به‌روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با توجه به افزایش 5 درصدی مصرف سوخت سالانه و عمر بالای صنایع فرسوده پالایشی و از همه مهمتر تاخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیم آن می رود که ایران همچنان یه یک واردکننده حرفه ای بنزین در منطقه غرب آسیا باقی بماند
"خیبرآنلاین" - پرونده دولت یازدهم با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر خود با واردات سرسام آور بنزین گره خورد و رویای خودکفایی در تولید این فرآورده پرمصرف نفتی هم به سال 95 وصال نداد.

به گزارش نسیم آنلاین، سالی که انتظار می‌رفت کشور نیاز چندانی به واردات بنزین نداشته باشد اما گفته می‌شود که رقم واردات بنزین در میانه اسفند ماه سال 95 از عدد 34 میلیون لیتر هم فراتر رفته است.

در عوض، وزارت نفت، دلیل افزایش واردات بنزین در ماه پایانی سال و متوسط واردات ۳۴ میلیون لیتری در نیمه نخست اسفند ماه را در قالب مصوبات مجلس دانسته و تصریح کرده که این وزارتخانه در واردات بنزین مطابق مجوز مصرح در قانون بودجه سنواتی مصوب مجلس، هیچگاه از سقف تعیین شده عدول و تخلف نکرده است!

تردیدی نیست که این میزان واردات، برای دارنده بزرگ ذخایر نفت و گاز جهان یک افتخار به شمار نمی‌رود هر چند که در وزارت نفت، همچنان، عزم جزمی برای رهایی کشور از واردات بنزین مشاهده نمی‌شود. همچنین گفته می شود ایران هم اکنون یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در میان کشورهای منطقه است، در حالیکه کشور قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم و مدیریت بیژن زنگنه، صادرکننده بنزین بود.

خودکفایی در تولید و بی نیازی از  واردات بنزین یکی از مهترین ارکان برنامه های وزارت نفت در دوره اخیر به شمار می‌رفت، اما گمان می‌رود که با افزایش شش برابری و رسیدن رقم واردات سوخت از  1.8 میلیون لیتر به 13.5 میلیون لیتر در روز، آرزوی خودکفایی به همین آسانی به محاق فرموشی رفت.

طبق اعلام وزارت نفت، اکنون، 61 میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می‌شود که با امتزاج به 63 میلیون لیتر در روز می‌رسد که از قرار معلوم، از این مقدار تولید روزانه تنها 25 تا 28 میلیون لیترآن بنزین یورو 4 است.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت درامور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته که الگوی پالایشگاهای موجود در کشور قدیمی بوده، بنابراین اصلاح پالایشگاهها در دست پیگیری است.

وزارت نفت همواره، میزان واردات بنزین را تحت تاثیر 2 عامل دانسته که عامل نخست میزان تقاضا است که به طور طبیعی هر سال با افزایش تولید و عرضه خودرو و همچنین افزایش سفر در فصل تابستان بالا می رود و عامل دوم هم برنامه های تعمیراتی (اوورهال) است که در پالایشگاه های کشور در طول سال اجرا می شود.

حال آنکه متقدان دولت، طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، فقدان برنامه‌ریزی برای ذخایر بنزین کشور، قطع ریفورمیت پتروشیمی‌ها و بی انگیزه بودن سکاندار وزارت نفت در راه اندازی صنایع جدید پالایشی را از جمله دلایل مهم افزایش واردات بنزین به کشور برشمرده اند.

صرفنظر از درستی یا نادرستی همه این دلایل، اما واقعیت این است فاصله میان تولید و مصرف بنزین در کشور روزانه از عدد 15 میلیون لیتر فراتر رفته،پس مهمترین چاره کار، تکیه بر نوسازی ساختار صنایع پالایشی و از همه مهتر راه اندازی طرح های جدیداز جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

تجربه 4 سال اخیر به وضوح نشان داده که دولت در عمل توفیق چندانی درجریان خودکفایی کشور در زمینه تولید بنزین نداشته چرا که سیر واردات در این مدت همواره صعودی بوده است.

دستاورد چنین نگاهی، افزایش لااقل 4 میلیون لیتری واردات بنزین نسبت به متوسط سالانه واردات این محصول در سالهای گذشته بوده است.

منهای فاکتورهای مورد اشاره برای تاثیرگذاری بر تولید و تاثیر آن بر واردات اما به جرات می‌توان اذعان داشت که ناتوانی در تامین بنزین در داخل، هزینه سنگینی بر کشور تحمیل ساخته به نحوی که  گفته می‌شود در 4 سال اخیر دستکم چند میلیارد دلار صرف واردات بنزین شده است.

وزارت نفت در طول این سالها، همواره تاکید داشته که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد بلکه به کلوب صادرکنندگان بنزین مبدل می‌شود.

با توجه به افزایش  5 درصدی  مصرف سوخت سالانه و عمر بالای صنایع فرسوده پالایشی و از همه مهمتر تاخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیم آن می رود که ایران همچنان یه یک واردکننده حرفه ای بنزین در منطقه غرب آسیا باقی بماند.

چاره کار، تعیین زمانی فوری برای وزارت نفت با هدف راه اندازی هرچه سریعتر این پالایشگاه مهم است چرا که تجربه نشان داده وزارت نفت در تمدید سال خودکفایی و بی نیازی از واردات مهارت عجیبی دارد. در غیر اینصورت، عطای خودکفایی در بنزین را باید به لقایش بخشید.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ملک ظاهر البیبرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
0
0
اگر بگوییم ذخایر شناخته شده نفت ایران هشتاد ساله است ذخایر شناخته شده گاز ایران دو هزار ساله است گاز متانی را که فقط توتال فرانسه از میدان مشترک پارس جنوبی میکشد به راحتی به بنزین با استاندارد بالا قابل تبدیل است و ما این کار را در آزمایشگاه انجام دادیم گاز را با بخار آب در دمای معنی وتحت شرایط خاصی به اتانول تبدیل کرده وبعد از آبگیری وهیدروژنه کردن متانول به بنزین اکتان بالا رسیدیم وهر استانداردی هم لازم باشد به راحتی روی آن قابل اجراست آقای مهریزی ونعمت زاده سال 92 واحدهای جی تی ال (یعنی همان تبدیل گاز به متانول)را تعطیل کرده و دیگر جواز تاسیس وبهره برادری این واحدها را صادر نمیکنند پالایشگاهای بزرگی چون فازهای پارس جنوبی هم به دلیل بزرگ بودن حتی اگر دست بخش خصوصی ایران باشد خوب پیشرفت ندارند چون دولت وسازمانهای بزرگ در مدیریت صنایع تولیدی کارایی صنایع کوچک در مدیریت را ندارند وبیکار هم زیاد داریم نفت را به هند میدهیم در حالی که خودمان پالایشگاه داریم وبنزین از هند میگیریم یعنی 10 بشکه نفت میدهیم 10 بشکه هم بدهکار میشویم در حالی که جوانان تحصیل کرده مان هم بیکارند بابا مردیم انحصار صنایع بالا دستی رو بردارید تا صنایع کوچک به راحتی از طریق تحصیلکرده های بدبخت بی کار ده برابر بیشتر از فعالیت دولت در صنایع بالا دستی محصول تولید کنند وارزان بفروشند در بنزین به خود کفایی میرسیم در محصولات پلیمری وشیمیایی به خود کفایی میرسیم و مرک باید تعطیل کند در فولاد با تولید فولاد صنایع خصوصی کوچک از سنگ معدن تا نورد گرم ومحصولات تختال به راحتی فولاد کیلویی 300تومان به بازار عرضه خواهد شد تا دیگر قاچاق نکنند واز شر قاچاق راحت شویم وبا مالیات وارزش افزوده این محصولات بدهی ارتش وبرادران ما هم پرداخت میشود اینها تولید ناخالص ملی واقعی را افزایش داده باعث ایجاد اشتغال پایدار شده خام فروشی نمیکنیم وبا وجود فولاد ومواد شیمیایی ارزان خود کفا میشویم وهمه آمال ملی محقق میشود انحصار در تولید را بردارید تا صنایع بالا دستی کوچک بیکاری را حل کنند خدا ناکرده از حشاشیون تئودر انگلستان که نمیخواهیم حمایت کنیم آنها در قرن 15 با گران خریدن محصولات تولید کننده راه ارتباط بین خریدار وفروشنده را میبستند سپس احتکار میکردند .واین کار را با طلاهایی که ملکه ایزابلای کاستیا در اختیار تئودورها قرار میدادند انجام داده ونزول ایزابلا هم پرداخت میشد (خدا بگم چیکار کنه این کریم پوسکلفت از امریکا طلا میاورد برای فریدناندو آراگن وایزابلای کاستیا)در قرن 20صنایع سنگین بریتانیایی وکمونیستی آمد تا تولید بدون زحمت از دست مردم عادی خارج شود تا به راحتی احتکار کنند ما انقلابی هستیم اینها را باید برداریم با وجود اینها آزادی معنا ندارد وای بر کم فروشان وگران فروشان ومحتکرین ودزدان آیا ربا خوار سرمایه اش جز احتکار جای دیگری هم میرود؟اگر جنس را ارزان بفروشید و انبار را خالی کنید دیگر چه نیازی به وام هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: