به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مشخص نیست که اصرار وزارت خارجه برای مذاکره در مسائل منطقه‌ای آن هم با انگلیس که یکی از همپیمانان کلیدی آمریکا به شمار می‌رود، مبتنی بر کدام اصل عقلانی است و باز هم معلوم نیست که کشور تا کجا باید غرامت ذوق‌زدگی مذاکراتی دیپلمات‌های فرنگ رفته را پرداخت کند
"خیبرآنلاین" - تنها چند ساعت پس از صحبت‌های صریح سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان، در اندیشکده سلطنتی «چتم هوس» در انگلستان، حمید بعیدی‌نژاد سفیر فعلی ایران در لندن و رئیس سابق تیم کارشناسی هسته‌ای، با انتشار یادداشتی آب پاکی را بر روی دستان همگان ریخت و مشخص کرد که ثمره سخنان عراقچی، کلیدخوردن مذاکرات منطقه‌ای با انگلیس است!
 
به گزارش رجانیوز، سفیر ایران در لندن در یادداشت خود با اشاره به  «تصمیمات مهم» ایران و انگلیس برای خاتمه دادن به جنگ یمن می‌نویسد: «البته وقتي به مباحث مربوط به تحولات منطقه ای مي رسد، تفاهم دو طرف كامل نيست و 2 كشور اختلاف نظرات مهمي با يكديگر دارند. اما در عين حال با توجه به اشتراك نظر 2 كشور مبني بر ضرورت پايان هرچه سريعتر جنگ يمن كه به يك جنگ تمام عيار غيرانسانی انجاميده است، ايران و انگليس تصميمات مهمی درخصوص اقدام به پايان دادن به بحران اتخاذ كردند.»
 
اما بعیدی‌نژاد در حالی از مذاکرات دوجانبه ایران و انگلیس پیرامون مسائل منطقه‌ای صحبت‌ می‌کند که پیشتر دولتمردان هرگونه مذاکره‌ در این زمینه‌ها را رد می‌کردند؛ چرا که این اقدام از جمله زیاده‌خواهی‌های آمریکا به حساب می‌آید که دونالد ترامپ در قالب توافق مکمل برجام، رویای دستیابی به آن را در سر می‌پروراند. به این ترتیب مذاکرات دوجانبه ایران و انگلیس پیرامون مسائل منطقه نه‌تنها نفی صحبت‌های گذشته دولت‌مردان و رد کردن خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب، بلکه اجرایی کردن خواسته‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز به شمار می‌رود.
 
 ماجرا جالب‌تر هم می‌شود اگر بدانیم که انگلیس همزمان مذاکره با عراقچی درباره منطقه (یمن) به دنبال آن بود که  همراه با آمریکا و فرانسه، ایران را به دلیل آنچه که خود «عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیک»‌ به انصارالله و نقض محدودیت‌های پیشین شورای امنیت خوانده‌، محکوم کند. این اقدام خصمانه در صورت نبود مخالفت‌های روسیه تاکنون عملیاتی شده بود!
 
به همین جهت مشخص نیست که چگونه وزارت خارجه با گذشت از خطوط قرمز موجود تصمیم به مذاکره به کشوری گرفته که شمشیر را از رو برای ایران بسته است.
 
از سویی دیگر طرح ادعاهای این‌چنینی از جانب بعیدی‌نژاد به نوعی تائید کننده اتهامات نادرست غربی‌ها و دیکتاتوری‌های عربی وابسته به آن است که با در «بوق و کرنا کردن» می‌خواهند ایران را کشوری بخوانند که یمن را اداره می‌کند. روشن‌تر آن‌که مشخص نیست وزارت خارجه در چه جایگاهی قرار دارد که می‌خواهد با انگلیس برای پایان دادن به جنگ یمن توافق کرده و برای این کشور تعیین تکلیف کند! 
 
هرچند که جمهوری اسلامی ایران مطابق با قانون اساسی، خود را موظف به حمایت از انصارالله می‌داند و از پیروزهای انقلابیون یمن دربرابر متجاوزان سعودی خرسند است اما هیچگاه تصمیم‌گیرنده اوضاع این کشور نیست و وزارت خارجه حق صحبت‌ کردن از این موضع را نیز ندارد. تجربه نیز به درستی نشان داده که تاکنون نتیجه هرگونه توافقی اعم از داخلی و یا خارجی افزایش فشارها بر روی انصارالله و از دست دادن شهر، منطقه یا استانی بوده است. مثال مشخص در این زمینه نیز تبدیل عدن به جولانگاه تروریست‌ها در پائیز دو سال پیش است که درنتیجه توافق انصارالله با جنبش اعتراضی جنوب (الحراک) رخ داد.
 
با این تفاسیر مشخص نیست که اصرار وزارت خارجه برای مذاکره در مسائل منطقه‌ای آن هم با انگلیس که یکی از همپیمانان کلیدی آمریکا به شمار می‌رود، مبتنی بر کدام اصل عقلانی است و باز هم معلوم نیست که کشور تا کجا باید غرامت ذوق‌زدگی مذاکراتی دیپلمات‌های فرنگ رفته را پرداخت کند.
 
روزهایی که وزارت خارجه مذاکرات منطقه‌ای را تکذیب می‌کند اما رسانه‌های غربی اخبار جزئیات آن  را منتشر می‌کنند از آن‌چه که فکر می‌کنید نزدیک‌تر است!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: