به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در کار علامت سازی همه چیز به نوع نگرش افراد بستگی دارد. به عنون مثال من طاووس را سمبل امام زمان(عج) می دانم و باور دارم که شیر نماد قدرت و امیرالمؤمنین(ع) است. در باور من کبوتر تنها پرنده است که در خون امام حسین(ع) غلت زده است
"خیبرآنلاین" - علامت سازی، صنعتی است که از دیرباز نقش به سزایی در برگزاری مراسم های عزاداری ویژه محرم ایفا کرده، فعالان این صنعت با دشواری زیاد پای در مسیری می گذارند که عشق حسینی انگیزه حرکت در آن است. این افراد پای کوره های ذوب فولاد می ایستند و گرمای آتش را به جان می خرند تا نقشی هر چند کوتاه و ناملموس در ترویج فرهنگ عاشورایی داشته باشند. آن ها این کار را با عشق انجام می دهند و کارشان را به نوعی ادای دین به امام سوم شیعیان می دانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه علامت سازان عشق حسینی را سرمایه کار خود می کنند، اما در سال های اخیر با انتقاد هایی مواجه شده اند و این امر از افزایش طرح های حیواناتی، چون طاووس و شیر بر روی علامت ها نشأت می گیرد. طرح اینگونه انتقادها هر ساله در آستانه فرارسیدن ماه محرم شدت می گیرد.

فاطمه عیدیون، طراح نقوش سنتی و بانوی علامت ساز کشورمان، درخصوص شرایط فعلی حاکم بر صنعت غلامت سازی گفت: طراحی نقوش سنتی روی علامت به دلیل شکل قلم آن، با عنوان هنر سوزن زنی شناخته می شود؛ اگرچه تاریخچه این هنر به دوران قاجار برمی گردد اما هنوز در سطح جامعه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده و فقط در میان علامت سازها شناخته شده است.

درد دل فعالان عرصه علامت سازی/ هنر سوزن زنی تعریف خاصی در هیچ پروژه مستقلی ندارد

وی افزود: هم اکنون هنر سوزن زنی تعریف خاصی در هیچ پروژه مستقلی ندارد البته من درصدد ارائه چنین تعریفی هستم.

این طراح نقوش سنتی اظهار داشت: درخواست من از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که از هنرمندی که می خواهد هنر ناملموسی را ملموس کند، حمایت کند البته این سازمان درخصوص ملموس کردن هنر سوزن زنی کمک های قابل توجهی کرده است.

عیدیون در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به انتقاد منتقدان از طرح های کارشده روی علامت ها، تصریح کرد: هرکدام از کارهای حجمی ساخته و نصب شده روی علامت ها فلسفه ای دارند که به آنچه در تاریخ آمده، برمی گردد. به عنوان مثال در روایت ها چنین مطرح شده که پس از پایان حادثه عاشورا، طاووس ها به اذن خداوند برای جلوگیری از آسیب ناشی از نور خورشید روی جنازه ها، بالهایشان را بر روی جنازه شهدای کربلا باز کرده اند. شیر نیز از جنازه های شهدا در مقابل حیوانات وحشی نگهداری می کرده است.

وی ادامه داد: امروزه ما در طراحی روی علامت ها از نقوش گل و مرغ و صحنه های عاشورایی استفاده می کنیم. برخی از اشعار محتشم کاشانی نیز به همراه آیات قرآنی و زیارت عاشورا روی این علامت ها کار می شوند.

همچنین، رضا قادری، علامت ساز، ورود محصولات چینی به کارگاه های علامت سازی را از دغدغه های فعالان این عرصه دانست و اظهار داشت: اگرچه محصولات چینی به عنوان لوله های بدون درز به فعالان عرصه علامت سازی واد می شوند، اما در حین کار مشخص می شود درز های مخفی دارند و این درزها با کمی گرما باز می شوند.

وی افزود: هم اکنون از لحاظ کیفیت کار نمی توانیم ورقه فلزی با آلیاژ مناسب را پیدا کنیم البته این نوع فلز در اهواز تولید می شود، اما به صورت بسته بندی ارائه می شود. این در صورتی است که فعالان عرصه علامت سازی نیازمند چند ورق از این فلز هستند و خرید بسته بندی شده آن به صرفشان نیست.

این علامت ساز درخصوص میزان توجه سازمان میراث فرهنگی به عرصه علامت سازی، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی کار ما عیار می گذارد البته کسانی که برای این کار به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده اند می گویند که کارشناسان این سازمان برای تعیین عیار کار از علامت ساز ها می خواهند که وسایل کارشان را به آنجا ببرند و در مقابل چشم آن ها کار کنند و این امر شدنی نیست، زیرا ما نمی توانیم وسایلی، چون کوره را از کارگاه خارج کرده و به جای دیگری ببریم.

قادری در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به انتقادها، گفت: در کار علامت سازی همه چیز به نوع نگرش افراد بستگی دارد. به عنون مثال من طاووس را سمبل امام زمان(عج) می دانم و باور دارم که شیر نماد قدرت و امیرالمؤمنین(ع) است. در باور من کبوتر تنها پرنده است که در خون امام حسین(ع) غلت زده است.

وی خاطرنشان کرد: ما زیارت عاشورا، حدیث کساء، آیات قرآن و اشعار محتشم کاشانی را بر روی تیغه های علامت حک می کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: