به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پس از امضای توافقنامه‌ای بین آمریکا و استونی در سال 2008 و در زمان نخست وزیری آنسیپ، شهروندان استونیایی می توانند بدون روادید به آمریکا سفر نمایند. با امضای پیمان لغو روادید بین 2 کشور، حضور شرکتهای بزرگ و کوچک آمریکایی به شکلی فزاینده در استونی شدت یافت. فعالیت های مربوط به شبکه اینترنت یکی از بخشهای مورد توجه شرکتهای آمریکایی برای سرمایه گذاری در استونی بوده است
"خیبرآنلاین" - آندراس آنسیپ، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه 5 مردادماه به شکلی کاملا پنهان از چشم رسانه ها و افکار عمومی و برخلاف پروتکل های مرسوم مربوط به تشریفات سفر و استقبال از مقامات عالیرتبه خارجی وارد تهران شده و سوالات بسیاری را درخصوص انگیزه و اهداف سفر طولانی خود در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران برانگیخته است.

به گزارش فارس، آنسیپ بامداد روز پنجشنبه 5 مرداد 96 بدون گذاراندن تشریفات معمول دیپلماتیک و به صورت غیرمنتظره وارد کشور شده است. سفر آنسیپ آنچنان غیرمترقبه بوده که در هنگام ورود به خاک ایران از طریق فرودگاه امام(ره) وی دچار مشکل شده و ساعت ها از ورود او به کشور جلوگیری شده است.

این گزارش می افزاید که عدم انجام هماهنگی های پیشین برای اجرای پروتکل های تشریفات مرسوم، مسئولان وزارت خارجه را به شدت از سفر این مقام بلندپایه به ایران غافلگیر کرده و این امر باعث گردیده تا به دلیل مشکلات مربوط به گذرنامه برای چند ساعت در بامداد پنجشنبه از ورود وی به خاک ایران جلوگیری شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا (European Commission) نقش قوه مجریه اتحادیه اروپا را ایفا می کند و همانطور که موگرینی در مقام مسول سیاست خارجی در جایگاه تصمیم گیری و اجرای دیپلماسی خارجی این اتحادیه است، آندراس آنسیپ نیز در مقام معاون در امور بازار جهانی دیجیتال، نقش معاون اجرایی این اتحادیه را ایفا می نماید. وی در سال 2017 مامور عالی رتبه اتحادیه اروپا در زمینه "جامعه و اقتصاد دیجیتال" بوده است.

سفر آنسیپ که برخلاف تشریفات مرسوم و متداول مربوط به اطلاع رسانی و استقبال از مقامات عالیرتبه کشورهای خارجی صورت پذیرفته و با پنهان نگاه داشتن این دیدار از رسانه‌ها همچنان در حال انجام است سوالات بسیاری را درخصوص انگیزه و اهداف اصلی این سفر برانگیخته است.

همچنین طولانی بودن مدت این سفر تقریبا یک هفته ای که در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران صورت می پذیرد، سوالات بیشتری را در زمینه انگیزه، اهداف و میزبانان این سفر برای کارشناسان مطرح ساخته است.

حضور یک مقام عالیرتبه کمیسیون اروپایی در تهران که به شکل تعجب برانگیزی در سکوت کامل خبری در حال انجام است، این سوال را مطرح می کند که آیا دیدارهای مشابه دیگری نیز توسط دیگر افراد دارای نفوذ انجام گردیده و یا خواهد گردید و اصولا اهداف نامشخص اما حیاتی اینگونه سفرها چه می تواند باشد؟

در حالیکه برخی کارشناسان با توجه به پست حساس آنسیپ در اتحادیه اروپا احتمال می دهند که این سفر در راستای اهداف اقتصادی در حال انجام است، سوال اصلی این است که چه الزامی باعث پنهان نگاه داشتن این سفر چندین روزه از دید افکار عمومی شده است.

آنسیپ به عنوان لیدر جریان اصلاح طلب در استونی، عامل اصلی نفوذ عمیق اقتصادی غرب، به ویژه آمریکا، در کشور خود بوده و مدارج اصلی ترقی را از زمانی طی کرد که استحاله اقتصادی استونی قابل رؤیت گردید. بسیاری از کارشناسان اروپای شرقی معتقدند که نگهبان جریان استحاله اقتصادی از طریق نفوذ شرکتهای آمریکایی در استونی بوده و تا تمام شدن پروژه استحاله در سمت نخست وزیری حضور داشت.

آندروس آنسیپ (Andrus Ansip) متولد اول اکتبر 1956 در شهر تارتو و سیاستمدار اهل کشور استونی است. وی دانش‌آموخته رشته شیمی در دانشگاه تارتو است و در سال‌های 1998 تا 2004 به عنوان شهردار تارتو و همچنین از سال 2004 تا 2005 به عنوان وزیر اقتصاد استونی مشغول به کار بوده است. استونی از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است.

پس از تکمیل پروسه عضویت استونی در اتحادیه اروپا در دوره تصدی او در وزارت اقتصاد در سال 2004، آنسیپ که رئیس گروه اصلاحات استونی لیبرال نیز بود، بلافاصله از سال 2005 سکان نخست وزیر استونی را بدست گرفت و تا سال 2014 در این پست قرار داشت.

کشور استونی در حال حاضر رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بوده و از زمان استقلال پس از فروپاشی شوروی بشکلی روزافزون ارتباطات خود با آمریکا را هرچه عمیقتر و نزدیکتر کرده است، بشکلی که در دیدار آنسیپ با دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در سال 2007 از پشتیبانی منحصر بفرد آمریکا در استقلال کشورش قدردانی نمود. در حال حاضر استونی دارای تقابل شدید با روسیه بوده و از حمایت‌های همه جانبه آمریکا در مقابله با روسیه برخوردار است.

پس از امضای توافقنامه‌ای بین آمریکا و استونی در سال 2008 و در زمان نخست وزیری آنسیپ، شهروندان استونیایی می توانند بدون روادید به آمریکا سفر نمایند. با امضای پیمان لغو روادید بین 2 کشور، حضور شرکتهای بزرگ و کوچک آمریکایی به شکلی فزاینده در استونی شدت یافت. فعالیت های مربوط به شبکه اینترنت یکی از بخشهای مورد توجه شرکتهای آمریکایی برای سرمایه گذاری در استونی بوده است.

فعالیت های مرتبط با فضای مجازی بیشترین میزان آزادی عمل را در استونی دارا هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: