به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
جامعه مدرسین: به جای اشکال تراشی در دین مردم، به فکر گره گشایی از مشکلاتشان باشید/آیت الله حسینی قزوینی: چون تخصص ندارید، در مسایل اعتقادی دخالت نکنید/آیت الله میلانی: اهلیت این مطالب را ندارید/آیت الله اراکی: چون سوادش را ندارید، اعتقادات مردم را رها کنید/آیت الله خاتمی: اعتقادات مسلم را در مسلخ اهداف سیاسی قربانی نکنید
"خیبرآنلاین" - سخنان عجیب و گستاخانه حسن روحانی در نقد معصومین که با اصول مسلم و قطعی مکتب تشیع در تضاد کامل است، موجب برافروحته شدن علما و حوزه های علمیه شده و در این باره، موج واکنش ها به راه افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، اگرچه تقریبا همه ی صاحب نظران معتقدند که روحانی این شبهه افکنی ها را برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی ها در دولت مطرح می کند، اما عدم واکنش به این تحریفات تاریخی، قطعا موجب بروز خساراتی خواهد شد.

روحانی روز 18 دیماه 96 در دیدار با وزیر اقتصاد و معاونان او، در سخنانی بی ارتباط با جمع حاضر، گفت: "همه باید انتقاد شوند، استثنا ندارد، تمام مسئولین در کشور قابل نقدند، ما در کشور معصوم نداریم، حالا یک وقت امام دوازدهم اگر ظهور کرد، آن وقت هم می شود نقد کرد(!) پیغمبر هم اجازه ی نقد می داد، دیگر بالاتر از پیغمبر که ما نداریم در تاریخ که"!

همین جسارت از جانب روحانی آن هم در کسوت یک فرد ملبس به لباس قابل محترم روحانیت و در قامت ریاست جمهوری ایران اسلامی که قبلا نیز در موارد مشابهی تکرار شده و سعی در تاریخ اسلام داشت، انتقادهای گسترده ای را به همراه داشته است که در ادامه، به بخشی از انتقادها اشاره می شود:


* جامعه مدرسین: به جای اشکال تراشی در دین مردم، به فکر گره گشایی از مشکلاتشان باشید

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه ای، به عبارات شبهه آفرین روحانی اینگونه واکنش نشان داد:

بسم الله الرحمن الرحیم
این روز‌ها سخنانی از بعضی از مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه‌معصومین (صلوات الله علیهم) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلّمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول ضروری مذهب حقه تشیع اثنا عشری است، را منکر شده‌‌اند که بنابراین ذکر چند مطلب را وظیفه شرعی خود می‌دانیم:
1-از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکانپذیر نیست و معیار نقد عبارت است‌‌از حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول‌اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین(علیهم السلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.
2- خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و « وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى» و ده‌ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی‌اکرم و سایر معصومین (علیهم السلام) که عصمت پیامبران الهی بویژه رسول اکرم و ائمه دوازده‌گانه معصوم (سلام الله علیهم) را به صراحت اثبات می‌کنند خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر، و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و ده‌ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.
بنابراین نفی عصمت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است.
3- اکیداً توصیه می‌کنیم بعضی از مسئوولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند گره‌گشائی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

* آیت الله حسینی قزوینی: چون تخصص ندارید، در مسایل اعتقادی دخالت نکنید

آیت الله سید محمد حسینی قزوینی، از علمای قم و مدیر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در درس خارج فقه خود گفت:
سخنان چند روز پیش رئیس جمهور در زیر سوال بردن عصمت رسول اکرم و ائمه اطهار صلوات الله علیهم مغایر با اصول و بدیهیات مذهب تشیع است.
افراد غیرمتخصص در حیطه مسائل اعتقادی دخالت نکنند.
بعضا این دخالت ها از سمت شخصی که ملبس به لباس روحانیت بوده و به ظاهر عالم به علم اهل بیت است که در مقامی با جامعه مخاطب بالا (رئیس جمهور) گمارده شده است، و سخن گفتن در این زمینه از سوی این شخصیت در ابعاد گسترده بازتاب خواهد داشت که متاسفانه اهل بیت علیهم السلام و دین اسلام با این سخنان زیر سوال رفته و دل دشمنان اسلام شاد می شود.
اگر بر رفتار پیامبر و معصوم می توان نقد وارد کرد، می توان به فعل و تصمیم هایی که آن بزرگواران گرفته اند، هم خدشه وارد کرد و نقد نمود! همانگونه که صحابه در برابر غدیر منتقد بودند و در نهایت کار را به سقیفه کشاندند. آیا می توان منکر غدیر شد؟!
آیا می توان بر تصمیمات و گفتارهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خاندان پاک ایشان نقدی وارد کرد؟
مگر نه این که فعل و قول معصوم حجت بوده و معصوم نماینده و خلیفه خداوند بر روی زمین است؟ تاریخ نشان داده است که هر زمان که صحبت و مشورت صحابه و افراد عامی در تصمیمات پیامبر اسلام خللی وارد کرده است، نتیجه بد و ناگوار بوده است
شما به عنوان یک درس خوانده حوزه باید در مورد داستان واقعه بدر و احد آگاهی داشته باشید، که نمونه ای بارز در این زمینه است.

حوزه علیه تحریفات روحانی به پا خاست / گزارش کاملی از اعتراضات علما در روز یکشنبه 24 دیماه 96

* آیت الله میلانی: اهلیت این مطالب را ندارید

آیت الله سید علی حسینی میلانی، نوه آیت الله العظمی میلانی بزرگ و از شاگران آیت الله العظمی وحید خراسانی، در پاسخ به گستاخی حسن روحانی مبنی بر نقد امام معصوم دوازدهم گفت:
اولا کسی که می خواهد مطلب اخلاقی بگوید، خودش باید اهلیت داشته باشد برای اخلاق گفتن؛ چون کسی که خودش متخلق به اخلاق نیست، نمی‌تواند مدرس اخلاق باشد.
حتی در کوچکترین امورمان در شریعت مقدسه، در مذهب تشیع، در آداب اهل بیت علیهم السلام، برای ما آداب معین شده است. از جمله اموری که باید آداب را در آن رعایت کنیم، حرف زدن است. خود حرف زدن آدابی دارد که انسان چگونه حرف بزند، کجا حرف بزند، با کی حرف بزند، چقدر حرف بزند؟ همه این خصوصیات در شریعت مشخص هست.
از جمله اموری که باز در جامعه ما مورد ابتلاء هست، مسئله انتقاد است. چه کسی باید انتقاد کند، چگونه باید انتقاد کند؟ نسبت به چه کسی باید انسان انتقاد کند؟ اینها حساب دارد؛ اینها در شریعت مشخص هست.
انتقاد، یعنی تشخیص خالص از ناخالص، تشخیص صحیح از باطل. انتقاد این است. بنابراین انتقاد را اهلش باید کند.
چه کسی باید تشخیص دهد؟ اهلش باید تشخیص دهند. این تشخیص آدابی و رسومی دارد، احکامی دارد، هر کسی نمی تواند تشخیص دهد و هر کسی حق ندارد تصدی انتقاد را بگیرد و هر جور هم نمی شود انتقاد کرد.
در انتقاد می خواهیم بسنجیم این کلام صحیح است یا نه؟ آیا کلام هر کسی را باید بگذاریم در ترازوی سنجش؟ کلام معصوم هم همینگونه است؟! ولو اهل انتقاد هم باشیم و لو مطابق احکام و آداب می‌خواهیم انتقاد بکنیم، آیا کلام معصوم هم همینطور است؟ کلام امام، کلام نبی قابل انتقاد است به این معنی که سنجش بکنیم تا بفهمیم صحیح است یا نه؟
پس «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى»‏ کجا رفته است؟
آیه مبارکه «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» کجا رفته است؟
امام و نبی و ملائکه عباد مکرمون، این قرآن است «لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون»
اگر کسی بیاید در یک ملأعامی بگوید که یک عربی آمد بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) انتقاد کرد که این کلام از شماست یا از خداست؟! پس می شود انتقاد کرد بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله)! این حرف است؟!
کسی که تحصیل کرده باشد، کسی که اهل مطالعه باشد، تمسک می کند به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد اعتراض کرد بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) که این کلامی که گفتید از خودتان هست یا از خدا؟!
آن وقت آیه مبارکه «سأل سائل بعذاب» واقع نازل شد و این آدم همانجا هلاک شد. این اعتراض بود.
انتقاد نسبت به کلام معصوم اعم از امام و نبی و ملائکه راه ندارد. انتقاد برای سنجش حق از باطل بود، مگر معصوم باطل می گوید؟!
نباید جوری حرف بزنیم که موجب عذاب بشود. هیچ دقت می کنید چقدر برف و باران داریم؟ چه جور است که در عوض برف و باران، زلزله داریم؟ عذاب چگونه نازل می شود؟ باید حواسمان را جمع کنیم وقتی می خواهیم حرف بزنیم و در محدوده هایی که کار نکردیم وارد نشویم.

* آیت الله اراکی: چون سوادش را ندارید، اعتقادات مردم را رها کنید

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در پاسخ به تحریفات حسن روحانی گفت:
طبق آیه‌ی "و نضع موازین القسط" و تفسیر آن، اهل بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. این که بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است، مسدودکردن باب نقد صحیح است.
ظاهراً دروسی که در جوانی خوانده‌اید، را فراموش کرده‌اید؛ لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید.
وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید.
مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.

* آیت الله خاتمی: اعتقادات مسلم را در مسلخ اهداف سیاسی قربانی نکنید

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، نیز در واکنش به حرف های حسن روحانی اینگونه نوشت:
این روزها سخنی گفته شده که شایسته نقد اعتقادی است و آن، این است که گفته شد "پیغمبر و معصومین هم قابل نقداند"!
این سخن نادرست است و یک خلط در این عرصه صورت گرفته است؛ آن خلط این است که پیامبر و معصومین اجازه نقد می‌دادند ولی این به آن معنا نیست که آنها قابل نقداند، به دلیل آنکه، آنان معصوم‌اند.
معصوم یعنی کسی که از اول تا آخر عمرش نه خطا، نه اشتباه به عمد یا سهو از او سر نمی‌زند؛ باری اجازه نقد می دادند و این برای احترام به شخصیت امت و الگوسازی بوده است.
و این که گفته شده که یکی از اصحاب پیامبر در تصمیمی از تصمیم‌های پیامبر پرسید "أمن الله أمنک؟" که در داستان جنگ بدر است؛ این سخن مستند تاریخی ندارد و علامه سید جعفر مرتضی در "الصحیح" آن را مورد نقد قرار داده است.
از آنان که تریبون در دست دارند، انتظار می‌رود که اعتقادات حق، مستند و مستدل اسلامی و مذهبی را در مسلخ اهداف سیاسی قربانی نکنند.

***

آنچه ملاحظه کردید، واکنش های حوزویان بود که در تاریخ یکشنبه 24 دیماه 1396 به صورت آشکارا مطرح شد. به نظر می رسد این روند اعتراضی تازه به راه افتاده است و این بار، علاوه بر اعتراضات گسترده ی مردمی نسبت به وضعیت معیشت، اقتصاد و ناکارآمدی باند روحانی در این زمینه، نوبت به اعتراضات جامعه ی دینی به سخنان تحریف آمیز و ضددینی او رسیده است.

آیا بر این روند خسارت بار در کشور پایانی خواهد آمد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
توجیه نکنید. اعتراضات شل و ول تعداد اندکی از علمای درجه 2 و 3 به معنای بپاخاستن حوزه نیست.
اگر مشایی این حرفها را زده بود آیا حوزه چند روز تعطیل نمی شد و طلاب تحصن نمی کردند و مراجع پشت سر هم محکوم نمی کردند؟ همین جامعه مدرسین نمی توانست اقلا یک ذره بیانیه اش را تند بکند؟
حوزه ها شده خانه نفوذ (...) و بیوت مراجع هم شده پاتوق (...)
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: