به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وزارت راه و شهرسازی حتی عمق اتفاقی که در انتظار اتوبان تهران - کرج بود، را پیش بینی نکرده بود؛ شهرداری کرج هم کارنامه ای به مراتب ضعیف تر از شهرداری تهران دارد. با گذشت چند روز از بارش برف، هنوز بسیاری از معابر اصلی شهر پر از برف مانده و یخ زده اند. در برخی خیابان ها، زباله ها روی زمین برفی ریخته و جمع آوری نشده است. اوضاع خیابان های فرعی و کوچه ها حتی بدتر است. شورای شهر پنجم کرج در اختیار اصلاح طلبان است
"خیبرآنلاین" - اوضاع کرج از روز هفتم بهمن ماه که بارش برف به طور کامل آن را تعطیل کرد، همچنان نابسامان و بحرانی است.

به گزارش انتخاب، شامگاه شنبه هفتم بهمن ماه بارش سنگین برف، باعث شد در اتفاقی نادر بزرگراه تهران - کرج برای ساعاتی مسدود شود. واکنش مسئولان به مسدودشدن پرترددترین محور کشور سکوت بود تا جایی که حتی بسیاری از اخباری که از عمق فاجعه خبر می داد، هم سانسور شده بود.

در اولین شب بارش برف، اتوبان تهران - کرج در نزدیکی ورودی اول کرج مسدود شد. این وضعیت در حوالی گرمدره، قبل از ورودی کلاک - مسیری که به سمت جاده چالوس می رود - بیش از سایر نقاط اتوبان دیده می شد. در سربالایی مختصر این محدوده، تقریبا تمام خودروها از حرکت بازایستادند. مسافران یک به یک پیاده شده و چاره ای جز هل دادن خودروها نداشتند.

جالب اینجاست که چند خودروی برف روبی هم که کنار اتوبان دیده می شدند، عملا بیکار بودند. بالغ بر 100 خودرو در این محدوده کنار اتوبان ایستاده و ناامید از امکان تردد، متوقف شده بودند. در نهایت خودروهایی که توانستند از این مهلکه بگذرند، مسیر کوتاه چند کیلومتری مذکور را در 5 یا 6 ساعت طی کردند.

روز بعد، در صبح یکشنبه که برف همچنان ادامه داشت، حرکت مترو خط 5 که ایستگاه صادقیه در غرب تهران را به ایستگاه های کرج متصل می کند، متوقف شد. علت این توقف یخ زدگی اعلام شد. پس از چند ساعت و اعلام بازگشایی این خط توسط مترو، باز هم بخشی از آن - حد فاصل ایستگاه پل فردیس (کرج) تا گلشهر - همچنان مسدود بود. در واقع خبری که مترو از بازگشایی خط 5 اعلام کرده بود، مربوط به بخشی از این خط بود نه تمام آن.

اوضاع در داخل شهر کرج، حتی بدتر هم بود. بسیاری از خیابان های اصلی شهر، هنوز هم برف روبی نشده اند و تردد در آنها با مشکل جدی مواجه است.

اما عمق فاجعه در ترددها میان تهران و کرج رخ داده است. به جز اتوبان تهران، اوضاع 4 راه ارتباطی دیگر میان دو شهر، هم به همین صورت بود. جاده قدیم، جاده مخصوص، اتوبان شهید خرازی (ادامه اتوبان همت) و اتوبان شهید همدانی (ادامه اتوبان حکیم) همگی به حال و روز اتوبان تهران - کرج دچار شده بودند و کندی رفت و آمد و مسدود شدن مقطعی این مسیرها از روز هفتم بهمن تا کنون ادامه دارد.

در این بین، بسیاری از تاکسی های مسیرهای میان تهران و کرج هم دست از کار کشیدند. در روزهای گذشته صف بسیار طولانی در ایستگاه های تاکسی کرج - که مقصد آنها در تهران است - تشکیل شد. در برخی از این ایستگاه ها، که مسافران را از چند نقطه در کرج به میدان ونک، تجریش، آزادی، انقلاب و آذری در تهران می رسانند، صف های چندصد نفری تشکیل شد و جالب اینکه به دلیل نبود تاکسی خطی و حتی کمبود خودروهای مسافربر شخصی، در هر ساعت فقط چند خودرو وارد ایستگاه می شد. در نتیجه، بسیاری از مسافران قید تاکسی را می زدند و به سمت مترو حرکت می کردند اما وضعیت مترو هم جالب توجه نبود به طوری که دست کم در یک روز تا ساعت 9 صبح مسدود شد و در روزهای دیگر نیز با تاخیرهای فراوان و با حذف حرکت های تندرو به فعالیت می پرداخت.

شدت این بحران وقتی بیشتر درک می شود که بدانیم براساس آمار غیررسمی میزان جابجایی های روزانه از کرج به تهران از مرز یک میلیون نفر گذشته است. از طرفی، براساس آمار وزارت راه و شهرسازی حدود 69 درصد جابجایی ها بین کرج و تهران با خودروی شخصی انجام می شود. به طور طبیعی، پس از بارش برف سنگین، بسیاری از کسانی که با خودروی شخصی هر روز از کرج به تهران می رفتند، ترجیح دادند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. در این شرایط، واضح است که از کار افتادن و تعطیلی بخش زیادی از سیستم حمل و نقل عمومی بین دو شهر، چه اتفاق ناگواری خواهد بود.

مسئولانی که از آنها انتظار می رفت از بحران فعلی جلوگیری کنند، طیف وسیعی از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا استانداری های تهران و البرز و نیز شهرداری کرج را دربرمی‌گیرند.

وزارت راه و شهرسازی حتی عمق اتفاقی که در انتظار اتوبان تهران - کرج بود، را پیش بینی نکرده بود؛ شهرداری کرج هم کارنامه ای به مراتب ضعیف تر از شهرداری تهران دارد. با گذشت چند روز از بارش برف، هنوز بسیاری از معابر اصلی شهر پر از برف مانده و یخ زده اند. در برخی خیابان ها، زباله ها روی زمین برفی ریخته و جمع آوری نشده است. اوضاع خیابان های فرعی و کوچه ها حتی بدتر است. شورای شهر پنجم کرج در اختیار اصلاح طلبان است. شهردار منتخب آنها اصغر نصیری، دارای بیشترین سابقه در شهرداری مناطق مختلف تهران پس از انقلاب است که در اولین آزمون جدی خود در یک بحران، نمی تواند نمره قبولی بگیرد.

اوضاع حمل و نقل کرج، تاثیر مستقیمی بر وضعیت تهران دارد. عباس آخوندی وزیر راه، چندی پیش در جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع و دفاع از مدیریت یکپارچه حمل و نقل، حتی تفکیک کرج از تهران و تشکیل استان البرز در دولت احمدی نژاد را یک اشتباه بزرگ خواند اما در برف اخیر، از وزارتخانه او نیز آبی گرم نشد و در میان تئوری پردازی های وی، حتی اقدامات اولیه و ساده برای بازکردن مسیر و روان سازی جاده ها هم جایی نداشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: