به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
چرا کشاورز باید کالای خود را به یک دلال بفروشد که این دلال به چند برابر قیمت، کالای خود را بفروشد و سود آن به جای کشاورز به دلال برسد؟ اصلاح شبکه توزیع می تواند اشتغالهای زیاد و جهشی ایجاد کند. دولتی ها برای محکوم کردن رقیب، اعداد اشتغالزایی میلیونی را زیر سوال می‌برند، برای این که خودشان روی کار بیایند دوباره این عدد و رقمها را پیش می کشند
"خیبرآنلاین" - بیژن عبدی، اقتصاددان، گفت: آقای روحانی ادعا داشت فقط در گردشگری نزدیک به 13.5 میلیارد درآمد ارزی و چهار میلیون شغل ایجاد می‌کند. اگر ادعاهای ایشان در زمینه‌های مختلف را جمع بزنیم ادعای ایشان خیلی بیشتر از سایر کاندیداها درباره اشتغالزایی بوده است. مثلا در بازدید از خوزستان ایشان ادعا کرده بود که چند هزار مترمکعب از زمین‌ها را زیر کشت می‌بریم و 500 هزار شغل ایجاد می‌کنیم.

به گزارش نسیم آنلاین، وی تصریح کرد: غربی‌ها یک مبناهای محاسبه‌ای برای ایجاد شغل دارند، می‌گویند با چه میزان و چند میلیون دلار و چه مقدار سرمایه گذاری خارجی می‌توان شغل ایجاد کرد. آن‌ها همه چیز را خطی نگاه می‌کنند. در حالی که پتانسیل نیروی انسانی در کشور ما نشان می‌دهد که زمینه‌های ایجاد شغل هست.

این اقتصاددان عنوان کرد: ما به اندازه مورد نظرمان در خیلی از بخش‌ها، نیروی تحصیل کرده تربیت کرده‌ایم. شاید بخش عمده‌ای از تحصیلکرده‌های ما در علوم انسانی باشند که بازار کار کمی دارد. وقتی دقت کنیم در میزان تربیت مهندس در رشته‌های مختلف نسبت به قبل انقلاب و یا اوایل انقلاب ظرفیت ما خیلی بالاست.

عبدی گفت: مشکل ما در نحوه توزیع ثروت و درآمد است. فکر می‌کنم که شاید بتوان اشتغال را تا حد خیلی زیادی احیا کرد،اما نه با مکانیزمهایی که الان مطرح می شود نه با فروش پتروشیمی. خیلی از مشاغل کوچک و متوسط پتانسیل جذب نیروی انسانی را دارد.

وی افزود: اما این شرکتها برای جذب نیرو با موانع خاصی رو به رو هستند از جمله این موارد می‌توان به این اشاره کرد که شبکه بانکی از آن‌ها حمایت نمی‌کند. وقتی 1200 هزار میلیارد در بانکها باشد.این مبلغ اگر درست توزیع می‌شد هم اشتغال ایجاد می‌کرد، هم نیازهای داخلی را رفع می‌کرد، هم می‌توانستیم به سمت صادرات برویم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که این ثروت ناعادلانه توزیع شده و 4 درصد جامعه بخش اعظمی از ثروت را در اختیار دارند. آنها یک شبکه انحصاری درست کردند که عبور از آن خیلی دشوار است. گام اول شکستن این انحصار تجدید نظر در شرایط بانکهاست. شبکه مالیاتی باید اصلاح شود و باید یک شبکه شفاف از مالیاتها تشکیل شود. در حال حاضر نمی‌گذارند این مسائل شکل بگیرند.

عبدی با انتقاد از اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر افرادی تحت عنوان اتاق بازرگانی بیشترین بهره‌مندی را از این شرایط دارند و خود را بخش خصوصی می نامند. سهم عمده ای از تجارت کشور متعلق به اینهاست، اینها فقط به تجارت فکر می‌کنند وخیلی کاری به صنعت ندارند. آنها بیشتر از صادرات وارد کننده هستند.

وی تصریح کرد: چرا کشاورز باید کالای خود را به یک دلال بفروشد که این دلال به چند برابر قیمت، کالای خود را بفروشد و سود آن به جای کشاورز به دلال برسد؟ اصلاح شبکه توزیع می تواند اشتغالهای زیاد و جهشی ایجاد کند. دولتی ها برای محکوم کردن رقیب، اعداد اشتغالزایی میلیونی را زیر سوال می‌برند، برای این که خودشان روی کار بیایند دوباره این عدد و رقمها را پیش می کشند.

این اقتصاددان عنوان کرد: واقعیت این است که دولتمردان فعلی به ایجاد اشتغال فراوان باور ندارند. دولت اراده‌ای برای نگهداری کارخانه‌ها ندارد و همتش بر این است که همه  آنها را جمع کند. وقتی مشاور آقای رئیس جمهور مزیت نسبی ما را در آبگوشت و قرمه سبزی می دید یعنی دولت به تولید باور ندارد. اکثر صنایع و برندهای مهم ما مثل ارج و آزمایش در این دولت تعطیل شدند، تا وقتی دولت فقط به فکر خام فروشی باشد معلوم است که نمی تواند شغل درست کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: