به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سال 2011 بود که «تئودور گوتنبرگ»، وزیر دفاع وقت آلمان مجبور شد تا استعفای خود را نقدیم آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور بکند. دانشگاه بایروس چندی پیش از این استعفا اعلام کرده بود که رساله دکتری آقای گوتنبرگ ایرادات جدی دارد که شائبه تقلب علمی را تقویت و اثبات می‌کند
"خیبرآنلاین" - کیوان ابراهیمی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه «آیوا»ی آمریکا، در نشست بررسی گزارش ملی گروه حقیقت‌یاب دانشجویان داخل و خارج ایران به صورت ویدئوپرژکتور در مورد اینکه چرا در روزهای نزدیک به انتخابات مدرک دکترای روحانی بررسی شد؟ تصریح کرد: اصلا خوشحال نیستیم که سرقت علمی آقای روحانی اثبات شد، چون ایشان الان نماد کشور ایران در خارج از دید ملت‌ها و دولت‌ها هستند.

به گزارش 598، وی ادامه داد: دوست داشتیم با فعالیتی که انجام می‌دهیم شبهات مدرک دکترای آقای روحانی برطرف شود، اما چیزی که به آن رسیدیم، عکس آن بود. یکی از اعضای تیمی که تحقیقات را بر روی مدرک آقای رئیس‌جمهور انجام می‌داد، از سه سال پیش مکاتباتی با دانشگاه ایشان و خبرنگاران داشته است، اما این دانشگاه گلاسکو تنها چکیده این تز را ارائه داده و متن کامل رساله را هیچ کجا منتشر نکرده است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: در تز دکترای منتشرشده آقای روحانی تقریباً 13 مورد شبهه وجود دارد. تقریباً از یک ماه پیش ما توانستیم متن کامل تز ایشان را پیدا کنیم. وقتی ما به صورت رندوم بخش‌هایی از تز را دیدیم، مشاهده کردیم در برخی از پاراگراف‌ها سرقت علمی رخ داده، یعنی یک پاراگراف بزرگ 10 خطی را کلاً کپی، پیست کردند و تنها دو، سه کلمه تغییرات داده‌اند.

ابراهیمی ضمن تأکید بر اینکه در نگاه اول به تز دکترای آقای روحانی شک کرده بودیم، بیان داشت: ما همین‌جا اعلام‌آمادگی می‌کنیم، اگر شبهه‌ای به رساله دکتری یا پایان‌نامه ارشد هریک از کاندیداهای ریاست جمهوری وجود دارد، در همین مدت کم بررسی خواهیم کرد، اما به نظر می‌رسد شبهه‌ای که به تز دکترای آقای روحانی وجود دارد، جدی‌تر است.

وی ادامه داد: ابتدا این شبهه را چند پیج دانشگاهی در داخل و خارج کشور مطرح کردند و ما با پیگیری این موضوع همان‌گونه که در زمان آقای کردان مدرک ایشان باعث شد یکسری از مدارک دانشگاهی و دانشگاه‌ها از بین برود و مسئولان جرأت نکنند دنبال این‌گونه مدارک بروند، امیدوار هستیم این قضیه آقای روحانی که به مدرک تقلبی ایشان منجر شده است، سرآغازی باشد برای اینکه بساط پایان‌نامه‌نویسی پایان یابد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: مسئله دیگر این است که آقای روحانی با این کار خود دارد آبروی ایران را می‌برد. اگرهم ما اینکار را انجام نمی‌دادیم، دیر یا زود این مسئله نمایان می‌شد. حوزه تأثیری که این کار آقای روحانی دارد با کار یک استاد ساده دانشگاه فرق می‌کند. امانتی که از ملت دست رئیس‌جمهور است بسیار مهم است.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه برای ما مهم نیست رئیس‌جمهور ما اصولگرا یا اصلاح‌طلب یا اعتدالی است، بیان داشت:‌ فارغ از هر جناح‌بندی سیاسی، اخلاق علمی و انسانی حکم می‌کند که با قضیه منکر علمی برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: بدتر از بی‌اخلاقی عملی اتفاق‌افتاده این است که ایشان در لباس اجتهاد این کار را انجام داده است. بسیاری بحث سرقت علمی را حرام می‌دانند که ایشان مرتکب این عمل شده است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه بخشی از تز دکتری آقای روحانی از روی کتاب «حکم ثانوی در تشریح اسلامی»ی آقای آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری که خود نیز عضو مجلس خبرگان رهبری هستند، انجام شده است، گفت: به ما خبر رسید که تز آقای روحانی در مؤسسه «ایران داک» در ایران موجود است، اما وقتی به آن مراجعه کردیم دیدیم به جای فایل تز ایشان،‌ فایل دیگری قرار گرفته است.

وی بیان داشت: متن تز دکترای آقای روحانی را با مشقت پیدا کردیم و امروز توانستیم به نتیجه قطعی برسیم که سرقت علمی در تز ایشان اتفاق افتاده است. ما حتماً می‌خواستیم این بحث سرقت علمی را قبل از انتخابات عنوان کنیم، چون اگر این احتمال مطرح می‌شد که آقای روحانی یک دوره دیگر ریاست جمهوری‌اش تمدید می‌شد و مدرک دکترایشان پس گرفته می‌شد و همان اتفاقی که برای آقای کردان افتاد برای ایشان هم می‌افتاد، انتخاب، ما را بر آن داشت که قبل از انتخابات این مسائل را مطرح کنیم.

ابراهیمی تأکید کرد: خیلی بهتر است که مملکت 4 سال رئیس‌ جمهوری را داشته باشد که سرقت علمی کرده تا اینکه 8 سال یک فردی با این شرایط رئیس‌جمهور باشد.

این فعال دانشجویی ضمن اشاره به اینکه با وجود نرم‌افزارهای نظارتی تقریباً سرقت‌های علمی در مدارک دانشگاهی در خارج از ایران بسیار غیرممکن است، اما در مورد اینکه چرا مدرک آقای روحانی تابه‌امروز اثباتی بر وجود سرقت علمی در آن نبوده است، بیان داشت:‌ با توجه به اینکه زمانی که آقای روحانی مدرک دکترای خود را از دانشگاه انگلیس گرفته‌اند، این نرم‌افزارها نبوده است.

وی ادامه داد: رساله آقای روحانی در سال 1998 میلادی تدوین شده، بسیاری از منابع مورد استفاده در آن قدیمی بوده و در دیتابیس مورد استفاده نرم‌افزار موجود نبوده و ممکن است تیم بررسی نیز نتوانسته باشد در بررسی غیرماشینی برخی از آنها را پیدا کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در صفحه 32 رسالت آقای روحانی اصل سند سرقتی علمی موجود است. همچنین فصل 4 پایان‌نامه آقای روحانی را پاراگراف به پاراگراف بررسی کردیم. من با خود آقای کلانتری صحبت کردم، بخشی از کتاب ایشان در رساله آقای روحانی یافت می‌شود. آقای کلانتری نیز این سرقت علمی را تأیید می‌کند و از این قضیه ناراحت است و قرار است اقدامات قانونی را نیز انجام دهد.

این فعال دانشجویی گفت: خیلی دوست دارم زودتر نهادهای ذیربط حکم این قضیه را اعلام کنند. در ترجمه انگلیسی از کتاب آیت‌الله کلانتری، پای افراد دیگری به جز آقای روحانی درمیان است و حتی ترجمه این کتاب نیز توسط آقای روحانی انجام نشده است. در نتیجه‌گیری این رسالت که در اصل باید نوشته خود آن فرد باشد، یک پاراگراف بلند از این نتیجه‌گیری از کتاب «احکام ثانویه» شهید مطهری است. همین اصل را آقای کلانتری در کتاب خود ثبت کرده و رفرنس داده‌اند، اما آقای روحانی این پاراگراف را به نام خودشان آورده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه روحانی حتی از کتاب شهید مطهری نیز سرقت علمی کرده است، اظهار داشت: ما در بررسی خود تنها تا فصل 4 رساله ایشان اکتفا کردیم، چون مسئله سرقت علمی برای ما محرز شده است. بیش از 70 درصد ترجمه تز دکترای آقای روحانی توسط یک فرد پاکستانی‌الاصل و ساکن نیویورک به نام شیخ محمد سرور که ترجمه قرآن انجام می‌دهد، ترجمه شده است.

ابراهیمی ادامه داد: من شخصاً با این فرد پاکستانی صحبت کردم. این فرد اصلاً نمی‌دانسته متنی که ترجمه کرده، برای آقای کلانتری بوده است.

این فعال دانشجویی گفت: ما این کار را با همکاری تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی  دانشگاه تهران و با حمایت NGOی دیده‌بان شفافیت و عدالت انجام داده‌ایم. ما به هیچ گروه و فردی وابسته نیستیم و حتی مدرک دکترای آقای احمد توکلی که این NGO را حمایت می‌کنند، بدون اینکه به ایشان بگوییم بررسی کردیم و موردی از سرقت علمی پیدا نکردیم. این پروژه کاملاً دانشجویی بوده است و نه سفارشی از جایی گرفتیم.

 در همین راستا، بد نیست به تجربه سیاستمداران جهان از این مساله و نحوه برخورد دستگاه‌‎ قضایی کشورهای اروپایی و غربی با سرقت علمی از سوی مسئولان ارشد کشور بپردازیم.

 وزیر آموزش آلمان
 
پس از آنکه برخی اسناد درباره کپی بودن بخشی از رساله دکتری وزیر آموزش دولت آنگلا مرکل در سال 2013 منتشر شد، دانشگاه دوسلدورف ضمن پس گرفتن مدرک دکترای او، خواستار استعفا و برکناری «آنت شاوان» شد. نهایتا خانم شاوان مجبور به کناره‌گیری از کابینه دولت شد.

 رئیس‌جمهور مجارستان
 
کپی کردن چند عبارت در متن رساله دکتری «پال اشمیت» که توسط رسانه‌ها گزارش شد، نهایتا منجر به پس گرفتن این مدرک از سوی دانشگاه بوداپست و استعفای آقای رئیس‌جمهور شد.
 
 وزیر دفاع آلمان
 
سال 2011 بود که «تئودور گوتنبرگ»، وزیر دفاع وقت آلمان مجبور شد تا استعفای خود را نقدیم آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور بکند. دانشگاه بایروس چندی پیش از این استعفا اعلام کرده بود که رساله دکتری آقای گوتنبرگ ایرادات جدی دارد که شائبه تقلب علمی را تقویت و اثبات می‌کند.
 
 رئیس‌جمهور زیمباوه
 
دانشگاه ادینبورگ هم چند سال پیش اعلام کرد که مدرک دکترای «رابرت موگابه»، رئیس‌جمهور فعلی زیمباوه که در سال 1984 اخذ شده، دچار شبهات جدی و یک تقلب علمی واضح است. به دنبال این رسوایی، مدکر دکترای آقای موگابه در سال 2007 پس گرفته شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: