به‌روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - آقای حسن روحانی به تازگی و برای چندمین بار، بیانی تحریف‌آمیز از تاریخ اسلام ابراز داشته که موجب بروز شبهاتی شده است. او در دیدار با تعدادی از اساتید و پزشکان(!) مدعی شده: "حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود. مبنای ولایت(!) و حکومت(!) از دیدگاه علی(ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود"!

ظاهرا منظور گوینده به خطبه 92 نهج البلاغه مربوط می‌شود که مردم، پس از قتل عثمان، به سمت مولا هجوم آوردند تا حضرتش را به عنوان خلیفه(!) برگزینند. امیرالمومنین که از رفتار مردم طی 25 سال قبل از آن به شدت گلایه‌مند بود، با سردی و با ادبیاتی پرکنایه و با ابراز برائت از بدعت‌ها و عهدشکنی‌ها، فرمود: "مرا واگذاريد و ديگرى را به دست آريد،  زيرا ما به استقبال حوادث و امورى مى‌رويم كه رنگارنگ و فتنه‌آميز است و چهره‌هاى گوناگون دارد و دل‌ها بر اين بيعت ثابت و عقل‌ها بر اين پيمان استوار نمى‌ماند، چهره افق حقيقت را (در دوران خلافت 3 خليفه) ابرهاى تيره فساد گرفته و راه مستقيم حق ناشناخته ماند. آگاه باشيد اگر دعوت شما را بپذيرم، براساس آنچه كه مى‌دانم با شما رفتار مى‌كنم و به گفتار اين و آن و سرزنش سرزنش‌كنندگان گوش فرانمى‌دهم. اگر مرا رها كنيد، چون يكى از شما هستم كه شايد شنواتر و مطيع‌تر از شما نسبت به رييس حكومت باشم، در حالى كه من وزير و مشاورتان باشم، بهتر است كه امير و رهبر شما گردم."

تقریبا هر انسان دارای فهم و شعور اولیه، با خواندن متن دقیق خطبه امیرالمومنین، متوجه منظور حضرتش از چرایی خودداری نسبت به دعوت مردم عهدشکن می‌شود و فقط افراد فاقد درک و نیز، آنان که در دلشان بیماری دارند، خود را به کج فهمی در این باره خواهند زد.

اما تاسف‌برانگیز آن است که فردی در کسوت روحانیت، تحریف خود از فرمایش مولا را اینگونه بیان نماید که: "مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی(ع) انتخاب و نظر مردم بود"!

اگر اینگونه است، پس تکلیف ما با مقاومت و در نهایت شهادت حضرت فاطمه(س) در جریان عدم پذیرش فتنه‌ی سقیفه چیست؟ امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) پس از توطئه‌ی خواص در سقیفه، به جای پذیرش نظر مردم، حداقل 4 بار به در خانه‌ی تک تک مهاجرین و انصار مدینه رفتند و تا جایی که امکانش بود، ضمن ایستادگی در برابر توطئه‌ی خواص، به روشنگری در جامعه همت گماردند.

کار به آنجا کشید که یکی از اهالی سقیفه، پشت در بیت امیرالمومنین(ع) فریاد زد: "به خدا قسم ای علی! باید خارج شوی و با خلیفه‌ی پیامبر(!) بیعت کنی وگرنه خانه را با خودتان به آتش می‌کشم"!

خانه را آتش زدند، تا جایی که پس از حوادث خانه و کوچه و با سوءاستفاده از ماموریت صبر، حضرت را با طنابی بر گردن و کشان کشان به مسجد آوردند. اینجا، مولا فرمود: "به خدا قسم خود را در جهاد با شما سرزنش نمی‌کنم و اگر 40 نفر برایم ممکن می‌شد، جمعیت شما را متفرق می‌ساختم." در نهایت، بیعتی اجباری، غیرمرسوم و زیر تهدید شمشیر ستاندند.
آیا باز هم معتقدید "مبنای ولایت و حکومت" از دیدگاه امیرالمومنین، انتخاب و نظر مردم بود؟ آیا تاریخ را اینگونه می‌فهمید!

قطعا برای ایجاد حکومت، باید نظر و رای مردم جلب شود و اصولا بدون آن، حکومت ممکن نیست؛ اما آیا "مبنای ولایت" هم اینگونه است؟ پس امام حسین(ع) که تنها با 72 رزمنده در مصاف با هزاران عهدشکن رفت، آیا از لحاظ مبنایی بر مردم ولایت نداشت؟

علاوه بر این، تکلیف ما با آیه 59 سوره نساء چه خواهد بود و طبق این آیه، "مبنای ولایت" و "اطاعت" دقیقا چیست؟

پیشنهاد مشخص اینکه، آقای روحانی ابتدا از کسوت روحانیت خارج شود، سپس هرگونه که دلش خواست، تاریخ اسلام را تحریف کند. اینگونه، هم به جامعه اسلامی و هم به دنیا و آخرت او، ضرر کمتری وارد خواهد شد.

کلام آخر، عبارتی مبنایی است از امیر بیان که فرمود: "به خدا قسم اجتماع، همراهی با اهل حق است اگرچه کم باشند، و تفرقه، اجتماع با اهل باطل است اگرچه بسیار باشند."

* میثم نادی
مداح اهل بیت(ع)

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: