به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
محمد نهاوندیان درحالی درباره مذاکرات منطقه‌ای سخن می‌گوید که ابتدائاً ربط آنچنانی به سمت فعلی وی ندارد ثانیاً رهبر معظم انقلاب پیش‌تر هرگونه تلاش برای مذاکرات جدید را رد کرده بودند. با این شرایط باید از مشاور اقتصادی رئیس جمهور پرسید که با کدام مجوزی درباره مسئله‌ای اینچنینی ورود کرده و به طرف‌های مقابل چراغ سبز نشان می‌دهد؟
"خیبرآنلاین" - مواضع دولت دوازدهم در برابر مذاکره مجدد به نحوی است که پیام‌های متضادی را برای افکار عمومی و طرف غربی به همراه دارد. هرچند که این‌ روزها بارها از زبان تیم مذاکره کننده و دولتمردان شنیده‌ایم که مذاکره مجددا غیرممکن است اما از طرفی دیگر اظهارات نهاوندیان مشاور اقتصادی رئیس جمهور، رغبت دولتمردان برای مذاکره در موضوعات دیگر را نشان می‌دهد.
 
به گزارش رجانیوز، مطابق با اظهارات تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، مذاکرات مجدد در زمینه‌های دیگر در قالب مذاکرات جداگانه‌ای از برجام صورت می‌پذیرد. اتحادیه اروپا نیز در این زمینه همراهی خود را اعلام کرده است چنان‌که موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام می‌گوید  که از ایجاد چارچوبی برای شکل گیری این مذاکرات خوشحال می‌شود.
 
در داخل کشور اما مسئولان دولت دوازدهم مواضع متناقضی در این باره اعلام می‌کنند. در همین راستا به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد نهاوندیان در مصاحبه دوشنبه 24 مهر خود با CNN ابتدائاً در موضعی منطقی اعلام می‌کند که مذاکره مجدد برجام ممکن نیست اما در ادامه و در بیانی عجیب می‌گوید: "اگر درباره مسائل بین المللی و منطقه ای نگرانی وجود دارد، این مسائل می تواند موضوع مذاکره میان ایران با کشورهای منطقه یا اروپا باشد"!
 
این سخنان نهاوندیان در واقع نوعی چراغ سبز نشان دادن به طرف مقابل و همراهی با کشورهای اروپایی و آمریکا تلقی می‌شود به این معنی که دولت دوازدهم حاضر است در زمینه‌های دیگر با آنها گفت‌وگو کند. البته همچنان مشخص نیست که مشاور اقتصادی روحانی، مبتنی بر کدام عقل و منطق، مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای را اعلام می‌کند چرا که تجربه سال‌های گذشته به درستی نشان داده است که طرف مقابل اعم از آمریکا و اروپا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. همچنین امروز به درستی برای همگان مشخص شده است که توافق هسته‌‌ای به جز خسارت محض، ارمغان خاصی برای کشور به دنبال نداشته است؛ لذا دلیلی وجود ندارد تا مذاکرات دیگری در زمینه‌های منطقه‌ای و موشکی آغاز شود.
 
گفتنی است صحبت‌های اخیر محمد جواد ظریف در برنامه نگاه یک نیز نشان از تمایل مجدد دولت برای تکرار یک اشتباه بزرگ دیگر است. در همین راستا وزیر خارجه پیرامون مذاکره در زمینه‌های دیگر می‌گوید: "ما تصمیم گرفتیم فقط درباره موضوع هسته ای صحبت کنیم و همان موضوع هم ۱۳ سال به طول انجامید و به نوعی تصمیم گرفتیم وارد بحث های دیگر نشویم. چه بسا اگر وارد این موضوعات هم می شدیم، به همان شکل در بحث هسته ای حقانیتمان را ثابت کردیم در این مباحث هم به همین شکل عمل می شود"!
 
با این تفاسیر حال باید منتظر ماند و دید که دولت دوازدهم آیا باز هم قرار است اشتباهات راهبردی خود را تکرار کند؟ آیا جوانمرگ کردن صنعت هسته‌ای کشور در برابر باقی ماندن اکثر تحریم‌ها کفایت نمی‌کند و دولت سعی دارد بخشی دیگر از توانمندی‌های کشور را در مذاکره با طرف مقابل به تاراج بگذارد؟
 
گفتنی است محمد نهاوندیان درحالی درباره مذاکرات منطقه‌ای سخن می‌گوید که ابتدائاً ربط آنچنانی به سمت فعلی وی ندارد ثانیاً رهبر معظم انقلاب پیش‌تر هرگونه تلاش برای مذاکرات جدید را رد کرده بودند. با این شرایط باید از مشاور اقتصادی رئیس جمهور پرسید که با کدام مجوزی درباره مسئله‌ای اینچنینی ورود کرده و به طرف‌های مقابل چراغ سبز نشان می‌دهد؟
 
ذکر این‌ نکته خالی از لطف نیست که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال پیش خود در مشهدالرضا(ع) نیز مسئله مذاکرات جدید را رد کرده و در این‌باره خاطرنشان کرده بودند: "ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزش‌های خود تنازل نمی‌کند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند!"
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: