به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از سال 91 شاهد کاهش روند ازدواج در استان هستیم و آمار طلاق نیز از سال 95 روند کاهشی یافته است
"خیبرآنلاین" - مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان از کاهش نرخ رشد جمعیت این استان خبر داد و گفت: نرخ رشد جمعیت استان همدان در 9 ماهه امسال به منفی 0.23 درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد علیپور شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان، با بیان اینکه جمعیت استان همدان در سرشماری سال 95، بیش از یک میلیون و 738 هزار نفر بوده است، اظهار کرد: استان همدان با منفی 0.23 درصد، رتبه نخست در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه 74 درصد جمعیت کشور شهری و 26 درصد روستایی است، تصریح کرد: در استان همدان 63.1 درصد جمعیت شهری و 37 درصد روستایی است به طوری که جمعیت شهری این استان با یک میلیون و 97 هزار نفر، 11 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

علیپور با تأکید بر اینکه متوسط رشد سالانه جمعیت کشور تا سال 65 رشد مثبت بوده است، افزود: از سال 65 به بعد رشد سالانه جمعیت رشد منفی پیدا کرده و در سال 95 به 1.24 رسیده است.

وی با بیان اینکه بعد خانوار کشور در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: بعد خانوار در سال گذشته به 3.2 درصد رسیده است به طوریکه روند کاهشی را از سال 65 در کشور شاهد هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه روند کاهش نرخ جمعیت در سال 95 روند قابل‌ملاحظه‌ای بوده است، یادآور شد: به جز شهر همدان و ملایر که به ترتیب 0.73 درصد و 0.05درصد رشد داشته، بقیه شهرستان‌ها رشد جمعیت کاهش داشته است.

وی از ثبت 24 هزار و 196 واقعه ولادت در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و گفت: آمار ولادت در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.9 درصد کاهش یافته است.

علیپور یادآور شد: جمعیت شهری استان همدان در 9 ماهه امسال 1.7 درصد و جمعیت روستایی 11.1 درصد کاهش یافته که کاهش ولادت در روستاها با سرعت بیشتری در حال وقوع است.

وی اظهار کرد: نرخ خام ولادت در استان همدان 18.8 درهزار است که کمترین ولادت در تویسرکان و بیشترین در رزن صورت گرفته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان اضافه کرد: در 9 ماهه امسال واقعه وفات در استان همدان  2.4 درصد کاهش داشته است به طوریکه در این مدت 139 مرد و 100 زن فوت کرده‌اند.

وی نرخ خام وفات را 5.7 درهزار دانست و افزود: استان همدان یکی از نرخ‌های بالا را در وفات دارد و دومین استان کشور در این موضوع است چرا که میانگین کشوری در نرخ خام وفات 5.7 درهزار است.

علیپور از ثبت 11 هزار و 955 واقعه ازدواج در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و تصریح کرد: ازدواج در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: در 9 ماهه امسال 2898 واقعه طلاق در استان همدان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.6 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان نسبت ازدواج به طلاق استان همدان را 4.1 دانست و ادامه داد: این درحالیست که در 9 ماهه سال گذشته این رقم 4.4 بوده است.

وی با تأکید بر اجرای طرح مطالعاتی علل کاهش نرخ جمعیت در استان همدان، بیان کرد: از سال 91 شاهد کاهش روند ازدواج در استان هستیم و آمار طلاق نیز از سال 95 روند کاهشی یافته است.

گفتنی است براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، استان همدان از نظر نرخ رشد جمعیت دارای منفی‌ترین میزان بوده است.
برچسب ها: همدان ، رکورد ، رشد ، منفی ، جمعیت ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: