به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پرچم آزادی بشر به دست انقلاب اسلامی است و باید این پرچم را در همین فضای مجازی معرفی کنیم
"خیبرآنلاین" - رضا تقی‌پور پیرامون رویداد ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور با بیان اینکه این مسئله در 3 بخش قابل‌بررسی است، اظهار داشت: بخش اول شروع ماجراست که با مطالبات اقتصادی، صنفی و سختی‌هایی همراه بود که مردم متحمل آن شدند و این ریشه‌های زیادی دارد و شاید در این شرایط به صلاح نباشد که به این موضوع بپردازیم چراکه این امر ریشه در غفلت و ناکارآمدی‌ها مسئولان دارد.

به گزارش فارس، عضو شورایعالی فضای مجازی در ادامه تأکید کرد: البته این موضوع جای بحث دارد و ما باید درباره اصل این ماجرا بررسی‌های لازم را انجام دهیم چراکه این اتفاق یک هشدار جدی برای دولتمردان بود و به نظر می‌رسد آنها باید ارتباط خود را با جامعه بیشتر کنند و نسبت به حل مشکلات آنطور که مردم انتظار دارند، عکس‌العمل فوری و به‌موقع داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید ببینند که مسئولان به‌طور واقعی دنبال حل مشکلات آنها هستند، خاطرنشان کرد:‌ همان مردمی که 40 سال گذشته همیشه جلوتر از مسئولان پای مسائل انقلاب ایستاده‌اند، امروز هم‌ چنین مطالبه‌ای دارند و زمانی که جایی را برای رفع مشکلاتشان پیدا نمی‌کنند، این اتفاقات ایجاد می‌شود.

تقی‌پور با اشاره به بخش دوم این مبحث به طرح‌ریزی‌های دشمن اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان طرح‌های دقیق خود را با رصد دائمی فضای کشور انجام دادند و من به‌عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی می‌گویم ابزار دشمن برای این رصد متأسفانه فضای مجازی بود که باعث شد آن‌ها با دقت و وسعت تمام جامعه ما را اسکن و پایش کنند،‌ البته این موضوع بسیار مفصل است که باید در آرامش جامعه به آن پرداخت.

وزیر سابق ارتباطات بابیان اینکه اگر فضای مجازی در 5 سال گذشته جدی گرفته می‌شد ما شاهد چنین وضعیتی نبودیم و اگر هم وضعیت به همین منوال باشد مشکلات بیشتری خواهیم داشت، افزود: دشمن منتظر کوچک‌ترین منافذ ناشی از غفلت مسئولان است و پاشنه آشیل این شرایط نیز فضای مجازی است.

وی در تشریح بخش سوم چرایی وقوع چنین رویدادی در کشور به حضور مردم پرداخت و گفت: بخش سوم که نباید از آن گذشت حضور گسترده مردم بود که در مرحله اول با صبر، حوصله و طمأنینه تمام به خاطر تجارب گذشته با این مسئله برخورد کردند. چون در جنگ نرم و غائله سال 88 و 78 این لشکرکشی صورت گرفته بود و ازاین‌رو در فتنه 96 مردم بامتانت و وقار مقابل این اتفاق حاضر شدند و نیروی انتظامی نیز باتجربه بهتری برخورد کرد.

تقی‌پور همه مراحل این رویداد را برنامه‌ریزی عنوان کرد و ادامه داد: مردم باید هوشیاری خود را حفظ کنند چراکه دشمن گام‌های بعدی را هم در نظر گرفته و اقداماتی مانند کشته‌سازی ازجمله این طراحی‌هاست که آن‌ها  می‌خواستند فضای جامعه را به سمت تحریک گسل‌های موجود ببرند اما مردم در این 40 سال نشان دادند پشت سر رهبر معظم انقلاب و پای انقلاب خود ایستاده‌اند، ازاین‌رو این هوشیاری باعث شد این بار با هزینه کمتری این اتفاق جمع شود.

عضو شورایعالی فضای مجازی بابیان اینکه اتفاقات اخیر دستاوردهای خوبی هم برای ما داشت، به فریب دشمن در این غائله پرداخت و گفت: این حوادث بااینکه تلخ بود اما طوری مدیریت شد که دشمن دست خود را رو کرد و مثلث عبری، غربی و سعودی به‌سرعت به میدان آمدند و خیلی زود مشت خود را باز کردند،‌ بنابراین اگر این مباحث به‌درستی تحلیل و بیان شود شاهد استحکام بیشتر انقلاب در مقابل توطئه‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای درباره اینکه خرمشهرها در پیش است،‌ افزود: این خرمشهرها نه در جنگ نظامی بلکه در جنگ نرم است چراکه طراحی‌های دشمن برای ضربه به انقلاب اسلامی بی‌پایان بوده اما به حول و قوه الهی مردم از این میدان نیز سربلند بیرون خواهند آمد.

تقی‌پور در ادامه، پیرامون نحوه برخورد مدیر تلگرام با درخواست ایران پیرامون کانال‌هایی که فعالیت تروریستی دارند و البته موارد مشابه دیگر که در کشورهای غربی در بحث شبکه‌های موبایلی و اجتماعی پاسخ به این سؤال بابیان اینکه این مباحث نباید ما را غافل کند که مشکلات مردم را فراموش کنیم و باید گوش شنوا و چشم بینا  داشته باشیم،‌خاطرنشان کرد: مردم ولی‌نعمت ما هستند و ریشه فلسفی حضور مسئولان نیز خدمت به مردم است، ما خدا را شاکریم که دشمنان ما را از احمق‌ها آفرید و به علت این شتاب و عجله در قضایای اخیر مردم ما به‌خوبی آن‌ها را شناختند.

وزیر سابق ارتباطات با تأکید بر اینکه دشمنان جمهوری اسلامی در این «جنگ شناختی» هزینه‌های بسیار سنگینی انجام دادند درعین‌حال گفت: البته ما در مقابل تکنیک‌های راهبردی سطح بالایی نداشتیم اما استحکام درونی انقلاب اسلامی طوری است که این نفوذ را غیرممکن می‌کند و این‌ها چون انقلاب ما را با ساختار قدرت خود مقایسه کرده‌اند دچار اشتباه می‌شوند.

وی تصریح کرد: دشمنان ما در ساختار سیاسی خود پشت جلیقه ضدگلوله قایم شده‌اند درحالی‌که بافت انقلاب اسلامی ضدگلوله و ضد تهدید است؛ این اتفاق باعث می‌شود دشمنان نتوانند با هر حادثه‌ای به هسته انقلاب برسند چراکه این بافت مبتنی بر باورها و اعتقادات مردم شکل‌گرفته و به همین دلیل ما آن را جنگ شناختی می‌نامیم که هدفش تغییر باورها و سبک زندگی است.

تقی‌پور با تأکید بر اینکه دشمنان ما آرزو دارند جمهوری اسلامی از بین برود یا حداقل در درون مرزهای خود محبوس شود، یادآور شد: آن‌ها به همین دلیل بحث مهار قدرت منطقه‌ای را شروع کرده‌اند اما مردم ما نیز درک بالایی از امنیت ملی دارند و همان‌طور که در ایام اخیر دیده‌ایم این مردم به‌صورت آتش به اختیار به دفاع از موجودیت انقلاب اسلامی پرداختند که این بسیار هوشمندانه و به‌موقع بود.

عضو شورایعالی فضای مجازی درباره نحوه برخورد مدیر تلگرام اظهار داشت: ما درباره پیام‌رسان‌های خارجی در این سال‌ها هشدار داده بودیم اما مدیران ما در این حوزه دچار اشتباهات راهبردی شدند و بدون هیچ قید و شرطی اجازه دادند این فضا در اشغال دشمنان انقلاب اسلامی قرار گیرد، من پای این صحبت هستم و هرکس به این موضوع که فضای مجازی کشور ما در اشغال دشمنان است، خدشه و انتقادی دارد حاضرم با او مناظره کنم.

وی ادامه داد: لفظ اشغال فضای مجازی را به خاطر غفلت‌های بسیاری که در این حوزه بوده به کاربردم و اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نشود یکی از تهدیدات نفوذ همین فضا خواهد بود چراکه فراگیری و سرعتی که در اتفاقات اخیر نیز وجود داشت، به ماهیت فضای مجازی بازمی‌گردد.

تقی‌پور بابیان اینکه تیغ فضای مجازی می‌تواند تیغ جراحی برای اصلاح و شفا یا دشنه‌ای در پهلوی مردم کشورمان باشد، خاطرنشان کرد: «پاول دوروف» مدیرعامل تلگرام یک هفته قبل از این اتفاقات ایران در امارات مستقر می‌شود درحالی‌که او شخصیتی است که به سفرهای متعدد معروف است، یکی از غفلت‌های مسئولان در داخل که باید به خاطر آن توبه و عذرخواهی کند این است که گفتند تلگرام یک ابزار روسی است، بله ممکن است دوروف یک فرد روسی تبار باشد اما کسانی که به دنبال شفاف‌سازی هستند از این آقا بخواهند شناسنامه خود را روی میز بگذارند چراکه این حق مردم است که بدانند چه کسی می‌خواهد افکار آن‌ها را هدایت کند.

عضو شورایعالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلگرام باید صورت‌های مالی خود را منتشر کند، یادآور شد: یک بحث مهم‌تر این است که امروز مالک تلگرام این‌ها نیستند بلکه مالک اصلی آن «میری لشویلی» یک فرد صهیونیست تمام‌عیار است که از نتانیاهو جایزه گرفته؛ بنابراین کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که این‌ها خیرخواه مردم بوده و به دنبال هدایت جنبش‌های مردمی هستند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی این مسائل را کنار هم قرار می‌دهیم مشخص می‌شود که دچار غفلت شده‌ایم، ادامه داد: دچار غفلت شدن به این معناست که ما بیش از 8 ماه است این بحث را مطرح کرده‌ایم، در جمهوری اسلامی قوانینی داریم و هرکسی می‌خواهد در فضای مجازی فعالیت کند باید این قوانین را رعایت کند، فرهنگ ما با غرب 180 درجه تفاوت دارد و نمی‌توانیم اجازه دهیم اخلاق جنسی غرب در فضای مجازی کشورمان نیز پیاده شود و دلیل آن نیز روشن است.

تقی‌پور بابیان اینکه ما بارها آمار کانال‌ها و گروه‌های مستهجن و ضد اخلاقی تلگرام را ارائه داده‌ایم، گفت: تلگرام تنها هزار و 153 کانال پورنو گرافی دارد و زمانی که به مدیر تلگرام اطلاع داده می‌شد او به ما می‌گفت شما بگویید کدام است تا مسدود شود درحالی‌که این وظیفه خود آن‌هاست که این کانال‌ها را پیدا کنند چراکه ربات‌ها این کار را انجام می‌دهند نه چشم انسان؛ لذا نباید IP کانال‌هایی که مربوط به کشور ماست،‌ باز شود.

وزیر سابق ارتباطات بابیان اینکه پس از مسدود و ریپورت شدن این کانال‌ها به فاصله چند ثانیه کانال بعدی آن فعال می‌شد، گفت:‌بیش از 5 هزار گروه این‌چنینی نیز وجود دارد که پیدا کردن آن سخت‌تر از کانال است و این تنها یک مثال درباره فضای اخلاقی فضای مجازی است و ما باید ببینیم محتوای این نرم‌افزار چه بر سر مردم و کودکان ما می‌آورد و من شکی ندارم کسانی که غفلت کرده‌اند باید جواب بدهند.

وی درباره رفتار مدیر تلگرام در مسدودکردن یکی از کانال‌های خشونت‌آمیز گفت: رفتار ما در درخواست از مدیر تلگرام برای بسته شدن این کانال خشونت‌آمیز از موضع ذلت بود و ما باید بیگانه‌ای که او را نمی‌شناسیم، بگوییم مقدرات کشور ما به دست شماست و اجازه ندهید که این کانال‌ها آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و آتش زدن را یاد مردم ما بدهند! من واقعاً علت این ذلت را از سوی مسئولانمان متوجه نمی‌شوم.

تقی‌پور این اقدام را نقض امنیت کشورمان برشمرد و افزود:‌ ما باید مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی را بگیریم اما باید از اول با تهدیدات آن مقابله می‌کردیم نه حالا که به مقدساتمان توهین شده، وارد صحنه شویم؛ کجای دنیا اینطور است؟ در حالی‌ که در همه کشورهای پیشرفته قانون‌های محدودکننده‌ای وجود دارد و در یکی از کشورهای اروپا در هفته قبل تصویب کردند که همان‌طور که افترا و تهمت در رسانه‌ها جرم است، در فضای مجازی نیز جرم شناخته شود.

عضو شورایعالی فضای مجازی این موضوع را به معنای مدیریت فضای مجازی عنوان کرد و گفت: خیلی از افرادی که در کشور ما از تلگرام و اینستاگرام حمایت می‌کنند، اگر خائن نگوییم آنارشیست و هرج‌ومرج طلب هستند، نمی‌توان با این رفتارها مشکلات کشور را حل کرد.

وی با تأکید بر اینکه من نمی‌خواهم از کلمه «فیلتر» در قبال تلگرام استفاده کنم، گفت:‌ من معتقدم کشور باید از شر اینگونه تهدیدها و سرطان‌ها نجات یابد اما عده‌ای در این شرایط با لباس خیرخواهی آمده و می‌گویند پس کسب‌وکار اقتصادی مردم چه می‌شود! اگر منظورشان از کسب‌وکار قاچاق و کارهایی است که انسان شرم دارد آنها را بیان کند که هیچ، اما اگر منظورشان کسب‌وکارهای درست و قانونی است باید زمینه را برای کسب‌وکار آنها با مجوزی که ارائه می‌دهند، فراهم کنیم.

تقی‌پور  همچنین پیرامون موضوع انتشار خبر ارسال نامه جمعی از فعالان فضای مجازی خطاب به شورایعالی فضای مجازی ضمن تأکید بر اینکه تلگرام معادل همه فضای مجازی نیست، تأکید کرد: بله، امروز در سایت‌ها دیدم مطالبی با عنوان «نامه جمعی از فعالان فضای مجازی خطاب به شورایعالی فضای مجازی» منتشر شده و به دفاع از تلگرام پرداخته است، اینها باید خودشان را معرفی کنند؛ به نظر می‌رسد این نامه جعلی است؛ این مطالب خلاف واقع برای جوسازی دروغین است چراکه همه کسب‌وکارهایی که در تلگرام هستند، می‌توانند به نرم‌افزارهای داخلی منتقل شوند و علت این پنهان‌کاری‌ها را نمی‌دانم، همه اینها که کار قاچاق نمی‌کنند، چرا به این انسان‌های شریف توهین می‌کنند که در فضای سالم کار نکنند.

وی با بیان اینکه آمریکا قانونی دارد که می‌گوید استفاده از تجهیزات غیرآمریکایی در زیرساخت‌های ارتباطی ممنوع است و به‌طور اساسی با قانون جلوی تهدیدات این حوزه را گرفته، گفت: آنها استفاده از هیچ رمزی را بدون اینکه در اختیار FBI باشد، مجاز نمی‌دانند اما در اینجا تلگرام با افتخار می‌گوید که من رمز دارم و گوگل و سایر نرم‌افزارها نیز همینگونه است؛ لذا این موضوع نقض حاکمیت و امنیت ملی کشورمان است. بنابراین احراز هویت یکی از راه‌های تأمین زیرساخت مناسب برای فضای مجازی است.

وزیر سابق ارتباطات با تأکید بر اینکه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هرکسی می‌خواهد رسانه داشته باشد باید مسئولیت رفتارهای خود را بپردازد، تصریح کرد: در غیر این صورت ما شاهد هرج‌ومرج به اسم جریان آزاد اطلاعات خواهیم بود.

وی ادامه داد: به خاطر شانتاژهایی که صورت گرفته، کلمه فیلترینگ برای مردم مذموم شده اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، در قوانین اکثر کشورها حد و حدود این موضوع تعریف‌شده است و قوانین کشورها درباره محدودکردن مسائلی مانند پورنوگرافی یا سیاست، متفاوت است.

تقی‌پور در  پاسخ به این سؤال که مردم در شرایط حاضر که تلگرام فیلتر شده، شاهد یک رفتار دوگانه از سوی برخی مسئولان هستند و به‌جز کانال امام خامنه ای کانال سایر مسئولان در تلگرام فعال است،  اظهار داشت: طبیعی است که خیلی از مسئولان ما با مردم دنیا از طریق توئیتر حرف بزنند و پاسخ برخی از شبهات را بدهند،‌ اینجا تعبیر سوء نشود که ما می‌خواهیم دیوار بکشیم و بگوییم یک عده که مسئولیت دارند، مجاز هستند، بالاخره ما احکام ثانویه هم داریم و حضور در توئیتر برای برخی مسئولان لازم است.

عضو شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که کدام مسئول ما مجاز است و این چطور تشخیص داده می‌شود؟ گفت: برخی مراجع و نهادها هستند که دسترسی به پهنای باند بدون فیلتر دارند و این به خاطر مسئولیت آنها است؛ مقام معظم رهبری بحث افسران جنگ نرم را مطرح کردند،‌ آنها نه‌تنها مجاز بلکه باید به دل دشمن بروند. در جنگ فیزیکی نیز همین‌طور است که اگر یک سرباز بدون تجهیزات و گروهان به خط برود، تلف خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی گفته‌اند فیلترشکن و vpn راه‌حل فنی ندارد، ادامه داد: ابهامی که برای مردم پیش‌آمده این است که مسئولان می‌گویند نمی‌شود با قاچاق مبارزه کرد! لذا اینکه نمی‌شود با فیلترشکن هم مقابله کرد مانند همین حرف غیرقابل‌باور است،‌ چراکه کشورهای زیادی در دنیا هستند که با قاچاق مقابله کرده‌اند.

تقی‌پور تأکید کرد: ما نمی‌دانیم مسئول سالم‌سازی فضای مجازی کدام نهاد است درحالی‌که فضای مجازی باید برای کودکان،‌ خانواده‌ها و کسب‌وکارها سالم‌سازی شود. حالا که مردم متوجه کید دشمن و راه‌های نفوذ شده‌اند و فهمیدیم که تلگرام میدان دشمن است، باید جدی‌تر در این قضیه برخورد کنیم. برخی با کلمه حق شروع و به باطل ختم می‌کنند و می‌گویند شما هم بروید آنجا حرف خود را بزنید درحالی‌که خاک آن مسموم است و نهال سالمی در آن رشد نخواهد کرد و در اتفاقات اخیر و خون‌هایی که ریخته شد، مشخص شد.

عضو شورایعالی فضای مجازی به ماجرای قتل ستایش قریشی اشاره کرد و ادامه داد: یک عده عامدانه اظهارات قاتل ستایش قریشی را لاپوشانی کردند درحالی‌که او اعتراف کرده بود بیش از 6 ساعت در روز در تلگرام بوده و این کارها را در آن فضا یاد گرفته است؛ ما نباید مانند کبک سر خود را زیر برف کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی با تمام هزینه‌ها و سختی‌هایش به یک نعمت برای کشورمان تبدیل شد گفت: اگر کشوری در جنگ خار و ذلیل شد، این نعمت نیست اما وقتی با مقاومت و ارتقای توان نه‌تنها تجاوز دفع، بلکه برای تجاوزهای آتی نیز خود را آماده کنیم این‌یک نعمت است، ازاین‌رو جنگ تحمیلی برای قرن‌ها ملت ما را بیمه کرد و اکنون نیز این جنگ شناختی یک فرصت است تا حالا که متجاوز را شناخته‌ایم، با توجه به استعدادهایی که در داخل وجود دارد مقابله و خود را تجهیز کنیم.

تقی‌پور تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 4 سال است که حداقل 30 نرم‌افزار بومی که بالقوه می‌توانند به تلگرام و اینستاگرام تبدیل شوند، در داخل طراحی‌شده اما متأسفانه برنامه مدونی برای آنها وجود ندارد و آنها نیز مانند گیاه خودرو رشد کرده‌اند؛ باید برای حمایت از محصولات داخلی برنامه داشت و نباید برخی با مباحث روشنفکری دست به مغلطه بزنند چراکه هرکس می‌داند به‌طور مثال اگر ما ورود خودرو را بدون قید و شرط آزاد بگذاریم، صنعت خودرو نابود خواهد شد؛‌ لذا درباره نرم‌افزارهای پیام‌رسان نیز ما همین کار را کرده‌ایم درحالی‌که می‌توان آن را به یک قدرت ملی در داخل تبدیل کرد.

عضو شورایعالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه شعار جمهوری اسلامی استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است اما ما نتوانسته‌ایم با عرض شرمندگی استقلال را در فضای مجازی ایجاد کنیم، افزود: البته آینده برای جوانان، دانشمندان و فارغ‌التحصیلان ما روشن است و ما می‌توانیم روزی در این زمینه از دنیا هم جلو بزنیم طوری که نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های ما جذب مشتری و تولید ثروت کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا شورایعالی فضای مجازی متولی حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و داخلی که می‌گویید بیش از 30 نرم‌افزار در داخل تولیدشده، نمی‌شود؟ تصریح کرد: ما در شورایعالی فضای مجازی 6 ماه قبل طرحی را برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به تصویب رساندیم اما این مبحث طول کشید و ما با این کندی مشکل‌داریم، مباحثی که در کمیسیون‌ها بررسی‌شده در صحن مطرح نمی‌شود و در اولویت چندم قرار می‌گیرد و این جزو مباحث نادر بود که با تأخیر زیادی انجام شد. بنابراین شما باید از دبیرخانه سؤال کنید که این طرح چقدر طول کشیده است.

تقی‌پور درباره اینکه چرا شورایعالی فضای مجازی پیشقدم نمی‌شود و مردم برای اینترنت بدون فیلتر باید به کجا مراجعه کنند تا دچار تبعیض روانی نشوند؟ خاطرنشان کرد: اظهارات شما مطالبه ما هم هست و باید این را از مدیریت شورایعالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه بخواهید که چرا نمی‌شود. ما به‌عنوان اعضای حقیقی از این طرح‌ها زیاد داده‌ایم چراکه محل رجوع مردم هستیم، بنابراین باید کارکردهای این نهادها را به بحث بگذاریم و در حال حاضر نحوه اداره جلسات شورای فضای مجازی این‌طور نیست.

عضو شورایعالی فضای مجازی همچنین پیرامون وضعیت کسب‌وکارهای تلگرامی اظهار داشت: در این زمینه آمار متناقضی از یک‌میلیون شغل تا سایر آمارها وجود دارد، ضمن اینکه ما معتقدیم در این شرایط اقتصادی یک شغل هم یک شغل است و باید این برای مسئولان ما دغدغه باشد اما کسب‌وکار تلگرام باید دسته‌بندی شود و درخواست مردم نیز این است که در این زمینه شفاف‌سازی و آدرس دقیقی از نحوه کسب‌وکارها ارائه شود. یکسری از کسب‌وکارهای حلال و مشروع را باید بر روی نرم‌افزارهای داخلی فعال کرد و این کار سختی نیست چون من خود کارشناس این حوزه هستم و می‌دانم می‌شود کمبودهای فضای داخلی را نیز جبران کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید جلوی کسب‌وکارهای حرام که از طریق فضای مجازی انجام می‌شود، گرفته شود، گفت: اخیراً آقای موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد، هم بر لزوم تقویت شبکه‌های مجازی داخلی تأکید کرده؛ لذا این محیط باید ثروت آفرین باشد درحالی‌که مشغولیت مردم ما در این فضا 2 برابر مردم جهان است، وقتی یک روستایی که مولد محسوب می‌شود روزی 8 ساعت وقت خود را در فضای مجازی می‌گذارند، به تولید ما نیز آسیب وارد خواهد شد.

تقی‌پور درباره کسب‌وکارهای تلگرامی نیز گفت: کسب‌وکارها باید به سراغ نرم‌افزارهای داخلی برود و وزارت ارشاد نیز باید به آنها کمک کند و آمار جدی که در این زمینه گرفته‌شده، حدود 40 هزار شغل است، البته خیلی از نرم‌افزارهای خدماتی ما از زیرساخت‌های گوگل استفاده می‌کنند که باید این وضعیت اصلاح شود.

عضو شورایعالی فضای مجازی تاکید کرد: ما به لطف الهی از فتنه 96 درس گرفتیم. امروز چشم دنیا به انقلاب اسلامی است چراکه ما هیچ‌گرایشی به قدرت‌های پوشالی نداریم چطور می‌شود کشوری از رژیم کودک کش صهیونیستی یا یک خاندان کثیف مانند آل‌سعود حمایت کند درعین‌حال مدعی دفاع از حقوق بشر باشد؟! لذا پرچم آزادی بشر به دست انقلاب اسلامی است و باید این پرچم را در همین فضای مجازی معرفی کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مسئولان ما نباید به لاک دفاعی بروند،‌ خاطرنشان کرد: مردم در فضای مجازی قدرتمند هستند چراکه اساس انقلاب اسلامی قدرت نرم است و همین قدرت در سوریه، لبنان و عراق و یمن موفق شده است و ما می‌بینیم علت تمرکز دشمن بر این قدرت نرم نقطه قوت انقلاب اسلامی در این زمینه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: