به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
جا دارد جنابعالی قوانین تعدادی از کشورها را مطالعه کنید که چگونه برای بازگرداندن اموال نامشروع و اموال رانتی و غیرمتعارف قانون وضع کرده اند و چگونه برای اعاده اموال نامشروع و غیرمتعارف به اصطلاح مو را از ماست می کشند
"خیبرآنلاین" -

حجت الاسلام والمسلمین منتظری

دادستان محترم کل کشور

با سلام و احترام به پیوست طرح دو فوریتی« اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» تقدیم می شود. نظر به اینکه جنابعالی در گفتگوی ویژه خبری بدون اینکه طرح را مطالعه کرده باشید مخالفت خود را با آن اعلام کردید توصیه می کنم ضمن مطالعه طرح مذکور به موارد ذیل نیز عنایت فرمائید:

1- جنابعالی فرموده اید:« من از جزئیات طرح خبر ندارم ولی با کلیات آن مخالفم» . همانگونه که در طرح پیوست آمده است جزئیات این طرح در 18 ماده به صورت خلاصه تدوین شده است و با امضای 184 نماینده مجلس به چاپ رسیده است و چندین روز است که در رسانه های مختلف منتشر گردیده است و نسخه ای از آن حدود یک هفته پیش به حضرت حجت الاسلام والمسلمین اژه ای و جناب آقای امیرحسین رحیمی تقدیم شده است.

انتظار از هر فردی اینست که قبل از اظهار نظر در خصوص هر موضوعی اطلاع از آن داشته باشد اما توقع از جنابعالی در مقام قاضی و دادستان کل کشور اینست که قبل از اعلام نظر در رسانه ملی چند دقیقه ای برای مطالعه این طرح ملی وقت می گذاشتید و اگر سؤالی داشتید از طراحان آن می پرسیدید.

2- جنابعالی مهمترین علت مخالفت خود را با طرح «اعاده اموال مسئولان کشور» وجود قانون «رسیدگی به اموال مسئولان» مصوب 1394 اعلام کرده اید، قانون مذکور که از قضا اینجانب در سال 1384 طراح آن بوده ام پس از تصویب در سال 1386 و ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره بعد از ده سال پیگیری در سال 1394 ( البته با تخریب و ناقص کردن مصوبه مجلس) تصویب شد و برای اولین بار پس از انقلاب مقرر گردید قوه قضائیه نسبت به تدوین و ابلاغ آیین نامه و اجرای آن یعنی رسیدگی به اموال مسئولان کشور اقدام کند.

جنابعالی استحضار دارید انشاء ا.. اگر قوه قضائیه بعد از دو سال و چهار ماه نسبت به ابلاغ آیین نامه اقدام و برای رسیدگی به اموال مسئولان مذکور در آن قانون اهتمامی از خود نشان دهد، این رسیدگی نسبت به آینده خواهد بود  در حالی که طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» برای جبران غفلت ها و کوتاهی ها، ناظر به 39 سال

گذشته خواهد بود. بنابراین اینکه جنابعالی علت مخالفت خود را وجود قانون سال 1394 اعلام کرده اید ممکن است مربوط به عدم مطالعه طرح و عدم اطلاع از جزئیات آن باشد.

مزید اطلاع جنابعالی قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی مصوب سال 1363 نیز صرفا جهت بازگرداندن اموال نامشروع مسئولان قبل از انقلاب است و برای مقامات و مسئولان پس از پیروزی انقلاب قابلیت اجرا ندارد.

3- جنابعالی فرمودید؛« از ابتدای انقلاب تا به امروز نزدیک چهل سال است پیدا کردن اینها، شناسایی اموال اینها، آیا مشروع بوده یا نبوده، این مشکل است. بنده براساس تجربه ای که دارم مطمئنم این قانون به جایی نمی رسد.»

از مطالب جنابعالی می توان نتیجه گرفت اصل 49 قانون اساسی که حکومت را موظف به بازگرداندن اموال نامشروع کرده است از اساس غلط بوده است. اینکه دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم وظیفه خود مبنی بر استرداد اموال نامشروع را به نوعی انکار کند و به جای پیگیری برای رفع خلاء قانونی موجود، نومیدانه از عدم امکان اجرای قانون سخن بگوید جای بسی تعجب است.

جا دارد جنابعالی قوانین تعدادی از کشورها را مطالعه کنید که چگونه برای بازگرداندن اموال نامشروع و اموال رانتی و غیرمتعارف قانون وضع کرده اند و چگونه برای اعاده اموال نامشروع و غیرمتعارف به اصطلاح مو را از ماست می کشند.

با توجه به مراتب فوق انتظار می رود به هر نحو که صلاح می دانید طی جلسه ای با حضور حقوقدانان و اساتید دانشگاهها وضعیت موجود بررسی و ضمن گفتگو درباره طرح اعاده اموال نامشروع راه حل جنابعالی برای برون رفت از وضعیت موجود و گام برداشتن به سوی عدالت و مبارزه با فساد مورد توجه قرار گیرد.

محمد دهقان

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی

یکی از طراحان طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
راه رانت را باز بگذارید دست مسئول را از اموال رانتی کوتاه کنید این یعنی چه؟یعنی قرار است رانت به سمت تروریسم برود امروز دلار نسبت به دیروز ده درصد گران شد!تبریک به عدالت !عدالت فقط برای منابع مالی تروریسم تورم تک رقمی است اما دلار صد درصد دویست درصد گران میشود تا سال 1400با روحانی، اسد ،(...) وجود (...) را از کشور ما ببرید تا به ثبات برسیم با وجود شیاطین هرگز به ثبات نخواهیم رسید
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: