به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اهتمام چندانی به فضاهای ایمن برای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد و اساسا برنامه‌ای درخصوص توجه به برچیده شدن فضاهای ناایمن و فرسوده مطابق بودجه سال 97 پیش بینی نشده است
"خیبرآنلاین" - بودجه سالیانه کل کشور در سال 1397 روز 19 آذرماه توسط رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

به گزارش فارس، اما یکی از نکات مبهم بودجه کل کشور در سال آینده به حوزه آموزش و پرورش و همچنین نوسازی مدارس کشور ارتباط دارد.

دولت برای وزارت آموزش ‌و پرورش در لایحه بودجه سال 97 اعتباری معادل 35 هزار و 984 میلیارد و 704 میلیون و 700 هزار تومان اختصاص داده است.

بودجه استانی آموزش ‌و پرورش در سال 97 نیز، 33 هزار میلیارد و 153 میلیون و 400 هزار تومان است که برای اعتبارات اجرایی این وزارتخانه دو هزار و 831 میلیارد و 304 میلیون و 700 هزار تومان اختصاص داده شده تا رقم بودجه به همان 35 هزار میلیارد تومان برسد.

نکته حائز اهمیت در این بین، کاهش محسوس و چشم‌گیر بودجه نوسازی مدارس است.

نوسازی مدارس در تمام ارکان و در تمام استان‌ها، ساخت فضاهای آموزشی جدید، تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام، تخریب و بازسازی فضای مورد نیاز و فرسوده، مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی دارای استحکام اندک، تجهیز مدارس به اقلام مورد نیاز، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس و همچنین تعمیر و نگهداری تمام ساختمان‌های آموزش و پرورش در سراسر کشور را بر عهده دارد.

مأموریت اصلی نوسازی مدارس، فعالیت‌های عمرانی در حوزه تعلیم و تربیت کشور است که بدون شک بسیار مهم و تأثیرگذار تلقی می‌شود.

این در حالی است که یک سوم مدارس کشور از ایمنی کافی برخوردار نیست و در اثر بلایای طبیعی و حتی بارندگی‌های شدید و دیگر عوامل استحکام لازم را نخواهد داشت.

در چنین شرایطی که نیاز است تا دولت توجه جدی به موضوع عمرانی آموزش و پرورش داشته باشد، بودجه این سازمان بسیار مهم و حساس را به طور چشمگیری کاهش داده است.

اعتبارات مربوط به «تخریب و بازسازی» و «مقاوم سازی» مدارس فرسوده و بدون استحکام در سال 1396 معادل 585 میلیارد تومان بود، این در حالی است که این اعتبار در سال 1397 به 376 میلیارد تومان کاهش یافته است و این یعنی 35.5 درصد از اعتبارات مربوط به مدارس فرسوده کاهش چشم‌گیر داشته است.

همچنین، اعتبارات مربوط به تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام که 50 درصد آن را خیرین تأمین کرده‌اند، از 218.5 میلیارد تومان در سال 1396، به 142 میلیارد تومان در بودجه سال 1397 کاهش یافته که یعنی 35.1 درصد از این اعتبارات نیز کاهش چشم‌گیر داشته است.

این موضوع نشان می‌دهد که اهتمام چندانی به فضاهای ایمن برای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد و اساسا برنامه‌ای درخصوص توجه به برچیده شدن فضاهای ناایمن و فرسوده مطابق بودجه سال 97 پیش بینی نشده است.

البته بودجه 3 میلیارد دلاری که برای برنامه ششم توسعه در جهت ایمن‌سازی مدارس مصوب شده است، هنوز تأمین اعتبار نشده و گفته می‌شود که «صندوق ذخیره ارزی»، «منابع عمومی دولت» و«کاهش یک درصد هزینه‌های شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های وابسته به دولت» امکان چنین استفاده‌ای را ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: