به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
توتا‌ل حق ندارد با تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرارداد فوق راترک کند
"خیبرآنلاین" - در 12 تیرماه امسال بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت نفت ایران بعد از انقلاب اسلامی به ارزش 5 میلیارد دلار، با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال به سهم 50.1 درصد،شرکت سی ان پی سی چین به سهم 30 درصد و شرکت پتروپارس ایرانی نیز با سهم 19.9 درصد ؛برای توسعه بخش فراساحلی فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی به امضا رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند رخ داد این تفاهم نامه میمون با ابراز نگرانی و موضع گیری سرسختانه برخی از صاحب نظران حوزه انرژی مبنی بر کسب اطمینان و اخذ تضمین کامل از شرکت توتال برای جلوگیری از تکرار بدعهدی اش در قبال ایران در زمان اوج تحریم ها همراه بوده و هست، اما این موضوع ضمن فراهم کردن ورود سرمایه به کشور بعد از سالها تحریم ،عامل رغبتی برای سرمایه گذاری دیگر شرکت های خارجی محسوب می شود.

چند ماهی از امضا این تفاهم نامه نگذشته بود که خط و نشان کشیدن های ترامپ برای برجام آغاز و زمزمه هایی از شرکت فرانسوی بدسابقه در ایران به گوش رسید؛این ماجرا از اینجا نشأت گرفت که خبرگزاری رویترز اعلام کرد: پاتریک پویان مدیرعامل شرکت توتال ،تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را خطری برای پروژه توسعه بخش فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی دانسته و گفته اگر توتال بر اساس قانون ملزم به خروج از ایران شود، از این کشور خارج خواهد شد.

در این راستا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در تشریح شرایط فسخ قرارداد توتال فرانسه در فاز 11 پارس جنوبی، گفت: توتال اعلام کرده که اگر شورای امنیت سازمان ملل با مصوبه ای ایران را تحریم کند قراردادش را در پارس جنوبی لغو می کند.

همچنین این مقام مسوول از جایگزینی شرکت سی ان پی سی چین با خروج توتال از قرارداد فوق خبر داده است.

هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: قبل از ورود توتال به ایران به منظور سرمایه گذاری در صنعت نفت، اعلام کردیم که متن قرارداد طرح ریزی شده جدید به نام IPC اشکالات بسیار زیادی دارد، باگذشت یکسال از اعتراض ما که در نهایت به جایی نرسید، مسوولان امر تنها به رفع ایرادات جزئی بسنده کرده و مشکلات اساسی همچنان پابرجا ماند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین مشکلات قراردادهای جدید نفتی (IPC) نادیده گرفتن سرنوشت کار با بازگشت تحریم ها است؛ به طوریکه هیچ بندی در قرارداد فوق برای مقابله به مثل با ترک کار خارجی ها پیش بینی نشده است، تنها می گویند اگرآنها کار را رها کنند، چیزی به آنها نمی دهیم تا برگردند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: به عبارتی اگر تحریم پیش بیاید، شرکت های خارجی به راحتی می توانند قرارداد را ترک کنند، هیچ تضمینی به نفع ما در قراردادهای جدید نفتی نیست.

خادمی تصریح کرد: از روز اول هم مشخص بود که اعتمادی به شرکت های تابعه آمریکا نیست، اکنون نیز زمزمه های توتال شروع شده  و مدام مطرح می کند که آینده حضورشان در ایران و قراردادی که منعقد شده به جواب نهایی ترامپ و کنگره بستگی دارد.

وی با اشاره به قرارداد ایران و توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: با گذشت چند ماه از امضای قرارداد، هنوز در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توسعه فاز 11 پارس جنوبی به علت مشترک بودنِ آن با کشور  قطر، گفت: در حالی که چندین سال  از معطل ماندن توسعه فاز فوق به دلیل انتظار برای بازگشت توتال می گذرد، این شرکت در طرف قطر همچنان بر برداشت از میدان مشترک اهتمام می ورزد.

خادمی با بیان اینکه فاز 11 مرزی ترین فاز میدان مشترک پارس جنوبی است، گفت: با وجود توان داخلی لازم برای توسعه، مسوولان چندسال منتظر توتال بدعهدی مانده اند که در زمان تحریم ها، کشور را ترک کرده و اکنون نیز ندای خداحافظی سر می دهد.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: امیدوارم در مضمون قرارداد با این نوع شرکت ها، ردیف جبران خسارت در نظر گرفته شده باشد.

وی ادامه داد: باید در قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال، این موضوع پیش بینی شده باشد که اگر طرف مقابل توافق را رها کند، خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران پرداخت و حقوق ما رعایت خواهد شد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبری، اروپایی ها قابل اعتماد نیستند و به این ستون نمی شود تکیه کرد، چراکه در نظام سرمایه داری، آمریکا بر آنها سلطه دارد.

سخنگوی  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در 2 سال گذشته، با اجرای برجام، آمریکا و اروپایی ها پای کار نبوده و به تعهدات خود عمل نکرده اند، برای مثال بانک های اروپایی تحت تاثیر آمریکا تعاملی با بانک های ایرانی نداشته اند.

نقوی حسینی در پایان گفت: باید به ظرفیت داخلی خود تکیه کرده و به متخصصان و فناوران داخلی اعتماد کنیم. باید چشم امید را از سرمایه گذاری اروپایی در کشورمان ببندیم.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مهم این بود که قرارداد فوق می‌بایست منعقد شود و این امر اتفاق افتاد. طرف‌های قرارداد تعهدا‌تی را پذیرفتند و اینطور نیست که تحت هر عنوانی از آن خروج کنند.

 وی ادامه داد: هر 3 شرکت حاضر در قرارداد فوق(تو‌تال فرانسه، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایرانی )متناسب با شرایط خود تعهد‌اتی را پذیرفته‌ و حق خروج از آن را ندارند.

این منبع آگاه گفت: خروج تو‌تال با تحریم‌های یکجانبه آمریکا به معنای پایبندنبودن این شرکت به تعهدا‌تش بوده و طرف ایرانی شرایطی برای مقابله با آن در نظر گرفته است.

 وی ادامه داد: طبق مفاد قرارداد خروج تو‌تال به هر دلیلی امکان پذیر نیست .بنابراین حتی اگر این موضوع رخ دهد ضمن اجرای تدابیری که طرف ایرانی برای مقابله با آن اندیشیده ،شرکت سی ان پی سی  چین جایگزین آن خواهد شد.

 این منبع آگاه در پایان گفت: توتا‌ل حق ندارد با تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرارداد فوق راترک کند.

امید می رود با تدابیر اتخاذ شده از سوی مسوولان وزارت نفت نه تنها از تکرار بدعهدی های این چنینی جلوگیری شود بلکه منافع ملت ایران حفظ و به طور تام رعایت گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: