به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یادداشت تفاهم همکاری‌های نظامی میان ایران و سوریه توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران و سپهبد علی عبدالله ایوب رئیس ستادکل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه امضا شد
"خیبرآنلاین" - فرماندهان و مسئولان نظامی هر کشور با توجه به اشراف و تسلطی که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تهدیدات منطقه‌ای و ظرفیت‌های دفاعی کشور دارند، می‌توانند در ارتقای سطح دیپلماسی عمومی و کاهش تهدیدات پیش‌رو، نقش موثری را ایفا کنند.

به گزارش میزان، بر همین اساس و با توجه به پایان سفر 3 روزه سرلشکر محمد باقری در روز جمعه (۲۸ مهر) به مرور رایزنی‌ها و مذاکرات منطقه‌ای رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در مدت ۶۰ روز اخیر پرداختیم.

۲۴ مرداد؛ دیدار با 3 مقام بلندپایه ترکیه

سرلشکر باقری در سفری 3 روزه به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور، «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع و همچنین رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، دیدار کرد.

در این دیدارها درخصوص مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرز‌ها و مقابله با تروریسم، بحث و گفت‌وگو شد. دیدارهایی که به اذعان سرلشکر باقری بسیار سازنده بودند.

۲۳ شهریور؛ تماس تلفنی تهران_آنکارا

سرلشکر باقری و ژنرال خلوصی آکار در تماسی تلفنی پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک نیرو‌های مسلح 2 کشور گفت‌وگو کردند. در این تماس، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه با برشماری تبعات سوء اجرای همه پرسی در کردستان عراق بر مصالح مردم منطقه، هماهنگی بین کشور‌های همسایه عراق در مخالفت با برگزاری همه پرسی و ممانعت از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه که می‌تواند کشور‌ها را گرفتار مشکلات عدیده‌ی سیاسی، اجتماعی و امنیتی نماید، ضروری دانستند.

۵ مهر؛ دیدار با رئیس ستاد ارتش عراق

سردار سرلشکر باقری پس از دیدار با سرلشکر عثمان الغانمی در تهران، اظهار کرد: ما در این دیدار راجع به عدم پذیرش همه پرسی اخیر در کردستان عراق گفتگو کردیم و اعلام می‌کنیم که تغییر جغرافیای عراق و جداشدن بخشی از آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. جمهوری اسلامی ایران، عراق یکپارچه و واحد را قبول دارد و مرز‌های مشترک ما همانطور که نخست وزیر عراق اعلام کرد، با دولت قانونی عراق است و ما هیچ حاکمیتی را برای احزاب و گروه‌ها در شمال عراق با مرز‌های ایران قائل نیستیم. این نظر نیرو‌های مسلح دو کشور است. در روز ششم مهر، تیم‌های عملیاتی ایرانی و عراقی از مرز‌های مشترک دو کشور از سمت ایران بازدید می‌کنند.

عثمان الغانمی نیز در پایان دیدار با سرلشکر باقری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره و به خصوص در شرایط بحرانی با ما بوده است و ما به ایران اعتماد کامل داریم و معتقدیم که ایران تا آخر با ما خواهد ماند تا اینکه عراق به ثبات برسد و کار بازسازی را شروع کند.

۱۰ مهر؛ دیدار با رئیس ستاد ارتش ترکیه

سرلشکر باقری پس از دیدار با ژنرال «خلوصی آکار» گفت: 2 کشور ایران و ترکیه درخصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، مواضع مشترک و یکسانی با تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور عراق دارند و هر دو بر عدم قبول همه‌پرسی، اشتراک نظر دارند. نیرو‌های مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های گسترده‌تری را در حوزه مسائل آموزشی، حضور در رزمایش‌های یکدیگر و تبادل تجربیات و امنیت مرز‌ها خواهند داشت.

ژنرال «خلوصی آکار» نیز در پایان این دیدار گفت: با توجه به حساسیت منطقه در چارچوب مشترکات سعی کردیم، همکاری و هماهنگی لازم را در این رابطه داشته باشیم. علاوه بر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه، سعی می‌کنیم تا روابط و همکاری‌های نظامی را گسترش دهیم، به خصوص در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرز‌های دو کشور به طور متقابل به توافق رسیدیم. برای گسترش همکاری‌های نظامی تلاش‌های ما ادامه خواهد داشت.

۲۶ مهر؛ دیدار با وزیر دفاع سوریه

سرلشکر باقری ارتشبُد «فهد جاسم الفریج» دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه و لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت جبهه مقاومت در مبارزه علیه تروریست گفت‌وگو کرد. در این دیدار مسائل نظامی، امنیتی و راهبردی منطقه و نیز بررسی ابعاد و زمینه‌های توسعه و ارتقای روابط نظامی دو کشور ایران و سوریه مورد بحث قرار گرفت. همچنین در این مذاکرات بر ضرورت استمرار همکاری برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری تأکید و مقرر شد که همکاری‌های دفاعی و نظامی میان نیرو‌های مسلح دو کشور تقویت و ارتقا یابد.

۲۷ مهر؛ دیدار با رئیس جمهور سوریه

سرلشکر باقری در دیدار با بشار اسد پیروزی اخیر ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که تروریسم هرچه سریع‌تر از سراسر خاک سوریه ریشه کن شود. وی بر ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه تاکید کرد. رئیس جمهور سوریه نیز با قدردانی از از حمایت‌های همه جانبه امام خامنه ای و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم از سرلشکر باقری خواست تا سلام و درود گرم و صمیمانه وی را به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران ابلاغ کند.

۲۸ مهر؛ امضا یادداشت تفاهم

یادداشت تفاهم همکاری‌های نظامی میان ایران و سوریه توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران و سپهبد علی عبدالله ایوب رئیس ستادکل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه امضا شد.

با توجه به شرایط پیچیده منطقه غرب آسیا و شکستهای پیاپی تروریست‌های تکفیری و با درنظرگرفتن توطئه جدید صهیونیست‌ها درخصوص جداسازی اقلیم کردستان از عراق، به نظر می‌رسد تعامل هرچه بیشتر فرماندهان نظامی «جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عراق و سوریه» درصد هماهنگی بالایی را میان این 4 کشور همسابه شکل داده و رویای وهم‌آلود متجاوزان و دسیسه‌چینان برای ایجاد تفرقه و ناامنی در منطقه را نقش بر آب کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: