به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
"خیبرآنلاین" - مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفا محل عبادت، که محل فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می آمد. برای احیای هر چه بیشتر مساجد باید کوشید آنها هر چه بیشتر به مساجد صدر اسلام نزدیک شوند و توانایی های فراوان خود را به فعلیت برسانند.

مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی‌گاه پرشکوه انسجام و یکپارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می سازد. در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می کرد. مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است و اگر مسجدی چنین نقشی نداشت، مورد سرزنش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار می گرفت. مسجد ضرار، نمونه ای از این مسجد است که منافقان با هدف تفرقه انداختن میان مسلمانان ساختند و پیامبر به فرمان خداوند، مؤمنان را از حضور در این مسجد نهی فرمود. ٢١ آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد و متعاقب آن در سال، یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در‌می‌آید. ٢١ آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها. هفته تکریم و تجلیل مساجد از 30 مرداد ماه تا 5 شهریورماه در ایران به طور گسترده برگزار می‌شود.

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد. در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند. همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‌کنند و لب به حمد و ثنای آن یگانه نازنین می‌گشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه می‌کنند.

امروزه توجه جدی به امر مسجد در میان جوامع اسلامی و نیز تحولات و حرکت هایی که در سرزمین های اسلامی در حال شکل گیری بوده و خاستگاه این تحولات از مساجد است، همین امر نشان از اهمیت و توجه جدی تر به مقوله مسجد با نگاه فراکشوری و جهان اسلامی را می طلبد. امروز دشمن به جایگاه و نقش محوری مساجد در ایجاد وحدت، تحرک و پویایی بخشی به جوامع اسلامی به خوبی واقف شده و به این امر بسیار اثرگذار و مهم پی برده است، به همین خاطر تمام سعی و تلاش خویش را به کار بسته تا به تخریب این نقش و کارکرد و تنزل جایگاه آن بپردازد و در این راه علاوه بر حرکت فرهنگی نرم در و تهاجم از حرکت سخت نیز غافل نشده است. نمونه بارز آن را در جریان حمله اسرائیل به جنوب لبنان در طی جنگ های ٣٣ روزه و نیز در جنگ غزه می توانیم به وضوح مشاهده نماییم که بیشترین مراکز مورد حمله در این 2 تهاجم نظامی مساجد بوده اند. این امر ناشی از نقشی بوده که مساجد در انسجام بخشی و محوریت قراردادن مساجد به عنوان بستر مقاومت در مواجه با ارتش اسرائیل ایفا نموده اند؛ نیز برخورد سبک مغز و دیوانه وار تعدادی از افراطیون در کشورهای غربی در حمله به مساجد و محدودیت قائل شدن در ساخت و توسعه مساجد در این کشورها.

بنابراین بر همه مؤمنین و امت اسلامی واجب است تا تحقق تمدن اسلامی و استقرار جامعه مهدوی از هر اقدامی در راستای بازگشت عظمت مسجدالحرام در سرزمین وحی که در اشغال آل سعود منحوس و آزادی قدس شریف و مسجد الاقصی در سرزمین انبیا که در سیطره یهودیان خبیث است، فروگذار نباشیم ان شاءالله بتوانیم از طریق مساجد انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم و نقش و جایگاه مساجد را نیز به جامعه معرفی کنیم.



* رحیم رضاخانی سعدآبادی
فعال رسانه‌ای در تبریز

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: