به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با آنکه ایران مطابق با بند 10 برجام می‌توانست 130 تن آب سنگین مازاد خود را پیش از صادرات در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشور نگهداری نماید(made available for export to the international market) تیم مذاکره کننده ایران بدون داشتن هرگونه مجوزی از شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر اجرای برجام با حضور در کمیسیون مشترک می‌پذیرد که آب سنگین مازاد ایران به خارج از کشور ارسال شود(This material will remain outside Iran)
"خیبرآنلاین" - معرفی برجام  به عنوان یک فتح‌الفتوح و آفتاب تابان و بزک کردن آن طی 2 سال گذشته از جمله رویکردهای همیشگی دولتمردان به شمار می‌رفت که با تاکید بر آن و فضاسازی کاذب رسانه‌ای تلاش کردند هرگونه نقدی به ساحت آن را برنتابند؛ اما این روزها با مشخص شدن ضعف‌های عجیب و غریب برجام و بدعهدی‌های آمریکا در اجرای آن، مسئله تازه‌ای آغاز شده و آن‌هم بحث مذاکره مجدد (renegotiation) برجام است.
 
به گزارش رجانیوز، مذاکره مجدد از جمله زیاده‌خواهی‌های آمریکا پس از اجرای برجام بوده است تا از این طریق امتیازهای بیشتری را از ایران کسب نماید. این درخواست آمریکا با چراغ سبز برخی از کشورهای اروپایی چون فرانسه همراه شده است. چنانکه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ماه گذشته در کنفرانس خبری خود به نقل از ماکرون از "برجام مکمل" سخن به میان آورد گفت: «رئیس‌جمهور [امانوئل ماکرون] روز ۲۹ آگوست خاطرنشان کرد که توافق وین را می‌توان با همکاری برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و همکاری‌های ضروری درباره استفاده [ایران] از موشک‌های بالستیک تکمیل کرد.»
 
بعدها امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر همراهی با آمریکا از  « چشم‌انداز مذاكرات هسته‌ای جديد با ايران بعد از سال ۲۰۲۵» و گفت: من امیدوارم که بتوانیم بر روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید بر روی راهکاری برای دوره پس از ۲۰۲۵ کار کنیم.
 
همچنین  وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به واشنگتن و در دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود در بیانی که اکثر رسانه‌های داخلی آن را ندیده و یا شاید نخواستند که ببینند می‌گوید: اما (آلمان) در عین حال آمادگی دارد که به همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا تهران را تحت فشار بگذارند تا تمامی جزئیات توافق را اجرایی کند!
 
در برابر طرح مذاکره مجدد توسط آمریکا و چراغ سبز فرانسه و آلمان برای پیش‌برد این هدف به کاخ سفید، دولت‌مردان ایرانی چندین و چند بار اعلام کرده‌اند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست  اما این سخن را باید با نگاهی تردید‌آمیز دید! علت این مسئله هم این است که مذاکره کنندگان هسته‌‌ای کشورمان پس از اجرای برجام تاکنون در چند مسئله مذاکره مجدد انجام دادند و تعهدات جدیدی را برخلاف متن توافق هسته‌ای پذیرفته اند. برخی از مواردی که پس از اجرای برجام مذاکره مجدد شده‌ است عبارتند‌ از:
 
1- پذیرش معیار آمریکا برای به صفررساندن ذخایر اورانیوم داخل لوله‌ها برخلاف هشدار صریح رهبر معظم انقلاب: در همین راستا تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در کمیسیون مشترک برجام نسبت به این مسئله عقب نشینی کرده و می‌پذیرد که  هر 120 روز مواد و رسوبات باقی‌مانده در لوله‌ها را به صفر برساند و این مواد نیز در محاسبه اصلی جزء 300 کیلو ذخیره اورانیوم با غنای 3/67 درصدی به حساب آید. گفتنی است که در آخرین گزارش  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخایر اورانیوم ایران با کاهش 211 کیلوگرمی به 88/4 کیلو تبدیل شده است!
 
2- پذیرش لزوم خروج آب سنگین از ایران: با آنکه ایران مطابق با بند 10 برجام می‌توانست 130 تن آب سنگین مازاد خود را پیش از صادرات در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشور نگهداری نماید(made available for export to the international market) تیم مذاکره کننده ایران بدون داشتن هرگونه مجوزی از شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر اجرای برجام با حضور در کمیسیون مشترک می‌پذیرد که آب سنگین مازاد ایران  به خارج از کشور ارسال شود(This material will remain outside Iran). گفتنی است که در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که 20 تن از ذخایر آب سنگین ایران از کشور خارج شده است.

موارد فوق از جمله مصداق‌هایی است که مطابق با آن تیم مذاکره کننده کشورمان بدون داشتن هرگونه مجوزی از جانب شورایعالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و خلاف دستور صریح رهبر معظم انقلاب، اقدام به مذاکره مجدد برجام کرده‌اند. این موارد نشان می‌دهد که میان سخنان و عملکرد تیم مذاکره کننده کشورمان تفاوت و فاصله وجود دارد. با این تفاسیر آیا باز هم باید شاهد این باشیم که برخلاف اظهارات امروزی تیم مذاکره کننده کشورمان در عمل در برابر فشارهای آمریکا کوتاه آمده و تعهدات جدیدی را در قالب مذاکره مجدد برجام خواهد پذیرفت؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: