به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دولتمردان، همچنان بی توجه به مطالبات، تنها بر "حرف درمانی" بسنده کردند و در حرفهایشان نیز، همچون زمان انتخابات، نوعی توهم توطئه توسط رقیبان را به زبان آورده و تلاش کردند تا با این حرف ها، مردم را سرگرم نمایند
"خیبرآنلاین" - اغتشاش کوتاه، کم شمار اما پرخسارت دیماه 96 به سرعت رو به سردی نهاد و با مرزبندی سریع و بابصیرت ملت بزرگ ایران نسبت به اغتشاشگران، این اقدام کور ابتر ماند؛ هرچند تخریب های گسترده ای از خود برجای گذاشت و موج اعتراض مسالمت آمیز مردم پیرامون معضلات اقتصادی - معیشتی را به انحراف کشاند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، بر آن شده ایم تا قبل از تلاش های مضاعف دست های پشت پرده ی محافظه کار برای ماستمالی آن و اقدام جهت به فراموشی سپردن این موضوع، ریشه های داخلی بسترساز این قبیل اتفاقات را مورد ارزیابی قرار دهیم و در اولین قدم، نقش دولت روحانی در اغتشاش دیماه 96 مورد بررسی قرار گرفته است.

* بی‌توجهی به مطالبه اصلی مردم

یکی از نقاط تاریک عملکردی دولت روحانی، عدم فهم صحیح دولتمردان از مطالبات اصلی مردم، بی توجهی به دغدغه ها و نیازهای اولیه ی جامعه در مسایل اقتصادی - معیشتی است. اقتصاد کشورمان طی سال های اخیر دچار بی سابقه ترین رکود شده است؛ آن هم رکود تورمی! هرچند روحانی و باندش می کوشند به صورت سریالی، با ارایه آمار و ارقام به مردم القا کنند که "همه چیز آرام است"، اما واقعیت را باید در سفره ملت دید.

این چه تورم یک رقمی است که هر روز، قیمت انواع مواد غذایی و دیگر احتیاجات مردم گران می شود؟

مطالبات اقتصادی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 96 و مناظرات آن هم مطرح شد اما قرارگرفتن دولت روحانی در محدوده ی سیاست زدگی خاص این تیم و تلاش گسترده رسانه ای جهت به انحراف کشاندن موضوعات اصلی به فرعی، منجر به تغییر ریل کوتاه مدت عده ای از جوانان شد؛ و کیست که نداند این تغییر ریل و موضوع، بسیار کوتاه و تنها با کارکرد انتخاباتی بوده است!

حالا فقط جمعیت نزدیک به 30 میلیون نفری که در انتخابات به روحانی رای نداده اند، مطالبه اقتصادی ندارند، بلکه بخش قابل توجهی از آن 23 میلیون رای دهنده ی به روحانی نیز، پس از عبور از هیاهوی اغواگر انتخابات و عدم تحقق دوباره ی شعارها و وعده های روحانی، به جمع معترضین نسبت به عملکرد اقتصادی دولت او پیوسته اند.

در مقابل اما آنچه که قابل مشاهده است، بی توجهی محض دولت به این مطالبه حداکثری ملت است تا جایی که مرکز پژوهش های مجلس لاریجانی که از پروپاقرص ترین حامیان دولت روحانی به شمار می رود، نیز در این باره لب به اعتراض رسمی گشوده و تنها در مساله مسکن ناچار به این اعتراف شد: "دولت درک صحیحی از شرایط بحرانی مسکن در تدوین لایحه بودجه سال 97 نداشته است".

دلخوش کردن به مُشتی آمار فریبنده در موضوع بیکاری، بی توجهی به ماجرای سپرده گذاران موسسات مالی، بسنده کردن به شعار عبور از رکود در دوران رکود تاریخی، اعلام تورم یک رقمی در مغایرت با آنچه که در بازار می گذرد، چشم پوشی نسبت به توانمندی های داخلی و دل بستن به وعده و وعیدهای غربی، روند روزافزون قاچاق، افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، رهاکردن موضوع مسکن طبقات مستضعف جامعه، افزایش ریخت و پاش ها و هزینه های غیرضرور دولتی، ارایه بودجه ای عجیب و تکان دهنده برای سال 97 با سرفصل های افزایش نرخ سوخت و حذف یارانه نقدی بیش از 30 میلیون ایرانی و افزایش مالیات در دوران رکود و...، اصرار عملی بر واردات بی رویه و غیرضرور و زمینگیرکردن تولیدات داخلی، گسترش بانکداری ربوی و... تنها موارد دم دستی از همه ی آن چیزی است که طی همینک در صحنه ی اقتصادی ایران ملموس و قابل مشاهده است.

همین مسایل، منجر به بروز اعتراضات مسالمت آمیزی از جانب مردم شد اما دولتمردان، همچنان بی توجه به مطالبات، تنها بر "حرف درمانی" بسنده کردند و در حرفهایشان نیز، همچون زمان انتخابات، نوعی توهم توطئه توسط رقیبان را به زبان آورده و تلاش کردند تا با این حرف ها، مردم را سرگرم نمایند.

اما مردمی که کارد به استخوانشان رسیده است و همزمان با این همه معضل اقتصادی و نداری های رسمی اعلام شده توسط دولت، به صورت مداوم خبر اختلاس ها را می شنوند و می بینند، تنها راه چاره را در حضور مسالمت آمیز خیابانی دیدند؛ هرچند عده ای فرصت طلب با همکاری پشت پرده ی خارجی و داخلی، با نفوذ در لایه های اعتراضی مردم، آن را به سرعت رادیکال کرده و نمایشی به شدت سیاسی و تند همراه با تخریب کور و گسترده از اعتراضات ارایه نمودند تا شاید مطالبه ی اصلی مردم، گم شود.

آیا دولت روحانی، در قبال این نقش آشکار و بسترساز خود در پدیدآمدن اعتراضات مردمی پاسخگو خواهد بود؟ آیا نهادهای نظارتی و امنیتی و قضایی در بررسی ریشه های اعتراضات، به نقش دولت و محاکمه ی عوامل موثر و اصلی در این اتفاقات خواهند پرداخت یا همچنان، دانه ریزهای فریب خورده و بعضا مواجب بگیر، قربانی این اغتشاشات و اعتراضات خواهند شد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
قرار نیست هردفعه ملت مطالبات خود را فریاد کنند وبعد مسئولان بیایند و بگویند بابا همین امنیت درایم بسه ولی خودشان حقوق نجومی بگیرند واقعیت اینه که نمیشود هم اسلامی بود هم غربی هم نماز خواند و هم اقتصاد و بانک غیر اسلامی داشت کاری که امروز تا38سال انجام نشده من مالباخته نمی تونم وقتی اعتراض میکنم به بانک ها سنگ نزنم بعلوه این خود مسئولان و حامیان آنها هستند که با عدم توجه به حل مشکلات مردم باعث و بانی دخالت انگلیس و امریکا در ایران میشوند اگر از سال88 تا الان مشکلاتی حل شده بود که نشده بلکه هر روز بیشتر شده امروز شاهد حضور مردم در خیابان ها نبودیم تکفیری و منافق هم اگر مسئولان به داد مردم رسیده بودند در این اعتراض ها وارد نمی شدند که بخواهند حسینیه را به آتش بکشند ما مردم اسلام واقعی را می خواهیم نمیشود هم زنگی زنگ بود هم رومی روم مسئولان عالی رتبه نظام نباید از دولت هایی که بی توجه به مردم هستند حمایت کنند حرف زدن به تنهایی هم دیگر کافیست خود من 6ساله دارم نامه مینویسم و حرف میزنم کسی گوش شنوا ندارد حقیر قبول شده دادگستری هستم تعند 10ساله از من گرفته شده ولی 6سال است عمرم را خراب کرده اند چرا؟! آیا این است اسلام؟!
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
با سلام
دولت آقای روحانی مرتب جار می زند که نرخ تورم را تک رقمی کرده و آنر ا از دستاوردهای بزرگ خویش می داند ولی حقیقت امر آنست که دولت تنها درآمد مردم را تک رقمی کرده .
مسئله دیگر آنست که وقتی مجلس و نمایندگان آن حقوق به حق مردم را از دستگاه اجرایی کشور مطالبه نمی کنند و خود جاده صاف کن سیاستهای غلط دولت می شوند، آنوقت به وضعیتی که هست می رسیم.وقتی ارگانی در این کشور وجود ندارد که در برابر مطالبات مردم پاسخگو باشد باید پرسید که این مردم پس شکایات خود را نزد چه کسی ببرند و آنرا باید از که مطالبه کنند.
بر کسی پوشیده نیست که دستگاهها و اداره های دولتی ما آفت زده و اغلب فاسد هستند فرقی نمی کند که در چه اداره و ارگانی وارد شوی فساد ربا رشوه و رانت متاسفانه جزیی از بدنه دولت شده و این مردم ما هستند که تاوان آنرا پس می دهند.
هشداری که به این دولت مردان پشت میز نشین باید داد آنست که این اعتراضات عمومی ادامه خواهد یافت تا آنکه دستگاه های اداری ما خود را اصلاح کنند و اگر آن نشود چوب عدالت این ملت گریبان آنها را خواهد گرفت.

و آخر مطلب آنکه فتنه گران وطن فروش خائن نیز باید بدانند که همین مردم جلوی آنها با قدرت خواهند ایستاد و ایران جایی برای این وطن فروشان بی بی سی تماشا کن عربده کش نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: