به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اگرچه هم‌اکنون آمریکا بخش زیادی از نیاز نفتی خود را از تولید داخل یا از کشور کانادا تأمین می‌کند، اما بنا بر برآورد‌ها تا سال ۲۰۲۰ ذخیره نفتی این کشور کاهش می‌یابد، به همین دلیل عربستان و دیگر شرکایش در سازمان «اوپک»، یعنی کویت و امارات را مهمترین منبع تأمین انرژی و به خصوص نفت خود می‌داند
"خیبرآنلاین" - پایگاه «medium» در گزارشی به قلم «بِرِت اس موریس» با اشاره به کشتار شهروندان یمنی توسط جنگنده‌های عربستانی نوشت که آمریکا، انگلیس و فرانسه در همدستی آشکار ثبات منطقه را برهم زده‌‎اند.

به گزارش میزان، نویسنده در آغاز با یادآوری صحنه دردناک «بثینه» دختر بچه ۵ ساله یمنی که در حمله جنگنده‌های سعودی‌ها تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داده و تلاش می‌کند با انگشتان کوچکش چشمان کبودش را باز نگه دارد، این سؤال را طرح می‌کند به راستی عربستان بمب‌های خود را از کجا خریداری می‌کند که روزانه این همه انسان را در یمن به قتل می‌رساند.

جنگنده‌های سعودی در ادامه کشتار روزانه مردم یمن، در دردناک‌ترین صحنه این جنایت که از ششم فروردین ۱۳۹۴ شروع شده، در ۱۲ شهریور سال جاری، خانه «بثینه» ۵ ساله و همچنین خانه‌های مجاور را بمباران کردند که در پی آن تمام اعضای خانواده بثینه و ۱۶ شهروند بی‌گناه دیگر کشته و ۱۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

وی در می‌افزاید: بخش زیادی از تجهیزات نظامی و بمب‌های عربستان از کشور‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه تأمین می‌شود. طبق گزارش «مؤسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم» از سال ۱۹۵۰ تا سال ۲۰۱۶ آمریکا معادل ۳۴ میلیارد دلار تجهیزات نظامی در اختیار عربستان قرار داده و این رقم برای انگلیس بیش از ۱۰ میلیارد دلار و برای فرانسه نیز بیش از ۷ میلیارد دلار است.

نگارنده با بیان اینکه آمریکا مهمترین کشور صادرکننده سلاح در جهان و عربستان نیز نخستین مشتری تجهیزات نظامی آمریکاست می‌افزاید: مطابق تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل بمب‌هایی که بر سر اعضای خانواده «بثینه» فرود آمدند، ساخت آمریکا بودند.

به نوشته «بِرِت اس موریس» تراژدی «بثینه» و خانواده‌اش تنها یک مورد از قربانی‌های همدستی اتحاد آمریکا و عربستان است، اتحادی که به عربستان اجازه می‌دهد همچنان یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان باشد و به قیمت مرگ هزاران انسان، به راحتی تفسیر وهابیت خود را اشاعه و از حرکت‌های افراطی و تروریستی در سراسر جهان پشتیبانی کند.

وی در بخش دیگری از نوشته خود می‌نویسد: اساس نزدیکی و اتحاد عربستان و آمریکا این است که عربستان بر روی حجم زیادی از نفت خوابیده و همچنین با اقدامات و بازیگرانی در منطقه دشمنی می‌کند که در حال مبارزه با سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا در منطقه هستند.

«موریس» در ادامه تصریح می‌کند: اگرچه هم‌اکنون آمریکا بخش زیادی از نیاز نفتی خود را از تولید داخل یا از کشور کانادا تأمین می‌کند، اما بنا بر برآورد‌ها تا سال ۲۰۲۰ ذخیره نفتی این کشور کاهش می‌یابد، به همین دلیل عربستان و دیگر شرکایش در سازمان «اوپک»، یعنی کویت و امارات را مهمترین منبع تأمین انرژی و به خصوص نفت خود می‌داند.


افزون بر این، اگر به ناگهان همه قرارداد‌های تسلیحاتی بزرگ بین واشنگتن و ریاض لغو شود، پیمانکاران بزرگ دفاعی آمریکا از جمله «Lockheed Martin, Raytheon, General Dynamics» ضرر مالی هنگفتی را متحمل خواهند شد.
برچسب ها: سلاح ، یمن ، سعودی ، جنگنده ، بمب ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: