به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
باید از شکایت در چارچوب سازوکارهای قانونی استقبال کرد؛ چرا که نمایش قانونمداری از سوی یکی از نامزدهای کسب بالاترین مقام اجرایی کشور می باشد و بدون شک تاثیرات شگرفی بر جامعه در راستای احترام به قواعد و مقررات خواهد داشت
"خیبرآنلاین" - روز 30 اردیبهشت یعنی یک روز بعد از برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جمهور دولت دوازدهم، تمامی رقبای روحانی به عنوان پیروز انتخابات به وی تبریک گفتند و برایش آرزوی موفقیت کردند.

به گزارش الف، در این بین سید ابراهیم رئیسی به عنوان فرد دوم و با داشتن رای 16 میلیونی چند ساعت پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات و پیروزی رقیب بیانیه ای منتشر و «برای تمام دولتمردان و رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت» کرد. او در فرازی از بیانیه خود عنوان می کند که «برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون  پیگیری خواهم نمود».

پیرو این بیانیه، رئیسی دیروز در نامه ای به آیت الله جنتی،  ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان‌، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه شد. گفته می شود وی به همراه این نامه، صدها صفحه مستند را در چندین مجلد برای شورای نگهبان ارسال کرده است.

در این نامه حجت الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر حق الناس بودن آرای مردم، خواستار رسیدگی دقیق هیات نظارت بر انتخابات به این تخلفات ، تا حصول نتیجه قطعی شده است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا اعتراض به نتایج و عنوان اینکه در انتخابات تخلف شده امری صحیح است و آیا این کار قضایای سال 88 را به ذهن متبادر نمی کند.؟

بدون شک در روزهای پیش رو عده ای از جناح مخالف تلاش خواهند کرد تا با شبیه سازی این کار، اقدام نامزد دوم رقابت های انتخاباتی را نقد و احتمالا نفی نمایند.

این در حالی است که اعتراض به نتایج برای هر نامزدی که در انتخابات شرکت کرده حقی طبیعی می باشد. به همین دلیل درفصل هفتم قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیش بینی نحوه شکایات و نحوه رسیدگی و در فصل هشتم مجازات تخلفات پیش بینی شده است.

اما نکته مهم این است هر نامزدی که وارد رقابت های انتخاباتی می شود و بالقوه به عنوان رئیس جمهور مطرح می باشد به سازو کار انتخابات پایبند باشد. تفاوت کار حجت الاسلام رئیسی با معترضان به انتخابات در سال 88 نیز دقیقاً در همین جا می باشد. ایشان روز بعد از انتخابات بیانیه ای صادر می کند و این حماسه باشکوه را به مردم و رهبری تبریک می گوید، برای فرد پیروز آرزوی موفقیت می کند و در عین حال بر حق خود برای پیگیری تخلفات صورت گرفته آنهم از مسیرهای پیش بینی شده در قانون  تاکید می کند.  در این راستا روز بعد نیز به داور  و ناظر رقابت های انتخاباتی یعنی شورای نگهبان نامه می نویسد و خواستار بررسی مستندات ارسالی می شود.
اما در سال 88 نامزد بازنده علاوه بر این که منتظر اعلام نتایج رسمی نشد و شخصاً قبل از پایان شمارش آرا اعلان پیروزی نمود بعدها نیز پیشنهادات مختلف برای بازشماری آرا و حل و فصل اختلافات را قبول نکرد و صرفاً با لشکر کشی خیابانی و اعمال فشار بدنبال عقب نشینی سیستم و ابطال انتخابات بود. امری که بدون شک با هیچ قاعده مدنی و دموکراتیکی سازگار نبود.

فراتر از این موضوع، حتی باید از شکایت در چارچوب سازوکارهای قانونی استقبال کرد؛ چرا که نمایش قانونمداری از سوی یکی از نامزدهای کسب بالاترین مقام اجرایی کشور می باشد و بدون شک تاثیرات شگرفی بر جامعه در راستای احترام به قواعد و مقررات خواهد داشت.

البته مشخص است که همیشه نیز نباید انتظار داشت نتیجه بررسی تخلفات منجر به ابطال کل انتخابات شود اما بدون شک اگر افراد یا مقاماتی کار غیرقانونی انجام داده باشند، برخورد با آنها حائز اهمیت می باشد و همچنین می تواند موجب اصلاح فرایندها و رویه های اشتباه شود تا در انتخابات بعدی کمترین ایرادات و تخلفات بروز و ظهور داشته باشد. به همین دلیل اگر از این زاویه به شکایت حجت الاسلام رئیسی به شورای نگهبان نگاه کنیم نه تنها نباید از او ایراد گرفت بلکه می بایست از آن نیز استقبال کرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
در زاهدا ن مدرسه مدنی خیابان سلمان فارسی برگه های رای که داخل صندوق می دانداختیم مهر نظارت نداشت لعنت خدا بر (...) خوارج
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: