به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
درب اتاقتان را به روی مردم باز کنید و از مشکلات مردم در دادسراها گره‌گشایی کنید. امروز قوه قضاییه باید قویتر عمل کند تا بتواند امید و سلامت را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهد
"خیبرآنلاین" - بیست و سومین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران تحقیق 4 ناحیه از دادسرا، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین" به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادستان تهران به بررسی اتفاقات کشور طی هفته گذشته پرداخت و اظهار داشت: طبق یک تحلیل، طراحی این جریان با آمریکایی‌ها بود که از چند سال پیش یعنی پس از شکست جریان فتنه در سال 1388 با همکاری گروهک منافقین و با این رویکرد که مقابله با جمهوری اسلامی در حوزه سیاسی موفق نخواهد بود، نتیجه گرفتند که باید اعتراضات در جمهوری اسلامی را در حوزه‌های اجتماعی - اقتصادی متمرکز نمایند.

جعفری دولت آبادی با اعلام این که مقرّ منافقین در آلبانی در این راستا فعال شده و بر سازماندهی منافقین در فضای مجازی تاکید شده بود، افزود: تشکیل کمپین‌های نافرمانی مدنی طی سال‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران مانند کمپین «نه به گرانی» و «نه به پرداخت قبوض» و نظایر آن که نمونه‌های آن در فضای مجازی دیده می‌شود، در راستای آماده‌سازی زمینه اجرای این طرح بود.

دادستان تهران در بیان راهکارهای طرح آمریکا علیه جمهوری اسلامی، با اشاره به این که این آشوب‌ها الزاماً اجتماعی - اقتصادی بوده و کمتر سیاسی است و این رویکرد ناشی از شکست تجربه سال 1388 در حوزه سیاسی بود؛ اظهار داشت: 2 ویژگی جریان فتنه سال 1388 شامل «رهبران مشخص» و «تمرکز بر حوزه سیاست» که با شکست مواجه شد، در طرح آمریکایی‌ها مورد توجه قرار گرفت و این بار آشوب‌های بدون سر به معنای تحرکات بدون رهبر در پیش گرفته شد؛ با این تلقی که جمهوری اسلامی نمی‌تواند با دستگیری رهبران آن مانع وقوع و تداوم شورش‌ها شود. ‌هم‌چنین این شورش‌ها بر مشکلات اقتصادی و معیشتی استوار است و لزوماً سیاسی نیست.

جعفری دولت‌آبادی ویژگی دیگر طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را «شروع از پیرامون» اعلام کرده و در توضیح افزود: فتنه سال 1388 و تجمعات اغتشاشی از تهران شروع شد، اما این بار آمریکایی‌ها بر این باور بودند که باید از پیرامون به مرکز رسید؛ ضمن این که در ابتدا باید بر تظاهرات و تجمعات اعتراضی تکیه کرد.

دادستان تهران در تبیین مراحل طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، 2 مرحله را تفکیک کرد و در توضیح این مراحل اظهار داشت: مرحله اول که از 9 دی شروع شد و قرار بود تا 20 بهمن ادامه یابد، در مجموع 40 روز را در بر می‌گرفت که طبق برنامه پیش‌بینی شده باید صبح و بعد از ظهر هر روز تظاهرات اعتراضی ادامه می‌یافت تا با درگیرشدن پلیس و فرسایش آن، قدرت انتظامی و اجتماعی کشور فلج شود و بدین ترتیب بتوان به تدریج نظام سیاسی را از پا درآورد؛ در مرحله دوم نیز پیش‌بینی شده بود از 20 بهمن تا اسفندماه با تشابه‌سازی انقلاب 1357 تظاهرات خشن و مسلحانه راه‌اندازی و اجرا شود.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که یکی از ویژگی‌های طرح آمریکایی‌ها، بدیل‌سازی برای 3 روز مهم شامل 9 دی، 12 بهمن و 22 بهمن بود، افزود: تظاهرات تهران در 9 دی شروع شد با این تلقی که حماسه 9 دی باید به 9 دی شورشیان تبدیل شود و مقرر بود در روز 12 بهمن که سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی به ایران بود، اغتشاشات گسترش یابد تا در روز 22 بهمن، برای نظام اسلامی اتفاقات دیگری رخ دهد.

دادستان تهران علت نافرجام ماندن طرح آمریکایی‌ها را خشن شدن زودهنگام آشوب‌ها در مرحله اول اجرای طرح دانست و با تشبیه آن به یک زایمان زودرس، اظهار داشت: این اتفاق موجب شد طرح فلج شدن قوای انتظامی و اجتماعی محقق نشود و طرح آمریکایی‌ها مانند یک جنین زودرس ساقط شود. این آشوب‌ها که با اقداماتی چون آتش زدن پرچم ایران، تخریب خودروهای مردم، حمله به دادگستری‌ها و مراکز نظامی و کلانتری‌ها بر پا شد، مردم را هوشیار ساخت که پشت این اعتراضات، تحرکات آمریکا است؛ چرا که مردم معترض به گرانی، نه به بانک‌ها حمله می‌کنند و نه به کلانتری‌ها.

جعفری دولت‌آبادی ویژگی دیگر طرح آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را جابجایی مکانی عوامل اجرای طرح اعلام نمود و آمار 13 درصدی جابجایی مکانی دستگیرشدگان را موید آن است که طراحان افرادی را اجیر کرده‌ بودند تا در مکان‌هایی طرح را اجرایی نمایند.

عدم استفاده از ظرفیت اقلیت‌های قومیتی در آشوب‌ها نکته دیگری بود که در این تحلیل مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به برخی شهرهای محل شکل‌گیری تجمعات شامل ملایر، تویسرکان، درود و نورآباد اظهار داشت: در تبریز، ترکمن صحرا و بلوچستان که مرکز تجمع اقلیت‌های قومی است، اتفاقی رخ نداد؛ این در حالی است که دشمن همواره بر روی اقلیت‌های قومی سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما در تجمعات اخیر چنین نشد؛ با این تصور که قومیت‌ها دیگر حاضر به هزینه دادن در جهت مقاصد بیگانه نیستند و لذا آشوب‌ها در شهرهای دورافتاده، آرام و با مردم مذهبی رخ می‌دهد که این آشوب‌ها با جابجایی مکانی عوامل و عناصر شرور مرتبط است.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام کشته‌سازی به عنوان بخشی از پروژه دشمن، به ارتباط این طرح با فضای مجازی اشاره کرد. وی استفاده از فضای مجازی از جمله توئیتر، تلگرام و برخی تارنماهای معاند را مهمترین بستر این آشوب‌ها دانست و افزود: اینگونه است که وقتی تلگرام مدیریت ‌شد، آتش آشوب‌ها هم خاموش ‌شد؛ این در حالی است که ارزیابی آنها این بود که ایران تلگرام را مدیریت نخواهد کرد که این ارزیابی بی‌مبنا بود؛ چرا که مسؤولان وقتی احساس کنند که منافع ملی و امنیت کشور در خطر است، عامل ناامنی را حذف خواهند کرد و لذا مدیریت نمودن تلگرام به عنوان یک تصمیم غیرقابل انتظار موجب شکست آنها شد.

دادستان تهران برخی اظهارنظرها دائر بر مرتبط بودن فضای مجازی و پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام با حقوق شهروندی را بی‌مبنا خواند و افزود: وقتی برخی سایت‌های معاند صریحاً ساخت کوکتل مولوتف را به جوانان آموزش می‌دهند، در مدیریت کردن آن نباید تردید کرد؛ این که عده‌ای مدیریت تلگرام را به بستن اتوبان‌ها تشبیه کرده‌اند، با این پاسخ مواجه است که معتقدیم مسدودکردن بزرگراه‌ها صحیح نیست، اما منطقی است که از رانندگان خودروها بخواهیم با داشتن پلاک و هویت مشخص در این مسیر تردد کنند.

جعفری دولت‌آبادی درخصوص امکان تکرار این حوادث گفت: استفاده از فضای مجازی از سوی دشمن برای اجرای اینگونه آشوب‌ها و پروژه اختلاف‌افکنی میان مسوولان توسط برخی کانال‌های معاند ایجاب می‌نماید درخصوص فضای مجازی اقدامات اساسی مورد توجه قرار گیرد. ایجاد شبکه ملی از جمله این راهکارها است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: تلقی دشمن این بود که اگر موفق به براندازی نظام نشوند، حداقل موجبات بدبینی را میان جریان‌های داخلی فراهم خواهند کرد و سال‌های سال کشور را دچار درگیری، بدبینی و بدگمانی می‌نمایند تا هریک از قوا و جناح‌های سیاسی، آشوب‌ها را به دیگری نسبت ‌داده و دیگری را حامی این جریان تلقی کنند.

دادستان تهران موج‌سواری طرح آمریکایی بر مشکلات معیشتی را ناشی از این تصور دانست که آستانه تحمل مردم در مقابل مشکلات اقتصادی و معیشتی به نقطه جوش رسیده و منتظر یک جرقه است؛ وی به عنوان مثال اظهار داشت: همانند نامه توهین‌آمیز رشیدی مطلق علیه حضرت امام(ره) که چون جرقه‌ای مردم معترض علیه رژیم پهلوی را به خیابان‌ها کشاند، دشمن هم مشکلات اقتصادی را همانند انبار باروتی ارزیابی نموده بود که منتظر یک جرقه است. 

جعفری دولت‌آبادی 3 محور اساسی طرح آمریکایی‌ها را تمرکز بر اعتراضات، تجمعات و نارضایتی‌ها اعلام نمود و با اشاره به افزایش اعتراضات کارگری، صنفی و ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری طی 2، 3 سال اخیر و تجمعات مالباختگان این موسسات، اظهار داشت: ارزیابی دشمن این بود که این تجمعات به زودی به نقطه جوش رسیده و لذا می‌توان بر موج آنها سوار شد و 3 محور اعتراضات در هر حوزه، تجمعات در هر موضوع و نارضایتی‌ها نسبت به مشکلات اقتصادی و معیشتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران در بیان مثال پیرامون ارتباط طرح دشمن با اعتراضات، تجمعات و نارضایتی‌ها، به تحرکات کانال صدای مالباختگان اشاره نمود که تا پیش از این حوادث، صرفاً نقطه نظرات مالباختگان موسسه مالی و اعتباری کاسپین را انعکاس می‌داد و برخی تجمعات اعتراضی نیز با فراخوان‌های اعلامی در این سایت شکل می‌گرفت. وی افزود: این سایت در اوایل دیماه طی مطلبی برای تجمع در میدان انقلاب فراخوان داده بود که بلافاصله یکی از کانال‌های معاند محل فراخوان را به مکانی خاص تغییر داد که این نقشه اگرچه با هوشیاری پلیس به نتیجه نرسید، اما موید سوء‌استفاده منافقین از فراخوان‌ها در فضای مجازی است.

جعفری دولت‌آبادی در تبیین حادثه مشهد اظهار داشت:‌ شعارهای افراد شرکت‌کننده در تظاهرات مشهد تا ظهر روز پنجشنبه 1396.10.7 علیه گرانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی بود و بعد از ظهر، شعارهای ساختارشکنانه سر داده شد.

دادستان تهران با اشاره به شکست آمریکایی‌ها که ناشی از شروع زودرس خشونت در آشوب‌ها بود و با تمسک به این آیه از قرآن کریم که «ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین»، مدیریت بر تلگرام را زمینه‌ساز ساقط شدن آشوب‌ها دانست و افزود: این اقدام موجب ابترماندن طرح دشمنان شد و این همان پیام قران کریم است که فرمود: «فطبع علی قلوبهم فهم لایفقهون» (منافقون، 3) و «و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظیم» (بقره، 7).

جعفری دولت‌آبادی در بیان این که آشوب‌های اخیر مبتنی بر طرح آمریکایی‌ها با همراهی منافقین بود، اظهار داشت: این که ترامپ چندین توئیت برای ایران بزند و درخواست بررسی مسائل ایران را در شورای امنیت نماید، موید ارتباط آشوب‌های اخیر با طرح آمریکایی‌ها است.

وی علت عدم گسترش آشوب‌ها را هوشیاری مردم و توئیت‌های ترامپ در این خصوص دانست و افزود: وقتی ترامپ که ایرانیان را به آمریکا ممنوع‌السفر کرده است، به ادعای حمایت از مردم ایران چند بار توئیت می‌دهد، مردم فهمیدند که این آشوب‌ها طرح آمریکا است.

جعفری دولت‌آبادی در جمع‌بندی مطالب گفت: آمریکا‌یی‌ها و برخی گروهک‌ها توانستند بر موج این آشوب‌ها سوار شوند، اما در نهایت شکست سختی خوردند.

دادستان تهران برخی تحلیل‌های دیگر پیرامون آشوب‌های اخیر را مطرح کرد که از جمله ارتباط اعتراضات با جریان داخلی بود. وی در توضیح اظهار داشت: برخی می‌گویند تظاهرات مشهد در اعتراض به گرانی، جرقه‌ای برای حوادث اخیر بود؛ تظاهراتی که با فراخوان برخی جریان‌های داخلی شکل گرفت که نمونه بارز آن واکنش فرمانده سپاه پاسداران در این زمینه است.

تحلیل بعدی در ریشه‌یابی آشوب‌های اخیر، مشکلات داخلی کشور بود که دادستان تهران در این خصوص اظهار داشت: طی چند سال اخیر مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، اختلافات مسوولان، نارضایتی‌ها و تجمعات اعتراضی افزایش یافت و احساس مردم در مورد فساد بالا گرفت؛ به گونه‌ای که گفته شده است احساس فساد فراتر از خود فساد است و چنین سیاه‌نمایی‌ها که موجب ناامیدی و بی‌تحرکی جوانان، بی‌‌اعتمادی مردم نسبت به مسوولان می‌گردد و اختلافات میان مسوولان را در پی دارد، موجب گردید که دشمن تصور کند می‌تواند با سوارشدن بر موج نارضایتی‌ها، مقاصد خود را عملی کند.

راهکاری که دادستان تهران برای جلوگیری از چنین حوادثی ارائه کرد، تلاش در جهت رفع مشکلات موجود بود که در توضیح آن اظهار داشت: مشکلات مردم جدی است، لذا لازم است دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه به آن توجه نمایند. مردم اگر در مراجعه به ادارات و مراجع قضایی سرگردان ‌شوند و پاسخ نگیرند، موضوع را به نظام جمهوری اسلامی مرتبط می‌کنند. لذا باید در جهت رفع مشکلات آنها تلاش کرد.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این که دشمن از زمان پیروزی انقلاب درصدد براندازی جمهوری اسلامی ایران بوده است، اینگونه طراحی‌ها را ناشی از ابتنای نظام سیاسی کشور بر اسلام دانست و درخصوص ظرفیت فقه اهل بیت اظهار داشت: فقه اهل بیت بسیار غنی است و علت این که نظام اسلامی تاکنون نتوانسته است به همه اهداف خود دست یابد و به خوبی قوام گیرد و ظرفیت‌های خود را اجرایی ‌کند، ناشی از هجمه مشکلات، جنگ، تحریم‌ها و تحرکات دشمنان انقلاب اسلامی است.

دادستان تهران وظیفه قضات در این میان را تعیین تکلیف سریع متهمان آشوب‌های اخیر کشور، رسیدگی به پرونده‌های مهم در ارتباط با این آشوب‌ها و توجه به مشکلات قضایی مردم دانست و در توضیح اظهار داشت: لازم است میان افراد فریب‌خورده که در خیابان‌ها دستگیر شده‌اند‌ و عوامل اصلی این جریانات تفکیک قائل شد. درخصوص دسته اول تسریع در رسیدگی و آزادی متهمان در دستور کار قرار گیرد و نسبت به عوامل اصلی آشوب‌ها، تحقیقات کامل‌تری انجام شود تا زمینه محاکمه فراهم گردد.

جعفری دولت‌آبادی خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مهم مربوط به آشوب‌ها مانند آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی، واژگون نمودن یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و حمله به مراکز نظامی و انتظامی شد.

جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد: ظرف 48 ساعت اخیر تعداد 70 نفر از متهمان آشوب‌ها با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شدند.

وی گفت: روند آزادی سایر متهمان به استثنای عوامل اصلی آشوب‌ها، پس از اخذ سوابق آنان از نهادهای امنیتی و ارزیابی دلایل تحصیل شده، ادامه خواهد یافت.

دادستان تهران تاکید کرد که با عوامل اصلی این آشوب‌ها برخورد جدی خواهد شد.

دادستان تهران مهمترین وظیفه کنونی قضات را تلاش در جهت رفع برخی نارضایتی‌ها از دستگاه قضایی دانست و با اشاره به این که بخشی از این نارضایتی‌ها ناشی از نوع کار قضایی و تراکم پرونده‌ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال دادسرا در خصوص تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج تا یک سال از ارجاع پرونده کیفری جهت رسیدگی خودداری می‌‌کرد و معتقد بود بانک مرکزی باید در مورد وجوه مردم تعیین تکلیف نماید.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به پرونده‌ها و مشکلات ناشی از برخی موسسات مالی و اعتباری و پرونده‌های مرتبط با این‌گونه مؤسسات اظهار داشت: این موسسات مدتی زیادی نبض بازار پولی را در دست داشتند و بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بر موسسات مالی و اعتباری، اعلام نموده که یازده هزار میلیارد تومان وجوه را برای رفع مشکلات سپرده‌گذاران اختصاص داده است؛ این در حالی است که تعدادی از مالباختگان هم‌چنان مطالبه‌گر وجوه خود هستند.

دادستان تهران از سرپرست دادسرای رسیدگی به جرایم پولی - بانکی خواست با جذب قضات کارآمد، در تعیین تکلیف پرونده‌های موسسات مالی و اعتباری تسریع نماید. وی تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این دادسرا را ضروری خواند.

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت شبانه‌روزی بودن فعالیت دادستانی، خطاب به سرپرستان دادسراها و معاونان خود اظهار داشت: سرپرستان دادسرا که ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر کار کنند، دردی را دوا نخواهند کرد.

پاسخگویی به مردم در نواحی دادسرا، تکریم مراجعین، دارابودن سعه صدر، وقت‌گذاری بیشتر از سوی سرپرستان نواحی و قضات و احترام به مردم، توصیه‌های دیگر جعفری دولت‌آبادی خطاب به سرپرستان دادسراها بود.

وی افزود: درب اتاقتان را به روی مردم باز کنید و از مشکلات مردم در دادسراها گره‌گشایی کنید. امروز قوه قضاییه باید قویتر عمل کند تا بتواند امید و سلامت را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهد.

دادستان تهران با اشاره به این که اعتراض و انتقاد امری طبیعی در کشورها است، به عنوان مثال به حادثه آتش زدن بیش از هزار خودرو در کشور فرانسه در تعطیلات ژانویه اشاره نمود و اظهار داشت: البته اگر چنین اتفاقی در ایران می‌افتاد، چندین ماه توسط بیگانگان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: