به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در دیدارهایی که در ایران داشتم، برخی موارد اختلاف وجود داشت که من در آنها مواضع فرانسه را بسیار روشن بیان کردم و مقاصد مقام‌های ایران به ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را زیر سوال بردم
"خیبرآنلاین" - «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «CNEWS» درباره مسائل مختلف از جمله سفرش به تهران صحبت کرده است.

به گزارش فارس، متن زیر گفت‌وگو خبرنگار رسانه فرانسوی با «لودریان» است که متن انگلیسی آن روز پنجشنبه روی وبسایت سفارت فرانسه در لندن قرار گرفته و حالا ترجمه شده است. 

- خبرنگار: تقریباً 3 روز پیش شما در تهران بودید. با 3 نفر از مهمترین مقام‌های ایران صحبت کردید؛ با کسانی که با هم متفاوت بودند و شنیدم که گفتید: دیدارها امیدبخش اما سخت‌ بودند و مصالحه‌ای صورت نگرفت. این برداشت ایجاد شد که مشاجره‌ای بین شما وجود داشته!

- لودریان: لازم است با همه صحبت کنیم؛ لازم است با طرف‌های دخیل در تصمیم‌گیری‌های پراهمیت در آن منطقه دنیا، که بسیار خطرناک است هم صحبت کنیم. رئیس‌جمهور فرانسه به طور منظم با رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور روحانی صحبت می‌کند.

- خبرنگار: حتی در صورتی که گفت‌وگوها، سخت باشند؟

- لودریان: بله، باید صحبت کنیم؛ باید حرف بزنیم و صریح باشیم.

- خبرنگار: ولی به ما گفته شده که مقام‌های ایران مقابل شما سرسخت بودند؛ آن موقع، شما، یعنی لودریان انعطاف‌ناپذیر چه کار می‌کردید؟ آیا احساس می‌کردید...

- لودریان: رئیس‌جمهور ماکرون چندین مأموریت به من در ایران محول کرده بود. اول از همه، یک مسئله پراهمیت، یعنی توافق وین (توافق هسته‌ای برجام). توافق وین چیست؟ در واقعی توافقی بین‌المللی است که از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری می‌کند، چون اگر ایران به این سلاح‌ها دست پیدا می‌کرد برای آینده دنیا و منطقه خطرناک می‌شد؛ آن موقع بقیه کشورها هم می‌خواستند به این سلاح‌ها دست پیدا کنند و خیلی سریع، احتمال جنگ هسته‌ای پدید می‌آمد. ما باید از این جلوگیری می‌کردیم و به همین دلیل، سال 2015 مذاکراتی برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای برگزار شد.

- خبرنگار: آیا ایرانی‌ها به شما گفتند که مشتاقند توافق وین را حفظ کنند؟

- لودریان: در حال حاضر به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ترامپ، پایبندی خودش به توافق را زیر سوال برده و من رفتم رئیس‌جمهور روحانی را ببینم و از او درباره آینده دراز مدت توافق سوال کنم. توافق، تحریم‌ها علیه ایران را رفع می‌کند و به صورت غیرمسقیم باعث توسعه ایران می‌شود. در این خصوص، مواضع قاطع بودند که من از آن استقبال می‌کنم.»

- خبرنگار: آنها می‌گوید به توافق پایبند هستند.

- لودریان: در حال حاضر به آن پایبند هستند؛ باید پایبندی به آن را ادامه دهند. در این خصوص، از رئیس‌جمهور روحانی تعهداتی شنیدم. او به این توافق که آن را توافقی تاریخی می‌داند بسیار متعهد است. حفظ آن برای امنیت دنیا، اهمیت دارد.

- خبرنگار: پس نباید به آن دست زد؟

- لودریان: نباید به آن دست زد، باید آن را اجرا کرد و این چیزی است که ما در جاهای دیگر هم می‌گوییم. چیزی است که رئیس‌جمهور ماکرون به رئیس‌جمهور ترامپ هم خواهد گفت.

- خبرنگار: پایان آوریل با ترامپ دیدار خواهد کرد. درست است؟

- لودریان:بله، پایان آوریل با او ملاقات می‌کند.

- خبرنگار: ترامپ قرار است حول و حوش 12 می درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. آیا این به معنی آن است که فرانسه نقش نوعی میانجی در این مورد را خواهد داشت؟

- لودریان: فرانسه خواهد گفت در این مورد چطوری فکر می‌کند و به طور خاص خواهد گفت که پایبندی به این توافق، جلوی دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را می‌گیرد و بنابراین، در امنیت منطقه و جهان نقش دارد.

- خبرنگار: آیا آقای روحانی به شما گفت فروپاشی توافق به معنی احیای زرادخانه تسلیحاتی ایران و حرکت مجدد ایران به سمت برنامه هسته‌ای نظامی خواهد بود؟

- لودریان: این اتفاقی است که اگر توافق فروبپاشد به وقوع می‌پیوندد؛ همه باید در این باره هوشیار باشند. اگر به هر طریقی، توافق وین نابود شود، ایران فردا به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند و بعد از آن، کشورهای همسایه هم همین کار را خواهند کرد. بعداً خطر اشاعه هسته‌ای وجود خواهد داشت و کره شمالی خواهد گفت، چرا من نباید سلاح‌هایم را داشته باشم؟

- خبرنگار: طبق توافق وین، ایران نمی‌تواند از موشک‌های با برد بیشتر از 2000 کیلومتر، یعنی فاصله تا اسرائیل استفاده کند. آیا شما این حس را دارید و نگران هستید که آنها ممکن است این مرز 2000 کیلومتر را رد کرده باشند؟

- لودریان: در دیدارهایی که در ایران داشتم، برخی موارد اختلاف وجود داشت که من در آنها مواضع فرانسه را بسیار  روشن بیان کردم و مقاصد مقام‌های ایران به ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را زیر سوال بردم. ایرانی‌ها نوعی شور و علاقه برای ظرفیت‌سازی و دستیابی به موشک‌های بیشتر و بیشتری دارند. از یک طرف این موضوع است و از طرف دیگر اینکه ایران در حال انتقال موشک به نهادهای غیرکشوری مانند حزب‌الله و حوثی‌ها است. بنابراین، خطر بی‌ثبات‌سازی کل منطقه وجود دارد. من به مسئولان ایرانی گفتم که ما درباره این خطر نگرانیم و آنها باید به ثبات منطقه کمک کنند و این در راستای منافع آنها است و بنابراین، آنها باید موضع میانه‌روتری درباره توانمندی‌های بالستیک خودشان اتحاذ کنند.

- خبرنگار: ولی آنها کماکان بر سر این موضوع انعطاف‌ناپذیر هستند.

- لودریان: من وقتی برگشتم گفتم که هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام دهیم. باید گفت‌گوها را ادامه دهیم و این کار را خواهیم کرد، همانطور که گفت‌وگوها درباره نقش ایران برای سازش در سوریه را ادامه خواهیم داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: