به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
امام خامنه ای درباره زیارت اربعین و خطاب به مسئولان: "از جمله‌ی شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیّت این به عهده‌ی مسئولان بخشهای مختلف کشور است"
"خیبرآنلاین" - حماسه بزرگ و معجزه گونه راهپیمایی دهها میلیونی اربعین حسینی(ع) که چندسالی است تبدیل به یک بمب خبری شده است، با انواع کارشکنی ها، سنگ اندازی ها و کاسبی بی سابقه ی طیفی از مسئولان دولتی مواجه شده به نحوی که حضور باشور و شعور در این حماسه برای برخی هموطنان ناممکن می شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، اربعین 96 در حال رسیدن است اما حجم سنگین تخریب ها، کاسبی ها و کارشکنی ها موجب دلخوری میلیون ها ایرانی شده است که به قصد زیارت امام حسین(ع) و حضور در راهپیمایی نجف تا کربلا، عزمشان جزم بود.

در این باره نکات مهمی جهت پیگیری مراجع ذیربط وجود دارد:

1. ویزا

مساله ویزای عراق و به ویژه ویزای اربعین طی سال های گذشته به یک مطالبه ی مردمی تبدیل شده که البته از جانب مسئولان به آن بی اعتنایی می شود. کیست که از روابط حسنه و نوع تعامل جمهوری اسلامی با دولت عراق بی اطلاع باشد؟ از حضور پررنگ مستشاری و نظامی گرفته تا حمایت های معنوی و مالی. اما زمانی که نوبت به حذف ویزا می رسد، مسئولان با تکرار یک عبارت مبهم، توپ را به زمین دولت عراق می اندازند و سعی می کنند فتیله ی این بحث را پایین بکشند.

این در حالی است که هم اکنون، ایرانیان برای سفر به کشورهای زیر که حتی نام بسیاری از آنها برای مردم ناآشنا است، نیازی به دریافت ویزا ندارند:

* آفریقا: کنگو و سیشل
* آسیا: مالدیو، مالزی، عمان و سریلانکا و قسمت اقلیم کردستان عراق
* اروپا: گرجستان، کوزوو و ترکیه
* آمریکا: بولیوی، کاستاریکا، دومینیکا، اکوادور، گویان، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا
* اقیانوسیه: جزایر کوک، نیووی، پالائو، ساموآ، تووالو و ایالت میکرونزی

لازم به توضیح است که با توجه به گذشت بیش از 1 سال از عمر لیست مذکور، به احتمال فراوان، تعداد کشورهایی که مسافران ایرانی نیاز به دریافت ویزا ندارند، بیش از موارد فوق است.

آیا کشور عراق، با وجوه مشترک بسیار و شرایط استثنایی آن برای ملت مسلمان ایران، نباید در این باره در اولویت قرار داشته باشد؟

2. هزینه‌های اجباری

معضل دومی که یک زایر اربعین باید با آن دست و پنجه نرم کند، هزینه های اجباری و البته کاملا نابجایی است که به او تحمیل می شود.

لطفا لیست زیر را با دقت مورد مطالعه قرار دهید:

- هزینه صدور ویزا: 40 دلار
- حق بیمه: 18.800 تومان
- هزینه درمانی هلال احمر: 6.200 تومان
- حق الزحمه دفاتر خدمات زیارتی: 10.900 تومان

اگر از بحث ویزا عبور کنیم، سایر مبالغ فوق، کاملا تحمیلی، غیرمنصفانه و بر مبنای کاسبی از چند میلیون زایر اربعین محسوب می شود.

مگر میتوان زایرانی که عموما تحت پوشش بیمه های گوناگون هستند، در ایاب و ذهاب نیز بیمه دارند و... را به اجبار، بیمه ی دیگری نمود؟ اگر فردی نخواهد از این بیمه استفاده کند، چه باید بکند؟ آیا مسافران ایرانی عازم به سایر کشورها هم به اجبار اینچنین بیمه می شوند؟

این موضوع در ماجرای دریافت اجباری هزینه هلال احمر نیز صدق می کند.

همچنین، در مورد حق الزحمه دفاتر خدمات زیارتی، که در حماسه اربعین، این دفاتر تقریبا به صورت کامل هیچ نقشی ندارند. چرا باید عدم رونق طی سال آنها در ایام اربعین از جیب زایران مرتفع شود؟ آیا این نوع رفتار، از لحاظ شرعی و عقلی صحیح و موردتایید است؟

یک حساب ساده نشان می دهد که طبق اعلام رسمی مسئولان، مبالغ دریافتی اجباری فوق از جیب زایران اربعین حسینی(ع) بالغ بر 80 میلیارد تومان خواهد شد که ظاهرا این کاسبی، چشم طماع برخی مدیران را گرفته و نمی گذارد آنها نسبت به این مدل سخیف کسب و کار از جیب زایران، چشم پوشی نمایند!

3. ایاب و ذهاب

هم اکنون، یکی از مهمترین دغدغه های زایران اربعین به موضوع حمل و نقل و ایاب و ذهاب آنها در داخل خاک ایران بازمی گردد.

در حمل و نقل ریلی، عملا نوع بی سابقه ای از زدوبند خارج از عرف در حال اجراست به نحوی که قبل از بازشدن سایت فروش بلیط قطار، عملا نزدیک به 90 درصد بلیط ها فروخته شده و حجم کمتر از 10 درصد باقیمانده نیز طی مدت زمانی حدودا 2 دقیقه ای به فروش می رسد!

در حمل و نقلی جاده ای، این روزها علاوه بر مشکلات قبلی، ماجرای ورود رسمی دولت در نرخ گذاری عجیب و تاسف برانگیز برای زایران، به یک موضوع بغرنج تبدیل شده است؛ به نحوی که با اعلام رسمی معاون وزیر راه و شهرسازی، نرخ اتوبوس ها در ایام اربعین رسما تا 2 برابر افزایش یافته است!

در حمل و نقل هوایی نیز این اتفاق عملا در حال اجراست و بلیطی که بعضا چندصد هزار تومان خریداری می شود، در اربعین حتی تا 2 میلیون تومان و بیشتر از آن در حال فروش است!

بنابراین، تمایل به استفاده از خودروی شخصی و اجتناب از حمل و نقل عمومی برای بسیاری از مردم اولویت پیدا کرده است که در این باره نیز، عدم وجود بستر مناسب در شهرهای مرزی، مشکلات عدیده ای را پیش پای زایران گذارده است.

4. مانعی به نام مرخصی

از دیگر مشکلات به وجود آمده برای بخشی از زایران، به ویژه در سال جاری، ایجاد مانع برای کارمندانی است که مشتاق زیارت اربعین هستند. گزارش های متعدد مردمی که از اقصی نقاط کشور رسیده است، حکایت از آن دارد که ظاهرا در یک بخشنامه ی غیررسمی، نوع جدیدی از سختگیری نسبت به کارمندان علاقه مند به حضور در راهپیمایی اربعین در حال اعمال است.

در حالی که بسیاری از کارمندان دولت، با صرفه جویی در استفاده از مرخصی های خود، آن را برای ایام اربعین ذخیره کرده اند اما همینک، با سنگ اندازی برخی مدیران دولتی مواجه شده اند.

5. برخورد سختگیرانه با زوار

اجرای قانون، عمل به آن و لزوم رعایت چارچوب های قانونی یک امر بدیهی است که نیاز به هیچ توضیحی ندارد؛ اما چگونگی اعمال رفتار قانونی، اهمیت به سزایی دارد.

رصد اخباری که به نقل از مسئولان درباره زیارت اربعین منتشر شده است، نشان می دهد که حجم بسیاری از آنها به امر و نهی، هشدارهای تنبیهی، توبیخی، انتظامی و... نسبت به زوار و علاقه مندان به حضور در این حماسه بزرگ اختصاص یافته است به نحوی که گویی زیارت اربعین، برای برخی مسئولان، یک بحران قلمداد شده و می کوشند به هر نحو ممکن، تعداد بیشتری از مردم را از حضور در آن منصرف نمایند.

***
5 مورد ذکرشده ی فوق باید در کنار موارد جزیی بسیاری که حین سفر برای یک زایر به وجود می آید، اضافه شود تا مشکلات، سنگ اندازی ها، کارشکنی ها و موانعی که پیش پای زایران اربعین به وجود آمده، مشخص شود؛ و جالب اینجاست که میلیونها ایرانی عاشق اهل بیت(ع) با آگاهی نسبت به همه ی این موارد و علیرغم دلخوری های بسیار، همچنان با شور و شعور فراوان، خود را به اقیانوس دل های عاشق در پیاده روی به سمت کربلا می رسانند.

نکته ی مهم پایانی که شاید برای برخی مسئولانی که خود را ولایتمدار می دانند، مهم تلقی شود، عبارت نابی است از امام خامنه ای درباره زیارت اربعین و خطاب به مسئولان:
"از جمله‌ی شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیّت این به عهده‌ی مسئولان بخشهای مختلف کشور است." (اینجا)

امید است این دغدغه ها، به اطلاع مسئولان ذیربط برسد، شاید در فرصت باقی مانده تا اربعین، اقدامی حسینی در دستور کار آنها قرار گیرد ان شاءالله.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: