به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
محمد برم مشکینی
"خیبرآنلاین" - جمهوری اسلامی مقید به مردمسالاری دینی است؛ یعنی حکومتی بر مبنای مردمسالاری و دین مداری. هرگاه یکی از این 2 مولفه رو به سستی گرایید، باید تقویتش کرد.

"یعروف اشیاء به اضدادها" یعنی بدیهی ترین و در عین حال قدیمی ترین شیوه برای شناخت هر پدیده یا مفهومی، مقایسه نمودن آن با ضدخود است. نحوه کسب و کار آموخته می شود تا بیکاری رفع شود، نحوه تعامل آموخته می شود تا کنج نشینی رفع شود، نحوه وعده دادن آموخته می شود تا عدم محبوبیت رفع شود و در نهایت نحوه مدیریت آموخته می شود تا بی برنامگی رفع شود. بنابراین از دولتی که در جمهوری اسلامی روی کار می آید، انتظار می رود علاوه بر بخش خاصی از سیاست های سلیقه ای مدنظر خود، فکری برای معیشت مردم نیز بکند.

روش رایج برای رسیدگی به قشر مستضعف جامعه، ایجاد یک رابطه اولویت دار فهیمانه بین توسعه و عدالت است به نحوی که اولویت مزبور آسیب سنجی شده و قابل اجرا باشد. این یک حقیقت است که باید میان توسعه و عدالت، یکی را به عنوان اولویت اصلی درنظر گرفت.

اگر توسعه مبنای اصلی برنامه ی دولت در نظر گرفته شود، باید دولت متمولی داشت که با توجه به اوضاع کنونی کشور از کسری بودجه گرفته تا تعطیلی بنگاه های اقتصادی عملا غیرممکن است. حتی اگر این موانع رفع شوند در طولانی مدت سبب اختلاف طبقاتی خواهد شد؛ چرا که در پرداخت بودجه به شاخص های کارایی هر منطقه توجه می شود فلذا کلانشهری مثل تهران روز به روز توسعه خواهد یافت و روستاها و شهرهای کوچک و کم جمعیت کشور زیر چرخ این توسعه له خواهند شد.

اما اگر عدالت مبنای اصلی برنامه ی دولت قرار داده شود علاوه بر شاخص های کارایی باید به برابری توزیع نسبت به اهداف ضروری ملی از سیاست های فرهنگی گرفته تا سیاست های عمرانی توجه ویژه ای شود. راه آهن اردبیل مثال خوبی برای این مورد است. تبریز، یکی از همسایگان اردبیل در سال 2018 به عنوان شهر نمونه گردشگری در جهان انتخاب شده و هنوز که هنوز است اردبیل در کف خواسته های خود یعنی راه آهن مانده است یا در مثالی دیگر، اگر عدالت اجتماعی برقرار شده و حقوق شهروندی اجرا شود نباید قشلاق های روستای کنچوبه مشگین شهر که بالغ بر 70 خانوار دارد، پس از 39 سال از انقلاب اسلامی هنوز از نعمت برق محروم باشند در مقابل در کلانشهری مثل تهران 300 کیلومتر مترو احداث شده باشد.

انقلاب ما مدیون این ملت است و مسئولین باید به فکر آنها باشند. گاهی سقف خواسته های این روستاییان، کف خواسته های برخی از مسئولین ماست. اینگونه است که با برقراری عدالت و اولویت بخشی به آن، توسعه متوازن نیز بر کشور سایه می اندازد و تبعیض کمرنگ تر می شود.

در همین راستا حضرت امام علی(ع) می فرمایند کاری نباید که مردم هم از فقر بسوزند و هم از تبعیض.



* محمد برم مشکینی
دانشجوی علوم سیاسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: