به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تلگرام جزو پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است؛ از این رو و با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت های اروپایی در مبارزه با تروریست، محبوبیتی بین مردم ندارد. همه اینها کافی است تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند
"خیبرآنلاین" - پیام رسان تلگرام، در کشورهای محدودی که شاید تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد، از محبوبیتی برخوردار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیام رسان تلگرام از اوت سال 2013 روند رو به رشد خود را شروع کرد و در فوریه سال 2016 به بزرگترین جهش خود در جذب مخاطب رسید. براساس گزارش های منتشر شده در اوایل سال 2017 تلگرام در بین پیام رسان های دنیا در رده های آخر قرار گرفته بود.

براساس آمار منتشر شده، پیام رسان تلگرام از بین 22 پیام رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه بیستم قرار دارد؛ از طرفی در ماه اولیه سال 2017 با تأیید خبر افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه تلگرام به بیش از  ۱۰۰ میلیون از سوی مدیران تلگرام و بررسی ترافیک دامنه اصلی  تلگرام خواهیم دید ورودی 30 درصدی دامنه اصلی این سایت متعلق به ایران است.

بعد از ایران بیشترین ورودی به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 9.5 درصد، ایتالیا 6 درصد، آمریکا 4.6 درصد و آلمان 4.5 درصد است.

آمار بالا حکایت از محبوبیت نداشتن تلگرام بین کاربران فضای مجازی در خارج از ایران دارد؛ از طرفی اعمال محدودیت های زیاد از طرف دولتمردان خارجی یکی دیگر از دلایل محبوبیت نداشتن تلگرام در خارج از ایران عنوان می شود.

 در ادامه به دلایل نداشتن محبوبیت پیام رسان تلگرام در خارج از ایران خواهیم پرداخت:

سال گذشته و با افزایش عملیات های گروه تروریستی داعش در قلب اروپا، دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج برخی پیام رسان ها از جمله تلگرام اعلام کردند؛ مخصوصا کشور فرانسه که تبدیل به کانون عملیات انتحاری داعش شده بود، تصمیمات جدی تری برای مقابله با برخی پیام رسان ها اتخاذ کرد. فرانسه بعد از عملیات انتحاری متعددی که در خاک این کشور انجام شد، تصمیم گرفت قابلیت رمزگذاری نرم افزارهای پیام رسان موبایلی را محدود کند.

در همان روزها وزیر کشور فرانسه در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود از تلاش بین المللی برای مجبورکردن پیام رسان ها برای تبعیت از دادخواست قضایی به منظور ارائه اطلاعات کاربران خبر داد. در این نشست وزیر فرانسه از تلگرام به عنوان نرم افزار محبوب داعش نام برد تا مردم خود را از این پیام رسان خطرناک دور کند. طبق گفته رسانه های غربی، در عملیات انتحاری انجام شده در اروپا، تلگرام نقش اساسی در تبادل نظر گروههای تروریستی داشت.

همین صحبت ها  و موارد منتشرشده از استفاده داعش از این نرم افزار در جهت انجام عملیات انتحاری در اروپا، باعث شد تا مردم کشورهای غربی بیشتر از پیش از این پیام رسان دوری کنند.

رئیس پلیس اتحادیه اروپا درخصوص عدم همکاری تلگرام  در مبارزه با تروریست گفت: برخی از پیام رسان ها به سادگی با ما همکاری نمی کنند، به عنوان مثال تلگرام بیشتر از همه برای ما مشکل می سازد. تلگرام همکاری اندکی با ما دارد که قابل مقایسه با همکاری های فیس بوک، توییتر و برخی دیگر شبکه های اجتماعی با ما نیست.

از طرفی روزنامه تایمز نیز ادعا می کند گروه داعش از تلگرام و خدمات رایگان این نرم افزار برای تبلیغات و استخدام نیروی داوطلب استفاده می کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه گذشته بارها به موضوع گسترش اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده و از قصد خود برای معرفی لایحه‌ای برای مبارزه با آنها خبر داده است. مکرون در ماه گذشته و در خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدودکردن آنها شد. همین سخنان مکرون کافی بود تا جعلی بودن اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیش از پیش ثابت شود.

همین دلایل کافی است تا پیام رسان تلگرام در بین کشورهای غربی بدون محبوبیت تلقی شود؛ قطعا همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی جزو دلایل اصلی محسوب می شود که مردم اروپا علاقه به حضور در این پیام رسان ندارند.

اتحادیه اروپا در روند استفاده از شبکه های اجتماعی در نظر دارد محدودیت سنی بگذارد. محدودیت های که کودکان در استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و اسنپ چت باید از والدین خود کسب اجازه کنند. به گفته برخی کارشناسان احتمال می رود مرز سنی استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بالاتر از 16 سال خواهد بود. دولت سوئد قرار است طرح "دستورالعمل حفاظت از داده" و محدودیت سنی در استفاده از شبکه های اجتماعی که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده، را بررسی کند.

تلگرام جزو پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است؛ از این رو و با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت های اروپایی در مبارزه با تروریست، محبوبیتی بین مردم ندارد. همه اینها کافی است تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند.

حال سوال اساسی اینجاست، چرا پیام رسانی که توسط دولتمردان و همچنین مردم کشورهای غربی و به نوعی جهان اول طرد شده است در ایران به این شکل محبوبیت دارد؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: