به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ما مردم خرمشهر هشدار می‌دهیم که منطقه آزاد اروند باید تا ۲۴ ساعت آینده این عوارض را بردارد
"خیبرآنلاین" - جمعه 5 آبانماه 1396 نمازجمعه در سراسر کشور متاثر از حماسه اربعین حسینی و کاسبی تاسف برانگیز برخی دستگاه ای دولتی از این راهپیمایی خودجوش و مردمی بود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، ائمه جمعه با انتقاد گسترده نسبت به این رویه، ضمن هشدار به سنگ اندازان در برابر زایران حسینی(ع) خواستار بازنگری جدی و سریع در این باره شدند.

در ادامه، بخش هایی از سخنان امامان جمعه در این رابطه می آید:

* امام جمعه مشهد: کاسبان اربعین مامور متکل عباسی شده اند

آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد، گفت:

- 2 جریان پیش روی زائران پیاده اربعین است؛ در این حرکت هم در ایران و هم در عراق با 2 جریان روبرو هستیم، یک جریان که در خود ایران یک عده کمک می‌کنند، امداد می‌کنند، وسایل فراهم کرده‌اند و چه در ایران و چه عراق، موکب‌های بسیار مجهزی را سرپا کرده‌اند برای پذیرایی از زائران اربعین، خدا خیرشان دهد، تشکر می‌کنم، در مورد آستان قدس و موکب باعظمتی که مخصوصاً در مهران راه‌اندازی کرده که وقتی زوار برمی‌گشتند و سرپناهی نداشتند، موکب باعظمت راه‌اندازی شده و سایر مواکبی که به نام امام هشتم(علیه‌السلام) راه‌اندازی شد و نوکران امام رضا(ع) پذیرایی می‌کنند، یک عده هم از این‌طرف شده‌اند متوکل امروز، چه در عراق و چه در ایران.

- در عراق به چه مناسبت 40 دلار از زائر امام حسین(ع) پول گرفتند؟ هیچ توجیه دینی و عاطفی ندارد جز اینکه بخواهد بگوید دولت عراق یک دولت لائیک است! به چه مناسبت 40 دلار؟ آدم فقیر پریشانی که قوت لایموت زن و بچه‌اش را قطع کرده و می‌خواهد با پای پیاده راه برود به طرف قبر امام حسین(ع) 40 دلار از او پول بگیرند! یا اینکه یک‌مرتبه عوارض فرودگاه‌ها را چندبرابر کنند چون ایام اربعین، عاشقان امام حسین(علیه‌السلام) بیشتر می‌آیند؟ از آن‌طرف هم یک عده مردم متدین، قبائل متدین این‌همه موکب می‌زنند و پذیرایی می‌کنند، سفره‌ها پهن می‌کنند، مردم کربلا در خانه‌هایشان را باز می‌کنند برای مهمانان امام حسین(ع)، از یکطرف اینها هستند و از آن‌طرف هم آنان 40 دلار بگیرند، یک ویزا بدهند که آقا با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، هیچ توجهی ندارد.

- عزیزان ما در سیاست خارجی باید با لابی‌های خودشان این را به دولت عراق بفهمانند امروز که جوانان ما به‌عنوان مدافعان حرم در براندازی تکفیر از سرزمین اهل‌بیت دارند جان می‌دهند، این طرز برخورد نیست که برای یک عده عاشق امام حسین(علیه‌السلام) که می‌خواهند ویزا بگیرند، 40 دلار پول بگیرند.

- در ایران هم همین‌طور شده، یک عده دارند خدمت می‌کنند، کمک می‌کنند و موکب راه‌اندازی می‌کنند، عده‌ای هم آمدند اربعین امام حسین(ع) را کاسبی قرار داده‌اند، یک شرکت بیمه ایران چند میلیارد انباشته می‌کند، از مردم می‌گیرد نه به اسم بیمه امسال، به اسم بیمه سال آینده که شاید این قرارداد سال آینده با آنان بسته نشود، این چه مجوزی دارد؟ نمی‌توانیم بگوییم دولت ما لائیک است، اینجا جمهوری اسلامی است، مرجع تقلید رهبر است، اینجا در رأس نظام، حجت امام زمان(عج) است، چرا این برخورد به اسم بیمه؟

- گفته‌اند برای مردم سخت است دلار بدهند، بگوییم پول ایرانی بدهند، اگر مردم بخواهند دلار بدهند، 160 هزار تومان می‌شود، اگر بخواهند پول ایرانی بدهد، 177 هزار تومان می‌گیرید! به چه حقی هر دلار را 250 تومان گرانتر حساب می‌کنید؟ هزینه کارگزاری؟ مردم دارند جانشان را برای امام حسین(ع) می‌دهند؛ آقایی که می‌خواهد دلار را پول ایرانی کند، برای هر نفر 17 هزار تومان پول بگیرد؟ این در کجا درست است؟

- ستاد اربعین تشکیل می‌شود، کرایه اتوبوس‌ها را 2 برابر می‌کنند، چرا کرایه اتوبوس 2 برابر؟ می‌گویند به خاطر اینکه از اینجا آدم می‌برد، باید خالی برگردد، این‌که می‌خواهد خالی برگردد، قبلاً اگر برمی‌گشت داخل شهر و بخواهد دوباره مسافر بگیرد، 24 ساعت طول می‌کشید، الان سر و ته نکرده مسافر برایش آماده است، خسارتش دارد این‌طوری جبران می‌شود، چرا باید 2 برابر کرایه بگیرد؟

- هواپیمایی می‌گوید چون فرودگاه نجف مبلغی به عوارضش اضافه کرده، بلیت 600 هزار تومان را مردم باید یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 700 هزار تومان پول بدهند، یعنی چندبرابر شرکت هواپیمایی از مردم پول بگیرد، این برخورد، برخوردهای متوکل عباسی است؛ در زمان متوکل مردم 2 دسته بودند، یک عده دست می‌دادند، سر می‌دادند که بروند کربلا، یک عده هم دست می‌بریدند که مردم نروند کربلا.

- در اربعین امام حسین(علیه‌السلام) هم در ایران و هم در عراق، یک عده شده‌اند متوکل عباسی، این مردمی که می‌خواهند بروند فقیر و مستضعف هستند، اینها که ثروتمند نیستند، اینها از زندگی‌شان، قوت لایموتشان می‌زنند. از عزیزان مسؤول ستاد اربعین می‌خواهم با بینش اقتصادی و اداری مسائل را نبینند و بخواهند برنامه‌ریزی کنند، اینها هم مثل مردم عاشق امام حسین(علیه‌السلام) شوند، اینهایی که در ستاد اربعین هستند، اگر عشق امام حسین(ع) ندارند، مادرانشان با عشق امام حسین(ع) پستان در دهان اینها گذاشتند، اینها خانواده‌های حسینی(ع) هستند، چرا با زائر اربعین اینگونه برخورد می‌کنید که به اتوبوس اجازه دهید 2 برابر پول بلیت بگیرد؟ به هواپیمایی‌ها اجازه بدهند 2.5 برابر بلیتش را اضافه کند که مردم عاشق امام حسین(ع) هستند، اربعین می‌خواهند بروند زیارت امام حسین(علیه‌السلام)، این هم از ستاد اربعین!

- از آن‌طرف رهبری می‌گویند اربعین را توسعه دهید، راهپیمایی اربعین را توسعه دهید، دنیای شیعه را اربعین امام حسین(ع) دارد به هم وصل می‌کند، شیعیان جهان را دارد با هم منسجم می‌کند، خیل شیعیان جهان و دلدادگان اهل‌البیت اگر با هم منسجم شوند، ضربه کشنده فوق‌العاده نابودکننده‌ای بر مغز استکبار و آمریکا وارد می‌شود.

- این درست نیست، آقای راننده اتوبوس، آقای شرکت هواپیمایی، آقایی که داری 160 هزار تومان دلار را از مردم 177 هزار تومان می‌گیری که دلار ندهد، با این کار عامل و مأمور متوکل شدی، دست می‌بری از زائر امام حسین(ع) و این هم در دنیا ذلت و نکبتش نصیبت خواهد شد و هم در آخرت امام حسین(ع) صورتش را از تو برمی‌گرداند؛ هم در دولت عراق و هم در عزیزان ما در ایران آدم‌های ولایتمدار و عاشق امام حسین(علیه‌السلام) هستند، این‌طور با امام حسین(ع) برخورد کردن بد است.

- تنها به این‌که تو بروی روز عاشورا سینه‌ات را بزنی و بعد بگویی عاشق امام حسین(علیه‌السلام) هستم تمام نمی‌شود، حاضری چقدر برای امام حسین(علیه‌السلام) سرمایه بگذاری؟ حاضر نیستی اتوبوست زائر را ببرد و خالی برگردد، همین‌قدر پای امام حسین(علیه‌السلام) می‌ایستی؟ 4 سنار عوارض فرودگاهی ازت گرفته‌اند، بلیت هواپیما را می‌کنی 2.5 برابر به خاطر مسافر اربعین؟

* امام جمعه خرمشهر: نهادهای بازرسی و نظارتی کجایند؟

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، امام جمعه خرمشهر، گفت:

- اربعین حسینی سرآغاز قیام عمومی برای ریشه کردن یزیدیان زمانه است و در گرو این حماسه میان 2 امت و ملت ایران و عراق همبستگی ایجاد می‌شود.

- اربعین حسینی صرفا یک پیاده‌روی ساده و معمولی نیست، باید مسؤولان برای زیارت اربعین حسینی که دستاوردهای فردی و اجتماعی زیادی را دارد، خدمت کنند.

- امت اسلامی و مسؤولان برای حماسه اربعین نه تنها نباید هزینه بگیرند، بلکه باید خود هزینه کند و باید یک سال قبل از این حماسه آمادگی را در خود ایجاد کرد.

- برخی از دولتمردان که هزینه گزاف را برای زائران اربعین حسینی ایجاد می‌کنند، باید بدانند که در مسیر استکبار گام بر می‌دارند.

- هر ساله هزینه پاسپورت و ویزا افزایش می‌یابد، برای رفتن به کشور ترکیه به قصد گناه نیاز به ویزا نیست، اما برای رفتن کربلا به قصد زیارت ویزا ضروری است.

- نظام مقدس اسلامی برای زیارت اربعین حسینی باید هزینه کرد، اما از این سو از هر زائر ۱۸ هزار تومان بیمه و مبلغی برای هلال احمر گرفته می‌شود!

- دولت از مردم خوب خوزستان و عشایر استان که بدون منت خدمت می‌کنند، یاد بگیرد.

- هزینه گاراژداری، دلال‌بازی و حق‌الزحمه آژانس‌ها را به دیگر هزینه‌ها باید اضافه کرد؛ برای نگهداری از خودرو‌های زائران هزینه گرفته می‌شود، در حالی زائران هنگام بازگشت با ماشین‌های آسیب دیده و به سرقت رفته مواجه می‌شوند، ما مردم خرمشهر می‌توانیم از خودرو‌های زائران نگهداری کنیم.

- من منکر برخی از خدمات نیستم، اما برخی از هزینه‌ها به دلیل سوء مدیریت است، برای سفرهای گناه افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار نیست اما برای زیارت افزایش وجود دارد.

- گرفتن عوارض از زائران توسط منطقه آزاد اروند از دیگر هزینه‌های اربعین حسینی است، این هزینه برای سفرهای غیرضروری خارجی و سفره‌های رنگین مسؤولان منطقه آزاد اروند هزینه می‌شود.

- عوارض اربعین حسینی در مرز شلمچه برای کانادانشینان است، باید این عوارض برداشته شود، این عوارض فقط در مرز شلمچه گرفته می‌شود، اما در مرز چذابه و مهران خبری از آن نیست.

- چشم‌های نظارتی و بازرسی کشور کجا هستید، آیا این مشکلات را نمی‌بینید؟!

- ما مردم خرمشهر هشدار می‌دهیم که منطقه آزاد اروند باید تا ۲۴ ساعت آینده این عوارض را بردارد.

* امام جمعه ایرانشهر: از افزایش قیمت در اربعین جلوگیری کنید

حجت الاسلام سید شجاع الدین ابطحی امام جمعه ایرانشهر، گفت:

- به بالابردن نرخ بلیت برای مسافران اربعین حسینی انتقاد داریم؛ باید مسئولان از این افزایش قیمت جلوگیری کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: