به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - حضرت امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه آموزش و پرورش تربیت نسلی «باایمان، باوفا، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، باحیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات را موضوعی حیاتی و برآمده از اندیشه مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: حضور همه مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد.

ولی امر مسلمین با گرامیداشت یاد شهید آیت الله مطهری، آن معلم شهید را آموزگاری واقعی در گفتار، رفتار و سبک زندگی خواندند و افزودند: دشمنان بشر و کشور و اسلام او را از ما گرفتند اما کتابهای آن بزرگوار پرورش‌دهنده ذهن و هدایت‌کننده به‌سوی معارف اسلامی است و باید از این آثار ارزشمند حداکثر استفاده را کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم، گفتند: قدرت، اعتبار و آبروی کشور بیش از هر چیز وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.

ایشان با تأکید بر لزوم قدردانستن شأن و منزلت معلم و تکریم آن در جامعه گفتند: هزینه کردن برای معلم از وظایف مسئولان و دولت است زیرا همان‌طور که بارها گفته‌ام، هزینه کردن برای معلم در واقع، سرمایه‌گذاری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام مسئولیت بزرگ تربیت نسل آینده را نیازمند افزایش آمادگی‌های معلمان دانستند و گفتند: بر همین اساس به مسئولان تأکید می‌کنیم دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکننده معلم است و اهمیت فراوانی دارد، جدی بگیرند و هرچه می‌توانند برای آن سرمایه‌گذاری کنند.

ایشان با اشاره به نقش برجسته معلم در ترویج اخلاق و خصلتهای خوب در دانش‌آموزان، خاطرنشان کردند: معلمِ منیع‌الطبع، صبور، متدین و متین این خصوصیات را با رفتار خود به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

امام خامنه‌ای استفاده سیاسی از معلمان را در تعارض با شأن معلم دانستند و گفتند: از سالهای دهه ۶۰ همواره به کسانی که قصد داشتند از معلمان مانند ابزار سیاسی استفاده کنند، اعتراض داشتم چرا که معلم، همچون الماسی قیمتی است که نباید آن را بازیچه قرار داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به قریب‌الوقوع بودن بازنشستگی جمع زیادی از معلمان، گفتند: برای جبران کمبود معلم باید ظرفیت دانشگاههای معلم‌پرور افزایش یابد و مراکز مسئول، ضوابطی برای جذب معلمان قرار دهند تا افراد بدون حساب وارد آموزش و پرورش نشوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و گفتند: اگر آموزش و پرورش براساس برنامه ها و سیاست های صحیح حرکت کند، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیر ساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن، غیرقابل محاسبه خواهد بود.

ولی امر مسلمین با تأکید بر اینکه وظیفه آموزش و پرورش تربیت یک نسل است، خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش باید تربیت نسلی باایمان، وفادار، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، باحیا، اهل فکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور را هدف اصلی خود قرار دهد.

ایشان افزودند: لازمه اینکه نسلی محکم، قوی، بااراده، مبتکر، پیشرو فعال تربیت شود، آن است که آموزش و پرورش زمینه مناسب را برای معلم، دانش آموز، اولیا، و طراحان و نویسندگان کتابهای درس فراهم آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با هشدار درخصوص جریانی که به دنبال از بین بردن جایگاه و ارزش آموزش و پرورش و سلب اعتماد از این دستگاه بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: این جریان از خارج کشور هدایت می شود و تنها راه مقابله با آن، برطرف کردن نقاط ضعف آموزش و پرورش و زمینه های نفوذ است.

امام خامنه ای یکی از اشکالات آموزش و پرورش را، بیماری «دانشگاه گرایی» خواندند و گفتند: دانشگاه گرایی یک تفکر غلط و خطایی است که متأسفانه سایه آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانش آموزان سنگینی می‌کند.

ایشان خاطرنشان کردند: در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سالها است که بر موضوع اهتمام به هنرستانها و مراکز فنی و حرفه ای و تقویت آنها، تأکید دارم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستانها و مراکز فنی و حرفه ای و فراگیری مهارتهای مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروتهای ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همه دانش آموزان، باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.

ولی امر مسلمین به موضوع سند تحول آموزش و پرورش نیز اشاره کردند و با انتقاد از اجرایی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام نامه های سند تحول بود؟

ایشان افزودند: من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و بدور از تغییرات ظاهری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.

امام خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند؟

ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با گلایه از شواریعالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.

ولی امر مسلمین تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را یک موضوع حیاتی و بسیار با ارزش دانستند و خاطرنشان کردند: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، برآمده از اسلام است و اینگونه نیست که «جمهوری» به «اسلام» الصاق شده باشد و اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند.

امام خامنه ای حضور عظیم مردم در عرصه های مختلف به ویژه انتخابات را مصونیت بخش کشور و حافظ منافع ملت و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان دانستند.

ایشان با یادآوری نمونه‌ای تاریخی از اقدام یکی از دولتهای اروپایی در متهم کردن رئیس جمهور ایران و احضار وی به دادگاه، در اوایل دهه 70 افزودند: با آنکه رئیس جمهور وقت روابط نزدیکی با آن دولت داشت اما همان دولت اروپایی او را متهم و احضار کرد و تنها عاملی که باعث عقب نشینی آن دولت اروپایی شد، تودهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظه لفاظی ها را هم نخواهد کرد، افزودند: تنها مانع در مقابل اظهار دشمنیِ دشمن، حضور مردم در صحنه است زیرا اُبّهت یک کشور ۸۰ میلیونی با نیروی انسانی قوی و باهوش و دارای میلیونها جوان، در دل دشمن ترس ایجاد می کند.

ولی امر مسلمین تأکید کردند: اگر می خواهیم اُبهت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی حفظ شود و مصونیت آن باقی بماند، باید همه در انتخابات شرکت کنند.

ایشان افزودند: اگر چنانچه در انتخابات کوتاهی شود و عواملی زمینه ساز یأس مردم شوند، قطعاً کشور لطمه خواهد خورد و هر فردی هم که در این لطمه سهیم باشد، در پیشگاه پروردگار مسئول خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سلایق و دیدگاههای مختلف سیاسی و گرایش های متفاوت در انتخاب کاندیداها، خاطرنشان کردند: در انتخابات هرکس به هر نامزدی که بپسندد رأی می دهد اما موضوع اصلی و مهم، حضور همه مردم در پای صندوق های رأی است تا نشان دهند که آماده دفاع از اسلام و نظام هستند و مصونیت کشور را حفظ خواهند کرد.

امام خامنه ای تأکید کردند: اگر به لطف خداوند، این همت و اراده در مردم، با همین شدت و ابهت ادامه پیدا کند، دشمن هرگز نخواهد توانست در مقابل ملت ایران، هیچ غلطی انجام دهد.

ولی امر مسلمین همچنین با اشاره به ماه شعبان و لزوم استفاده از فرصت نیمه شعبان برای مناجات و تقرب به خداوند، گفتند: ماه شعبان، ماه دعا و توسل و مقدمه ماه مبارک رمضان است و در ادعیه وارده آن، راههای سعادت و هدایت روشن شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: