به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۴
«رادیو زمانه» در تحلیلی مضحک به انتقاد از نماد پرچم جمهوری‌اسلامی پرداخت!
"خیبرآنلاین" - «آرم جمهوری اسلامی و هویت ملی ما» تیتر فکاهی‌نامه ای است که در رادیو زمانه، از رسانه های متصل به آبشخور پارلمان هلند، منتشر شده است. این گزارش با نگرشی خصمانه و رویکردی ملی گرایانه، از موضع ناسیونالیستی افراطی به نقش متبرک پرچم جمهوری اسلامی نگریسته و آن را مورد نقد غیرمنصفانه قرار می دهد!



به گزارش "دیدبان "خیبر"، در بخشی از این نوشتار آکنده از حقد و حسد چنین می خوانیم:«با یک نگاه گذرا می‌توان گفت که آرم جمهوری اسلامی در مجموع در هیچ‌کدام از مقولات جای نمی‌گیرد. در این آرم سعی شده یک نشانه نمادین از نوع نوشتاری (کلمه الله) به صورت نشانه‌ای نموداری (مجموعه‌ای از نقش دو هلال و یک عمود در وسط) درآید که ما نمی‌توانیم به آسانی مدلولی روشن برای آن پیدا کنیم. این ویژگی مارا به یاد ماهیت تعریف ناپذیر و ناهمگون خود جمهوری اسلامی می‌اندازد.»

نگارنده اما در ادامه پا را فراتر از گلیم خود گذارده و به تمجید از آرم منحوس رژیم سلطنتی پهلوی (نشان شیر و خورشید) می پردازد و معتقد است:«مقایسه ی این آرم با نشان شیر و خورشید ما را بیشتر به یافتن پاسخی برای پرسش اصلی نزدیک می‌کند. چنانکه می‌دانیم شیر و خورشید بنیاد تاریخی کهن و محکمی داشت.»!

خنده آور آنکه نویسنده این تحلیل بر آن است که نشان شیر و خورشید را منتسب به صفویان و نمادی از تشیع معرفی کند و در همین راستا اینگونه می نویسد:«در مقایسه با آرم جمهوری اسلامی از اتفاق بیشتر هویت ملی/شیعی ایرانی را تعریف می‌کرد اگر بیادآوریم که این نشان را نخستین بار صفویان همچون نشان رسمی کشور ایران به کاربردند. همان سلسله‌ای که موجودیت ایران را به عنوان کشوری با مذهب شیعه در برابر امپراطوری سنی مذهب عثمانی به ثبت رساند و در واقع "بیرق” اسلام شیعی را با همین نشان شیرو خورشید در منطقه برافراشت.»!

این درحالی است که طی همین مقاله، از سویی نقش کلمه جلاله «الله» بر روی پرچم جمهوری اسلامی مورد نقد قرار می گیرد و از نبود طرح های ایران باستان در طرح پرچم ایران گلایه می شود و از طرف دیگر نماد شیر و خورشید نمادی مذهبی و مخصوصاً شیعی عنوان می گردد که این تناقضات خود گویای مهمل نویسی ها و یاوه بافی های نگارنده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: