به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
یک اقتصاددان تشریح کرد
بدون فقرزدایی نمی توان برای توسعه کشور گامی برداشت
"خیبرآنلاین" - مرتضی افقه اقتصاددان، در ارتباط با ادعای دولتی‌ها در مورد خط فقر ملی گفت: توزیع ناعادلانه ثروت و نابرابری اقتصادی آنقدر شدید است که جامعه به هیچ وجه نمی‌تواند چنین اظهاراتی را باور کند.

به گزارش ایلنا، این استاد دانشگاه که عقیده دارد ادعاهای دولتی در مورد شاخصی مثل خط فقر را نباید ملاک درنظر گرفت، گفت: اقتصاددانان دولتی به دلیل گرایش و تعلق خاطری که دارند، معیار بی‌طرف و مستقلی برای اظهار نظر در مورد شاخص مهم خط فقر نیستند.

وی ادامه داد: جدا از این، در شرایطی که اقتصاددان های مستقل برای یک خانواده، خط فقر را تا حدود 3 میلیون تومان در ماه محاسبه کرده اند، ادعاهای اخیر دولتی ها در مورد خط فقر ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی تعجب برانگیز و حتی بی معنی است.

این اقتصاددان گفت: این افراد اگر خود را اهل مطالعه و تحقیق می‌دانند، باید هرچه زودتر به افکار عمومی توضیح دهند که چطور خط فقر را محاسبه کرده‌اند.

افقه گفت: متاسفانه شمار قابل توجهی از اقتصاددان‌های کشور به شکل عجیبی از گزارش‌های اقتصادی سازمانهای جهانی حرف شنوی دارند، این تبعیت کورکورانه هم در میان اقتصاددان های راستگرا و هم در میان اقتصاددان‌های طیف نهادگرا به شدت شایع است.

وی گفت: این افراد عادت کرده‌اند هر معیار یا شاخص اقتصادی جدیدی که از سوی موسسات جهانی ارائه می‌شود را به صورت چشم بسته در مورد ایران بپذیرند، در حالی که در علم اقتصاد کسی قادر به اجتهاد است که بتواند گزارش‌های جهانی اقتصادی را  با واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه تطبیق دهد.

 وی افزود: به جرائت می‌گویم که بیشتر پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی در مورد آینده اقتصاد ایران، محقق نمی‌شود زیرا این موسسات درکی از شرایط خاص جامعه ایران ندارند.

وی گفت: جامعه کنونی ایران آنقدر در نابرابری‌های اقتصادی غرق شده است که کسی حرف‌های مسئولان و اقتصاددانان دولتی در مورد خط فقر ۶۰۰ هزار تومانی را باور نمی‌کند. افکار عمومی باید چنین ادعایی را در زندگی روزانه خود لمس بکند در غیر اینصورت از نظر مردم، دولتی‌ها به آمارسازی و دروغ پردازی متهم خواهند شد.

وی ادامه داد: در جامعه نابرابری مانند ایران، خط فقر  بسته به هر نقطه یا منطقه از کشور متفاوت است، خود تهران به عنوان پایتخت شرایطی متفاوت با دیگر مناطق کشور دارد، حتی خط فقر شهرها و روستاها نیز در مقایسه با هم متفاوت است.

افقه گفت: برای همین در سراسر کشور معیار واحدی در مورد خط فقر نداریم. در عمل مفهومی به نام خط فقر ملی قابل تعریف نیست و عقیده دارم برای هر منطقه از کشور باید برنامه های توسعه و فقر زدایی جداگانه نوشت.

این اقتصاددان که معتقد است بدون فقرزدایی نمی توان برای توسعه کشور گامی برداشت، گفت: فقر شدید و نابرابری امروز جهان را تهدید می کند و برای همین برنامه های توسعه هزاره سوم سازمان ملل با تاکید بر فقرزدایی نوشته شده اند.

وی گفت: تاکید بر اهمیت فقرزدایی آنقدر زیاد است که در کنار مفاهیم خط فقر مطلق و خط فقر نسبی، مفهوم جدیدی تحت عنوان خط فقر شدید تعریف شده است.

به گفته افقه، این مفهوم تازه تنها تاکید بیشتر بر مفهوم قدیمی‌تر خط فقر مطلق است و در آن به هیچ عنوان از تعیین خط فقر در محدوده ملی حرفی به میان نیامده است.

این اقتصاددان در پایان گفت: تا زمانی که در جامعه فقر به صورت نسبی ریشه کن نشود، هیچ برنامه توسعه‌ای قابل اجرا نخواهد بود. مسئولان دولتی به جای گفتن حرف‌هایی که تنها به افزایش شکاف میان دولت و ملت منتج می‌شود، باید کاری کنند که مردم تغییرات اقتصادی را در زندگی روزانه خود لمس کنند.
برچسب ها: خط ، فقر ، اقتصاد ، شاخص ، محاسبه ، خیبر ، آنلاین
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
غلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
خط فقر بر اساس دلار هشتصد تومانی ماهانه هشتصد هزاز تومان محاسبه شده آمارهای جهانی قیمت ارز در ایران را با توجه به قدرت برابری خرید یا به عبارتی جی دی پی واقعی محاسبه میکنند جی دی پی واقعی ایران هزار وپانصد وپنجاه میلیارد دلار در سال 2017بود که با تقدینگی 1200هزار میلیارد تومانی سال 2017ایران دلار میشود هشتصد تومان، اما با دلار 4590تومان رقم جی دی پی اسمی میشود ومعادل سیصد هزار میلیارد دلار خواهد بود اینکه ایران دلار هشتصد تومانی را 4500تومان به مردمش میفروشد تا (...) به کام اسرائیل رانت بفرستند مشکل مجامع بین المللی نیست دولت روحانی هم این رقم را با چشم بسته تایید میکند تا یارانه همه را قطع کند شما برو ببینن تحت پوشش کمیته امداد هزار نفر هست بنیاد مستضعفان و کمیته امداد شدند نهادهای تجاری انتفاعی گویی سهامشان خرید وفروش میشود اصلا به بهانه کمک به مستمند، میگردند ببینند چه کسی مشکل دارد آن کار را که هر کسی نمیکند به او بسپارند دولت روحانی هم میخواهد با بیشتر کردن اختیار اینها یارانه ها را خودش بردارد اینها هم تایید کنند رقمی برای کمک به مستمندان میگیرند مستمندانی که به وانفسا وادار میشوند کل رقم یارانه را خود اصلاح طلب (...) بخورند نجس تر از اصلاح طلب نیست روحانی با پذیرش شرط اصلاح طلب (...) روحانی مگه اون دور اولت چه عیبی داشت که (...) به محبوبیتت نعمت زاده (...) بود طیب نیا رو چرا برداشتی باید (...) هاشمی رو از وزارت (...) برمیداشتی لااقل وزارت بهداشت برگرده
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
غلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
اینکه نهاد بین المللی گفته خط فقر هشتصد هزار تومان درآمد ماهانه است دلار را هشتصد تومان حساب کرده خط فقر هزار دلار امریکا درامد ماهانه است حالا رقم دلار را ضربدر هزار کنید خط فقر به دست میاید درآمد ماهانه هشتصد هزار تومان خط فقر نیست به قول آقای محسن رضایی خط فلاکت است و میزان نکبت زندگی را میسنجد الباقی توصیحات گزافه وباطل است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: