به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
آنچه طی 2 سال گذشته از رفتار مقابل در نقض پیاپی و آشکار خسارت محض برجام و از انفعال شورای نظارت بر اجرای برجام تجربه شده، بیانگر این واقعیت است که درباره نحوه ی نظارت بر برجام و این ترکیب 9 نفره‌ی منفعل، نیاز به اقدام "آتش به اختیار" است
"خیبرآنلاین" - توافقنامه برجام معروف به خسارت محض در روز 23 تیرماه 1394 به امضای دولت روحانی و 6 کشور چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان رسید و طی آن، صنعت هسته ای و بومی کشورمان در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته و دستاورد دانشمندان ایرانی بتن ریزی شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، در این توافق 109 صفحه ای که 5 ضمیمه اضافه بر آن دارد، در قبال عقب نشینی کامل علمی - صنعتی از صنعت هسته ای، تعدادی وعده نسیه داده شده که حالا، با گذشت 2 سال از آن، سراب بودن آن وعده ها بیش از قبل آشکار شده است.

بلافاصله پس از امضای برجام، حسن روحانی با ذوق زدگی خاصی، نامه ای خطاب به امام خامنه ای نوشت و درصدد جلب نظر مثبت ایشان برآمد اما ذکاوت و تیزهوشی خاص معظم له منجر به گردش کار طبق روال قانونی در مجلس و شورایعالی امنیت ملی شد که در نهایت، با صدور مکتوب و آشکار شرایط 9 گانه، برجام به صورت مشروط پذیرفته شد.

در شرط نهم این فرمان آمده است: "وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می کند که یک هیات قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیات باید در شورایعالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود."

پس از آن، یک هیات 9 نفره تحت عنوان "شورای نظارت بر اجرای برجام" با ترکیب زیر تشکیل و آغاز به کار کرد:
1. حسن روحانی رییس جمهور (رییس اصلی تیم مذاکره کننده)
2. محمدجواد ظریف وزریر امور خارجه (عضو ارشد تیم مذاکره کننده)
3. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه (عضو تیم مذاکره کننده)
4. علی لاریجانی رییس مجلس (حامی برجام و بانی تصویب 20 دقیقه‌ای آن در مجلس)
5. علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور (عضو تیم مذاکره کننده)
6. علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (حامی برجام)
7. حسین دهقان وزیر دفاع
8. علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی
9. سعید جلیلی (منتقد برجام)

لزوم

در همان نگاه نخست به ترکیب شکل گرفته در این شورا می توان به خروجی آن پی برد. شورایی که قرار است بر موضوع مهم برجام نظارت کند اما اکثریت مطلق اعضای تشکیل دهنده ی آن دولتی یا حامی و بانی برجام بوده اند و فقط یک منتقد در آن حضور دارد!

پرواضح است که از چنین ترکیبی انتظار بررسی دقیق نقض های متعدد و پرشمار برجام توسط طرف مقابل و ایجاد الزام برای دولت جهت انجام اقدام متقابل، اشتباهی بزرگ است.

شاید همین انفعال در شورای نظارت بر برجام بود که در دیدار ماه رمضانی مسئولان نظام با امام خامنه ای، انتقاد صریح ایشان نسبت به عملکرد آنها را به همراه داشت: "آن جمعی که معیّن شده‌اند برای نظارت بر برجام -که رئیس محترم جمهور است، رئیس محترم مجلس است، وزیر محترم خارجه است و چند نفر دیگر هستند- واقعاً در این مسئله دقّت کنند؛ یعنی باید دقّت کنند، باید مراقبت بکنند ببینند چه اتّفاقی دارد می‌افتد. بالاخره ما یک مواردی را ذکر کردیم؛ بنده در قبول برجام یک شرایطی را به‌طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم - زبانی نبود؛ مکتوب فرستادم - اینها باید رعایت بشود؛ به‌طور دقیق باید اینها رعایت بشود. وقتی طرف مقابل با وقاحت می‌آید می‌ایستد و یک چیزی را می گوید، ما هرچه در این زمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد؛ حمل بر این خواهد شد که ما ناچاریم، ناگزیریم؛ احساس ناچاری در ما، دشمن را تشجیع می کند به اینکه بر فشارهای ناحقّ خودش بیفزاید."

آنچه طی 2 سال گذشته از رفتار طرف مقابل در نقض پیاپی و آشکار خسارت محض برجام مشاهده شده، و آنچه که طی همین مدت از انفعال شورای نظارت بر اجرای برجام تجربه شده، بیانگر این واقعیت است که درباره نحوه ی نظارت بر برجام و این ترکیب 9 نفره ی منفعل، نیاز به اقدام "آتش به اختیار" است.

پیشنهاد مشخص این است که جمعی از دلسوزان متخصص، آگاه، قابل اعتماد و مجرب، با توجه به تخصص های لازم در زمینه های هسته ای، حقوقی، مسایل دیپلماتیک، سیاسی، امنیتی و اقتصادی به صورت غیردولتی تشکیل شده و ضمن رصد دقیق مفاد ضعیف متن برجام، عملکرد طرفین آن را مورد واکاوی قرار داده و اسناد نقض آن را به صورت دقیق به اطلاع مسئولان نظام و نیز، افکار عمومی ملت ایران برسانند و نسبت به اخذ واکنش از سوی مقامات ذیربط در برجام، پیگیری مصرانه داشته باشند.

به نظر می رسد اگر در ترکیب شورای منفعل نظارت بر اجرای برجام و تشکیل شورای غیردولتی منطبق بر شرایط 9 گانه اعلام شده توسط امام خامنه ای "آتش به اختیار" عمل نشود، آثار خسارت بار برجام بیش از گذشته بر مردم و کشور تحمیل خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: