به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
ابراهیم کارخانه ای
"خیبرآنلاین" - «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در تازه‌ترین فرافکنی و فضاسازی خود علیه ایران اسلامی، ادعاهای نخ‌نما شده‌ای را تکرار و با گرفتن ژست حق‌به‌جانب، کوشید جای شاکی و متهم را عوض کرده، کشورمان را مقصر خروج احتمالی واشنگتن از برجام معرفی کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی از ابتدا صراحتاً تأکید کرده بود توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 صرفاً حول مسائل هسته‌ای است، نه موضوعات مدنظر آمریکا و اروپا.

شاه‌بیت سخنان بی‌پایه «هیلی» درخصوص نقض توافق هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی براساس 2 اتهام «تداوم آزمایش موشک‌های بالستیک» و «حمایت از تروریسم و فروش تسلیحات به حوثی‌ها» شکل‌گرفته است. در این‌باره گفتنی‌هایی هست.

1. مطالبات نامشروع و فرابرجامی آمریکا در زمانی به اوج خود رسیده که سیاستمداران این کشور گمان می‌کنند از طریق برجام توانسته‌اند مانع رشد شتابان برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان شوند، لذا همانگونه که رهبر حکیم انقلاب با فراست و درک عمیق از ماهیت استکباری آمریکا پیش‌بینی کرده بودند، اکنون مقابله با برنامه موشکی و حمایت از جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کاخ سفید تهدید کرده اگر اصلاحات موردنظرش در برجام گنجانده نشود، از آن خارج خواهد شد و افزون بر 3 مطالبه پیشین (تشدید بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای، محدودکردن برنامه موشکی و دائمی کردن تعهدات هسته‌ای ایران) از اروپایی‌ها خواسته است در 3 حوزه «حقوق بشر»، «تهدیدهای سایبری» و «فعالیت‌های مالی» سپاه پاسداران با واشنگتن همکاری کنند.

نکته خوشمزه ماجرا اینجاست که پیش از طرح موضوع فوق‌الذکر در روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام آمریکایی، آلمانی‌ها از ترامپ درخواست کرده بودند که برای چانه‌زنی و فشار بر ایران در مورد فعالیت‌های موشکی، در برجام باقی بماند؛ کما اینکه در مهرماه سال جاری، وقتی‌که رئیس‌جمهور عربده‌کش آمریکا تهدید کرد برجام را پاره می‌کند، تروئیکای اروپایی چند ساعت بعد از آن سخنرانی، بیانیه‌ای صادر و همراهی خود با برنامه دولت آمریکا به‌منظور محدودکردن برنامه موشکی ایران و عقب‌نشینی تهران از منطقه را اعلام کرد!

2. پس از 2 سال از اجرای برجام و با مرور سیاست‌های اروپا، این گمانه که متحدان اروپایی آمریکا، حفظ برجام را برای منافع خود می‌خواهند تا برخورداری ایران از نتایج توافق هسته‌ای، هرروز قوی‌تر شده و کشورهای قدرتمند این اتحادیه (آلمان، فرانسه و انگلیس) نقش پلیس خوب را در مقابل پلیس بد (آمریکا) به‌منظور امتیازگیری از ایران ایفا می‌کنند.

از سوی دیگر، بنابر اظهارنظر مکرر مقامات آمریکایی، واشنگتن به دنبال فشار بر ایران در چند حوزه خاص نیست و هدف کلیدی خود را بر احیای سیاست‌های ایران پیش از انقلاب قرار داده‌اند.

«رکس تیلرسون» نیز صراحتاً اعلام کرده بود که نقطه آمال راهبرد آمریکا، تحقق رؤیای «تغییر حکومت» در ایران است؛ ازاین‌رو، همان‌طور که افزون‌طلبی کاخ سفید به موضوعات هسته‌ای محدود نشد، مطالبات 6گانه اخیر نیز سقف خواسته‌های آنان نخواهد بود و تا زمانی که به‌زعم آنها، انقلاب اسلامی در همه زمینه‌های مورد مناقشه با نظام سلطه کوتاه نیاید، سایه تهدیدات و فشارها را به بهانه‌های مختلف بر سر ایران اسلامی نگه خواهند داشت.

3. تجربه ثابت کرده است دولتمردان کاخ سفید به توافقنامه‌هایی که اغراض آنها را تأمین نکند، پایبند نخواهند ماند، مثل توافقنامه ایران و آمریکا پس از اشغال لانه جاسوسی موسوم به «الجزایر»، پیمان اقلیمی پاریس که ترامپ زیر بار اجرای آن نرفت و توافق «نیو استارت» میان آمریکا و روسیه برای کاهش تسلیحات هسته‌ای؛ بنابراین، هرجا که توافقی را امضا کرده‌اند، یا با هدف نشان دادن در باغ سبز به‌طرف مقابل و طرح مطالبات نانوشته و نامشروع در گام‌های بعدی بوده و یا از ابتدا، منافع حداکثری خود را از آن طریق، تأمین‌شده دیده‌اند.

توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نیز از این دایره خارج نیست و علیرغم اینکه آمریکا از فردای روز توافق، تعهدات خود را زیر پا گذاشت و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها (کاتسا) را به تصویب رساند، اکنون به شکلی صحنه‌آرایی می‌کند که گویی مظلوم واقع‌شده و به همین دلیل است که ساز خروج از توافق هسته‌ای را کوک کرده است.

شکی نیست کشوری که در این میان متضرر شده، ایران اسلامی است که نه‌تنها از منافع برجام منتفع نشده، بلکه به‌وسیله انبوهی از تحریم‌ها و نقض عهدها، از حقوق مسلم خود محروم شده است ولی حریف بدعهد، هم هزینه‌ای نداده و هم مشتی وعده پوچ داده است که فقط روی کاغذ باقی‌مانده‌اند.

آنچه هم که وعده داده اند، آزادی بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران است، نه حاتم‌بخشی اوباما از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی!

4. بند 3 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به‌صراحت، پرتاب موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ممنوع کرده، اما آمریکایی‌ها اصرار دارند به این بهانه، فعالیت‌های موشکی کشورمان را محدود کنند؛ همچنان که «نیکی هیلی» در چند شوی تبلیغاتی، آهن‌پاره‌هایی را به‌عنوان اسناد نقض روح برجام به نمایش گذاشته است! ضمن اینکه ادعای فروش موشک به حوثی‌ها نیز از اساس کذب است چراکه تمام مرزهای زمینی و دریایی یمن مسدود هستند.

فشارها برای تحدید برنامه موشکی ایران در حالی است که آمریکا 24 میلیارد دلار برای نوسازی تسلیحات اتمی خود در چارچوب «راهبرد جدید هسته‌ای» در نظر گرفته، انگلیس حدود 3 میلیارد پوند (بیش از 5 میلیارد دلار) برای تولید موشک‌های هسته‌ای،

فرانسه 37 میلیارد یورو برای تجهیز توان نظامی، عربستان 110 میلیارد دلار برای خرید انواع و اقسام تسلیحات آمریکایی و... هزینه کرده‌اند.

در چنین شرایطی، با چه منطقی و با کدام معادله سیاسی در جهان پذیرفته است که ایران اسلامی که در مقایسه با این کشورها، کمترین بودجه نظامی را اختصاص داده، دست از توانایی‌های متعارف و بازدارنده خود بردارد و به دست خود، راه تهدید نظامی بیگانگان را هموار کند؟!

آمریکا و اقمارش در منطقه و اروپا به‌خوبی می‌دانند که براساس دکترین نظامی انقلاب اسلامی، کشورمان هیچگاه آغازگر هجمه به دیگر کشورها  نبوده و نیست و آرمان‌های جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند که دست از حمایت از جبهه مقاومت برندارد، کما اینکه برای ارتقای توانایی‌ها و تجهیزات نظامی خود، منتظر اجازه دیگران نخواهد ماند.

آسمان‌ و ریسمان بافتن «هیلی» و انگشت گذاشتن روی توان موشکی و اقتدار منطقه‌ای، وجه مهم دیگری هم دارد و آن اینکه، تیغ آمریکا با آن‌همه ادعا و هیاهو در این 2 حوزه، کند شده و تمام معادلات منطقه‌ای آنان از طریق تروریست پروری و ناامن کردن غرب آسیا در مصاف با حریف قدری همچون ایران اسلامی با شکست مواجه شده است که این داستان، همچنان ادامه خواهد داشت.

* دکتر ابراهیم کارخانه ای
رییس سابق کمیته هسته ای مجلس

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
موشک هرگز نمی تواند ابزار تهاجمی باشد موشک ابزار دفاعی است اگر موشک قابلیت تهاجم داشت امریکا از فرودگاه های شناور برای افزایش برد بمباردمان هوایی استفاده نمیکرد هزینه های نظامی اش را افزایش نمیداد اگر موشک قابلیت تهاجم داشت نبرد ناوهای امریکا قبل از پیاده کردن نیرو در سواحل این سواحل مورد نظر حمله را با توپخانه فوق سنگین دریایی پاکسازی نمیکردند امریکا سرش مثل کبک زیر برف است فکر میکند اگر موشک و غیره را بهانه کند وتحریمهای بی خودی علیه ایران وضع کند و به عواملش دستور دهد حباب به قیمت ارز بدمند مردم فکر میکنند علت گرانی ارز تحریم بوده واینرا از چشم دولت ایران میبینند قسم به عصر که چنین نیست که شیاطین میپندارند ستمگران با ستمی که از جانب تورم وگرانی ارز به سر مردم میاورند به شدت عذاب خواهند شد به زودی کیفر اعمالشان را در همین دنیا خواهند دید شما یک قاشق را بشویید و در لیوانی قرار دهید و قبل از انکه آبی که از قاشق خیس در لیوان جمع شده بخشکد قاشق خیس دیگری را در لیوان قرار دهید چند روز بعد که اب لیوان هرگز خشکی ندیده اما تبخیر داشته درون خود کولونهای باکتریایی شبیه مخاط گلو به رنگهای مختلف شکل میدهد ستم امریکا به مردم مثل همین مثالی است که زدم امریکا علیه خود داخل ایران دشمنانی میپرورد که هرگز گمان نخواهد کرد که آنها به قدری مخرب باشند که بتوانند امریکا را دچار بیماری غیر قابل درمان کنند این عذاب بزرگی از طرف پرودگار است که اعمال خود امریکا مسببش است مگر انکه امریکا توبه کند وبه مردم ایران ستم روا ندارد خداوند توبه پذیر آمرزنده ومهربان است اما آنها را جماعتی نفهم میبینم که شیطان کثافتکاری را در نظرشان آراسته چنان آراسته که تقوا را حماقت وغفلت میدانند دریغا که خود در غفلتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
البته آب گند و راکد ته لیوان که دوست ناشناسمون نوشتند به همین رکود اقتصادی کشورمان که ناشی از حباب در قیمتهاست تعبیر میشود خدا ناکرده امریکایی ها فکر نکنند گند آب نعمت وفراخی است امریکاییها احیانا خیال بر ندارند گند آب رزق و روزی است با خود بگویند جو علف ملت زیاد شده نه خیر این ملت الاغ نیستند که جو وعلف زیادشان شود چون واقعا جایی برای جو وعلف کمتر نیست امریکاییها قبول ندارند یک ماه تشریف بیارن بین مردم عادی ایران ببینم میتونن تو همون یک ماه زنده بمونن یا نه این ملت بشری هستند پاک سرشت ، سرشتی اهورایی و رادمنش دارند بر خلاف پستفطرتی دولتمردان ممالکی چون اسرائیل وامریکا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
بله صد البته اکر امریکایی ها به بهانه تحریم در فکر گرانی نرخ ارز در ایران نباشند و به عبارای به مردم ستم نکنند گویی گنداب به مردم ندانند ستم امریکا به مردم ایران به منزله گندابی است که در خود نفرت می‌پرورد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: