به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
رژیم صهیونیستی دست به جنایات بزرگی زده است که از این لحاظ هیچ امنیتی از جانب ما نخواهد داشت و ما هم از آمادگی کامل برای پاسخ سخت به این حماقت احتمالی اسرائیل برخوردار هستیم
"خیبرآنلاین" - با گذشت مدت زمان کوتاهی از موضع دونالد ترامپ در قبال بیت‌المقدس و چراغ سبز واشنگتن به تل‌آویو، همچنان شاهد انتقاد دولتمردان و جریان‌های سیاسی سراسر دنیا از کاخ سفید هستیم. البته جریان به راه افتاده تنها گوشه‌ای از پرونده‌ای است که ترامپ آن را باز کرد؛ چراکه در کمی آن طرف‌تر از تل‌آویو جریان‌های مقاومت فلسطینی و مردم اراضی اشغالی «انتفاضه چهارم» را کلید زده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، تا به امروز تحلیل‌های گوناگون از ابعاد مختلف و با محوریت‌های متفاوت از سوی تحلیلگران و مفسران حوزه بین الملل منتشر شده است اما کمتر کسی به این موضوع اشاره کرده که در سایه به هم ریختگی سیاسی در بیروت با محوریت «سعد الحریری»، در سرزمین‌های اشغالی چه سناریویی در حال شکل‌گیری است؟

بدون تردید در زمانی که ذره‌بین تمامی رسانه‌ها، مطبوعات و اندیشکده‌های مطالعاتی به حصر نخست‌وزیر لبنان در ریاض معطوف شده بود و این ماجرا ساعت به ساعت و روز به روز رصد، گزارش و تحلیل می‌شد، 3 ضلعی تل آویو، آمریکا و عربستان سناریوهای دیگری را بررسی می‌کردند تا «توزیع بحران» در منطقه متوقف نشود. البته بخشی از این سناریو را باید در کنشگری فعال داماد ترامپ (جرد کوشنر) به عنوان مسئول پرونده صلح خاورمیانه جست‌وجو کرد که از توان متن پیش رو خارج است؛ اما به هر حال وضعیت امروز فلسطین زنجیره‌ای به هم پیوسته است که باید از ابعاد گوناگون بررسی شود.

در حالت فعلی موضع و تصمیم ترامپ ممکن است برخورد سخت ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به دنبال داشته باشد؛ چراکه این بار انتقادهای بین‌المللی از جنس اروپایی، عربی و حتی مسیحی موجب صف‌بندی در مقابل ایالات متحده و اسرائیل شده است و شهروندان فلسطین این موضوع را حمایت جهانی قلمداد می‌کنند.

آنچه که در حالت فعلی علاوه بر تحلیل نیات و راهبرد ترامپ در قبال صلح فلسطین اهمیت دارد، مدل مواجهه و چگونگی سیاست‌های جریان‌های مقاومت فلسطینی در وضعیت کنونی و آتی است. از این رو برای روشن شدن ابعاد وضعیت حاکم بر اراضی اشغالی و آینده آن، به گفت وگو با «خالد القدومی» نماینده جنبش حماس در تهران پرداختیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

* تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چرا رئیس جمهوری آمریکا در این برهه زمانی دست به چنین اقدامی زد؟

- تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را باید اقدامی در ادامه سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی دانست که از بدو پدید آمدن آن، حمایت‌ها نیز توسط دولت آمریکا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. از این جهت انتظار داشتن از مقامات واشنگتن یک امر غیرممکن است. ترامپ با این اقدام، مرحله جدیدی از استراتژی و سیاست‌های آمریکا علیه فلسطین و به نفع اسرائیل را آغاز کرده که در واقع برخلاف آنچه رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پیش از این در خصوص دوستی دولتش با مردم فلسطین اظهار کرده بود، نشان‌دهنده دشمنی وی با ما است. چراکه گفته‌ها و اقدامات وی با یکدیگر در تضاد است. ترامپ با این اقدام خود، آمریکا را همچون اسرائیل در صف نخست دشمنان مردم فلسطین قرار داده و به تمامی توافقات در رابطه با صلح پشت پا زده است.

دولت آمریکا با این اقدام خود تمامی توافقات و قطعنامه‌های قانونی و بین‌المللی از ابتدای اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها مبنی بر اشغالی بودن قدس را زیر پا گذاشته است و زمانی که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد دیگر سخنی برای گفتن باقی نمی‌ماند. این اقدام آمریکا با توجه به آنچه در شورای امنیت سازمان ملل روی داد و تمامی اعضای این شورا به انتقاد از اقدام واشنگتن روی آوردند، این کشور را بیش از پیش در دنیا منزوی و ناکارآمد معرفی کرد. این اقدام ترامپ به صراحت اعلام جنگ آمریکا علیه فلسطین و مردم این کشور است و پشتیبانی تمام قد واشنگتن از رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

به نظرم این اقدام دونالد ترامپ ناشی از مشکلات داخلی دولت وی در اداره امور آمریکاست که پس از ناکامی‌ها و شکست‌های پی در پی وی در این خصوص، ترامپ سعی دارد با به وجود آوردن چنین مسائلی، مشکلات داخلی آمریکا را به حاشیه ببرد. همگان باید بدانند که قدس رمز اتحاد در میان اعراب، مسلمانان و مسیحیان در خاورمیانه است و ترامپ با این اقدام خود در واقع به این اتحاد تعدی و دست‌اندازی کرده که امری کاملاً مردود است. ما در جنبش حماس و همچنین مردم فلسطین به صورت کامل این اقدام ترامپ را رد و محکوم می‌کنیم. این اقدام آمریکا به رغم اینکه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است هیچ حقیقتی در روی زمین را تغییر نمی‌دهد و همچنان به دیده یک رژیم غاصب و اشغالگر به اسرائیل می‌نگریم که رو به نابودی است و به مقاومت خود تا نابودی کامل این رژیم ادامه خواهیم داد.

* تصمیم ترامپ تا چه حدی بر آشتی حماس و فتح تاثیر می‌گذارد؟

- ما در حماس همیشه در زمینه دستیابی به صلح سیاست ثابتی داشته‌ایم و رویکرد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در این زمینه سیاست متغیر نیست. وحدت ملی همانگونه که پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی بر آن تاکید کردیم خواسته ماست. برادران ما در فتح و دیگر گروه‌ها نیز بر این امر تاکید کردند که در شرایط حاضر و در برخورد با این مساله باید تحت یک پرچم و چاچوب واحد و اتحاد کامل حرکت کنیم. این اتحاد باید برای حرکت رو به جلوی فلسطین و با رویکرد مقابله با رژیم صهیونیستی و بر اساس برنامه‌های مقاومت تبیین شده و عملیاتی شود.

در حال حاضر تمام تلاش اسرائیل هدف قرار دادن اتحاد میان فلسطینیان بوده ولی مردم و احزاب فلسطینی در برابر این اقدام در یک صف واحد قرار دارند. ما نیز در ملاقات‌هایی که با برادران خود در جنبش فتح داشته ایم بر این امر تاکید کرده‌ایم که گفت‌وگوهای انجام شده فرصتی مناسب برای اتحاد و یکی شدن صف مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است.

* نقش کشورهای عربی به خصوص عربستان را در تحقق راهبرد ترامپ چگونه می‌بینید؟

- در این باره نمی‌خواهم صحبتی کنم ولی تاریخ نشان می‌دهد  که مردم کشورهای عربی همانگونه که در حال حاضر به خیابان‌ها ریخته‌اند، همیشه در کنار مردم فلسطین قرار داشته‌اند و همچنین موضع برخی دولت‌های عربی نیز حداقل به موازات همین همبستگی‌های مردمی کشورهای آنها و در محکومیت این اقدام آمریکا بوده است. برخی از کشورها مانند عراق، تونس و مراکش سفرای آمریکا را فراخواندند؛ برخی از وزرای کشورهای عربی نیز به خیابان‌ها آمدند. همچنین برخی دولت‌های اروپایی همچون فرانسه این اقدام ترامپ را مردود دانستند. برخی دیگر همچون ترکیه علاوه بر تظاهرات، اقدام به محدود کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی کردند. در حال حاضر نیز بهترین موضع در کشورهای دوست و برای دولت های این کشورها همان موضعی است که ملت‌های آنها در خیابان‌ها نشان می دهند. با این وجود ما در میان برخی از کشورهای عربی شاهد هیچ حرکتی در محکومیت و رد این اقدام نیستیم.

* آیا روابط نسبتاً پنهان عربستان و اسرائیل فضا را برای اعلام تصمیم ترامپ درخصوص قدس مهیا کرد؟

- من در این‌باره اطلاعات دقیق و رسمی ندارم ولی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در واقع خنجری است که به پشت مردم فلسطین زده می‌شود. موضع طبیعی و منطقی، قطع روابط و مجازات هرگونه اقدام برای برقراری روابط با اسرائیل است.

* موضع ترامپ تا چه حدی به اسرائیل اجازه یهودیزه کردن قدس و سرزمین‌های اشغالی را می‌دهد؟

- از روز دوم اعلام سیاست ترامپ، شاهد حضور گسترده صهیونیست‌ها با پشتیبانی نظامیان اسرائیل در مسجد الاقصی بوده‌ایم. روز گذشته هم نتانیاهو خبر از ساخت بیش از هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی جدید برای اسکان صهیونیست‌ها داده است. طبیعی است که مواضع ترامپ باعث نجات نتانیاهو و اسرائیل از وضعیت بد اخیر که در آن قرار داشت، خواهد شد. این سیاست واشنگتن در راستای منافع اسرائیل بوده و باعث جرات پیدا کردن صهیونیست‌ها برای ارتکاب جنایات بیشتر در اراضی اشغالی خواهد شد. باید تاکید کرد که این حق مسلم مردم فلسطین است که در برابر سیاست ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بایستند و به آن اعتراض کنند.

* موضع حماس چیست؟ آیا برای مقابله با یهودیزه کردن قدس راهبرد جدی در دستور کار دارید یا منتظر مذاکره خواهید شد؟

- حماس هیچ تصمیمی به عنوان مذاکره درخصوص این سیاست‌ها ندارد و مردم از دقیقه نخست اعلام تصمیم ترامپ اقدام به اعتراض کرده که تاکنون بیش از هزار نفر زخمی شده‌اند و 4 نفر به شهادت رسیده‌اند.

تظاهرات و برخورد با رژیم صهیونیستی در تمامی اراضی اشغالی از همان آغاز اعلام سیاست ترامپ آغاز شده است. این سیاست یک پیام کاملاً سلبی و علیه فلسطین بوده و آنها پاسخ دندان‌شکن ما را در میدان دریافت خواهند کرد.

* آیا حماس دست به عملیات نظامی علیه اسرائیل خواهد زد؟

- عملیات‌های نظامی ما علیه تجاوزهای نظامی اسرائیل و در صورت اجرای حملات آنها خواهد بود. از این جهت عملیات نظامی رزمندگان حماس در روزهای آینده، بنا به شرایط آتی مشخص خواهد شد.

* تا چه حد شروع انتفاضه چهارم متصور است؟

- انتفاضه جدید آغاز شده و این انتفاضه تاکنون مجروحان بی‌شمار و شهدای خاص خود را داشته است. این انتفاضه نیز تا زمانی که جنایات و جرایم اسرائیل ادامه داشته باشد، تداوم پیدا خواهد کرد.

* مواضع کشورهای اروپایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- تمامی اعضای شورای امنیت با اکثریت آراء سیاست آمریکایی-اسرائیلی را محکوم کرده‌اند. درباره کشورهای اروپایی نیز باید اعلام کرد که مواضع کشورهایی که سیاست آمریکا را محکوم کردند مورد تمجید هستند. به خصوص کشورهایی که با محکوم کردن این اقدام ایالات متحده آنرا خطرناک توصیف کرده و از آن به عنوان گامی برای آغاز تشنج و درگیری‌ها و پایان یافتن آرامش در فلسطین یاد کرده‌اند.

* همگرایی حماس و فتح برای رویارویی با اسرائیل چگونه خواهد بود؟

- در این مساله هیچگونه برخورد حزبی نخواهد شد و مردم فلسطین در برابر این مساله به صورت کامل متحد و یکپارچه اقدام خواهند کرد.

مردم کشورهای اسلامی، مردمی بیدار هستند که در برابر این سیاست از جاکارتا تا مغرب به خیابان ها آمده و اعتراض خود را به این اقدام نشان داده اند. ما انتظار داریم اقدام‌هایی صورت بگیرد که این پیام مخابره شود که قدس خط قرمز جهان اسلام است و همچنین از دولت‌های مختلف ضمن درخواست برای قطع روابط با اسرائیل خواستار مجازات آمریکا برای دست زدن به چنین اقدامی هستیم. مردم فلسطین خواستار آزادی، امنیت و استقلال برای خود و برای تمامی مردم دنیا هستند و از مردم جهان هم می‌خواهیم تا ما را برای دستیابی به این هدف حمایت کنند.

* به عنوان آخرین پرسش؛ آیا برخورد سخت با اسرائیل در دستور کار است؟

- بعید است که رژیم صهیونیستی دست به حماقت آغاز جنگ علیه غزه بزند؛ چراکه می‌داند این اقدام پاسخ سختی از مقاومت و مردم فلسطین را در بر خواهد داشت. در ضمن باید بدانیم که رژیم صهیونیستی دست به جنایات بزرگی زده است که از این لحاظ هیچ امنیتی از جانب ما نخواهد داشت و ما هم از آمادگی کامل برای پاسخ سخت به این حماقت احتمالی اسرائیل برخوردار هستیم.

از سوی دیگر مردم فلسطین بیش از هر زمانی به حقوق خود آگاه بوده و به مقاومت ایمان پیدا کرده‌اند و یقیناً تنها راه برای دستیابی به این اهداف و حقوق، مقاومت و خصوصاً مقاومت مسلحانه بوده و قطعاً این پاسخ ما به جرائم و جنایات دشمن صهیونیستی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: