که تأثیر مستقیم بر آرای هریک از نامزدهای انتخابات داشت.

تاریخچه مناظرات صدا و سیما از چه زمانی بود؟

اولین مناظره‌های مستقیم بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به انتخابات 88 برمی‌گردد. در انتخابات سال 84 نیز مناظره‌های انتخاباتی بین نمایندگان کاندیداها تجربه شده بود که یکی از آنها حضور محمد خوش چهره نماینده محمود احمدی‌نژاد با محمدباقر نوبخت نماینده مرحوم هاشمی بود.

در انتخابات سال 92 به‌دلیل کثرت نامزدها کمیسیون تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد تعداد 3 برنامه مناظره با حضور تمامی نامزدها به مدت 210 دقیقه برگزار می‌شود.

تصمیم‌گیرندگان پخش مناظره‌ها چه کسانی هستند؟

برابر ماده 62 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست‌جمهوری از امکانات عمومی، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تشکیل می‌گردد و اعضای کمیسیون مطابق ماده 63 قانون انتخابات عبارتند از: دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، دبیر هیئت اجرائی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به انتخاب شورا و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار وی.

چه کسی با پخش مستقیم مناظره‌ها مخالف بود؟

مسئولان صداوسیما با پخش ضبط‌شده برنامه مناظره‌ها مخالف هستند. این مطلب را مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صداوسیما گفته بود که "مهمترین بخش فعالیت سازمان، پخش مناظرات زنده تلویزیونی است زیرا که در نظرسنجی‌ها جذاب‌ترین برنامه، مناظرات زنده تلویزیونی است و مردم از این طریق بیشترین شناخت را از کاندیداها به دست‌ می‌آورند."

با این حال ساعتی پس از این صحبت‌های میرباقری، سخنگوی وزارت کشور از پخش ضبط‌شده مناظره‌ها خبر داد. وی گفت: قرار بر این شد که مناظره‌ها و سایر برنامه‌ها با رویکرد حفظ بی‌طرفی و برابری نامزدها پخش شود.

هرچند وزارت کشور در اطلاعیه‌ اخیرش اعلام کرده که از 5 عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، فقط 2 عضو آن مربوط وزارت کشور و یا هیات مرکزی اجرائی انتخابات هستند اما از اعلام نظر خودش درباره پخش زنده یا ضبط‌شده مناظره‌ها خودداری کرده است. براساس اطلاعات خبرنگار ما در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، عدم پخش مناظرات تلویزیونی به‌پیشنهاد عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صورت گرفته و سپس این پیشنهاد به رأی گذاشته می‌شود. دیده‌بان شفافیت و عدالت هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که طبق بررسی‌ها پیشنهاد دهنده عدم پخش زنده مناظره‌ها وزارت کشور بوده است.

واکنش نامزدهای انتخابات به زنده پخش نشدن مناظره‌ها

با وجود نظر وزارت کشور مبنی بر پخش غیرمستقیم مناظره‌ها، کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نظر دیگری دارند.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مطلبی نوشته است که  روحانی خواستار  تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات شده است. اما علیرغم اظهارنظر حسام الدین آشنا مستندات نشان می‌دهد تیم دولت یازدهم چندان نسبت به لغو پخش زنده مناظره‌ها بی‌رغبت نبوده‌اند. توئیتی که در صفحه حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور منتشر و بعد از دقایقی حذف شده، توسط برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی ذخیره شده است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز اعلام کرده بود که "اینجانب از مناظره زنده به‌عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان  می‌دانم."

محمدباقر قالیباف نیز با اعتراض به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتی و با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.

سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم اعلام کرده بود که  "برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخابات آماده‌ام."

با توجه به ابراز علاقه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و اذعان آنها به نقش مناظره‌های تلویزیونی به پخش پرشورشدن انتخابات و تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند "باید مردم، مسئولان و نامزدها، انتخابات را قدر بدانند و زمینه یک انتخابات پرشور و شوق و بانشاط، سالم، باامنیت و گسترده را فراهم کنند" به نظر می‌رسد وزارت کشور و سایر کسانی که پیشنهاد پخش ضبط‌شده مناظره‌ها را دادند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امیدی
|
-
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
وزیر کشور روحانی نماینده بعضی از آقایان در مجلس است که دولت روحانی برای در اختیار گرفتن مجلس ،این فرد را در راس وزارت کشور قرار داده و لذا این تصمیمات وزیر کشور را باید در جای دیگر که همان مجلس و شخص دستور دهنده است جستجو کرد و این بنده خدا مجری دستورات رییس خود در مجلس است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
پخش زنده اصلا صلاح نیست. اگر در پخش زنده برخی کاندیداها با اسلام و
انقلاب اسلامی و رهبری جسارت کرده یا وعده های خلاف شرع دادند تا رای
سکولارها را جذب کنند چه می کنید؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
0
0
همه کاندید ها که موافق پخش زنده بودند .پس کی مخالف بود.؟؟؟
(...) شبیه انگلیس خبیث وقتی دید نوچه اش در (...) تصمیمش را عملی کرد بسیار خوشحال بود ولی این خوشحالی دوام نیاورد .
با مطالبه همه مردم و رسانه ها پخش مناظره به صورت زنده است.
روحانی باید جواب دهد. و بقیه کاندیدها باید از او مطالبه کنند. مخصوصا پولهای گم شده نفت و صندوق ذخیره فرهنگیان و ....
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: