به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
غیرمنطقی است که با تمرکز وسواسی روی گسترش احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه بعد از توافقی که امروز کارگر است، خارج شویم، آن هم وقتی که اگر ما توافق را باطل کنیم، چنین توسعه‌ای می‌تواند همین فردا به وقوع بپویندد
"خیبرآنلاین" - وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در مقاله‌ای با تاکید بر اینکه «برجام کارساز بوده است»، نوشت: خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران غیرمنطقی است.
 
به گزارش رجانیوز، کری در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: «در صورتی که ایالات متحده آمریکا با عدم تأیید پایبندی ایران به برجام راهش را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 6 طرف دیگر [در این توافق] و جمع‌بندی وزارت خارجه خودمان جدا کند، سرنوشت این توافق طبق مفاد قانون 'بررسی توافق هسته‌ای ایران' به دستان کنگره خواهد افتاد.»
 
او نوشته، چنین تصمیمی نه یک همه‌پرسی درباره «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یا «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق این کشور، بلکه تصمیمی درباره امنیت آمریکا خواهد بود.
 
کری نوشته به عنوان سناتوری که به ده‌ها توافق کنترل تسلیحاتی رأی داده، معتقد است که ملاک قضاوت درباره چنین توافق‌هایی بی‌نقص بودن آنها نیست، بلکه این است که آمریکا با وجود آنها در وضعیت بهتری قرار دارد یا خیر.
 
کری، همچنین خاطرنشان کرده که «تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران» سرعت حرکت ایران از یکصد سانتریفیوژ به هزاران دستگاه را متوقف نکرده بود. او نوشته است: «تنها مذاکره می‌توانست این برنامه را متوقف کرده و آن را به عقب برگرداند.»
 
وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به اظهارات مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر اینکه برجام امتیازات را پیشاپیش به ایران اعطا کرده نوشته است: «چه دستاوردی داشتیم؟ بر خلاف برخی گزارش‌ها، این ایران بود که مجبور بود پیشاپیش، [امتیازاتش را] پرداخت کند. قبل از برخورداری ایران از اولین دلار تخفیف‌ تحریم‌ها، آژانس تأیید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک  را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده،  و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است.»
 
کری در بخش دیگری از یادداشت خود در واشنگتن‌پست به انتقادات اسراییل و مقام‌های دولت ترامپ درباره انقضای برخی محدودیت‌های برجام پاسخ داده است.
 
او نوشته است: «تقریباً تمامی توافقات در زمینه کنترل تسلیحات شامل محدوده‌های زمانی هستند و به همین دلیل هم هست که بسیاری از آنها بعد از اعتمادسازی میان طرفین به حصول توافق‌های بعدی منجر می‌شوند.»
 
وی می‌افزاید: «ما آسوده‌خاطر بودیم زیرا سقف مربوط به ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران تا سال ۲۰۳۰ دوام می‌آورند.»
 
کری می‌نویسد: «ما همچنین آسوده خاطر بودیم زیرا نظارت‌ بی‌سابقه و تدابیر راستی‌آزمایی که ما به آنها دست پیدا کردیم هرگز منقضی نمی‌شوند. اگر ایران آنقدر حماقت به خرج بدهد که به دنبال دستیابی به بمب باشد، دنیا به خاطر بازرسی‌های دائمی آژانس از آن خبردار خواهد شد.»
 
وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داده لغو توافق هسته‌ای با ایران، اوضاع را به ماقبل برگردانده و باعث منزوی شدن آمریکا، نه ایران، خواهد شد.  او نوشته است: «غیرمنطقی است که با تمرکز وسواسی روی گسترش احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه بعد از توافقی که امروز کارگر است، خارج شویم، آن هم وقتی که اگر ما توافق را باطل کنیم، چنین توسعه‌ای می‌تواند همین فردا به وقوع بپویندد. به نقطه‌ای که قبلاً قرار داشتیم، با شرایطی به مراتب بدتر که در آن آمریکا منزوی است، نه ایران، عقب‌گرد می‌کنیم.»
 
جان کری خاطرنشان کرده که وزرای خارجه کشورهای اروپایی به او گفته‌اند در صورت ماندن آمریکا در برجام با این کشور برای مقابله با آنچه سایر «رفتارهای نادرست ایران» خوانده شده، همراهی خواهند کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: