به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مردادماه سال 95 نیز رئیس جمهور در احکامی جداگانه و به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 3 عضو شورایعالی فضایی را برای یک دوره 4 ساله منصوب کرد
"خیبرآنلاین" - انزوای علم در دولت یازدهم به اندازه‌ای واضح و روشن بود که جای هیچ انکاری باقی نمی‌گذارد و حتی امام خامنه ای نیز بارها به طور صریح مساله کندی شتاب علمی را به مسؤولان هشدار دادند.

به گزارش فارس، بحث حذف طرح‌های کلان ملی، کمرنگ بودن جلسات شورای عالی عتف و کندی شتاب علمی از یک سو و مسکوت ماندن طرح‌های فضایی از سوی دیگر سبب شد تا علم کشور در دولت مدعیِ نشاط، دارای نشاط لازم نباشد.

داستان حوزه فضایی در دولت یازدهم را شاید بتوان به داستان هزار و یک شب تشبیه کرد، مسؤولان دولت یازدهم که گویا از ابتدا بنایی برای فعالیت در حوزه فضایی نداشتند هر روز به نحوی درباره پرتاب ماهواره‌های دانشجویی و فعالیت در حوزه فضایی صحبت می‌کردند و با اعلام وعده‌های واهی، زمان پرتاب ماهواره‌ها را از امروز به فردا پاس می‌دادند، که آن فردای موعود نیز هرگز نیامد.

در ابتدای کار دولت اصلا تکلیف بخش فضایی مشخص نبود و هریک از کارشناسان دلیلی را برای بی تفاوتی دولت نسبت به بخش فضایی عنوان می‌کردند تا اینکه بخش فضایی کشور را به صورتی تکه تکه کردند و هر بخش را به نهادی سپردند و به این ترتیب دست نهادها نیز برای فرار از پاسخگویی باز ماند و هر مسؤول، کم‌کاری‌ها را به مسؤول دیگر ارجاع می‌داد.

پیش از دولت یازدهم، حوزه فضایی به عنوان یک سازمان زیر نظر ریاست جمهوری قرار گرفته بود تا با تاکید بیشتری به این حوزه پرداخته شود ولی در دولت یازدهم پس از بحث‌ها و حواشی بسیار، حوزه فضایی از زیرمجموعه ریاست جمهوری خارج شد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شد، به طوریکه مباحث فضایی به چند نهاد سپرده شد.

از طرفی مرکزی به نام مرکز ملی فضایی تشکیل شد که گفتند مسئولیت تشکیلات شورایعالی فضایی و سیاستگذاری‌ها را دارد، از طرف دیگر سازمان فضایی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و اطلاعات قرار گرفت و مجری طرح‌های فضایی به شمار می‌رود، از یک طرف هم پژوهشگاهی به نام پژوهشگاه هوافضا زیر نظر وزارت علوم قرار دارد که می‌گویند آنجا هم باید امور پژوهشی در حوزه فضایی انجام شود که به علت کمبود بودجه این کار با چالش رو به روست.

در این میان یک شورایعالی فضایی هم وجود دارد.

مسؤولان دولت می‌گفتند این تکه تکه شدن، به نوعی تقسیم وظایف است ولی حتی پس از انجام این اقدامات نیز نه ماهواره‌های دانشجویی آماده، پرتاب شدند نه شورایعالی فضایی جلسه‌ای تشکیل داد که شاید سیاست‌گذاری جدیدی را آغاز کند.

شورایعالی فضایی 11 سال پیش تشکیل شد که طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مصوبه هیات وزیران مقرر شده بود شورای عالی برای سیاست‌گذاری استفاده از فناوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌، با ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و حداقل 2 بار در سال تشکیل جلسه دهد اما این شورا در دولت یازدهم حتی یک بار هم جلسه نداشت.

اعضای شورایعالی فضایی را رئیس جمهور به عنوان رئیس و وزرای 6 وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تشکیل می‌دهند و در این شورا روسای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان صداوسیما و سازمان فضایی نیز حضور دارند که در دولت یازدهم مسؤولیت این شورا از سوی رئیس جمهور به معاون علمی و فناوری سپرده شد.

اما این شورا هیچ جلسه‌ای نداشت و گویا واگذاری مسؤولیت به معاون علمی هم فقط برای خالی نبودن عریضه صورت گرفت.

حتی بعد از گذشت 6 ماه، دبیرخانه شورایعالی فضایی از معاونت علمی جدا و در حکمی از سوی سورنا ستاری به سازمان فضایی ایران نقل مکان کرد اما باز هم خروجی مشخصی دیده نشد.

مردادماه سال 95 نیز رئیس جمهور در احکامی جداگانه و به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 3 عضو شورایعالی فضایی را برای یک دوره 4 ساله منصوب کرد.

با این توصیف، به نظر می‌رسد دولت یازدهم در بخش فضایی کاری جز واگذاری بخش‌ها به افراد و نهادها و تکه تکه کردن آن انجام نداده است و در آستانه پایان عمر دولت یازدهم، وعده دولت در زمینه برگزاری جلسات منظم شورایعالی فضایی نیز ناکام ماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: